Eten
Mick87
17-07-2026 om 12:05
Vega(n)'s verzamelen
Naar aanleiding van andere lopende topics dacht ik: ik maak een nieuw topic aan.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen op dit forum vegetariër of zelfs vegan zijn hier, met welke reden, hoe lang al en of ze eettips hebben.
TO trapt af: Ik eet al jaren vooral vegetarisch, en zo af en toe buitenshuis vlees. Maar sinds twee maanden helemaal geen vlees meer. Ik heb grote ethische bezwaren tegen de bio-industrie. Vooral het dierenleed en milieuschade. Ik probeer ook zoveel mogelijk plantaardig te eten. Dus slechts 1 of geen portie dierlijk per dag.
Ben best verrast sinds ik vooral plantaardig eet hoe veelzijdig het kan zijn. Tofu marineren, peulvruchten uit de airfryer. Ik eet erg lekker en gevarieerd met plantaardige producten. Af en toe wat bio yoghurt of huttenkase. Op een kinderboerderij in de buurt haal ik eieren.
Tofu en tempeh is bij mij vooral favoriet.
Ambra
17-07-2026 om 12:46
Ik eet al 40 jaar geen vlees meer.
Heel soms witvis, paar keer per jaar.
Heb melk inmiddels ook geskipt. Zou vegan willen zijn maar kaas en eieren..dat vind ik zo lastig. Vind vooral kaas zo lekker.
Brachiosaurus
17-07-2026 om 12:52
Ik heb jaren vegetarisch gegeten. Nu sinds een jaar af en toe vlees en of vis, wegens terugkerend b12 tekort bij zowel mijzelf als mijn dochter. We eten wel heel regelmatig vegetarisch, maar vegan is wat te ingewikkeld voor mij, ik kan niet echt heel goed koken.
Ambra
17-07-2026 om 15:05
Ambra schreef op 17-07-2026 om 12:46:
Ik eet al 40 jaar geen vlees meer.
Heel soms witvis, paar keer per jaar.
Heb melk inmiddels ook geskipt. Zou vegan willen zijn maar kaas en eieren..dat vind ik zo lastig. Vind vooral kaas zo lekker.
Ik ben ouder dan ik dacht
.. ik eet al 50 jaar geen vlees meer..
Raccoon
17-07-2026 om 15:21
Sinds anderhalf jaar eet ik geen vlees meer, ik eet wel vis maar alleen vis dat we zelf vangen. Ik ga ook met de melk produkten stoppen, maar voor eieren heb ik nog geen oplossing gevonden.
Auwereel
17-07-2026 om 16:44
Ik ben vegetariër of flexi-vegan, want probeer kaas en eieren zoveel mogelijk te vermijden. Maar een groentetaart toen de kinderen kwamen eten, daar heb ik toch wel ei in gestopt, maar dat was het tweede doosje eieren dit jaar dat ik gekocht heb. En het aantal keren dat ik een blok geitenkaas koop, is om die reden flink teruggeschroefd. Ook eet ik geen kaas op brood meer, da's ook ingegeven vanwege het feit dat (ondanks dat ik al 45 jaar geen vlees meer eet, begonnen zo rond mijn 15e) mijn cholesterol wat te hoog is.
Ik ben overigens een luie vegetariër/vegan want ik koop graag kant & klaar vegan spullen bij de Ekoplaza of AH, ook doosjes kant-en-klare bonen gaan er hier rap doorheen.
Auwereel
17-07-2026 om 16:45
Voor degenen die wel tevreden zijn over de ei-vervanger aquafaba (kikkererwtenvocht), hoe gebruiken jullie dat?
Grietje2
17-07-2026 om 17:17
Ik eet al 32 jaar vegetarisch ook wel eens vegan geprobeerd maar dat vond ik zelf niks.
De reden dat ik het werd was dat tijdens biologieles werd verteld dat vlees spier is. Echt nog noooooit over nagedacht natuurlijk wist ik wel dat het van dieren afkomstig was, maar dit gaf me opeens zo’n onpasselijk gevoel ik was 15 jaar.
Ik ben blij dat ik niet mee werk aan het grote dierenleed.
De rest van het gezin eet wel vlees maar als ik een 1 pansgerecht maak dan eten zij gewoon vegetarisch met mij mee.
Wij eten veel aardappelen groente en vlees en dan vervang ik het vlees gewoon voor een vegaproduct.
Fenyw
17-07-2026 om 19:02
Ik ben dertig jaar af en aan vegetariër geweest. Sinds kort zo veel mogelijk vegan, met name voor mijn gezondheid. Stoppen met dierlijke producten is beter bij reuma, minder pijnklachten en een trager verloop van de ziekte.
Ik moet zeggen dat ik het nog wel lastig vind. Peulvruchten vind ik heerlijk, dat is het probleem niet. Maar tofu en aanverwanten snap ik nog niet, daar zou ik wel graag wat makkelijke recepten voor willen.
Meestal kookt man en hij eet niet vegetarisch.
Ik heb besloten dat ik buiten de deur eet wat de pot schaft, mensen hoeven voor mij geen andere taart te kopen.
Carolien1962
17-07-2026 om 20:02
Ik eet zelf wel vlees maar heb wel een leuke tip voor vegan eten. Kijk eens bij Wat eet je dan wel. Zij heeft Facebook en Instagram en heeft een enorme hoeveelheid aan leuke recepten en tips over vegan restaurants en producten die overal te koop zijn.
Aviendha
17-07-2026 om 20:16
Ik eet niet iedere dag vlees omdat ik eigenlijk niet wil meewerken aan (dieren)leed, maar langer dan een week vegetarisch is me nog niet gelukt. Ik voel me fysiek dan echt niet goed. Het valt me ook op dat de vegetariërs die ik goed ken echt snoepkonten zijn en wijn drinken kunnen ze ook wat van. Weet niet of het aan elkaar gerelateerd is maar heb het idee dat er toch een fysieke leegte of cravings ofzo ontstaat. Bij mijzelf in elk geval wel, helaas.
Pupsel
17-07-2026 om 20:59
Sinds een paar jaar vegetarisch (oké een enkele keer per jaar een stukje vis)
Ging eigenlijk heel organisch. Mijn man wilde graag vegetarisch gaan eten dus ik ging vleesvervangers kopen. Ik mocht van mijzelf wel vlees eten van de boerderij hiernaast waar alles inclusief varkens lekker buiten loopt.
Maar toen werd de stap naar Vega zo makkelijk…. Dus helemaal met vlees gestopt.
Natuurlijk beter voor het milieu maar ik doe het vooral voor de beestjes zelf (vind zó erg wat voor lot ze moeten ondergaan! En die rit naar het slachthuis… wat een gruwel).
Onlangs had een vrolijke dag en reed lekker naar huis. Helaas kwam ik weer zo’n rot vrachtwagen tegen vol met varkens in de hitte ( slachthuis zit helaas dichtbij waar 100en varkens per uur worden geslacht). De tranen liepen over mijn wangen, wist even niet wat mij overkwam 😣
Maar goed, blijft lastig hoor vind ik allemaal. Heb huisdieren, die eten wel vlees. En krijg ook echt wel zuivel en ei binnen…
Eitjes wel van eigen kipjes die vrolijk oud bij mij kunnen worden 🙂
Alle kleine beetjes helpen denk ik maar!
LindaPinda11
17-07-2026 om 21:41
al 20 jaar vegetariër en sinds 6 jaar vegan. Bevalt me heel goed! Vegan is anders leren koken maar dan is het prima te doen.
Auwereel
17-07-2026 om 22:14
Aviendha schreef op 17-07-2026 om 20:16:
Ik eet niet iedere dag vlees omdat ik eigenlijk niet wil meewerken aan (dieren)leed, maar langer dan een week vegetarisch is me nog niet gelukt. Ik voel me fysiek dan echt niet goed. Het valt me ook op dat de vegetariërs die ik goed ken echt snoepkonten zijn en wijn drinken kunnen ze ook wat van. Weet niet of het aan elkaar gerelateerd is maar heb het idee dat er toch een fysieke leegte of cravings ofzo ontstaat. Bij mijzelf in elk geval wel, helaas.
Misschien hangt het ervan af hoe lang je al vegetarisch eet, of wat je voedingspatroon is, cravings heb ik (nu) niet. Wel gehad in mijn leven in stressvollere periodes bijvoorbeeld. Zou ik ook last van hebben gehad als ik vlees had gegeten, denk ik
Yumi
17-07-2026 om 23:08
Zo'n 45 jaar grotendeels vegetarisch, in de tijd dat mijn kinderen thuis woonden 2 a 3 keer per week vlees of vis. Toen ik het rijk alleen kreeg, 'n jaar of 14 geleden, ben ik pescotarisch gaan eten, soms eieren of kaas, maar daarnaast geen zuivel. Op die schoolmelk na die verplicht was, nooit melk gedronken.
Moosey
17-07-2026 om 23:31
Auwereel schreef op 17-07-2026 om 16:45:
Voor degenen die wel tevreden zijn over de ei-vervanger aquafaba (kikkererwtenvocht), hoe gebruiken jullie dat?
Er bestaat geen ‘de’ ei-vervanger, ei heeft veel verschillende functies en per functie kun je dingen gebruiken om het te vervangen.
In een notendop: ei als binder bij zoete baksels (zoals cake, koekjes, pannenkoek-achtige zaken, geweekt lijnzaad
Ei als binder in pudding-achtige structuren: maïzena
Ei als schuim/luchtvasthouder (in bijvoorbeeld mousse of soufflé) -> aquafaba
Ei als vochtbinder (vooral in zoete baksels) -> voedingsvezels, bijvoorbeeld een deel bloem vervangen door havermeel
Ei als rijsmiddel: bakpoeder
Vaak verbindt ei ook diverse functies, dus heb je ook een combinatie van dingen nodig om het te vervangen. Je moet echt de technische aspecten van koken/bakken goed begrijpen om dat zelf te kunnen beredeneren. Zeker bij bakken kun je dus maar beter een goed vegan recept volgen.