Eten Eten

Eten

Teveel vlees ongezond

Ik las in Trouw vandaag dit: 
“Gemiddeld werd er 730 gram vlees en vleeswaren per week gegeten afgelopen jaar. “Dat is 46 procent meer dan het Voedingscentrum adviseert als maximum, vanwege de gezondheidsrisico’s van het eten van te veel vlees”, stelt Wakker Dier.”

Huh, dacht ik, geeft het Voedingscentrum advies over de hoeveelheid vlees? Ik dacht dat ze alleen iets zeiden over het soort vlees (rood/bewerkt) dus ik ging maar eens kijken bij het Voedingscentrum. En verhip:

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx#blokhoeveel-vlees-eten-wij-nederlanders?

”Wat is het voedingsadvies voor vlees?

Het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees, zoals rundvlees en varkensvlees. Dit is inclusief vleeswaren.”

Gelukkig blijven wij daar ruim onder maar om heel andere redenen. Ik wist dit dus niet eens. Wisten jullie dat teveel vlees eten ook echt ongezond is? 



Nee, ik wist dat niet. We proberen om 1 x in de week iets zonder vlees te eten en regelmatig vis. We zitten rond de 500 Gr  denk ik. 

Wat ik wel doe is als ik een saus met gehakt of kip maak dat ik dan een kleinere portie gebruik,  iets van 300- 350 Gr voor 5 personen, rauw gewogen.

Daar wordt verschillend over gedacht. Zelf doe ik het juist beter op meer vlees (ook rood vlees), maar ik eet weinig sterk-bewerkt vlees.

Uit de NYT:
In each study, the scientists concluded that the links between eating red meat and disease and death were small, and the quality of the evidence was low to very low.

That is not to say that those links don’t exist. But they are mostly in studies that observe groups of people, a weak form of evidence. Even then, the health effects of red meat consumption are detectable only in the largest groups, the team concluded, and an individual cannot conclude that he or she will be better off not eating red meat.

https://www.nytimes.com/2019/09/30/health/red-meat-heart-cancer.html

Ach, minder vlees eten is sowieso goed voor mijn portemonnee.

Lolly

Lolly

Moderator

28-10-2021 om 11:53

Ja dat wist ik wel en ik dacht ook dat het algemeen bekend was. 

Het schijnt met je bloedgroep en de behoefte aan bepaalde vitamines te maken te hebben.

Ik was in de veronderstelling dat het 100 gram per dag is. Meestal komen we daar wel aan, maar we eten ook wel eens vis of vega. Ik houd niet zo van rood vlees, dus dat hebben we alleen als het in onze Hello Fresh maaltijd zit.
Het leven zelf is schadelijk en mensen hebben jarenlang veel vlees gegeten. dus daarover maak ik me niet zoveel zorgen.

Er was toen sprake van een minuscuul grotere kans op kanker als je veel rood en bewerkt vlees at. Maar men wilde nu eenmaal nieuws verkondigen want dat trekt bezoek op de sites en dus clicks op de advertenties, dus het werd breed uitgemeten en een hype.

Mija

Mija

28-10-2021 om 12:47 Topicstarter

Ik vind juist het bewerkte vlees, vleeswaren op brood, het moeilijkst te vermijden. Ik vind maar moeilijk lekkere alternatieven voor op brood. De meeste vega(n) alternatieven eet ik met lange tanden. En zoet beleg hoef ik al helemaal niet. 

Mija schreef op 28-10-2021 om 12:47:

Ik vind juist het bewerkte vlees, vleeswaren op brood, het moeilijkst te vermijden. Ik vind maar moeilijk lekkere alternatieven voor op brood. De meeste vega(n) alternatieven eet ik met lange tanden. En zoet beleg hoef ik al helemaal niet.

Grappig ik eet echt nooit vleeswaren. Moet ik meteen bijzeggen dat ik niet in NL woon en het aanbod vleeswaren is hier enorm beperkt. Ham, kip/kalkoen, salami en dat is het wel zo'n beetje. In NL is er veel meer keuze.

Ik ben geen dagelijkse broodeter, maar ik eet het dan met ei, of geprakte avocado, of hummus, of pindakaas.

Verder eet ik alleen kip, vis of vegetarisch, maar mijn man komt makkelijk aan die 730 gram per week, hij zou het haast wel in twee dagen kunnen eten als het aan hem zou liggen denk ik.

Mija schreef op 28-10-2021 om 12:47:

Ik vind juist het bewerkte vlees, vleeswaren op brood, het moeilijkst te vermijden. Ik vind maar moeilijk lekkere alternatieven voor op brood. De meeste vega(n) alternatieven eet ik met lange tanden. En zoet beleg hoef ik al helemaal niet.

Broodje rosbief is ontzettend lekker. Ik eet het niet zo vaak. Het vaakste bij gelegenheden als je zo'n schaal op tafel krijgt met bergen broodjes. Met oudjaar vrij vaak, om bij te komen van de alcohol. En met kerst bij de lunch.

Ook broodjes lever (varkens, runder, kalf), rookvlees, ei met mayo en bieslook (of kerrie of mosterd), zalm, paling, salade, sandwich spread, kaas e.d. liggen er dan

Broodje gehakt, broodje varkensrollade al of niet zelf gebakken.

Broodje zure haring met snippers rode biet en mayo.

Maar geen dagelijkse kost voor mij.

Ik wilde dit weekend weer eens sukadelapjes maken. Dan heb ik meestal 800-1000 gram waar we dan met zijn tweeën twee dagen van eten. Dan schiet het wel op met je weeklimiet. Onder mijn gebakken ei vind ik spek of salami lekker. Zonder plakje vlees hoeft het van mij eigenlijk niet (zo’n ei).

MMcGonagall schreef op 28-10-2021 om 12:13:

Ik was in de veronderstelling dat het 100 gram per dag is.

Ik ook eigenlijk. Niet dat ik dat elke keer haal maar soms wat meer en soms minder.

Alles waar TEveel voor staat is ongezond, dus ook vlees. 

Ik eet alleen vlees bij het avondeten. Op brood heb ik nooit begrepen. 

Mija schreef op 28-10-2021 om 12:47:

Ik vind juist het bewerkte vlees, vleeswaren op brood, het moeilijkst te vermijden. Ik vind maar moeilijk lekkere alternatieven voor op brood. De meeste vega(n) alternatieven eet ik met lange tanden. En zoet beleg hoef ik al helemaal niet.

Extra pure hagelslag, niks zoets aan.

Wat ik zelf niet begrijp, ja nee ik eet geen vlees, maar wel vis. Vis, haai, walvis, varken, koe, kip, allemaal dieren. Voor mij is vis ook vlees.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.