Eten Eten

Eten

Tempeh, Tofu: wie weet hoe je dat lekker klaarmaakt?

MMcGonagall schreef op 18-07-2026 om 07:11:

Tofu moet je goed uitknijpen, flink kruiden en heet bakken. Dan wordt het best lekker. Tempeh gewoon eten zonder over na te denken. Anders ga je alleen al door de textuur kokhalzen. Mijn vriend krijgt het wel eens in zijn Crisp box maar het is nog nooit lekker geweest.

Nou, ik vind de tempeh blokjes van de toko bij mijn werk om de hoek echt heel lekker. Zou best willen weten hoe je ze zo kan klaarmaken.

Mevrouw75 schreef op 18-07-2026 om 12:28:

[..]

Nou, ik vind de tempeh blokjes van de toko bij mijn werk om de hoek echt heel lekker. Zou best willen weten hoe je ze zo kan klaarmaken.

Vraag het en deel het hier

Mevrouw75 schreef op 18-07-2026 om 12:28:

[..]

Tempeh en tahoe gebruik ik al zo'n 50 jaar in de Indische keuken. Zelf vind ik sambal Goreng Tempeh Kering erg lekker maar veel werk, die eet ik wel bij familie. Gado gado met tahoe, lekker in de zomer. Maar ik vind tahoe en tempeh ook lekker als ze simpel gebakken worden in olie.
Er zijn veel Indische recepten online te vinden, kook zelf meer op gevoel.

Mijn Surinaamse schoonzus krijgt tempeh eetbaar door het in flinterdunne plakjes te marineren en te frituren, maar ik blijf het geen succes vinden, ondanks mijn Indische roots.

'Sambal goreng tempeh kering' inderdaad, zo lekker! 
Er zijn online best veel recepten van te vinden. Als vegetariee laat ik de trassi achterwege en voor een glutenvrij alternatief voor ketjap manis zou je tamari kunnen gebruiken. 

Tofu bereid ik altijd als 'crispy tofu'. Eerst een paar uur het vocht eruit drukken tussen twee snijplanken (of in een tofupers). Dan in blokjes snijden en in een kom husselen met twee eetlepels maïzena. Dan krokant bakken in een goed hete (!) koekenpan. En als alle kanten klaar zin kun je er een sausje naar smaak overheen doen. Ik maak meestal iets met hoi sin, limoensap, honing, lichte sojasaus, gember en een chilipeper. Maar daar kun je vast een glutenvrije versie bij bedenken (hoi sin lijkt me een twijfelgeval?). 

ToetieToover

ToetieToover

18-07-2026 om 23:04 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 18-07-2026 om 22:52:

'Sambal goreng tempeh kering' inderdaad, zo lekker!
Er zijn online best veel recepten van te vinden. Als vegetariee laat ik de trassi achterwege en voor een glutenvrij alternatief voor ketjap manis zou je tamari kunnen gebruiken.

Tofu bereid ik altijd als 'crispy tofu'. Eerst een paar uur het vocht eruit drukken tussen twee snijplanken (of in een tofupers). Dan in blokjes snijden en in een kom husselen met twee eetlepels maïzena. Dan krokant bakken in een goed hete (!) koekenpan. En als alle kanten klaar zin kun je er een sausje naar smaak overheen doen. Ik maak meestal iets met hoi sin, limoensap, honing, lichte sojasaus, gember en een chilipeper. Maar daar kun je vast een glutenvrije versie bij bedenken (hoi sin lijkt me een twijfelgeval?).

Van alles is een glutenvrije variant te vinden, zoals ketjap Manis, Hoisin etc. dus dat gaat wel lukken. 

Van tofu ben ik ook geen grote fan, maar tempeh vind ik heerlijk. Voor mij is het geheim van lekkere tempeh de staat waarin je hem koopt. Hij moet echt spierwit zijn en geen spoortje bruin/zwart vertonen, dan gaat hij inderdaad naar schimmel smaken. 
Ik bak de blokjes gewoon simpel in olie, niet te heet maar wel lang genoeg, het vraagt wat geduld. Soms marineer ik hem na het bakken pas, ketjap vooral verbrandt zo akelig snel als je het bakt. Lekker in de gado gado of in de sajoer lodeh.

Ik ben ook zoekende en dan met name naar héle makkelijke niet arbeidsintensieve recepten met weinig ingrediënten. 
Laatst heb ik met een kaasschaaf plakjes vam de tofu gesneden, dit gebakken in olie en daarna bestrooid met Kala Namak. Dit geeft een ei-smaak. Lekker op brood of bij rijst/bami ed

ToetieToover

ToetieToover

19-07-2026 om 08:13 Topicstarter

Ha, handige tips: witte tempeh kopen en dunne plakjes met de kaasschaaf. Binnenkort even naar de toko. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.