Eten Eten

Eten

Stemmen: friet of patat?

Laten we deze discussie dan ook even aanwakkeren

Peiling

Friet of patat?
207 stemmen
47%
53%

Frietje satesaus met mayonaise.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-03-2023 om 11:19

Friet is dun; patat is dik. Het is dan ook inderdaad Vlaamse patat. Ik denk dat Vlaamse frieten juist ook weer dun zijn, en dus koop ik die niet 😉
Met pindasaus, ofwel patatje-pinda.
Saté-saus is voor over de saté bij, bijvoorbeeld, een barbecue. Dat is toch heel andere saus dan bij de patat? 🙄😝😉😉

Frietboer schreef op 06-03-2023 om 09:39:

Ik ben al 27 jaar frietboer, en niemand noemt mij Patatboer. Friet is vers gesneden patat. Goed bereid in vers frietvet. En dat heet geen patatvet. Stelletje mafkezen. Een patat is een aardappel.

Ja, je eet dan ook aardappel. Geen gefrituurde oliebol, oliebol. 

Maanlicht schreef op 06-03-2023 om 07:44:

patates frites betekent letterlijk ‘gefrituurde aardappels’. Ik heb het altijd een beetje raar gevonden om dan net het aardappelgedeelte over te houden zls je gaat afkorten 😄

En het is uiteraard een Belgische uitvinding. French fries klopt voor geen meter 😄

Maar als je gaat afkorten zegt "aardappel" toch meer dan "gefrituurd"? 

Je kan van alles frituren. Als ik een vegetariër was, zou ik niet blij zijn als iemand me zou vragen of ik "gefrituurd" wilde en me dan een kroket serveert

En de termen pindasaus en satésaus gebruik ik beide. 

Vroeger, in een vorige woonplaats, bestelde ik trouwens ook weleens een puutje patat 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-03-2023 om 14:19

Malibu2 schreef op 06-03-2023 om 11:39:

Maar als je gaat afkorten zegt "aardappel" toch meer dan "gefrituurd"? Je kan van alles frituren.

Je kunt ook van alles doen met aardappelen. Als ik alleen patat zou zeggen en ik krijg gebakken aardappelschijfjes, ben ik net zo min gelukkig.

Voortaan de 'Patat Frites" maar anders afkorten dan... Een bakje Pé-Ef ? 😆 

Daddy_gijs schreef op 06-03-2023 om 14:19:

[..]

Je kunt ook van alles doen met aardappelen. Als ik alleen patat zou zeggen en ik krijg gebakken aardappelschijfjes, ben ik net zo min gelukkig.

Voortaan de 'Patat Frites" maar anders afkorten dan... Een bakje Pé-Ef ? 😆

En dan krijg je Pasta Funghi… 😂

Ik zeg altijd patat Ook noem ik het een snackbar en bak je patat (en alle andere dingen) in frituurvet/olie Oh en ik woon in het oosten (Achterhoek) haha! Dat zegt blijkbaar ook wat

Daddy_gijs schreef op 06-03-2023 om 11:19:

Friet is dun; patat is dik. Het is dan ook inderdaad Vlaamse patat. Ik denk dat Vlaamse frieten juist ook weer dun zijn, en dus koop ik die niet 😉
Met pindasaus, ofwel patatje-pinda.
Saté-saus is voor over de saté bij, bijvoorbeeld, een barbecue. Dat is toch heel andere saus dan bij de patat? 🙄😝😉😉

precies, provinciegenoot

Is het niet zo dat satehsaus 'saus over vlees' betekent en dat dat dus in principe elke saus zou kunnen zijn. En pindasaus is die saus op basis van pinda(kaas). 

Ik meen dat ooit een keer gelezen te hebben op een site van iemand met Molukse/Indische roots.

Laten we ze gewoon goudgele genotstaafjes noemen.

Friet satésaus met mayonaise. Pindasaus kennen wij hier niet 😂

Malibu2 schreef op 06-03-2023 om 11:39:

[..]

Maar als je gaat afkorten zegt "aardappel" toch meer dan "gefrituurd"?

Ik stond op het punt te typen dat je een punt hebt maar toen viel mijn frank dat de Fransen pommes frites of frites zeggen dus zij korten wel zo af.

Edit: even gegoogeld en ja hoor, frites in overvloed op Franstalige sites.

Op wikipedia staat een leuke kaart die de patat/ frieten- grens mooi laat zien, even googelen op ( sorry) friet

Maanlicht schreef op 07-03-2023 om 02:31:

Op wikipedia staat een leuke kaart die de patat/ frieten- grens mooi laat zien, even googelen op ( sorry) friet

Die had ik al gepost hier

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.