Eten
MMcGonagall
30-11-2025 om 22:22
Sinterklaassnoep
Vanavond bij Heel Holland Bakt waren er deelnemers die niet precies wisten wat borstplaat is. Hoe dan? Is dat iets voor de oudere generatie?
Borstplaat en marsepein zijn mijn favoriete sinterklaassnoep. Speculaas eet ik wel als het zo uitkomt, maar ik zou het zelf niet kopen. Gevuld speculaas van een goede bakker dan weer wel 
Wat is jullie favoriet?
Duufje
01-12-2025 om 09:02
Borstplaat en marsepein vind ik niet lekker. Ik ben wel dol op kruidnoten, pepernoten, taaitaai, speculaas.... eigenlijk alles behalve borstplaat en marsepein
Mijn zelfgebakken gevuld speculaas is favoriet. Ik maak de spijs iets minder zoet dan het 'hoort' en doe er een geraspt citroenschilletje in, werkelijk verrukkelijk. Alleen de lucht in huis, is het bakken al waard.
wild-flower
01-12-2025 om 09:12
Van borstplaat en marsepein trekken mijn tanden krom zo zoet brr.
Mijn favoriete Sinterklaas traktatie is taai taai ( zelfgemaakt, glutenvrij, vegan én zonder geraffineerde suikers).
Azalea747
01-12-2025 om 10:20
wild-flower schreef op 01-12-2025 om 09:12:
Van borstplaat en marsepein trekken mijn tanden krom zo zoet brr.
Mijn favoriete Sinterklaas traktatie is taai taai ( zelfgemaakt, glutenvrij, vegan én zonder geraffineerde suikers).
Heb je een recept voor me? 🙂
Azalea747
01-12-2025 om 10:22
@afrodite, borstplaat kun je goed kopen bij chocoladewinkels. Dan kun je ook de kleur en hoeveelheid zelf kiezen (net als vroeger bij V&D idd). De voorverpakte versies van Ah/Jamin etc vind ik toch net anders smaken en zelf minder lekker. Ik heb het ook wel eens geprobeerd zelf te maken, maar dat werd niet goed hard. Iemand daar nog een succesrecept voor? Dank!
Due-scimmie
01-12-2025 om 10:29
Azalea747 schreef op 01-12-2025 om 10:22:
@afrodite, borstplaat kun je goed kopen bij chocoladewinkels. Dan kun je ook de kleur en hoeveelheid zelf kiezen (net als vroeger bij V&D idd). De voorverpakte versies van Ah/Jamin etc vind ik toch net anders smaken en zelf minder lekker. Ik heb het ook wel eens geprobeerd zelf te maken, maar dat werd niet goed hard. Iemand daar nog een succesrecept voor? Dank!
Vaak staan op de site van Heel Holland bakt de recepten dus daar zou ik kijken. Die in de aflevering van gisteren leken goed hard te worden.
Bailey26
01-12-2025 om 10:36
Op 1 staat bij mij de melkchocolade letter met hazelnoot en op 2 de witte letter. Z'n luxe versierde letter vind ik meestal niet zo veel aan.
Borstplaat vind ik niet lekker en ken ik eigenlijk ook alleen van vroeger bij opa en oma thuis.
Marsepein, gevulde speculaas en taai taai vind ik ook niet lekker. Pepernoten of kruidnoten dan weer wel.
CreaBea
01-12-2025 om 10:55
Speculaaspop, dat vond ik als kind een feestje! En zo'n chocolade wiegje met baby erin. Het dekentje (en het kindje?) van suikerwerk, de rest chocolade
Fenyw
01-12-2025 om 11:13
Ik vind álles lekker. De echte marsepein van de bakker of zelfgemaakt, de nepmarsepein met een dun laagje chocolade in zo'n gouden folie, kikkers en muizen, taaitaai, schuimpjes, kruidnoten, pepernoten, chocola, speculaasbrokken, gevulde speculaas, banketstaaf, borstplaat.
De variatie vind ik fijn, de keus tussen een paar kruidnootjes of een grote hap van je taaipop of letter en het ene wat zoeter dan het ander.
Vroeger op school kregen we allemaal een grote taaipop en die gingen we versieren. De leerkrachten maakten in de lunchpauze verf van poedersuiker, water en kleurstof, nieuwe kwasten werden bewaard tot dit moment. En dan met de hele school gingen we in onze eigen klas taai versieren met dat glazuur, wat tummetjes en een paar glinsterende balletjes, van die taartversiering. Op een ander moment maakte de hoogste klas voor de kleintjes een versierd mandarijntje. Gezichtje er op, hoedje vouwen en van een dropveter wat haar. Ik heb echt héle fijne herinneringen aan Sinterklaas.
Herfstappeltaart
01-12-2025 om 11:23
CreaBea schreef op 01-12-2025 om 10:55:
Speculaaspop, dat vond ik als kind een feestje! En zo'n chocolade wiegje met baby erin. Het dekentje (en het kindje?) van suikerwerk, de rest chocolade
Oja zo'n wiegje!
Gsleutel
01-12-2025 om 11:36
Poison schreef op 01-12-2025 om 08:15:
Borstplaat ken ik wel, maar vind ik echt niet lekker, mijn kinderen zullen het niet kennen denk ik zo. Die kleine harde snoepletters vond ik altijd heel erg lekker, maar die zitten bijna nooit meer in het strooigoedsnoep. Nu vind ik vooral taaitaai van de bakker hier lekker.
Daarom koop ik bij de AH de strooisnoep in een los zakje. Daar zitten veel van die harde lettertjes (en balletjes) in. Aangevuld met schuipjes en tumtummetjes (https://www.ah.nl/producten/product/wi482631/ah-strooisnoep).
Gsleutel
01-12-2025 om 11:47
Ik ken borstplaat omdat mijn man het lekker vindt. Voor hem neem ik er soms een paar mee bij de bakker.
Ik vind sinterklaas lekkers vooral heel gezellig. Ik koop (veel eerder dan ik zou willen) van alles wat en leg het weg. Bij de intocht op tv maak ik dan een bordje met van alles: (choco)kruidnoten, strooisnoepjes, marsepeinen aardappeltjes, choco figuurtjes, kikkers en muizen, gevulde speculaas. Alleen de taaitaai slaan we over, die vinden we allemaal niet echt lekker.
De weken tussen de intocht en pakjesavond neem ik overal waar ik kom (werk, hobby's, bezoek, school/opvang van de kids, e.d.) gezellig opgemaakte schaaltjes sintlekkers mee. Omdat ik de variatie zo leuk (en lekker) vind heb ik dus altijd veel verpakkingen in huis. Met kerst doe ik hetzelfde maar dan met allerlei kerstlekkers.
Ysenda
01-12-2025 om 11:57
borstplaat en marsepein mogen van mij in de winkel blijven.
Ik vind pepernoten erg lekker, kruidnootjes mogen ook wel. Die muizen vind ik ook niet lekker, hetzelfde voor schuimpjes.
Taaitaai, ook lekker, al heb ik dat dit jaar nog niet gehad.
Auwereel
01-12-2025 om 12:31
Herfstappeltaart schreef op 01-12-2025 om 11:23:
[..]
Oja zo'n wiegje!
Oja, dat herinner ik me ook, dat ik dolgelukkig was met dat schoenkadootje.
Borstplaat heb ik volgens mij maar 1x gegeten, ik mis het niet. Marsepein vind ik ook niet erg lekker. Ik ga voor pepernoten, chocolade kruidnoten, kruidnootjes naturel, taai-taai, dikke speculaas, en een chocoladeletter sla ik ook niet af. Ik vind het ook leuk vergelijkend warenonderzoek te doen, er zijn pepernoten in heel veel verschillende consistenties en smaken (meer/minder anijs en kaneel). Jammer genoeg is de bakker met de beste pepernoten ermee opgehouden.
Het enige jammere aan Sintsnoep is, dat ik toch echt in gewicht toeneem in november/begin december...
afrodite05
01-12-2025 om 12:38
Azalea747 schreef op 01-12-2025 om 10:22:
Ah, goed om te weten! Ik vind zo'n zakje van de AH idd ook minder lekker, maar omdat dat de enige variant is die ik kon vinden, doe ik het er maar mee. Volgend jaar dus op zoek naar een chocolaterie! Thnx voor de tip!
Zelf maken heb ik vroeger als kind een keer geprobeerd, dat werd ook bij mij niet hard. Ik ga eens kijken naar het recept van HHB, dan kan ik er in het voorjaar (als ik weer suiker mag) wat van proberen te maken.
Tango
01-12-2025 om 12:50
CreaBea schreef op 01-12-2025 om 10:55:
Dat wiegje ken ik helemaal niet. Klinkt wel heel schattig.
Ik ken wel borstplaat, maar mijn kinderen niet denk ik. Ik kocht dat eigenlijk nooit terwijl ik het vroeger als kind wel lekker vond. Vooral die witte. Ken ook alleen die verpakkingen met witte en bruine rondjes.
Ik houd eigenlijk alleen van gewone kruidnoten en speculaas. Gevulde speculaas ook nog wel, maar niet teveel. Banketstaaf, chocoladekruidnoten, chocoladeletters, muizen en kikkers hoef ik allemaal niet echt. Gelukkig kopen mijn kinderen inmiddels zelf wat ze lekker vinden. Inderdaad dus die chocolade kruidnoten. Kleinkind is nog te klein voor Sinterklaassnoep, dus daar koop ik nog niet voor.