Eten
JtM
10-04-2026 om 09:14
Simpel vraagje: hoe bakken jullie de krokante kipschnitzel goed krokant?
Zoals de titel het al zegt... hoe bakken jullie de krokante kipschnitzel nou echt goed krokant?
Hoe stom het ook klinkt, mijn ex kookte eigenlijk altijd en nu we uit elkaar zijn moet ik natuurlijk mijn eigen prakkie regelen. Ik kan best een beetje koken, maar op de een of andere manier lukt het me niet om de krokante kipschnitzel echt goed krokant goudbruin te krijgen.
Wat is jullie geheim om de schnitzel mooi krokant en goudbruin te krijgen? ![]()
Ysenda
10-04-2026 om 13:45
JtM schreef op 10-04-2026 om 11:26:
De airfryer is al ingebruik; die zorgt voor de aardappeltjes
Hoe ik het gisteren heb gedaan, een beetje bakboter in een koekenpan. Pan goed warm laten worden, schnitzel erin, na een paar minuten draaien en na weer een paar minuten warm. Toch worden ze niet zo krokant als wanneer ex ze bakte.
Ik kook overigens op inductie, hetzelfde als ex.
Waar het dan 'mis' gaat en ze niet zo krokant worden? Geen idee.
airfryer met 2 laden, top uitvinding. of eerst de aardappeltjes en op het rekje de snitzel.
MMcGonagall
10-04-2026 om 14:55
Gepaneerde producten doe ik altijd in roomboter. Laten smelten tot het bruist en dan eerst de ene kant een paar minuten en dan de andere. Mijn kipschnitzels zijn altijd krokant, m.u.v. de zijrandjes die de pan niet raken. In de airfryer blijft het paneer korrelig. Dat heeft wel vet nodig.
Zeespiegel
10-04-2026 om 15:44
JtM schreef op 10-04-2026 om 11:26:
De airfryer is al ingebruik; die zorgt voor de aardappeltjes
Hoe ik het gisteren heb gedaan, een beetje bakboter in een koekenpan. Pan goed warm laten worden, schnitzel erin, na een paar minuten draaien en na weer een paar minuten warm. Toch worden ze niet zo krokant als wanneer ex ze bakte.
Ik kook overigens op inductie, hetzelfde als ex.
Waar het dan 'mis' gaat en ze niet zo krokant worden? Geen idee.
Olie wordt heter dan boter.
Broodjebrie
10-04-2026 om 16:02
Dolfje schreef op 10-04-2026 om 11:30:
Ik doe eerst de aardappeltjes erin( voorgekookte krieltjes of blokjes of zo) minuut of 8 dan omschudden en dan leg ik de kip erboven op en dan weer minuut of 8/10.
Hier hetzelfde
Bailey26
10-04-2026 om 16:35
In de oven of tussen de grill. Airfryer kan ook.
Ik lees in een ander bericht dat je de airfryer gebruikt voor de aardappels. De aardappels kunnen natuurlijk ook in de oven en dan die je er wat later de kipschnitzel bij.
JtM
10-04-2026 om 16:58
Ik had er nog één over en heb deze vanmiddag in de airfryer gegooid. Was niet verkeerd inderdaad!
In de koekenpan met wat olijfolie ga ik ook nog een keer proberen.
Ted68
10-04-2026 om 18:46
Een klein stukje boter, met een eetlepel olijfolie, goed heet laten worden , en dan om en om in de pan…
Biebel
10-04-2026 om 18:59
Als je het in de oven/air fryer doet, zijn dat dan de voogegaarde? Ik heb verse en bij mij eindigt de krokant altijd in de pan en de kip op het bord.
Volgens het Wannee huishoudschoolkookboek moet je zorgen dat de boter/olie er goed onder blijft. Te bereiken door steeds op te tillen en dan de olie weer over de bodem van de pan verdelen.
Maar helaas blijken mijn schnitzels al in de eerste drie seconden hun krokant af te geven aan de pan.