Eten Eten

Eten

Pakjes en zakjes, ja of nee of soms

Peiling

Pakjes, zakjes, potten saus?
139 stemmen
29%
17%
54%

Wieder schreef op 08-11-2025 om 18:42:

[..]

Wel hè, dat vind ik dus ook! Dan toch maar uit een potje 😉. Ik vind het wel leuk om te doen en het is ook echt wel lekkerder, al is het maar omdat je zelf de structuur kunt bepalen.

Dat is zeker zo.

Wieder schreef op 08-11-2025 om 18:39:

[..]

Bolognesaus staat hier tenminste drie uur te pruttelen en met wat melk of room erin is het echt niet zuur en waterachtig, maar zoetig en romig. En mooi rood van kleur, waarom zou het niet rood worden?

Zowel uit winkel-tomaten als mijn tuin-tomaten komt toch écht geen sikkepit kleur. Dan heb ik dus gewoon water-saus met groenten. Hetzelfde met zo'n blik prefab gesneden tomatenblokjes. Dat geeft veel vocht maar nauwelijks kleur en zeer beperkt smaak.

Dan kan ik er nog een kilo tomaten in gooien, maar dan heb ik gewoon een halve liter water en nauwelijks smaak.

En room of melk in iets wat tomatensaus moet worden ... dat komt er hier toch niet in.

Ik heb het écht geprobeerd met verse tomaten, tomaten uit de tuin en blik-tomaten, maar ik heb bekom elke keer weer hetzelfde ... iets wat voor saus moet doorgaan wat én niet of nauwelijks rood ziet, wat meestal ook nog te vochtig is én dat vooral niet lekker is.

Ik gebruik altijd pakjes en zakjes (ook) als basis en ik denk dat de meerderheid van de mensen dat doen anders stonden de schappen er niet vol mee

Marty1984 schreef op 08-11-2025 om 18:44:

[..]

Zowel uit winkel-tomaten als mijn tuin-tomaten komt toch écht geen sikkepit kleur. Dan heb ik dus gewoon water-saus met groenten. Hetzelfde met zo'n blik prefab gesneden tomatenblokjes. Dat geeft veel vocht maar nauwelijks kleur en zeer beperkt smaak.

Dan kan ik er nog een kilo tomaten in gooien, maar dan heb ik gewoon een halve liter water en nauwelijks smaak.

En room of melk in iets wat tomatensaus moet worden ... dat komt er hier toch niet in.

Ik heb het écht geprobeerd met verse tomaten, tomaten uit de tuin en blik-tomaten, maar ik heb bekom elke keer weer hetzelfde ... iets wat voor saus moet doorgaan wat én niet of nauwelijks rood ziet én dat niet lekker is.

Google eens op Ragù alla Bolognese. Dat is het originele Italiaanse recept voor Bolognesesaus. Alleen wordt daar traditioneel ander vlees voor gebruikt. Ik gebruik rundergehakt. En rode wijn.

Ik vind Pesto uit een potje niet te eten….Maak Verse Pesto. Maar Alleen als de basilikum in de tuin groeit

Grappig Marty1984,  dat melk er bij jou niet in komt, want het hoort wel in een traditionele bolognesesaus. En voor de rode kleur (en de betere smaak dan de hollandse waterbommetjes die tomaat heten in de winkel) gebruik je passata en tomaten uit blik. En rode wijn. Lekker hoor, de hele keuken ruikt dan heerlijk naar huisvlijt en als je een grote pan maakt, kun je er lange tijd van eten.

Wieder schreef op 08-11-2025 om 18:49:

Grappig dat melk er bij jou niet in komt, want het hoort wel in een traditionele bolognesesaus. En voor de rode kleur (en de betere smaak dan de hollandse waterbommetjes die tomaat heten in de winkel) gebruik je passata en tomaten uit blik. En rode wijn. Lekker hoor, de hele keuken ruikt dan heerlijk naar huisvlijt en als je een grote pan maakt, kun je er lange tijd van eten.

De vriezer is mijn beste vriend 😉

[..]

Ik heb het écht geprobeerd met verse tomaten, tomaten uit de tuin en blik-tomaten, maar ik heb bekom elke keer weer hetzelfde ... iets wat voor saus moet doorgaan wat én niet of nauwelijks rood ziet, wat meestal ook nog te vochtig is én dat vooral niet lekker is.

Ik deel je mening. Ik krijg ook niets lekkerder op smaak dan met een pakje/zakje/pot. Met een pakje etc weet je tenminste hoe het smaakt. Mijn man doet liefst zonder pakje etc maar het resultaat is erg wisselend. Dus als ik voor het eten zorg (pasta, nasi e.d.) gebruik ik pakje etc. En voor de jus bij de aardappelen en als ik een sausje over de bloemkool wil, ook.

[..]

Je vergeet de tomatenpuree…. Die moet erin en dat heeft wel degelijk kleur (en smaak)

Ik heb verder trouwens geen oordeel hoor. Iedereen moet lekker gebruiken wat ie prettig vind. En lekker. Ik vind saus uit een pakje niet lekker. Een roux maken, melk of bouillon, geraspte kaas....het levert echt veel lekkerdere sausjes op vind ik.

madee schreef op 08-11-2025 om 18:50:

[..]

Ik deel je mening. Ik krijg ook niets lekkerder op smaak dan met een pakje/zakje/pot. Met een pakje etc weet je tenminste hoe het smaakt. Mijn man doet liefst zonder pakje etc maar het resultaat is erg wisselend. Dus als ik voor het eten zorg (pasta, nasi e.d.) gebruik ik pakje etc. En voor de jus bij de aardappelen en als ik een sausje over de bloemkool wil, ook.

Jus wordt hier dan weer niet gegeten en als "witte saus" gooi ik ergens heel vaak gewoon wat room over. Of man mag aan de slag met boter, bloem en melk (aangezien ik die bechamelsaus altijd doe mislukken en hij ze met zijn ogen dicht maakt).

Bij iets met aardappelen komt dus heel weinig prefab kijken.

Maar vanaf het internationaler wordt ... heeft de wereld vaak gelukkig zakjes of potten uitgevonden voor de ideale smaak  .

Ik heb een aangebroken pot piccalilly in de ijskast staan, waarvan ik een eetlepel vol over de bruinebonen-met-gebakken-ui gooi.

En een tube zoutarme Zaandammer Mayo.

Verder niets in huis wat samengesteld is in een fabriek. Ik heb er niets tegen overigens. 

PS: vroeger vond ik Spagheroni van Heinz de lekkerste pastasaus. Maar al zeker tien jaar niet meer gekocht. 

Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 18:53:

Ik heb verder trouwens geen oordeel hoor. Iedereen moet lekker gebruiken wat ie prettig vind. En lekker. Ik vind saus uit een pakje niet lekker. Een roux maken, melk of bouillon, geraspte kaas....het levert echt veel lekkerdere sausjes op vind ik.

Ik ook niet hoor! Ik snap goed dat het niet alleen makkelijk, maar ook meer je smaak kan zijn. Lekker doen, en zoals al eerder gezegd werd, als het niet gekocht wordt, staat het niet in de winkels!

Mijn Nonna draait zich om in haar graf; melk in de succo?

rionyriony schreef op 08-11-2025 om 18:55:

Ik heb een aangebroken pot piccalilly in de ijskast staan, waarvan ik een eetlepel vol over de bruinebonen-met-gebakken-ui gooi.

En een tube zoutarme Zaandammer Mayo.

Verder niets in huis wat samengesteld is in een fabriek.

Ja mayo, mosterd, piccalily, sojasaus, ketjap, sambal, dat soort "potjes en tubes' heb ik wel. Dat is volgens mij niet wat bedoeld wordt met pakjes en zakjes. Dat zijn smaakmakers.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.