Eten
Ted68
07-12-2025 om 10:45
Inspiratie nodig; Wat koken jullie met de Kerst.
De kerst staat weer bijna voor de deur: wat maken jullie? Kaasfondue op de 25ste is al geplant. Voor de Rest heb ik echt inspiratie nodig….Wat koken jullie?
Bloemenzee
07-12-2025 om 17:20
Ik zoek nog inspiratie voor een nagerecht voor tweede kerstdag. Volgend weekend eens om tafel met de rest van het gezin wat we kerstavond en eerste kerstdag voor diner gaan maken.
Tuinfluiter
07-12-2025 om 17:22
Kerstavond heb ik eters. Ik maak dan vooraf een gerechtje van gerookte zalm, rauwe zalm en zalm eitjes. Als hoofdgerecht kreeftenrisotto met blacktiger garnalen, kabeljouw en gegrilde groentes.
Mijn gasten nemen het toetje mee.
Eerste kerstdag ga we hij zoon en schoondochter eten. Ik maak het toetje maar weet nog niet wat. Man gaat eendenborst roken en dochter gebruikt dat in een voorgerecht. Zij maakt ook een tussengerecht en zoon zorgt voor het hoofdgerecht.
Tweede kerstdag zijn we met z'n tweeën. We gaan dan een lange wandeling maken en we eten dan stokbrood met een salade er zal nog een restje gerookte zalm en eendenborst zijn en met een lekker kaasje en een tapenade erbij is dat een makkelijke maar lekkere maaltijd.
Heeft iemand nog tips voor een mooi toetje. Dat is niet echt mijn specialiteit.
Dolfje
07-12-2025 om 17:53
Bloemenzee schreef op 07-12-2025 om 17:20:
Ik zoek nog inspiratie voor een nagerecht voor tweede kerstdag. Volgend weekend eens om tafel met de rest van het gezin wat we kerstavond en eerste kerstdag voor diner gaan maken.
Affogato. Of voor niet koffie drinkers met warme chocolademelk.
Of sorbetijs, lekker fris.
Eton Mess.
Luxe chocolaatjes
Nick90
07-12-2025 om 17:55
Tweede kerstdag gaan de kinderen bij oma (moeder van m'n vrouw) pannenkoeken eten en mogen ze een nachtje logeren als ze dat willen, dochter heeft daar geen probleem mee, zoon wil het liefst thuis slapen dus die halen we op.Derde kerstdag slapen we lekker uit denk ik.
Schommelstoel
07-12-2025 om 17:56
Eerste kerstdag ben ik heerlijk alleen, ik denk dat ik gewoon een pizza in de oven schuif. Wel graag zo'n dure van Crosta & Mollica, want kerst
Tweede kerstdag komen mijn ouders eten, we zijn dan met z'n drieën, dat vind ik goed te behappen qua koken.
Ik maak vooraf ofwel een lichte paddestoelenbouillon ofwel een mosterdsoep. Er is nog twijfel.
Als hoofd maak ik een 'paddestoelen bourguignon' (vegetarische versie van de klassieke boeuf bourguignon), met aardappelgratin, in de oven gegrilde romanesco en regenboogwortels en misschien nog een stoofpeertje.
Als nagerecht denk ik aan een pavlova met rood fruit. Goed voor te bereiden en niet zo zwaar.
Smulkruimel
07-12-2025 om 19:41
1e kerstdag samen thuis en maak ik hele kip met citroen, knoflook, rozemarijn en tijm uit de oven met gebakken aardappeltjes en zelfgemaakte appelmoes
2e kerstdag halen we chinees bij mijn vader. Daar zijn man en vader gek op.
Beide dagen iets van ijs als dessert
Dus lekker makkelijk.
Mama-Inge
07-12-2025 om 19:54
1e kerstdag komen schoonouders hier
Man heeft zijn zin erop gezet om ergens te gaan eten.
En ik vind thuis wat klaar maken ook wel prima.
Maar wat dat weet ik nog niet.
2e kerstdag gaan we naar mijn ouders, maar eten gewoon thuis
Zal waarschijnlijk iets gemakkelijk zijn
Gourmetten doen we oudejaarsavond
Tjilp
07-12-2025 om 22:06
Met kerst zijn we samen thuis. Dus we hoeven ons voor niemand uit te sloven. Heeerlijk.
KillerQueen
08-12-2025 om 07:07
Wij vinden het leuk om uitgebreid te koken. Wij zijn met 2 kinderen en krijgen 1 kerstdag visite: broer en zwangere vriendin. dus geen grote groep.
Vooraf een amuse, nog even iets verzinnen.
Voorrecht: verschillende soorten bruscetta (klassiek met tomaat, gorgonzola met vijgen, parmaham)
Hoofd: stoofvlees, groente en een aardappelgerecht
Nagerecht: vanille-ijs met gezouten popcorn
2e kerstdag: leftovers en borrelplank
En 2x uitgebreid ontbijten. Afgebakken broodjes, verschillende soorten beleg, gekookte eitjes, sap, thee, kerstbrood
afrodite05
08-12-2025 om 13:08
Ik hoor net dat schoonvader plus partner zichzelf hebben uitgenodigd voor Eerste Kerstdag. Prima, maar zij geven niet veel om eten en willen vooral dat ik het voor mezelf simpel houd. Dus ik denk dat ik vooraf een simpele tomatensoep maak (met soepstengels en een stukje stokbrood op tafel), als hoofdgerecht zit ik te denken aan een ovenrisotto met spek, prei en erwtjes en als nagerecht de traditionele pudding plus wat k&k uit de winkel. Voor mezelf haal ik wel iets van fruit wat ik niet standaard in huis heb, een lekkere mango ofzo. Of misschien een k&k fruitsalade.
Broadway
08-12-2025 om 14:26
afrodite05 schreef op 08-12-2025 om 13:08:
Ik hoor net dat schoonvader plus partner zichzelf hebben uitgenodigd voor Eerste Kerstdag. Prima, maar zij geven niet veel om eten en willen vooral dat ik het voor mezelf simpel houd. Dus ik denk dat ik vooraf een simpele tomatensoep maak (met soepstengels en een stukje stokbrood op tafel), als hoofdgerecht zit ik te denken aan een ovenrisotto met spek, prei en erwtjes en als nagerecht de traditionele pudding plus wat k&k uit de winkel. Voor mezelf haal ik wel iets van fruit wat ik niet standaard in huis heb, een lekkere mango ofzo. Of misschien een k&k fruitsalade.
ik ben zóóóó nieuwsgierig wat K&K dingetjes zijn
Herfstappeltaart
08-12-2025 om 14:29
Broadway schreef op 08-12-2025 om 14:26:
[..]
ik ben zóóóó nieuwsgierig wat K&K dingetjes zijn
Kant en klaar.