Eten
Due-scimmie
08-05-2024 om 22:34
Hoe vaak laat jij eten bezorgen?
Toen er vandaag bij de overburen weer een bezorgauto stopte om eten te bezorgen, vroeg ik me af hoe vaak bestellen anderen eten?
Een paar jaar geleden deden we dit ongeveer 1 x per jaar. Inmiddels vinden we het gewoon duur en zijn we met meer mensen. Denk dat het nu zo'n 3 keer per jaar is. Dit jaar hebben we nog geen eten laten bezorgen.
Ik bedoel geen boodschappen maar echt maaltijden zoals pizza, noedels, sushi etc.
Peiling
Hoe vaak bestel jij eten?
Herfstappeltaart
10-05-2024 om 09:25
amarna schreef op 10-05-2024 om 09:06:
[..]
Mijn bron is een hoogleraar inwendige geneeskunde (van wie ik de naam niet noem) die een lezing gaf over voeding.
Ik haal mijn info over voeding van het Voedingscentrum. Daar is gedegen, wereldwijd onderzoek aan voorafgegaan en daar vertrouw ik op.
Poezel_en_Wip
10-05-2024 om 09:31
Schommelstoel schreef op 10-05-2024 om 08:52:
[..]
Ik lees hier geen hele scherpe discussie.
Meer een gewone discussie zoals dat online gebeurt: mensen schrijven dingen soms net iets te ongenuanceerd op, waardoor er ruimte ontstaat bij de interpretatie daarvan en een ander iets anders opvat dan het bedoeld is. Klassiek voorbeeld van online miscommunicatie. Een geschreven discussie is gewoon moeilijk omdat je de nonverbale communicatie mist.
Daarom schreef ik ook 'lijkt', met de mogelijkheid dat ik nuances mis ingecalculeerd. Blijft het feit dat ik zeker wel oordeel proef hier en daar.
amarna
10-05-2024 om 09:34
Herfstappeltaart schreef op 10-05-2024 om 09:25:
[..]
Ik haal mijn info over voeding van het Voedingscentrum. Daar is gedegen, wereldwijd onderzoek aan voorafgegaan en daar vertrouw ik op.
Daar is niets mis mee.
Auwereel
10-05-2024 om 09:42
amarna schreef op 10-05-2024 om 09:06:
[..]
Mijn bron is een hoogleraar inwendige geneeskunde (van wie ik de naam niet noem) die een lezing gaf over voeding.
Eén hoogleraar is geen hoogleraar in de wetenschap, er wordt onderzoek gedaan naar de kwaliteit van groente. De grond waarop groente geteeld eordt, is van groot belang. En vergeet micronutriënten niet.
rionyriony
10-05-2024 om 09:49
Ik vond vroeger voedsel van buiten de deur eten wel feestelijker. Je at dan meestal niet erg verantwoord (veel verzadigd vet en geraffineerde koolhydraten) en dergelijk voedsel is speciaal gemaakt om je te verleiden. Zelfs als het met de grootste rotzooi gemaakt is en stompt het je smaak af, dan zegt iets in je primitieve hersendelen toch "ja".
Het gekraak van het zakje, de geur, het feit dat je dat aan jezelf geeft, het feit dat je je niet hoeft laten afleiden door het zelf verzinnen en samenstellen van een maaltijd en de plicht om dat "gezond" te maken, dat maakt allemaal dat je het prefereert. Hoewel Gordon Ramsay jou het liefste zou kleineren en uit zou vloeken met zijn +100 x "fucking" binnen een half uur als je er ook maar iets smakelijk aan vindt.
Auditor
10-05-2024 om 10:06
Laten bezorgen doe ik nooit, klein dorp met weinig mogelijkheden. En als het van verder weg moet komen zou het al koud zijn.
Afhalen doe ik wel eens, een keer of 2 tot 4 per jaar Chinees in het dorp en soms als ik onderweg naar huis ben rij ik Rotterdam in voor Surinaams bij Warung Mini in de Witte de With. Daar kan ik soms toch zó trek in hebben.
Een doodenkele keer een frietje in het dorp, dat zal dan zijn na een dag klussen of sleutelen aan de motor. Daar hoort voor mij als afsluiting een portie vette bek met biertje bij.
amarna
10-05-2024 om 10:28
Auwereel schreef op 10-05-2024 om 09:42:
[..]
Eén hoogleraar is geen hoogleraar in de wetenschap, er wordt onderzoek gedaan naar de kwaliteit van groente. De grond waarop groente geteeld eordt, is van groot belang. En vergeet micronutriënten niet.
De discussie draaide om de stelling dat gewokte, gestoomde of geblancheerde groente gezonder is dan rauwe. Hetging niet om de kwaliteit.
Ons spijsverteringssysteem krijgt de celwanden van rauwe groente moeilijk open dus kunnen je darmen de voedingsstoffen niet opnemen en verlaat rauwkost je lichaam als onverteerde vezels.
oudmaarnognietkoud
10-05-2024 om 10:31
Dorestad schreef op 09-05-2024 om 10:33:
1 of 2x per jaar. Woon in een dorp. Toen ik nog dik was en ergens anders woonde bestelde ik zeker 2x per maand. Wel heb ik 1 diepvries (van de 2) vol met zelfgemaakte diepvries bakstenen. Ik kook dus lang niet elke dag.
"diepvries bakstenen" dan snap ik wel dat jij bent afgevallen
Gelebloem
10-05-2024 om 11:08
amarna schreef op 10-05-2024 om 10:28:
[..]
De discussie draaide om de stelling dat gewokte, gestoomde of geblancheerde groente gezonder is dan rauwe. Hetging niet om de kwaliteit.
Ons spijsverteringssysteem krijgt de celwanden van rauwe groente moeilijk open dus kunnen je darmen de voedingsstoffen niet opnemen en verlaat rauwkost je lichaam als onverteerde vezels.
De donkeroranje kleur die ik kreeg toen ik een tijdjelang wat teveel rauwe wortel snoepte suggereert in ieder geval dat bètacaroteen in ieder geval uitstekend uit die wortel wordt getrokken
Miepjecody
10-05-2024 om 13:35
[..]
En dat is dus helemaal niet zo, en al helemaal niet bij alle voedingsstoffen.
Dorestad
10-05-2024 om 17:44
oudmaarnognietkoud schreef op 10-05-2024 om 10:31:
[..]
"diepvries bakstenen" dan snap ik wel dat jij bent afgevallen
![]()
En waarom ik altijd piep en miep over trigeminusneuralgie. Je hebt gelijk inderdaad. ![]()
Auwereel
10-05-2024 om 18:18
[..]
Heb je het artikel gelezen? Dat gaat over opname van nutriënten uit rauwe groenten
amarna
10-05-2024 om 19:07
Auwereel schreef op 10-05-2024 om 18:18:
[..]
Heb je het artikel gelezen? Dat gaat over opname van nutriënten uit rauwe groenten
Tja, dat gaat over cooked and canned. Hoe en hoe lang dat "gekookt" is, wordt niet vermeld. Roerbakken is iets anders dan de tot snot gekookte spruitjes van mijn oma.
amarna
10-05-2024 om 20:27
Auwereel schreef op 10-05-2024 om 18:18:
[..]
Ik zal de betreffende hoogleraar die de lezing gaf waarin de rauwe groenten voorkwamen eens vragen of hij die lezing nog op zn computer heeft staan. Er kwamen ook andere interessante weetjes in voor.
rionyriony
10-05-2024 om 20:52
Ik kook zelfs mijn aardbeien.
Telkens probeer ik het weer, zwicht ik voor een bak Hollandse aardbeien als ik boodschappen doe, maar na de eerste happen eindigen ze toch in de pan. Mijn maag begint te grommen en dan moet ik niet verder doorgaan want dan word ik echt beroerd. Maar aardbeiensaus is ook wel lekker hoor.
Vroeger kon ik er heel wat van op. Waren ze niet aan te slepen zoveel at ik er. Maar die tijd is voorbij. Het is geen allergie. Maar het maakt op zich niet uit hoe het heet. Je eet toch voor je lol; niet om akelig te worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.