Eten
Herfstappeltaart
05-08-2026 om 16:17
Havermout
Het is natuurlijk een beetje rare vraag tijdens deze hittegolven, maar toch: hoe krijg ik mijn havermoutpap gekookt zonder dat het aanbrandt? Ik eet het graag als het straks wat kouder wordt maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar zonder een aangebrande bodem. Ik gebruik een rvs pannetje met dikke bodem. Iemand tips?
Irma3110
05-08-2026 om 23:02
Ik doe er een geprakte banaan, een eitje en wat bakpoeder door en dan in de oven.
Evaluna
05-08-2026 om 23:39
Op het gas is heel veel roeren, dus altijd in de magnetron.
2 liter kom
4/5/6 lepels havermout
1 lepel rozijnen
250/300 ml (soja) melk
10 minuten op 500 watt
Het is even uit proberen, soms een beetje melk erbij, soms wat langer koken als het nog te dun is.
Als ik de magnetron op vol vermogen zet dan kookt het over.
Zeespiegel
06-08-2026 om 04:12
Roeren vanaf dat het bijna kookt. En een scheutje water in de pan, voor je de melk en de havermout erin doet.
En altijd de kleinste pit op het fornuis.
Ons steel pannetje heeft naast een dikke bodem, ook een anti-aanbaklaag
Citroengraag
06-08-2026 om 04:54
Havermelk bakt veel minder aan dan koemelk. Sojamelk maar iets minder. Maar in het zeldzame geval dat ik havermout met koemelk maak, bakt het altijd aan. Ik ga geen kwartier staan roeren🤭
Dutchgirly
06-08-2026 om 07:11
ik eet het uit de oven. Nouja nu even niet met die hitte. Dit is een recept dat ik maak van de Aruyveda podcast. Super lekker.
Ingrediënten (4 p):
200 g havermout (fijn of normaal)
2 rijpe bananen
2 eieren
250 ml amandelmelk of havermelk
1 tl kaneel
0,5 tl kardemom
0,25 tl gemalen gember
0,5 tl Himalaya zout
2 tl ghee of kokosolie (gesmolten)
2 el agave- of ahornsiroop
2 appels*
250 gram bosbessen (vers of diepvries)
4 el amandelschaafsel*
Bereiding;
Verwarm de oven voor op 180 °C als je dit gelijk wilt opeten.
Schil de appel en snij in kleine blokjes. Prak de bananen in een kom.
Voeg de eieren toe, de plantaardige melk, ghee/kokosolie en zoetmiddel en meng goed.
Meng de havermout, specerijen en het zout erdoor.
Spatel als laatste de bosbessen en appel voorzichtig door het beslag.
Giet het mengsel in een ovenschaal.
Strooi het amandelschaafsel erover heen.
Zet de bakjes klaar in de koelkast om de volgende ochtend af te bakken. Of bak gelijk 30 minuten tot het stevig is, knapperig en licht goudbruin.
Herfstappeltaart
06-08-2026 om 08:41
Citroengraag schreef op 06-08-2026 om 04:54:
Havermelk bakt veel minder aan dan koemelk. Sojamelk maar iets minder. Maar in het zeldzame geval dat ik havermout met koemelk maak, bakt het altijd aan. Ik ga geen kwartier staan roeren🤭
Oja? Misschien moet ik dan eens havermelk proberen.
Herfstappeltaart
06-08-2026 om 08:43
ToetieToover schreef op 05-08-2026 om 22:23:
[..]
Dat vind ik best een prestatie eigenlijk. Hoe kan dat nou?!
Ja geen idee. Hetzelfde gebeurt als ik griesmeelpap wil koken. Mijn steelpan is van RVS met een bodem geschikt voor inductie, dus ik denk toch dat ik de melk langzamer aan de kook moet brengen ofzo.
kenfan
06-08-2026 om 09:06
Herfstappeltaart schreef op 05-08-2026 om 18:27:
Maar koken jullie het echt door in de magnetron? Dat kookt toch over?
Bij mij ook, daarom bereid ik ook een 1 persoonsortie in een pyrex glazen maatbeker van een liter in plaats van in een kom.
Poezenmeisje
06-08-2026 om 09:33
Herfstappeltaart schreef op 06-08-2026 om 08:43:
[..]
Ja geen idee. Hetzelfde gebeurt als ik griesmeelpap wil koken. Mijn steelpan is van RVS met een bodem geschikt voor inductie, dus ik denk toch dat ik de melk langzamer aan de kook moet brengen ofzo.
![]()
Met een dubbelwandige melkkoker heb je dat aankoekprobleem niet.
Sinds ik een snelkookpan gebruik voor snert, heb ik het probleem van aankoeken ook nooit meer daarmee, terwijl je dan niet eens KUNT roeren.
Moosey
06-08-2026 om 11:06
Poezenmeisje schreef op 06-08-2026 om 09:33:
[..]
Met een dubbelwandige melkkoker heb je dat aankoekprobleem niet.
Sinds ik een snelkookpan gebruik voor snert, heb ik het probleem van aankoeken ook nooit meer daarmee, terwijl je dan niet eens KUNT roeren.
Hee, dat is een scherpe observatie… Raadselachtig. Zou het ermee te maken hebben dat er geen vocht kan verdampen uit een snelkookpan? Ik kan niks anders bedenken.
Poezenmeisje
06-08-2026 om 11:39
Moosey schreef op 06-08-2026 om 11:06:
[..]
Hee, dat is een scherpe observatie… Raadselachtig. Zou het ermee te maken hebben dat er geen vocht kan verdampen uit een snelkookpan? Ik kan niks anders bedenken.
Voor die snert kan ik geen verklaring vinden, maar het scheelt wel enorm veel tijd, na drie kwartier zet ik het gas uit en laat ik de pan rustig staan, het gaart wel verder.
Courage
06-08-2026 om 12:15
Dolfje schreef op 05-08-2026 om 21:52:
Ik doe havermout in een kom en gooi er flavour powder en /of eiwit poeder bij en dan kokend water erop en even ( paar minuten maar) laten staan.
Ik doe iets vergelijkbaars; ik heb een zelfgemaakte havermoutmix (havermout, lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten, kaneel) - schep daarvan elke ochtend 6 lepels in een bakje. Halve appel of een banaan in stukjes erbij. Kokend water erover. Even laten staan en ik heb een heerlijk ontbijt. Snel, makkelijk, gezond en lekker.
MarvelousM
06-08-2026 om 12:34
Je hebt een andere pan nodig. Zo'n anti-aanbak steelpannetje. Ik verwarm eerst de melk. Ik zet m'n plastic garde erin, dan kan het niet overkoken. Dan de havermout erbij als het kookt en een appeltje. Dan begin ik pas met roeren, maar hoeft ook bijna niet. Het brandt nooit aan.
Maar, als ik een magnetron zou hebben zou ik het ook in de magnetron weer maken. Dat is oneindig veel sneller.