Eten
Herfstappeltaart
05-08-2026 om 16:17
Havermout
Het is natuurlijk een beetje rare vraag tijdens deze hittegolven, maar toch: hoe krijg ik mijn havermoutpap gekookt zonder dat het aanbrandt? Ik eet het graag als het straks wat kouder wordt maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar zonder een aangebrande bodem. Ik gebruik een rvs pannetje met dikke bodem. Iemand tips?
Stimpie
05-08-2026 om 16:21
Ik zet het vuur op z'n allerlaagst en roer het af en toe een keer door. Op het moment dat het aan de zijkanten wat omhoog begint te komen is het zoals ik het graag eet.
Als ik het vuur hoger zet is het nog te dun tegen de tijd dat de melk kookt.
Het koekt vaak wel een klein beetje aan als ik niet regelmatig genoeg roer, maar niet aangebrand (bruin/zwart).
Ik gebruik een steelpannetje dat ik ooit bij de Action kocht. Geen idee van het materiaal.
Ysenda
05-08-2026 om 16:24
volgens het wereldkampioenschap havermoutkoken: roeren, roeren, roeren met een spurtle: een houten staaf
Spurtle - Wikipedia
Home Page - Golden Spurtle®
The Golden Spurtle review – a cosy celebration of porridge and its champions | Australian film | The Guardian
wild-flower
05-08-2026 om 16:27
Misschien eerst in water koken en dan op het eind scheutje melk bijvoegen om de pap romiger te maken?
JanaDana
05-08-2026 om 16:40
Ik zet het vuur hoog totdat het kookt, en dan laat ik het nog even op laag vuur doorkoken. Maar al die tijd ben ik aan het roeren. Alleen dan brandt het niet aan op de bodem.
Auwereel
05-08-2026 om 16:55
Na de zoveelste keer aangebrande havermout heeft de magnetron zijn intrede gedaan in mijn huishouden
Bakblik
05-08-2026 om 17:03
Bij alleen melk koken doe ik altijd het pannetje eerst omspoelen met koud water in te voorkomen dat het aanbrandt. Misschien dat dat ook helpt bij havermout?
Ik kook nooit havermout. Heb wel de ervaring dat havermoutkoek op de bakplaat sneller donker kleurt dan gewone koekjes die op dezelfde temperatuur gebakken moeten worden.
masatu
05-08-2026 om 17:09
Mijn man kookt dagelijks havermoutpap. Volgens mij zet hij hem eerst even hoog, en dan als het kookt op laag vuur doorkoken. Hij gebruikt een steelpan van Westinghouse (performance serie), met een fantastische non-stick coating waar niks in aanbrandt.
ToetieToover
05-08-2026 om 17:41
Ik kook vaak havermoutpap. Ik rooster eerst 45 gram havermout in een droge pan. Dikke bodem, ik heb rvs Fissler pannen. Dan laat ik dat afkoelen. Weeg 250 gram melk af. Kieper dat erbij met een snufje zout. Breng het aan de kook, ik roer met de lepel waarmee ik het ook ga eten
en het is net risotto: blijven roeren inderdaad. Als het goed kookt, lekker bubbelt, zet ik het vuur uit. Ik roer nog wat want die pan blijft lang heet. Dan doe ik het deksel op de pan en laat het 10 minuten staan.
De onderweg-versie: ik giet het in een thermos in plaats van te laten staan in de pan. De ik-heb-haast-onderwegversie: ik weeg 45 gram havermout af in mijn thermos. Weeg 250 melk af en breng het aan de kook. Gooi het in de thermos erbij. Blijven schudden in het begin, anders heb je 1 grote klont.
Succes ![]()
Poezenmeisje
05-08-2026 om 18:25
Een dubbelwandige melkkoker kopen, die werkt als 'au bain marie'.
Ik heb nooit aangebrande custard, griesmeel of wat dan ook in dat ding.
Mijn havermout gaat gewoon in de magnetron.
Herfstappeltaart
05-08-2026 om 18:27
Maar koken jullie het echt door in de magnetron? Dat kookt toch over?
Poezenmeisje
05-08-2026 om 18:28
Ik warm alleen melk met havermout op in de magnetron en heb mijn havermout nog nooit gekookt.
Ik gebruik gewoon een pak basis havermout van het huismerk Lidl of Aldi.
Herfstappeltaart
05-08-2026 om 18:29
Poezenmeisje schreef op 05-08-2026 om 18:28:
Ik warm alleen melk met havermout op in de magnetron en heb mijn havermout nog nooit gekookt.
O. Ik dacht dat dat moest. Heb je dan wel die smeuïige pap?
Poezenmeisje
05-08-2026 om 18:31
Herfstappeltaart schreef op 05-08-2026 om 18:29:
[..]
O. Ik dacht dat dat moest. Heb je dan wel die smeuïige pap?
Ja, tenzij ik teveel havermout heb gebruikt. Dan is het beton.
😄
Herfstappeltaart
05-08-2026 om 18:32
Poezenmeisje schreef op 05-08-2026 om 18:31:
[..]
Ja, tenzij ik teveel havermout heb gebruikt. Dan is het beton.
😄
Oké dankje. Ik ga het proberen met de magnetron.