Eten Eten

Eten

Feestelijke of luxe Kerstboodschappen.

Als ik voor de kerst met de familie iets nieuws wil eten,  koop ik dat wel vantevoren om het vast een keer te hebben gemaakt. Dan weet je tenminste of het wel lekker is en of je het recept misschien een beetje wil aanpassen aan eigen smaak. 

En ik ben dol op kerstkransjes en lekkere desserts, dus die koop ik ook altijd wel meerdere keren. 

Waarschijnlijk kijk ik steeds over het konijn heen bij de Lidl? 

In mijn vriezer heb ik wat ruimte vrijgemaakt voor dat soort dingen. Ik haal ze uit de verpakking en vacumeer ze per stuk. Daarna in de diepvries.

Lekker gemakkelijk voor als je meer dan twee eters hebt.

Laatst heb ik een half blikje ragout ingevroren, ik had niet méér nodig, dus in de vriezer ermee.

Ysenda schreef op 14-12-2025 om 14:57:

[..]

En door die toevoegingen van stoffen, die er anders ook al in zitten overigens, gooien we veel minder goed voedsel weg.

Die discussie hebben wij al eerder gevoerd, ik deel jou mening niet. Daarnaast kun je ook nu in het artikel lezen welke stoffen erin zitten en welke eraan toe wordt gevoegd. Ik gooi geen voedsel weg, dat is ook niet nodig met een vriezer in huis.

Ysenda schreef op 14-12-2025 om 12:26:

[..]

Omdat het meeste gewoon standaard dingen zijn in een luxe verpakking.

Vis wordt niet ineens minder bederflijk omdat het nu kerst is.

De kerstperiode loopt van begin december tot na nieuw jaar. Het is al jaren niet meer alleen de week waar kerst in valt. Mijn kerstdiners zijn op 19 en 20 december. Het eerste kerstontbijt was vorige week en donderdag had ik al een kerstlunch.

Dan heb ik op de 29e nog een kerstdiner.

Daarom zijn die producten er nu al.

Van begin december tot na Nieuwjaar?! Nou hier niet hoor. Dat ligt toch wel helemaal aan jouw bubbel denk ik.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

14-12-2025 om 18:42 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 14-12-2025 om 18:34:

[..]

Van begin december tot na Nieuwjaar?! Nou hier niet hoor. Dat ligt toch wel helemaal aan jouw bubbel denk ik.

Nou dat van al die feestjes herken ik wel. Mijn ouders vieren kerst met ons op beide kerstdagen. Maar zowel met vaders famille als met moeders familie hebben ze ook altijd nog een gezellig samenzijn in kerstsfeer. Alles inmiddels 80+, dus geen wilde feesten of zo. 

En verder kerst- en eindejaarsborrels of -etentjes van werk en of sport. Wij samen hebben er komende al drie. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 14-12-2025 om 18:42:

[..]

Nou dat van al die feestjes herken ik wel. Mijn ouders vieren kerst met ons op beide kerstdagen. Maar zowel met vaders famille als met moeders familie hebben ze ook altijd nog een gezellig samenzijn in kerstsfeer. Alles inmiddels 80+, dus geen wilde feesten of zo.

En verder kerst- en eindejaarsborrels of -etentjes van werk en of sport. Wij samen hebben er komende al drie.

Borrels kan ik me voorstellen maar daar heb je toch de Luxe supermarktproducten niet bij nodig? En van sport herken ik ook niet. En ik sport wel. Ik word al moe als ik er aan denk. Ik vind twee kerstdagen meer dan genoeg.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

14-12-2025 om 18:50 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 14-12-2025 om 18:44:

[..]

Borrels kan ik me voorstellen maar daar heb je toch de Luxe supermarktproducten niet bij nodig? En van sport herken ik ook niet. En ik sport wel. Ik word al moe als ik er aan denk. Ik vind twee kerstdagen meer als genoeg.

Ik heb ook geen borrel van sport, kinderen sporten bij een vereniging die hebben dat vaak wel. Geen idee wat daar wordt ingeslagen. 

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik in deze kerstperiode op het Franse platteland die AH-producten soms wel erg mis. Je hebt hier in de supermarkten dan wel tientallen meters gigantische dozen chocola van Lindt en Ferrero, maar voor de rest is het bijna allemaal as usual. En ik vond het altijd leuk om een aantal van die luxeproducten van AH uit te proberen. Maar voor de kerst zal ik hier zelf aan de bak moeten. Maar goed, hier zitten we dan weer goed in de fruits de mer en de confit de canard, dat is ook wat waard.

Rekenenisleuktaalook schreef op 14-12-2025 om 18:50:

[..]

Ik heb ook geen borrel van sport, kinderen sporten bij een vereniging die hebben dat vaak wel. Geen idee wat daar wordt ingeslagen.

Ik denk dat dit het antwoord is. Mensen vieren kerst niet alleen thuis met hun familie, maar ook op het werk, bij de sportclub, op scholen, bij de hobbygroep, in netwerkclubjes, etc etc zijn er kerstborrels, -ontbijtjes, -lunches en -diners. Dat vindt allemaal vooral in deze weken plaats, niet pas de 25e en 26e, als mensen met hun familie kerst vieren.

Dewi-Sri2 schreef op 14-12-2025 om 19:05:

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik in deze kerstperiode op het Franse platteland die AH-producten soms wel erg mis. Je hebt hier in de supermarkten dan wel tientallen meters gigantische dozen chocola van Lindt en Ferrero, maar voor de rest is het bijna allemaal as usual. En ik vond het altijd leuk om een aantal van die luxeproducten van AH uit te proberen. Maar voor de kerst zal ik hier zelf aan de bak moeten. Maar goed, hier zitten we dan weer goed in de fruits de mer en de confit de canard, dat is ook wat waard.

Oh, heerlijk, confit de camard 

Wat standaard is in Frankrijk, is vaak luxe in Nederland, mischien ook omgekeerd?

Ik heb deze zomer aan Duitsers gevraagd waarvoor ze nou eigenlijk in het duurdere Nederland boodschappen deden bij de Aldi. 

100% pindakaas is hier goedkoper en oranjekoek/Friese koek kennen ze in Duitsland blijkbaar niet, dus komen ze hier naartoe.

Amboise schreef op 14-12-2025 om 19:21:

[..]

Ik denk dat dit het antwoord is. Mensen vieren kerst niet alleen thuis met hun familie, maar ook op het werk, bij de sportclub, op scholen, bij de hobbygroep, in netwerkclubjes, etc etc zijn er kerstborrels, -ontbijtjes, -lunches en -diners. Dat vindt allemaal vooral in deze weken plaats, niet pas de 25e en 26e, als mensen met hun familie kerst vieren.

Dit, maar ook als je als stel allebei gescheiden ouders hebt, heb je met een beetje pech ook al 4 kerstfeestjes.

Amboise schreef op 14-12-2025 om 19:21:

[..]

En daar staan overal gourmetschotels en tiramisu-pudding van de AH? Diners met supermarkt-producten ken ik alleen van familie-etentjes.

Dewi-Sri2 schreef op 14-12-2025 om 19:05:

Vandaag gegeten confit de canard meegenomen toen ik in september in Frankrijk was, heerlijk.

MiniJCW schreef op 14-12-2025 om 21:05:

[..]

En daar staan overal gourmetschotels en tiramisu-pudding van de AH? Diners met supermarkt-producten ken ik alleen van familie-etentjes.

Mijn kinderen hebben 4 ouders met diners, dan nog iets met vrienden want die wonen net op zichzelf,  6x kerstdiner.

MiniJCW schreef op 14-12-2025 om 21:05:

[..]

Wel de luxe broodjes, luxe kaasjes, vleeswaren etc. Althans bij mij op het werk wel. En omdat ik in meerdere teams werk heb ik er meerdere op mijn werk.

Dan nog een diner met de vrijwilligers van de stichting, bestuursetentje van de sportvereniging, vriendenetentje.

Gourmetten doen we dan weer nergens, wel allemaal zelf wat maken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.