Eten Eten

Eten

Favoriete kookboek

Vandaag heb ik weer een recept gemaakt uit een van mijn lievelings kookboeken. 
Heb jij een favoriete kookboek of website en zo ja welke.

ik heb heel veel kookboeken, maar dit is op dit moment mijn favoriet, Easy van Yvette van Boven. Haast alles is op een doordeweekse dag prima te maken. Ik ben alles (muv de desserts) aan het maken (dat doe ik normaal niet, maar dit is heel toegankelijk) en bijna alles is voor herhaling vatbaar. Wat ik ook leuk vind is dat ze het heeft ingedeeld in seizoenen, waardoor je seizoensgroenten en fruit makkelijker gebruikt. Toch zijn het wel andere recepten dan de standaard dingen. Nouja ik ben fan!

550x734.jpg

Tuinfluiter schreef op 27-08-2025 om 18:58:

20250827-184244.jpg

...

Mijn dochter aast op het boek maar ze heeft pech ik houd het nog lekker zelf.

Het staat regelmatig (mogelijk als andere druk) in kringlopen.

Fantastisch boek. 😋🥰

Eigenlijk gebruik je basisboeken toch het meest.

20250827-220936.jpg

Ik gebruik de glutenvrije recepten van Paulines keuken, Miljuschka en Karlijn's kitchen.
Gewoon online , niet uit een boek of zo .

Friezinnetje schreef op 27-08-2025 om 20:17:

ik kijk nooit in kookboeken eigenlijk. Pluk alles van internet af, heb op Pinterest allerlei borden met diverse recepten.

Dit.

Maar voor de kinderen vind ik de kinderkookboeken van Lauras bakery wel erg fijn. 

Tuinfluiter

Tuinfluiter

27-08-2025 om 23:02 Topicstarter

Voor inspiratie kijk ik tegenwoordig ook regelmatig op internet maar toen ik begon met koken bestond dat nog niet. Ik heb best wel veel kookboeken maar ik volg zelden een recept heel precies. Vroeger ook regelmatig uit de allerhande en de lekker gekookt.

Dutchgirly schreef op 27-08-2025 om 21:19:

ik heb heel veel kookboeken, maar dit is op dit moment mijn favoriet, Easy van Yvette van Boven. Haast alles is op een doordeweekse dag prima te maken. Ik ben alles (muv de desserts) aan het maken (dat doe ik normaal niet, maar dit is heel toegankelijk) en bijna alles is voor herhaling vatbaar. Wat ik ook leuk vind is dat ze het heeft ingedeeld in seizoenen, waardoor je seizoensgroenten en fruit makkelijker gebruikt. Toch zijn het wel andere recepten dan de standaard dingen. Nouja ik ben fan!

Dit is ook een favoriet van mij. Inderdaad toegankelijk.

Andere favorieten zijn de kookboeken van Emily English, recepten die lekker zijn, goed vullen en relatief laag in calorieën.

Verder kook ik nog uit oudere kookboeken van Jamie Oliver.

Ohmyfoodness

Poezenmeisje schreef op 27-08-2025 om 22:14:

Eigenlijk gebruik je basisboeken toch het meest.

20250827-220936.jpg

Het nieuwe kookboek inderdaad. Een goed basiskookboek om technieken te leren,  góede verhoudingen te leren. 

Ik pak hem best vaak,  ook om de basis op te zoeken als ik een recept van internet heb dat vreemde verhoudingen heeft.  

Ik heb de opleiding voeding en diëtetiek gedaan en ben afgestudeerd op receptontwikkeling, met het nieuwe kookboek als bron. 

Op mijn planken met kookboeken kun je ook wel zien wat de favoriet is, hij is vet en ruikt naar allerlei eten, valt bijna uit elkaar en heb er veel aantekeningen in gemaakt. 

Ik gebruik het áltijd voor custardvla, griesmeelpudding en pannekoekenbeslag. 
😄

Poezenmeisje schreef op 28-08-2025 om 07:49:

Ik gebruik het áltijd voor custardvla, griesmeelpudding en pannekoekenbeslag.
😄

De kruidkoek die er in staat is ook geweldig. Echt nog heet in een zak doen, zodat hij goed klef wordt. 

Ik pak hem altijd voor de verhoudingen van stamppot. Zeker hutspot, in zo'n zak van de supermarkt vindt ik teveel uien zitten. 

Friezinnetje schreef op 27-08-2025 om 20:17:

ik kijk nooit in kookboeken eigenlijk. Pluk alles van internet af, heb op Pinterest allerlei borden met diverse recepten.

Ik kijk in kookboeken uit de bieb maar verder hetzelfde als jij. 

Ik heb twee planken met kookboeken maar tot mijn schaamte kook ik er zelden uit. Ook de boeken van Karin Luijten heb ik. Ik kijk voor een gezond recept vaak op de site van Het Voedingscentrum en ook het blog "Leukerecepten.nl" vind ik erg leuk.

De dagelijkse maaltijd kook ik meestal zonder recept.

Herfstappeltaart schreef op 28-08-2025 om 08:31:

Ik heb twee planken met kookboeken maar tot mijn schaamte kook ik er zelden uit. Ook de boeken van Karin Luijten heb ik. Ik kijk voor een gezond recept vaak op de site van Het Voedingscentrum en ook het blog "Leukerecepten.nl" vind ik erg leuk.

Ik kijk ik niet dagelijks in het kookboek hoor.  Dat doe ik alleen als het nodig is. Veel dingen kan ik zonder recept koken, omdat ik de succesrecepten inmiddels uit mijn hoofd ken. 

Tuinfluiter

Tuinfluiter

28-08-2025 om 08:48 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 28-08-2025 om 08:31:

Net de site bekeken staan leuke recepten op. Ik kook meestal zonder recept maar kook regelmatig indisch en dan kijk ik wel na of ik geen specerij vergeten ben. Ik kijk meer in kookboeken om ideeën op te doen om meer te variëren met maaltijden.

Heb in dit topic al een paar leuke boeken voorbij zien komen die ik bij de bieb ga lenen. Die van Yvette van Boven en site van Francesca kookt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.