Eten Eten

Eten

Favoriet gebakje

Mijn broer was jarig en vroeg of ik uit Friesland oranjekoek (met créme) wilde meenemen om te trakteren op zijn werk. Daar vinden veel collega's dat heerlijk. 

Wat is jou favoriete gebakje?

Ik hoef niet persé gebak. De helft vind ik standaard gortdroog*, teveel chocolade of te het-fruit-is-niet-mijn-smaak. Of een combinatie van alles.

Als ik het toch eet doe dan maar véél slagroom of véél aardbei of een combi van beiden.

*Ik hou van chocolade, maar niet bij desserts. Je doet mij geen plezier met een gortdroge chocoladecake of -taart of met chocoladesaus over ijs.

Mijn eigen cheesecake met een topping van lemon curd en frambozensaus. En kruimeltaart gevuld met een heerlijke dikke laag banketbakkersroom.
Ik bak eigenlijk altijd alles zelf, kom zelden tot nooit bij een bakker. Die ene keer in de 2 jaar dat ik wel iets lekkers haal dan een hazelnootschuim gebakje of een punt rijstevlaai met slagroom.
Gebak in horeca eet ik nooit. Na de zoveelste keer half bevroren appeltaart of een gebakje met slappe half smeltende slagroom gekregen te hebben, laat ik alles aan me voorbij gaan. Vind gebakvitrines er ook nooit aantrekkelijk of lekker uit zien.

Pavlova. Goede, verse natuurlijk. Een keer in Estland echt fantastische gegeten, en laatst één zelf gemaakt.

En ja, ook goede appeltaart! Met lekker veel kaneel.

In de horeca ben ik vaak zo teleurgesteld over de slagroom. Dat is vaak veel lucht, veel conserveermiddel en een hint naar een soort room in de verte. Zakt zo in elkaar en smaakt nauwelijks. Terwijl dat zoooo lekker kan zijn!

Oh heerlijk, gebak! Ik heb het liefst een proeverijtje
Favorieten: monchoutaart, slagroomgebak, een echt lekker verse tompouce, marsepeintaart, hazelnootschuimtaart, chipolatataart, bananensoes, appeltaart (lekker hoog, veel appel, stevige rand)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.