Eten Eten

Eten

Even een snelle vraag: koken

hoi!
Ik heb een recept waar 1,5 kg tomaten inmoeten. Als ik die wil vervangen door gepelde tomaten uit blik, kan ik dat dan 1 op 1 doen qua gewicht? Ik krijg dat niet bij elkaar gegoogled 🙈


er.is.maar.1.Pino

er.is.maar.1.Pino

25-02-2022 om 16:55 Topicstarter

ik zocht dat kook-weetjes topic al maar die stond helaas niet in mijn favorieten en bij de zoekfunctie kwam ik alleen “mijn kind eet moeilijk”-topics tegen 😄

In een blik gepelde tomaten zit 450 g (tomaten+sap) ik zou dan 3 blikken nemen. Ik ga nog wat editten maar dan kan je alvast naar de winkel.

Tomaten uit blik kunnen fors zurig zijn.  Dat moet je een beetje neutraliseren. Ik begin gaan altijd met wat olie verhitten en daar de tomaten in aanfruiten. Dan ontzuur je de boel een beetje. 

Scheppie suiker of scheutje room kan ook helpen.  Welk recept ga je maken? 

Ik zou met 2 blikken beginnen en dan proeven.  Blik tomaten kunnen best overheersen. Je kunt altijd meer of puree toevoegen.

er.is.maar.1.Pino

er.is.maar.1.Pino

25-02-2022 om 17:42 Topicstarter

dank jullie wel voor de snelle reacties!! Ik ben meteen aan de slag gegaan en heb 3 blikken gebruikt, dat was idd wel wat nat. Maar toch is het erg lekker geworden (Gnocchi alla Sorrentina uit de Pastabijbel)

Ik zou in dat geval liever gezeefde tomaat, oftewel passata gebruiken. Wel een versie zonder andere toevoegingen, behalve zout. Dat zit er meestal wel in. Daar kun je rekening mee houden met de rest van het recept.

Ik zou gewoon vleestomaten kopen, die even in heet water dopen nadat je ze ingekruist hebt, het vel komt er dan heel makkelijk af, zo gebeurd.

Pejeka1 schreef op 25-02-2022 om 19:32:

Ik zou gewoon vleestomaten kopen, die even in heet water dopen nadat je ze ingekruist hebt, het vel komt er dan heel makkelijk af, zo gebeurd.

Ik koop ook vleestomaten. 

Ik leg ze even - 20 seconden- in kokend water en dan kruis ik ze in. 

Bakblik schreef op 25-02-2022 om 16:58:

In een blik gepelde tomaten zit 450 g (tomaten+sap) ik zou dan 3 blikken nemen. Ik ga nog wat editten maar dan kan je alvast naar de winkel.

Tomaten uit blik kunnen fors zurig zijn. Dat moet je een beetje neutraliseren. Ik begin gaan altijd met wat olie verhitten en daar de tomaten in aanfruiten. Dan ontzuur je de boel een beetje.

Scheppie suiker of scheutje room kan ook helpen. Welk recept ga je maken?

Mss gewoon verse tomaten kopen? 

zwaankip schreef op 25-02-2022 om 22:17:

[..]

Mss gewoon verse tomaten kopen?

Dat was de vraag niet.  To wilde tomaten uit blik gebruiken en hoeveel ze dan moest nemen. Daar heb ik advies over gegeven.  Zelf die ik in de winter altijd een combinatie van vers en passata of zo omdat ik de winterse waterbommen niet zo naar tomaat vind smaken.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-02-2022 om 22:42

Bakblik schreef op 25-02-2022 om 16:58:

In een blik gepelde tomaten zit 450 g (tomaten+sap) ik zou dan 3 blikken nemen. Ik ga nog wat editten maar dan kan je alvast naar de winkel.

Tomaten uit blik kunnen fors zurig zijn. Dat moet je een beetje neutraliseren. Ik begin gaan altijd met wat olie verhitten en daar de tomaten in aanfruiten. Dan ontzuur je de boel een beetje.

Scheppie suiker of scheutje room kan ook helpen. Welk recept ga je maken?

Schepje suiker werkt goed. Eigenlijk doe ik dat altijd met een tomatensaus. 

Gewoon lekker lang op laten staan (geldt ook voor saus van verse tomaten overigens) dan verandert al dat zuur in umami met wat zoet. Verse tomaten kopen in de winter is in mijn bescheiden opinie 3x niks: ze komen van ver (of uit de verwarmde kas), ze zijn duur én ze smaken nergens naar. Dan liever blik. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

25-02-2022 om 23:23

Moosey schreef op 25-02-2022 om 23:14:

Gewoon lekker lang op laten staan (geldt ook voor saus van verse tomaten overigens) dan verandert al dat zuur in umami met wat zoet. Verse tomaten kopen in de winter is in mijn bescheiden opinie 3x niks: ze komen van ver (of uit de verwarmde kas), ze zijn duur én ze smaken nergens naar. Dan liever blik.

Als je kleine tomaatjes verwarmt, dan zijn het ook in de winter smaakbommetjes. Heerlijk!

wij gebruiken eigenlijk altijd polpa van mutti (voor zo ver bij ons bekend het enige merk dat slaven vrij produceert). Omdat het al fijn is doen we het 1 op 1. Wel even in de blender of staafmixer gooien en daarna door een zeef heen zodat ze zaadjes er uit zijn. 

er.is.maar.1.Pino

er.is.maar.1.Pino

26-02-2022 om 06:02 Topicstarter

Bedankt voor jullie tips allemaal 👍 Dat lang ontzuren doen wij doorgaans ook bij sauzen, maar in dit recept stond 20 minuten. Het was de eerste keer dat ik het recept uitprobeerde (en überhaupt de eerste keer dat wij gnocchi gingen eten) dus dan blijf ik graag dicht bij het recept - behalve dan die tomaten want velletjes gruwen mijn kinderen van (en dan eten ze het om die reden al niet 😄), zaadjes zijn dan weer geen probleem dus zeven hoef ik gelukkig nooit. 

Pejeka1 schreef op 25-02-2022 om 19:32:

Ik zou gewoon vleestomaten kopen, die even in heet water dopen nadat je ze ingekruist hebt, het vel komt er dan heel makkelijk af, zo gebeurd.

Eerlijk gezegd ontvel ik tomaten nooit. Ik kieper het er zo in en na pureren zie ik er niets meer van terug. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.