Eten Eten

Eten

Eten uit de diepvries opwarmen

afrodite05 schreef op 08-09-2025 om 20:20:

[..]

Deze tip wilde ik ook al geven, nadat ik er door jou (Toetie) groot succes mee heb geboekt. Kan met bakjes bevroren pastasaus, maar ook hele ovenschalen (denk categorie lasagne) gaat prima! Als ik haast heb, vervang ik na een kwartiertje het inmiddels koude water door nieuw warm water.

Ja, wat leuk! Het werkt ook andersom, als je een (gietijzeren) pan snel wilt afkoelen. Bijvoorbeeld stoofpot of soep. Zet de pan in je gootsteen gevuld met koud water, zo diep mogelijk zonder een overstroming te veroorzaken . Na 5 minuten je water zonodig vervangen voor een nieuwe lading koud water. In no-time kan je hele pan zo je koelkast in! Vooral gietijzer blijft anders nog heel lang warm. 

ToetieToover schreef op 08-09-2025 om 20:52:

[..]

Ja, wat leuk! Het werkt ook andersom, als je een (gietijzeren) pan snel wilt afkoelen. Bijvoorbeeld stoofpot of soep. Zet de pan in je gootsteen gevuld met koud water, zo diep mogelijk zonder een overstroming te veroorzaken . Na 5 minuten je water zonodig vervangen voor een nieuwe lading koud water. In no-time kan je hele pan zo je koelkast in! Vooral gietijzer blijft anders nog heel lang warm.

Met gietijzer wel uitkijken dat je de pan niet meteen van het gas af in het koude water zet. Daar kan gietijzer niet zo goed tegen.  Dan kan het breken.  Heb je geen eten en geen pan meer. 

Ik gebruik glazen diepvriesbakjes. Die kunnen ook in de oven. Ik zet het in de oven als die op gaat warmen.

Bevroren voedsel in een bak met water zetten, dan ontdooit het snel.

Ik vries  zo plat mogelijk in, maar wel alleen rijst,risotto maaltijden of macaroni, in zakjes. En dan leg ik het in het zakje in de magnetron. Na 30 kan ik het klein breken. 
Pastasaus vries ik ook in. Met kip of gehakt erin. Pasta kook ik dan vers. Sommige sauzen zijn veel volume , dan stop ik de pasta in de ontdooide saus en kook die zo even mee.

Vlees zet ik met zakje en al in water. Dan is het zo ontdooit.

in geval van soep zet ik het diepvrieszakje in de soeppan en vries dat in het geheel in. Daarna de pan er weer afhalen. Dan past het later prima als je de soep weer ontdooit op het fornuis. Niet al te grote pannen gebruiken anders past het niet in de diepvries.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.