Eten Eten

Eten

Eten uit de diepvries opwarmen

Ik heb een tip voor diepvriesbakstenen: zet deze een uur in water op lichaamstemperatuur. Net als een babybadje, zeg maar. Dan verloopt het ontdooiproces sneller. Wat mij betreft beter dan ‘de avond van tevoren in de koelkast’.
Plat ingevroren pakketjes zijn zelfs nog veel sneller ontdooid, 250 gram platgedrukt (rauw) gehakt is in 10 minuten ontdooid. 

ik warm het altijd op in de pan. Nooit in de magnetron. 

Kampeerder schreef op 08-09-2025 om 14:49:

[..]

Niet roeren in de magnetron, gaat alles stuk van. Verwarmen, laten rusten, verwarmen, laten rusten, etc tot het heet genoeg is.

Definieer “alles”? Ik roer altijd gewoon alles door als ik iets opwarm in de magnetron. Stamppotten, pasta, rijst met saus, noem maar op. Wat zou er dan kapot gaan door het roeren?

Nou ja, doorroeren dus tussendoor. Dat helpt hier prima. En even een keer proeven tussendoor of het allemaal al warm is. Ik heb eigenlijk nooit dat er nog een deel koud is. Wel altijd van tevoren ontdooien op het aanrecht of in de koelkast. Ik gooi nooit zo’n bevroren blok in de magnetron, ook niet om het daarin te ontdooien.

ToetieToover schreef op 08-09-2025 om 17:28:

Plat ingevroren pakketjes zijn zelfs nog veel sneller ontdooid, 250 gram platgedrukt (rauw) gehakt is in 10 minuten ontdooid.

Dit dus. Ik koop nogal eens een kilo chair (worstvlees), en die druk ik in vier delen in plastic zakken zo plat mogelijk. Bevriest en ontdooit veel sneller, en neemt veel minder plaats in. Geldt voor alles wat je plat kan drukken zonder het te vernielen, vooral doen!

BlairW schreef op 08-09-2025 om 18:25:

[..]

Definieer “alles”? Ik roer altijd gewoon alles door als ik iets opwarm in de magnetron. Stamppotten, pasta, rijst met saus, noem maar op. Wat zou er dan kapot gaan door het roeren?

Nou ja, doorroeren dus tussendoor. Dat helpt hier prima. En even een keer proeven tussendoor of het allemaal al warm is. Ik heb eigenlijk nooit dat er nog een deel koud is. Wel altijd van tevoren ontdooien op het aanrecht of in de koelkast. Ik gooi nooit zo’n bevroren blok in de magnetron, ook niet om het daarin te ontdooien.

Nou, de pasta bijvoorbeeld. Penne of zo dat gaat allemaal stuk. Stukjes groenten ook. Aardappelpuree en/of stamppot knappen ook niet echt op van roeren. 

Een magnetron is juist dé grote uitkomst bij ontdooien. Op het vuur wordt eerst de buitenkant verwarmd en daarna pas de binnenkant. 

In de magnetron verwarmt de kluit eerst van binnenuit. Dat geeft een totaal ander resultaat.

Wil je een lekkere biefstuk koop hem dan vers en bak hem zonder invriezen. Die zou ik echt uit de vriezer en magnetron houden! Hebben ze niks in te zoeken. Ik vind ook bonen er niet beter op worden. Ze worden a.h.w. opgeblazen van binnenuit. Dus de structuur wordt dan minder lekker.

Maar soepjes, sauzen, stamppot e.d. kunnen goed tegen de vriezer en magnetron.

ik heb tegenwoordig een snelle techniek om eten te ontdooien. Dat is het eten in een zakje laten en dat in een bak koud water leggen ( wel goed dichthouden het zakje). Dan is het zo ontdooid. En kan het opgewarmd worden in de pan of magnetron/ oven.

Man eet zowat elke week een keer uit de diepvries als ik moet werken. Curries /nasi /bami goreng etc..avond tevoren uit te diepvries en dan op een bord in de magnetron. 

Kampeerder schreef op 08-09-2025 om 18:45:

[..]

Nou, de pasta bijvoorbeeld. Penne of zo dat gaat allemaal stuk. Stukjes groenten ook. Aardappelpuree en/of stamppot knappen ook niet echt op van roeren.

Aardappelpuree en stamppot zijn al tig keer geroerd en gestampt. Dat is toch het idee van dat gerecht? Daar maak je met roeren weinig “kapot” aan. En pasta kan je met beleid prima omroeren tussendoor. Ik roer het niet door met een staafmixer  je roert een vers bereid bord met pasta en saus ook door om het te mengen? Dan is je pasta toch ook nog gewoon heel? 

BlairW schreef op 08-09-2025 om 20:01:

[..]

Aardappelpuree en stamppot zijn al tig keer geroerd en gestampt. Dat is toch het idee van dat gerecht? Daar maak je met roeren weinig “kapot” aan. En pasta kan je met beleid prima omroeren tussendoor. Ik roer het niet door met een staafmixer je roert een vers bereid bord met pasta en saus ook door om het te mengen? Dan is je pasta toch ook nog gewoon heel?

Na invriezen is pasta veel sneller stuk dan daarvoor vind ik

Te lang geroerde stamppot vind ik lijmig. 

Maar misschien ben ik een zeikerd, dat kan ook.

ToetieToover schreef op 08-09-2025 om 17:28:

Ik heb een tip voor diepvriesbakstenen: zet deze een uur in water op lichaamstemperatuur. Net als een babybadje, zeg maar. Dan verloopt het ontdooiproces sneller. Wat mij betreft beter dan ‘de avond van tevoren in de koelkast’.

Deze tip wilde ik ook al geven, nadat ik er door jou (Toetie) groot succes mee heb geboekt. Kan met bakjes bevroren pastasaus, maar ook hele ovenschalen (denk categorie lasagne) gaat prima! Als ik haast heb, vervang ik na een kwartiertje het inmiddels koude water door nieuw warm water. 

ik vries geen pasta in. Alleen de saus.

Broodjebrie schreef op 08-09-2025 om 20:20:

ik vries geen pasta in. Alleen de saus.

Ik ook meestal. Macaroni en spaghetti  gaat redelijk maar ik vind penne en fusili meestal er niet heel lekker uit komen.

Dolfje schreef op 08-09-2025 om 20:22:

[..]

Ik ook meestal. Macaroni en spaghetti gaat redelijk maar ik vind penne en fusili meestal er niet heel lekker uit komen.

Ja ik ben het weer met je eens 

masatu

masatu

08-09-2025 om 20:41 Topicstarter

rionyriony schreef op 08-09-2025 om 19:40:

In de magnetron verwarmt de kluit eerst van binnenuit. Dat geeft een totaal ander resultaat.

Dan doe ik vast iets verkeerd.. bij mij is de onderkant in het midden juist altijd nog bevroren/koud..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.