Eten Eten

Eten

Deel hier je mislukte (onderdelen van) kerstdiners

... in de breedste zin van het woord! Een ingekakte tulband, verkoolde rosbief, soep die eerder stijfsel lijkt... Door jezelf gemaakt of door een ander. Misschien op het moment zelf heel beroerd, maar achteraf hopelijk lachwekkend. Een luchtig topic!


Rondstruiner schreef op 23-12-2022 om 17:20:

[..]

Dat wil ik best geloven. Bakblik gaf ook al aan dat haar gans wel mals was.

Maar hier werd net gezegd dat wilde ganzen en een echte scharrelkip taai zijn en de suggestie gewekt dat men dus beter een lekker malse kip uit de intensieve veehouderij kan kopen. Daar word ik wat verdrietig van.

Ik vertelde inderdaad over de taaie scharrelkip maar dat is denk vooral omdat ze de oude kippen slachten. Ik koop ze nog steeds wel eens hoor, maar dan maak ik er soep van. Inderdaad triest wat een dierenleed er vaak aan vooraf gaat.

ik had gister een "test" blunder. Ik ga 2de kerstdag zelf een focaccia maken voor bij het voorgerecht.
Dus gister netjes het recept gevolgd met speciaal bloem.
Was een partij zout geworden dat broodje.
Bleek dat er in die bloem al 5 gram zout zat en ik er 4 theelepels volgens mijn gevonden recept moest toevoegen, en er zat ook al gist in. 
Maandag maar het recept wat dus op de verpakking staat aanhouden. 🤦‍♀️

afrodite05

afrodite05

23-12-2022 om 18:34 Topicstarter

Amazooi schreef op 23-12-2022 om 17:32:

Ik heb weleens gladde Koninginnesoep gemaakt die op zich best lekker was maar ik had als bindmiddel eigeel met klontjes boter gebruikt en dat had toch een te hoge temperatuur gehad want het was gaan stremmen.

Oei, werd het een soort omelet?

Ik wordt hier vooral op hele goede ideeen gebracht…
Na jaren rollade voor het kerstdiner te hebben gehad was ik blij dat we dit jaar iig geen rollade zouden krijgen bij mijn schoonmoeder. Ze is overleden dit najaar en hoewel dat natuurlijk heel verdrietig is, was het ‘voordeel’ dat we deze kerst eens iets anders op het menu konden zetten, althans dat dacht ik…
Vandaag hebben man en schoonzus alvast wat boodschappen gedaan en wat denk je dat ik vervolgens tegen kwam bij ons op het aanrecht 🙈 
Denken jullie dat ik die 2,5 kilo zware rollade aan de hond kan opvoeren en hem er van beschuldigen dat hij hem van t aanrecht heeft gejat? 

(Uiteraard had ik liever 100 rollades gewoon met mijn schoonmoeder gegeten)

Amazooi schreef op 23-12-2022 om 17:32:

Ik heb weleens gladde Koninginnesoep gemaakt die op zich best lekker was maar ik had als bindmiddel eigeel met klontjes boter gebruikt en dat had toch een te hoge temperatuur gehad want het was gaan stremmen.

Maar daarmee heb je wel de Salmonella gedood!

👏

Xandora schreef op 23-12-2022 om 18:05:

ik had gister een "test" blunder. Ik ga 2de kerstdag zelf een focaccia maken voor bij het voorgerecht.
Dus gister netjes het recept gevolgd met speciaal bloem.
Was een partij zout geworden dat broodje.
Bleek dat er in die bloem al 5 gram zout zat en ik er 4 theelepels volgens mijn gevonden recept moest toevoegen, en er zat ook al gist in.
Maandag maar het recept wat dus op de verpakking staat aanhouden. 🤦‍♀️

Ik dacht dat gist dood gaat van te veel zout. Maar dat viel blijkbaar mee?

Altijd opletten met cayenne-peper en scampi.
Zeker als er kinderen bij betrokken zijn.

Wij kregen het nog - met moeite - wel binnen, maar voor de kinderen was het toch écht 20 keer te heet.

Braadpot nodig speciaal voor Kerst? Bestel hem op tijd!
Ik wou mezelf zo'n luxe-ding cadeau doen van mijn eindejaarspremie ... alleen kwam de eerste pot kapot en met 1 oor toe.
Ik kon 1 dag voor Kerst toch echt héél mijn menu omgooien omdat ik niet kon braden.
De nieuwe pot kwam ... 2 dagen na Kerst toe  .

En mijn schoonmoeder kookte vroeger standaard voor een heel leger. 7 gangen en dan in één gang effe 5 kaas-kroketten per persoon voorzien als 1 van de voorgerechten.

Man dacht ooit de familie te vergasten op verse tiramisu als dessert, als afwisseling op de eeuwige vienneta ... De tiramisu was - zacht gezegd - "nogal zwemmend". En kon gewoon gedronken worden. Jaar erop stond er toch echt terug vienneta op 't menu.

Fidodido schreef op 23-12-2022 om 20:15:


Denken jullie dat ik die 2,5 kilo zware rollade aan de hond kan opvoeren en hem er van beschuldigen dat hij hem van t aanrecht heeft gejat?

Met dat netje erom zou ik het niet aan een hond voeren.

Is het een beetje een goede rollade? Ik vind ze tegenwoordig niet zo lekker als die van mijn oma vroeger. Misschien een keer op wereldreis naar Stadskanaal en daar een rollade bij een slagerij kopen.

kenfan schreef op 23-12-2022 om 14:46:

Je wilt eens verantwoord bezig zijn en zet een schipholgans als gevederde vriend op het kerstmenu in plaats van de gebruikelijke kalkoen.En hoewel dat naast een duurzame optie ook nog eens een hele voordelige is, raad ik het niet aan. Kippen en kalkoenen sjokken wat sneu rond op de vierkante meter, ganzen leggen zo'n 4000 km af. Oftewel, het zijn taaie rakkers, hele taaie rakkers.

Super taai,  mijn vader isjager. Als kind kreeg ik minstens 4x per week eend of houtduif te eten.  Soms waren ze, ondanks de hogedruk pan die mijn moeder begin jaren  70 al had niet gaar te krijgen.

Poezenmeisje schreef op 23-12-2022 om 21:16:

[..]

Met dat netje erom zou ik het niet aan een hond voeren.

Is het een beetje een goede rollade? Ik vind ze tegenwoordig niet zo lekker als die van mijn oma vroeger. Misschien een keer op wereldreis naar Stadskanaal en daar een rollade bij een slagerij kopen.

Slager Kl?

Dorestad schreef op 23-12-2022 om 22:07:

[..]

Slager Kl?

Geen idee, kijken welke slagerij er vóór het jaar 1995 al bestond.

Wat heerlijk, al die blunderverhalen 

Poezenmeisje schreef op 23-12-2022 om 22:20:

[..]

Geen idee, kijken welke slagerij er vóór het jaar 1995 al bestond.

Dat weet ik.  Ik heb een familielid die nog altijd 60 km rijdt voor de verse metworsten

Dorestad schreef op 23-12-2022 om 22:48:

[..]

Dat weet ik. Ik heb een familielid die nog altijd 60 km rijdt voor de verse metworsten

Naam+adres van die slagerij?

Poezenmeisje schreef op 23-12-2022 om 23:05:

[..]

Naam+adres van die slagerij?

Pb

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.