Eten Eten

Eten

Deel hier je mislukte (onderdelen van) kerstdiners

... in de breedste zin van het woord! Een ingekakte tulband, verkoolde rosbief, soep die eerder stijfsel lijkt... Door jezelf gemaakt of door een ander. Misschien op het moment zelf heel beroerd, maar achteraf hopelijk lachwekkend. Een luchtig topic!


Een verhaal uit de oude doos:

In de beginjaren van mijn relatie ieder jaar kerstdiner bij mijn schoonmoeder.  Ergens begin september werd de laatste bloemkool van eigen tuin ingevroren voor bij het kerstdiner. Niet de vriezer extra koud gemaakt om de ijskristallen klein te houden maar gewoon bij "min18" ( Dat was in de praktijk waarschijnlijk nog minder koud, want al een oud beestje). 
De bloemkool ging volledig ontdooid de pan in een werd dan ruim een half uur gekookt, zodat hij "lekker" gaar was. 🤮
Daarbij standaard grote biefstukken die de dag vantevoren al langdurig hadden liggen "bakken" in te koude boter. 
Als bijgerecht rabarbercompote dwz rabarber gekookt in ruim water met veel te weinig suiker (zag er uit als zoete draadjessoep)
Alleen de aardappelen waren redelijk eetbaar en het ijs als toetje daar kon ook weinig fout mee gaan.
De soep was meestal uit een pakje en dan aangemaakt met te weinig water "anders is het zo smakeloos".

Echt zo blij dat we tegenwoordig het ene jaar hier een het andere jaar bij zwager en schoonzus eten met kerst. Dan zet ik voor de liefhebbers zout en peper op tafel, wat alleen door de schoonouders gebruikt wordt en veel, ik moet het zout echt vullen. 

Bakblik schreef op 23-12-2022 om 13:40:

Een verhaal uit de oude doos:

In de beginjaren van mijn relatie ieder jaar kerstdiner bij mijn schoonmoeder. Ergens begin september werd de laatste bloemkool van eigen tuin ingevroren voor bij het kerstdiner. Niet de vriezer extra koud gemaakt in de ijskristallen klein te houden maar gewoon bij "min18" ( Dat was in de praktijk waarschijnlijk nog minder koud, want al een oud beestje.
De bloemkool ging volledig ontdooid de pan in een werd dan ruim een half uur gekookt, zodat hij "lekker" gaar was. 🤮
Daarbij standaard grote biefstukken die de dag vantevoren al langdurig hadden liggen "bakken" in te koude boter.
Als bijgerecht rabarbercompote dwz rabarber gejokt in ruim water met veel te weinig suiker (zag er uit als zoete draadjessoep)
Alleen de aardappelen waren redelijk eetbaar een het ijs als toetje daar kon ook weinig fout mee gaan.
De soep was meestal uit een pakje en dan aangemaakt met te weinig water "anders is het zo smakeloos".

Echt zo blij dat we tegenwoordig het ene jaar hier een het andere jaar bij zwager en schoonzus eten met kerst. Dan zet ik voor de liefhebbers zout en peper op tafel, wat alleen door de schoonouders gebruikt wordt en veel ik moet het zout echt vullen.

Nou dat klinkt heerlijk

afrodite05 schreef op 23-12-2022 om 13:05:

[..]

Oooh wat zonde! Doet me denken aan mijn schoonmoeder die mijn zorgvuldig geselecteerde (en dure!) varkenshaasmedaillons van haar bord aan haar irritante hondje voerde "want voor hem is het ook kerst"...

haha doet mij denken aan die keer dat de hond van oma opeens fitter bleek dan iemand voor mogelijk had gehouden en het braadstuk van het aanrecht af had gestolen en ermee richting tuin was gerend ...

voor ons bleven er knakworsten en frikadellen uit de vriezer over.  Met hele feestelijk groenten en pommes duchesses dat dan weer wel.


afrodite05 schreef op 23-12-2022 om 13:05:

[..]

Haha, vooral die laatste vind ik leuk! Wel lastig lijkt me, rekening houden met lussiknie-mensen.

Ik las "Lussi Knie" mensen en trok heel even mijn wenkbrauwen op, duurde even voordat het tot me doordrong en ik keihard om mezelf moest lachen. 

Herfstappeltaart schreef op 23-12-2022 om 13:51:

[..]

Nou dat klinkt heerlijk

Ieder jaar opnieuw,  hetzelfde menu en altijd niet echt goed gelukt. Nu doen we het met zwager en schoonzus om en om dan zit er altijd iets bij wat er feestelijk uitziet en lekker smaakt. 

Dan eet ik geen witlof in ham en kaas bij zwager en hij geen spruitjes bij mij maar dat kan, omdat hij en ik meerdere groentes presenteren. Persoonlijke voorkeur moet mogelijk zijn. 

Ik heb net stokbroden gebakken die ik met het kerstdiner nog even kan oppiepen. Ik had met het vormen van het deeg hulp van zoon die nog nooit brood gebakken heeft. De helft (3 stuks) is niet mooi recht en her en der gescheurd.  Dat noemen we niet mislukt; dat heet "rustiek".

Zo'n kwam helpen, omdat hij er ook 2 wilde om mee te nemen naar zijn kerstfeest met de maten vanavond. 

afrodite05

afrodite05

23-12-2022 om 14:39 Topicstarter

Prachtig, zo'n jattende hond. Op het moment niet, maar achteraf... Wij hadden vroeger een grote hond. Mijn moeder had met kerst een massief chocolade kerstboompje gekocht van een dure chocolatier. Dat ding was zeker 20 cm groot en stond te pronken op een schoteltje in het midden van de eettafel. Wij met kerstavond naar de nachtmis (zonder mijn vader). Bij terugkomst was dat boompje weg, maar verder zag alles er hetzelfde uit: geen rimpels in het tafellaken ofzo, schoteltje was ook niet verschoven. Dus wij gaven mijn vader de schuld, omdat hij sowieso veel snoepte. Hij ontkende, de sfeer werd ruzie-achtig. Totdat de hond naast ons kwam zitten en zijn chocolade-adem zat te hijgen. De perfecte misdaad zonder sporen achter te laten. Gelukkig had hij er niets aan overgehouden, chocola is absoluut niet goed voor honden...

Bakblik: terecht dat jullie hen niet meer laten koken, klinkt niet echt smakelijk... 
Mama Inge: is de kip nog teruggezet in de oven om verder te garen of zou het dan pas na het nagerecht gaar zijn geweest? 

Bakblik schreef op 23-12-2022 om 14:38:

[..]

Ieder jaar opnieuw, hetzelfde menu en altijd niet echt goed gelukt. Nu doen we het met zwager en schoonzus om en om dan zit er altijd iets bij wat er feestelijk uitziet en lekker smaakt.

Dan eet ik geen witlof in ham en kaas bij zwager en hij geen spruitjes bij mij maar dat kan, omdat hij en ik meerdere groentes presenteren. Persoonlijke voorkeur moet mogelijk zijn.

Ik heb net stokbroden gebakken die ik met het kerstdiner nog even kan oppiepen. Ik had met het vormen van het deeg hulp van zoon die nog nooit brood gebakken heeft. De helft (3 stuks) is niet mooi recht en her en der gescheurd. Dat noemen we niet mislukt; dat heet "rustiek".

Zo'n kwam helpen, omdat hij er ook 2 wilde om mee te nemen naar zijn kerstfeest met de maten vanavond.

Leuk en heerlijk juist van die zelfgemaakte broden. Ik pruts ook maar raak maar het is altijd te eten en genoeg keuze voor iedereen.


Mama Inge: is de kip nog teruggezet in de oven om verder te garen of zou het dan pas na het nagerecht gaar zijn geweest?

Dan was het inderdaad te laat gaar geweest, heb het na afkoelen in de koelkast gezet en de volgende dag hebben man en ik het opgegeten. Denk dat de hoeveelheid te groot was, voor de bereidingstijd die in het recept stond, want had een grotere hoeveelheid gemaakt 

Je wilt eens verantwoord bezig zijn en zet een schipholgans als gevederde vriend op het kerstmenu  in plaats van de gebruikelijke kalkoen.En hoewel dat naast een duurzame optie ook nog eens een hele voordelige  is, raad ik het niet aan. Kippen en kalkoenen sjokken wat  sneu rond op de vierkante meter, ganzen leggen zo'n 4000 km af. Oftewel, het zijn taaie rakkers, hele taaie rakkers.

Geen kookblunder, maar een vaatwasser die het met de kerst begeeft terwijl ik een huis vol volk heb omdat ik aan de beurt ben de grootfamilie te ontvangen. Mag dat ook?  Tot twee keer aan toe, er huist een kwaadaardige geest in die krengen apparaten.

kenfan schreef op 23-12-2022 om 14:52:

Geen kookblunder, maar een vaatwasser die het met de kerst begeeft terwijl ik een huis vol volk heb omdat ik aan de beurt ben de grootfamilie te ontvangen. Mag dat ook? Tot twee keer aan toe, er huist een kwaadaardige geest in die krengen apparaten.

Gelukkig was het niet je oven 

Herfstappeltaart schreef op 23-12-2022 om 14:40:

[..]

Leuk en heerlijk juist van die zelfgemaakte broden. Ik pruts ook maar raak maar het is altijd te eten en genoeg keuze voor iedereen.

Broden zijn prima luchtig en mooi krokant.  Aken de vorm is nogal apart. Er is er 1 die lijkt op een kronkelende slang die heeft 3 bochten en dat is toch knap met een totale lengte van iets meer dan 30 cm.

Zelf wel eens de plank misgeslagen met wat gerechten uit de Aller hande die niet in de smaak vielen bij de gasten.

Een vriendin van mij spande wel de kroon. Die ging naar een kerstdiner waar iedereen wat meenam. Omdat ze niet genoeg tijd had, had haar moeder iets gemaakt waarbij zelfgemaakte appelmoes geserveerd werd. De appelmoes vond iedereen erg lekker en romig. Een dag later was iedereen ziek. Wat bleek, moeder had een rauw ei door de appelmoes geklutst zodat het wat smeuïger werd. Nadat de appelmoes eerst een uur of twee in de auto had gestaan en daarna nog meer dan een uur in de keuken zat er genoeg salmonella in om 10 mensen doodziek te maken. 

kenfan schreef op 23-12-2022 om 14:46:

Je wilt eens verantwoord bezig zijn en zet een schipholgans als gevederde vriend op het kerstmenu in plaats van de gebruikelijke kalkoen.En hoewel dat naast een duurzame optie ook nog eens een hele voordelige is, raad ik het niet aan. Kippen en kalkoenen sjokken wat sneu rond op de vierkante meter, ganzen leggen zo'n 4000 km af. Oftewel, het zijn taaie rakkers, hele taaie rakkers.

Haha die blunder heb ik ook wel eens gemaakt. Dat was geen kip van Schiphol maar eentje die hier in de buurt vrij rondscharrelt bij een zorgboerderij, worden ze te oud dan gaan ze naar de slacht. Lekker voor de soep maar veel te taai voor iets anders.

afrodite05

afrodite05

23-12-2022 om 15:33 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 23-12-2022 om 15:31:

Zelf wel eens de plank misgeslagen met wat gerechten uit de Aller hande die niet in de smaak vielen bij de gasten.

Een vriendin van mij spande wel de kroon. Die ging naar een kerstdiner waar iedereen wat meenam. Omdat ze niet genoeg tijd had, had haar moeder iets gemaakt waarbij zelfgemaakte appelmoes geserveerd werd. De appelmoes vond iedereen erg lekker en romig. Een dag later was iedereen ziek. Wat bleek, moeder had een rauw ei door de appelmoes geklutst zodat het wat smeuïger werd. Nadat de appelmoes eerst een uur of twee in de auto had gestaan en daarna nog meer dan een uur in de keuken zat er genoeg salmonella in om 10 mensen doodziek te maken.

Oei, oeps! Wel een bijzondere gedachtegang, een rauw ei door de appelmoes... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.