Eten Eten

Eten

Brood bak topic

De titel zegt het. Wie bakt er hier graag brood? Wat is je favoriete recept, gebruik je een broodbakmachine? Welke broodvorm gebruik je?

Nu ik gezonder probeer te eten, probeer ik af en toe brood te bakken ipv allerlei zoete bakkers. Als echte beginner kan ik nog wel wat tips gebruiken .


Mijn man bakt de laatste tijd minstens een keer per week een brood. hij begint er dan na het eten mee en meestal lig ik al in bed als het de oven in gaat. Hij laat het meerdere keren rijzen en dat kost wel wat tijd. De volgende ochtend ligt er dan een vers brood klaar . Hij gebruikt een metalen cake vorm die ooit bij mijn oma vandaan kwam. We hebben er nu nog eentje van de IKEA gekocht, maar nog niet geprobeerd.

Eerst kneden hij het met de hand, maar laatste hebben we een keukenmachine met een behoorlijke motor gekocht. We merken toch wel echt verschil. Het brood is veel zachter en minder dicht. met de hand kost het ook echt heel veel tijd om het goed te kneden.

Ik koop tarwe meel en zakjes gist. Verse gist moet hij nog proberen. Verder gaat er wat zout, suiker en water bij. Heel basis eigenlijk. Hij is wel van plan wat meer te experimenteren, maar bij de supermarkt kun je eigenlijk alleen bakmixen kopen. Hij vind het leuker om het helemaal zelf te doen. 

Ik ben nu zelf wel van plan om te gaan oefenen met pizza deeg. 

Ik heb een broodbakmachine maar gebruik hem nooit meer omdat ik zo veel weg moest gooien. Ik vind het brood alleen op dag 1 lekker. Invriezen heb ik ook geprobeerd maar dan was het brood ook niet meer lekker. 

Ja, leuk! 
Ik ben ook nog een echte beginner, maar bak nu iedere week een brood. Altijd volkoren, gewoon volkorenmeel, water, zout en gist. Ze zijn best lekker, maar wel erg compact. Het lukt me nog niet goed om het brood voldoende te laten rijzen. Ik wil deze week een rijskast improviseren met een bak en een kruik, want ik denk dat het misschien te koud is in huis.

Ik haal meestal vers gemalen volkorenmeel bij een bakker, en heb daar ook een klein bakblik gekocht. Ik heb mijn laatste brood voor het eerst met verse gist gemaakt, maar merkte niet echt verschil met instant gist.

Wat voor brood bak jij, Due-scimmie? En lukt het rijzen bij jou wel?

Ik bak regelmatig stokbrood voor bij de avondmaaltijd.  Ook maak ik regelmatig een gehaktbrood rol.
Mijn meel koop ik bij een molenwinkel die hebben verschillende lekkere mixen ik koop daar ook pakjes instant gist van 125 gram. 
Ik doe mijn gist altijd in een half kopje lauwe melk met een half theelepeltje suiker. Na ongeveer een kwartier ligt er een schuimend laagje op en dan ga ik het brood kneden met de kneethaken van mijn mixer. Op het laatst doe ik het nog even op de hand om te voelen of het deeg goed is. 
Mijn oven heeft een rijsstand en daar zet ik de kom afgedekt met een warme vochtige theedoek ongeveer een uur in. Daarna vorm ik het deeg in de gewenste vorm maar kneedt het niet te sterk door en laat het ongeveer 45 min. narijzen.

https://www.broodbakforum.nl/

Toen ik begon met brood bakken hier een schat aan informatie vandaan gehaald. Je kunt bijna alles lezen, als je vragen wilt stellen kun je een account aanmaken en dan moet je je wel even voorstellen in het voorstel topic.
Meestal krijg je hele zinnige antwoorden. 

Meer gist leidt niet altijd tot en luchtiger brood heb ik daar geleerd  Als je heel weinig gist gebruikt is de rijstijd langer en hoef je minder precies te timen met als resultaat dat je brood beter wordt.


Ik kneed met de hand en doe meestal een autolyse vooraf.  Dan meng je meel en water een overige ingrediënten maar GEEN GIST EN ZOUT en dat laat je 20 minuten staan voordat je gaat kneden,  geeft ook beter brood. 

Je kunt zien of je deeg goed gekneed is als je een vliesje kunt trekken.  Door een klein bolletje deeg te nemen en dan voorzichtig uittrekken tot je een kauwgombel ziet,  zo dun moet het kunnen zijn. 

Due-scimmie

Due-scimmie

24-01-2022 om 18:54 Topicstarter

Ik heb 2 keer een niet kneden deeg gemaakt met walnoten. Waarbij je maar 3,5 gram gist gebruikt en het deeg 12 uur moet rijzen. Maar die moet eigenlijk in gietijzeren pan en die heb ik niet. Desondanks vielen ze niet tegen. 
https://sallysbakingaddiction.com/no-knead-cranberry-nut-bread/

Deze heb ik laatst gemaakt 
https://www.laurasbakery.nl/broodstokjes-met-kaas/ alleen dan met geraspte kaas en gesnipperde ui.

Vandaag deze gemaakt: 
https://lovingitvegan.com/easy-no-fail-wholewheat-bread/
Ik heb geen broodbakmachine en kan op dit moment niet kneden met links ivm schouderklachten. 

Maar ik heb alleen een cakeblik, dat klopt niet helemaal qua vorm. Ik laat ze rijzen op de verwarming of tegen de verwarming aan trouwens. Op dagen dat verwarming niet aan staat zet ik kom in oven op 40 graden. En ik gebruik het liefste volkoren speltmeel. Ook heb ik gemerkt goed op verpakking te kijken van het gist. Die van lidl(geloof ik) is droge gist terwijl dr Oetker instant gist is. Dus manier van toevoegen is anders.

We bakken hier ook wel eens brood.
Maar gebruiken dan een pak kant en klaar mix.
Man vind het leuk om te doen, maar wil wel gemakkelijk 
Hij gebruikt geen vorm, dus eigenlijk iets van vloerbrood wat het dan word.
Of hij maakt er een vlechtbrood van.

Rijzen doen we hier ook boven de verwarming 
Die zetten we dan hoger, op 21,5 

Ik kan mijn oven op 30 graden zetten dit rijst erg fijn je hebt dan ook geen last van tocht. Als je oven niet zo laag kan kun je hem even aanzetten op de laagste temperatuur en dan uit doen. In de winter is het bij mij te koud om een deeg vlot te laten rijzen. Temperatuur maakt veel uit in het rijs proces. 

Due-scimmie schreef op 24-01-2022 om 18:54:

Ik heb 2 keer een niet kneden deeg gemaakt met walnoten. Waarbij je maar 3,5 gram gist gebruikt en het deeg 12 uur moet rijzen. Maar die moet eigenlijk in gietijzeren pan en die heb ik niet. Desondanks vielen ze niet tegen.
https://sallysbakingaddiction.com/no-knead-cranberry-nut-bread/

Deze heb ik laatst gemaakt
https://www.laurasbakery.nl/broodstokjes-met-kaas/ alleen dan met geraspte kaas en gesnipperde ui.

Vandaag deze gemaakt:
https://lovingitvegan.com/easy-no-fail-wholewheat-bread/
Ik heb geen broodbakmachine en kan op dit moment niet kneden met links ivm schouderklachten.

Maar ik heb alleen een cakeblik, dat klopt niet helemaal qua vorm. Ik laat ze rijzen op de verwarming of tegen de verwarming aan trouwens. Op dagen dat verwarming niet aan staat zet ik kom in oven op 40 graden. En ik gebruik het liefste volkoren speltmeel. Ook heb ik gemerkt goed op verpakking te kijken van het gist. Die van lidl(geloof ik) is droge gist terwijl dr Oetker instant gist is. Dus manier van toevoegen is anders.

Die laatste wil ik ook wel eens proberen! Die klinkt echt simpel. Heb je daar ook maple siroop gebruikt?

Het rijzen heb ik ook wel in de oven gedaan, maar dan moet je het er bij de laatste rijs toch weer uithalen als de oven moet verwarmen. Hoewel ik ook las dat je het er dan in kan laten.

Mijn man zet de oven alvast aan zodat de keuken wat warmer is voor het rijzen. Er staat hier ook nog een koelkast die hij gebruikt om bier in te laten vergisten. Daar heeft hij een temperatuur controller bij. Die wilde hij misschien ook gebruiken als rijskast, maar dan moet er natuurlijk geen bier in staan. Ik bemoei mij er niet te veel mee. 

Je kunt een brood bak machine trouwens ook alleen voor het kneden gebruiken. We kijken op Twitch een kanaal van een man die bakker was en die kneed alles op die manier. 

Bij ons komt een brood gemaakt met 500 Gr meel makkelijk op als ontbijt en lunch voor twee volwassenen en een peuter. Hij rijst ook nog een stuk uit de cakevorm. IKEA noemt die dingen trouwens brood vormen. Ik weet eigenlijk niet beter dat die vorm voor cake is. Maar het werkt wel prima. Mijn man zet wel nog een bakje water in de oven. Dan word de korst niet zo hard geloof ik. 

Due-scimmie

Due-scimmie

24-01-2022 om 19:18 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 24-01-2022 om 19:15:

[..]

Die laatste wil ik ook wel eens proberen! Die klinkt echt simpel. Heb je daar ook maple siroop gebruikt?

Het rijzen heb ik ook wel in de oven gedaan, maar dan moet je het er bij de laatste rijs toch weer uithalen als de oven moet verwarmen. Hoewel ik ook las dat je het er dan in kan laten.

Ja ik heb maple syrup gebruikt want die had ik in huis. Maar las dat bijvoorbeeld bruine suiker of honing ook kan.

Rondstruiner schreef op 24-01-2022 om 19:15:

[..]

Die laatste wil ik ook wel eens proberen! Die klinkt echt simpel. Heb je daar ook maple siroop gebruikt?

Het rijzen heb ik ook wel in de oven gedaan, maar dan moet je het er bij de laatste rijs toch weer uithalen als de oven moet verwarmen. Hoewel ik ook las dat je het er dan in kan laten.

Ik heb 2 ovens het brood bak ik in een combistoomoven.

Ik bak glutenvrij en maak graag:

-kwarkbolletjes met rozijnen en kaneel (in muffinvorm), van rijstmeel met bakpoeder

-cornbread (in plaatstalen vorm)
Van maispolenta& maiskorrels &zelfrijzende bakmix

-Braziliaanse kaasbroodjes (in muffinvorm), van tapiocameel en bakpoeder

-no-knead bread (in gietijzeren pan met deksel) van teff/rijstmeelmix met gist

-‘pizza’-brood: van witbroodmix (zit al rijsmiddel in) op bakplaat, belegd met tomatensaus en groenten

BrightEchidna89

BrightEchidna89

25-01-2022 om 00:05

Rondstruiner schreef op 24-01-2022 om 18:16:

Ja, leuk!
Ik ben ook nog een echte beginner, maar bak nu iedere week een brood. Altijd volkoren, gewoon volkorenmeel, water, zout en gist. Ze zijn best lekker, maar wel erg compact. Het lukt me nog niet goed om het brood voldoende te laten rijzen. Ik wil deze week een rijskast improviseren met een bak en een kruik, want ik denk dat het misschien te koud is in huis.

Ik haal meestal vers gemalen volkorenmeel bij een bakker, en heb daar ook een klein bakblik gekocht. Ik heb mijn laatste brood voor het eerst met verse gist gemaakt, maar merkte niet echt verschil met instant gist.

Wat voor brood bak jij, Due-scimmie? En lukt het rijzen bij jou wel?

Zuiver volkorenmeel is te zwaar om een luchtig brood mee te bakken. Probeer eens 50/50 volkerenmeel/tarwebloem. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.