Eten Eten

Eten

Bladerdeeg #$@#$xxcx

Dit heerlijke recept :

https://recepten.lidl.nl/recept/kipfilet-in-december-bladerdeeg

heb ik nu al een paar keer gemaakt.

Zondag ook weer, precies zoals het stond aangegeven.  Het bladerdeeg ontdooid, gaatjes geprikt, oventijd aangehouden enzovoorts.

En tóch was het bladerdeeg wéér niet gaar, zowel onder als bovenop. 
Zo jammer, wat doe ik fout??


Als ik het recept zo doorlees, lijkt het iets te missen. Het mengsel zal oa door de perzik echt vochtig zijn. Dan krijg je idd je bladerdeeg niet mooi gaar. Dan wordt/blijft het een kleffe zooi. 
Hartige taarten hebben niet voor niets altijd ei erin om de boel te binden bv, dat het stolt.

Je zou kunnen proberen een beetje couscous (2/3 eetlepels) onderin te doen, op de bladerdeeg voordat je de vulling erin schept. Dat neemt al veel vocht op. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

12-10-2021 om 12:58

de temperatuur iets hoger en iets langer in de oven deed hier de truc.

Tot afgelopen week had ik hetzelfde probleem,  totdat ik een nieuw recept probeerde met bladerdeeg (quiche,  dus alleen de inhoud van de quiche was anders,  de bladerdeeg bodem en rand waren gelijk). In dat recept moest de temperatuur hoger en moest het langer(10 minuten) in de oven.  Daarna perfect bladerdeeg!

Bladerdeeg onderop gaar krijgen is altijd een uitdaging met vochtige inhoud, maar bovenop zou wel moeten lukken. Een temperatuur van 180°C vind ik niet veel. Ik heb een oven die sneller klaar is dan in de meeste recepten, dus waarschijnlijk warmer dan aangegeven, maar daar doe ik bladerdeeg op 200°C.
Klopt voor je gevoel de oventemperatuur wel voor andere gerechten?

Temperatuur in recept is te laag 
Hete lucht oven 210 'C 
Onder en boven warmte 225 'C
Bladerdeeg wel ontdooien maar koud gebruiken 

Gebruik je misschien een te dikke porseleinen of glazen ovenschaal die je dan ook nog eens op een bakplaat zet en niet op een rooster ?

Bij mij maakt de ovenschaal ook nog verschil. Ik heb een tijdje terug bij Action goede ontdekt: geleiden warmte goed en de onderkant bakt dan fijn mee. Veel beter dan bij glas of aardewerk.

home-creation-kitchen-bakvorm-of-braadvorm10778.jpg

Er moet eigenlijk lucht bij kunnen, een schaal met gaatjes bijv

Het bladerdeeg onderop kan maar op 1 manier mooi gaar worden: door de bodem eerst blind te bakken (geldt ook voor alle soorten quiche) Wil niet zeggen dat t niet te eten is als de bodem niet goed gaat is, maar wel minder lekker. 
Bovenop zou het wel moeten lukken, ik denk inderdaad de oven iets heter zetten. 

Beterlaat2021!

Beterlaat2021!

12-10-2021 om 14:21 Topicstarter

Even reageren op de vragen :  zowel het vlees als de perziken waren zorgvuldig uitgelekt.  Het was een glazen ovenschaal,  op een draaiend rooster in de oven. Het was een oven waar ik geen ervaring mee heb.
Ik zal in ieder geval een aantekening bij het recept maken :  volgende keer temperatuur oven hoger.  Ik zal eens kijken naar die vorm van de Action.
(Een schaal met gaatjes aan de onderkant ben ik nog nooit tegengekomen).

Hartelijk dank voor de tips! 

Beterlaat2021! schreef op 12-10-2021 om 14:21:

Even reageren op de vragen : zowel het vlees als de perziken waren zorgvuldig uitgelekt. Het was een glazen ovenschaal, op een draaiend rooster in de oven. Het was een oven waar ik geen ervaring mee heb.
Ik zal in ieder geval een aantekening bij het recept maken : volgende keer temperatuur oven hoger. Ik zal eens kijken naar die vorm van de Action.
(Een schaal met gaatjes aan de onderkant ben ik nog nooit tegengekomen).

Hartelijk dank voor de tips!

Dille en Kamille heeft een quiche vorm met geperforeerde bodem die je er zelfs nog uit kunt halen voor 11,95. Bol verkoopt ze ook, die zijn iets prijziger.

Eerst blind bakken is ook een goede tip. Wel dan eerst een vel bakpapier op het bladerdeeg leggen voor je de bakkralen (veelste duur ), knikkers of kiezels (tuincentrum, kost niks )erop legt

redbulletje schreef op 12-10-2021 om 14:27:

https://www.bol.com/nl/nl/p/broodvorm-geperforeerd-21-cm-masterclass/9200000061975052/?Referrer=ADVNLGOO002032-G-110747878530-S-1085645096101-9200000061975052&gclid=Cj0KCQjw5JSLBhCxARIsAHgO2SfRQg8spCH7XqDw-YIYd2-o4n-C2_G7s-JAoqKmWZIfXGiZjaQp2VAaAoSlEALw_wcB

Maar blind bakken is natuurlijk ook een goede optie

Deze werkt super inderdaad, ik heb een bakplaat van hetzelfde materiaal en nooit meer 'soggy bottoms'. Wel even een lekbak onder in je oven zetten. En blindbakken gaat ook heel goed met gedroogde bonen!

Ademes schreef op 12-10-2021 om 15:01:

[..]

Deze werkt super inderdaad, ik heb een bakplaat van hetzelfde materiaal en nooit meer 'soggy bottoms'. Wel even een lekbak onder in je oven zetten. En blindbakken gaat ook heel goed met gedroogde bonen!

Kiezels van het tuincentrum gaat nog beter, zijn zwaarder en die gaan niet schimmelen. EN met gedroogde bonen is het echt om zaak om ook een bakpapiertje op de bodem te leggen anders moet je ze na afloop eruit pulken verruineer je als nog je baksel

Mijn ervaring is ook dat bladerdeeg (onder) mooier en beter gaar wordt als je geen glas gebruikt. Ik bak iets dergelijks vaak gewoon in een springvorm (soms eerst de bodem blind bakken inderdaad, ik heb voor een paar euro bij Blokker ‘blindbakbonen’ gekocht). 

kenfan schreef op 12-10-2021 om 15:04:

[..]

Kiezels van het tuincentrum gaat nog beter, zijn zwaarder en die gaan niet schimmelen. EN met gedroogde bonen is het echt om zaak om ook een bakpapiertje op de bodem te leggen anders moet je ze na afloop eruit pulken verruineer je als nog je baksel

Haha ja, dat bakpapiertje is inderdaad wel noodzakelijk. Maar schimmelen doen ze hier na 5 jaar nog steeds niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.