Eten Eten

Eten

Basiscursus (op smaak) koken

ik kan niet koken 
Nou ja, ik bedoel, ik kan niet op smáák koken.
Maar wil dit wel graag leren.
Omdat mijn skills echt nul zijn zou ik graag een cursus/workshop willen volgen gewoon voor de basisdingen.
Ik weet dat je het ook 'gewoln moet gaan proberen' maar ik wil dus echt wel op een cursus oid.
Zelf eet ik vegetarisch dus het is wel handig als dat in de cursus iig ook aan bod komt 😅
Wie weet er iets in de omgeving van Zwolle?


ButterCup

ButterCup

31-08-2021 om 13:41 Topicstarter

mijn droom is om te kijken wat er nog in de koelkast ligt en daar dan een lekkere maaltijd op smaak te kunnen maken van restjes en zo 😅

Wat bedoel je eigenlijk met op smaak koken?

Kruiden, sausjes en kazen neem ik aan? 

ButterCup

ButterCup

31-08-2021 om 14:43 Topicstarter

Nou ja, stel ik kook sperziebonen aardappels en een vegi-burger of zo met zo'n jus van knorr, nou dan smaakt dat dus op zich wel oké maar is niet echt lekker, gewoon saai. Terwijl het bij andere dan veel meer op smaak is, lekkerder.
Nou wil ik leren hoe ze dat doen 

ButterCup

ButterCup

31-08-2021 om 14:44 Topicstarter

Ja, dus idd kruiden en zo, specerijen, wat past bij welke groente etc. 
Mijn vriendje eet wel vlees en wil dat an sich ook nog wel bereiden voor hem maar daar heb ik dus helemaal nul verstand van en wil het ook niet proeven natuurlijk.

Ik heb pre-corona zoiets gezocht in de regio Amsterdam, maar niets gevonden. Kookworkshops enzo lijken vooral als groepsuitje ter vermaak te worden aangeboden. Ben nu zelf maar aan het experimenteren en uitproberen met internet als inspiratie.

Ah... op die manier. Ik probeer eerlijk gezegd altijd maar wat en check af en toe gewoon recepten van vroeger, uit een oud kookboek. Ik kan mij voorstellen dat het lastig is, als je iets zelf niet eet.

Ik denk dat ik zelf vaak saai eet, maar ik vind bijvoorbeeld sperciebonen van zichzelf gewoon heel lekker, dus dan hoeft daar niets over heen.

Ik heb veel verschillende sausjes in huis zoals oestersaus, ketjap, bbqsaus, mosterd, sambal etc en gebruik vaak parmesan op warme groente. Een uitje fruiten, ergens een gegrilde puntpaprika doorheen doen geeft ook weer een ander smaakje. Het is allemaal niet Masterchef-waardig maar ik vind 't wel lekker. 

Een goeie klont roomboter maakt groentes ook een stuk smakelijker. 

Wat ik doe is iedere week minimaal 1 keer een recept maken dat ik nog niet eerder gemaakt heb. Het liefst ook met ingrediënten die ik niet vaak gebruik. Ik kijk vaak in de AH-app naar recepten die hoog scoren, die vind ik vrijwel altijd lekker. Of ik kijk in een van mijn kookboeken en kies daar iets uit. Daar leer ik echt heel veel van. Inmiddels ben ik wel zo iemand die in de koelkast kan kijken wat er nog ligt en daar een lekker gerechtje van kan maken, gewoon doordat ik veel geëxperimenteerd heb en weet welke smaken goed combineren. 

Het lijkt me best lastig om dit in een cursus te gieten omdat je zoveel verschillende smaakcombinaties hebt, en het toch een kwestie is van uitproberen en proeven. Het werkt volgens mij het beste om gewoon ervaring op te doen door van alles te proberen. 

Gioia82 schreef op 31-08-2021 om 15:15:

Wat ik doe is iedere week minimaal 1 keer een recept maken dat ik nog niet eerder gemaakt heb. Het liefst ook met ingrediënten die ik niet vaak gebruik. 

Dit neem ik me nu elke keer voor en het gebeurt in de praktijk zelden.

O, dat lijkt me nu zo leuk, om mensen 'te leren koken'.
Een sterkok ben ik beslist niet, maar een goede en gezonde maaltijd op tafel zetten met wat er nog in huis is is mijn specialiteit. Juist die basis is zo leuk, omdat je met een simpele ingreep iets lekkers kunt maken.

Ik heb mijn moeder ooit enthousiast horen vertellen over het kookboek Smaakvrienden. Misschien is dat wat voor je. 
https://www.kokenmetkarin.nl/2010/09/22/kookboek-smaakvrienden/

Veel bij anderen eten (en daar de kunst afkijken / opschrijven). 

Als je groente wilt 'upspicen' kies je gewoon een recept voor 'sperziebonen' van de Allerhande website. En dan kijken wat je lekker lijkt. Die doen vaak toch net iets bijzonderders. 

En niks mis met AGV af en toe. Vind ik ook lekker. Al doe ik dan bijv wel graag een scheutje truffelolie over de sperziebonen, of bak ik spruitjes op met rode peper en knoflook, of ik grill wat pijnboompitjes voor boven op de broccoli, of ik doe groente in de oven ipv in de kookpan. Sowieso doe ik aardappels graag in de oven met wat rozemarijn. 

En dan op andere dagen prutjes uitproberen. 

Ik heb ook wel gekeken naar kookcursussen maar die zijn er vooral als workshop. Gat in de markt?

bijvoorbeeld: diepvries sperziebonen
in een koekenpan wat vet doen (boter / olie) en de sperziebonen opwarmen. Af en toe even husselen met een spatel. Ondertussen een klein uitje in kleine stukje snijden (= een uitje snipperen) en erbij doen. Blijf zo nu en dan omdschappen. Net zo lang opwarmen tot alle bonen ontooid en warm zijn een een lekkere bijt hebben. Afmaken met wat peper en zout serveren maar met de rest van de maaltijd.

Ik eet toevallig vandaag sperziebonen met zilvervliesrijst een een stukje gebakken zalm. Dat is zonder iets ook saai en droog dus ik maak er een sausje bij van 3/4 deel Griekse yoghurt, 1/4 deel mayo en een uitgeknepen teentje knoflook. Een paar cherrytomaatjes meewarmen met de bonen is ook lekker.

Verder staat mijn koelkast vol met dingen als balsamico-azijn, mosterd, mayo, worcestersaus, ketjap e.d. en heb ik een la vol specerijen. Ik vind de mixjes van Jonnie Boer erg lekker. Een gefruit uitje doet ook wonderen.
En ja, ook kaas, maar dat is voor mij niet zo'n gezonde keuze vanwege mijn verhoogde cholesterol.(doe het af en toe toch)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.