Eten Eten

Eten

Auditor en het Raadsel van de Babi Pangang

Al geruime tijd loop ik rond met een vraag over het Chin. Ind. Spec. Rest., ook gevestigd in uw woon- of verblijfplaats. Wellicht dat “the wisdom of the ViaFora” een antwoord kan leveren.

Het is het mysterie van de Babi Pangang, maar zou ook het Bami- of Nasi-raadsel kunnen zijn.

Is er een soort Algemeen Recept waardoor overal in Nederland de bami, nasi en Babi Pangang hetzelfde smaakt en er hetzelfde uitziet? 
Er is voor zover mij bekend geen franchiseformule actief in de Chin. Ind. Spec. Rest. sector, in tegenstelling tot de welbekende fastfoodketens. Waardoor je Zingerende McWhopper overal ter wereld dezelfde geruststellende smaak heeft.

Is er in het Chin. Ind. Spec. Rest. gebeuren een soort centrale school waar iedereen wordt opgeleid? Moeten wij als consument de hand in eigen boezem steken omdat wij afwijkingen in de Babi Pangang norm niet accepteren? 
Is er een Norm? Ben ik als auditor namelijk erg gevoelig voor, maar ik kon bij het Nederlands Normalisatie Instituut geen NEN norm voor Bami of andere etenswaar vinden (wel de NEN-0512 voor het vieren van Sinterklaas, maar dat is een andere discussie). 

Het viel me zelfs op dat de meeneemkaart voor thuis er zowel bij mijn moeder als bij mij thuis er tamelijk identiek uitziet. We wonen 150km bij elkaar vandaan. 
Iemand ideeën?

Ter verduidelijking: het interesseert me echt. En ik vind Chinees lekker. Dus dit is zeker geen topic om de draak te steken met de Chinese Restaurants of hun eigenaren en medewerkers. 


Auditor

Auditor

15-09-2021 om 19:41 Topicstarter

Er zit trouwens wel iets variatie in, de Babi Pangang bij mijn moeder was iets anders als thuis. Wel net zo lekker. 

Intrigerend....ik lees mee!

Even hardop aan het nadenken:
Zou het komen doordat er in het oorspronkelijke land niet zoveel verschillende ingrediënten waren, waardoor iedereen dezelfde ingrediënten tot zijn/haar beschikking had. Dit is dan zo overgedragen van generatie op generatie en altijd zo gebleven?

Bijvoorbeeld: mijn moeders nasi en die van m'n oma (vaders kant) verschillen niet zoveel qua smaak. Ze komen allebei uit het zelfde land, maar een andere streek. Wel allebei arm geweest waardoor de middelen beperkt waren. Ik vermoed dat zij mede daarom op dezelfde manier koken.. maar ik heb van mijn moeder geleerd hoe ik nasi moet maken en doe dat exact zoals zij dat doet. Mijn vriendin (zelfde afkomst) maakt het ook nagenoeg gelijk als dat wij het doen. Misschien geldt dat ook voor de Chinezen?

Of misschien gewoon een traditioneel recept waar je niet aan mag komen. Netzoals de schaafijssiroop die overal hetzelfde smaakt?

Auditor

Auditor

15-09-2021 om 20:04 Topicstarter

Interssant is dat het denk ik voornamelijk om de “Hollandse” gerechten gaat. Want Babi Pangang is uitgevonden voor de Hollandse smaak en is geen echt Indonesisch gerecht. 
Ik denk dat als je bij een dergelijk restaurant de écht Chinese kant opgaat, de verschillen groter worden.

Zo’n 25 jaar terug werd ik nog wel eens door mijn vader meegevraagd als ze van het bedrijf waar hij werkte Chinese gasten hadden. Dan bleek het gezelschap niet het juiste aantal mensen te hebben (men was nogal bijgelovig) en dan moest ik mee om het getal vol te maken.


Dan gingen we naar een Chinees restaurant waar van tevoren was besteld en was doorgegeven met hoeveel we kwamen en uit welke streek de gasten kwamen. Doorgaans was er dan een apart zaaltje waar we zaten en dan werd er traditioneel Chinees gegeten. Heerlijk en het leek totaal niet op wat we gewend waren. 

Heb niet helemaal een antwoord op je vraag, maar het volgende kwam bij mij naar boven:

Ik kan me nog herinneren dat dit ooit een item was in het programma van Paul de Leeuw. 
Paul de Leeuw is ook gek op de Hollandse afhaal Chinees en met name de babi pangang. 
Hij probeerde het recept te evenaren, maar kwam niet eens in de buurt. 
Hij had een kok uitgenodigd die werkzaam was in zo'n restaurant, de conclusie was dat het geen eenvoudig recept is die niet zomaar na te maken valt. Daar werd volgens mij ook benoemd dat in Nederland het babi pangang Vlees overal hetzelfde wordt bereid, maar dat de saus wat betreft smaak weleens kan verschillen, de een is zoeter dan de ander. 

Auditor

Auditor

15-09-2021 om 20:07 Topicstarter

Brienne schreef op 15-09-2021 om 20:05:

Heb niet helemaal een antwoord op je vraag, maar het volgende kwam bij mij naar boven:

Ik kan me nog herinneren dat dit ooit een item was in het programma van Paul de Leeuw.
Paul de Leeuw is ook gek op de Hollandse afhaal Chinees en met name de babi pangang.
Hij probeerde het recept te evenaren, maar kwam niet eens in de buurt.
Hij had een kok uitgenodigd die werkzaam was in zo'n restaurant, de conclusie was dat het geen eenvoudig recept is die niet zomaar na te maken valt. Daar werd volgens mij ook benoemd dat in Nederland het babi pangang Vlees overal hetzelfde wordt bereid, maar dat de saus wat betreft smaak weleens kan verschillen, de een is zoeter dan de ander.

En zou dat ook voor bijvoorbeeld de bami gelden? 
Het valt me op dat bijvoorbeeld de Surinaamse bami bij Surinaamse restaurants wel vaak anders is. De ene is dunner dan de ander en ook wat anders gekruid. 

Auditor schreef op 15-09-2021 om 20:07:

[..]

En zou dat ook voor bijvoorbeeld de bami gelden?
Het valt me op dat bijvoorbeeld de Surinaamse bami bij Surinaamse restaurants wel vaak anders is. De ene is dunner dan de ander en ook wat anders gekruid.

Geen idee....Surinaamse bami eten wij niet zo vaak. 

Krijg nu trouwens wel trek  

Is er in het Chin. Ind. Spec. Rest. gebeuren een soort centrale school waar iedereen wordt opgeleid?

Er hangen bij het Chin.Ind.Spec.Rest. bij ons wel allemaal diploma’s aan de wand. Ik denk ja dus. 

wij hebben hier aantal Chinezen maar toch net iets anders in smaak....maar de echte basis is idd hetzelfde. 

Ik ben ook gek op Chinees eten...

Ook geen antwoord op jouw vraag. 

Alleen krijg ik - door jouw leuke OP te lezen -  een Chinees 'hongertje'. 

Voor welk Chinees eten, speelt geen rol. Ik ben favoriet van bijna alles. Maar Babi Pangang staat wel ZEER HOOG in mijn top-10. Daarom dat ik er ook altijd 2 keer van neem.

ps: als ik Chinees ben gaan halen, zit ik onderweg in de auto altijd te knabbelen aan de kroepoek die onze Chinees altijd gratis bij de bestelling doet. Heerlijk, die kroepoek in de auto, als voorspel voor wat mijn smaakpapillen gaan ondergaan bij mijn thuiskomst!



Een Chinees-eten liefhebster uit België (dus daar is de Babi Pangang ook om duimen, vingers en je hele handen af te likken)

Het lijkt op elkaar maar het smaakt vaak toch net even anders. Ik denk dat je het vooral moet zien als standaard recepten. Je kan als Chinees ook niet teveel afwijken van dat recept want mensen die van de Hollandse Chinees houden willen juist dat ene standaard recept. Bami met plakje ham en gebakken ei. Wat je vooral proeft is de smaak van mie, vet/olie beetje ketjap en vetsin 
Babi pangang idem dito. In de basis toch varkensvlees met zoetzure saus. Het maakt dan nog wel uit welk vlees en hoe je het bereid en welk merk saus of misschien maken ze die zelf. Ik denk de meeste Chinezen niet. Die kopen dat vast kan en klaar. 
Alles bij de Surinees smaakt anders. Dat is inderdaad wel typisch. Maar andere mie, andere ketjap, minder vetsin en misschien ben je er dan al. 

Volgens mij zijn de recepten ooit zo ontworpen zodat het goed overeenkwam met wat wij als Nederlanders lekker vinden. 
"Echt" Chinees eten smaakt heel anders nl.

De Chinese gemeenschap is hecht dus ik kan me goed voorstellen dat ze hun kennis gedeeld hebben.

wat een leuk intrigerend topic over het Chin. Ind. Spec. Rest. gebeuren! ik volg!
in het Brabantse dorpje waar vroeger ook een  Chin. Ind. Spec. Rest. Geb. was, is nu een all you can eat chinees ontstaan.. zo'n verlies voor de lokale community 

Zou die zoetzure saus niet zo overheersen dat alles hetzelfde smaakt?

en nu heb ik zin in Bani Pangang

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.