Eten Eten

Eten

Asperges

Het is weer aspergetijd!

asperge-traditioneel.jpg

In mijn jeugd lustte ik geen asperges, maar ondertussen heb ik het leren eten en waarderen.  Wij eten het eigenlijk op bovenstaande wijze, maar dan  wel met botersaus en een speciale aspergesaus uit een pakje.
Mijn schoonfamilie is gewend om per persoon 500 gram asperges te eten.
Ik geloof best dat dat véél is.  In een restaurant krijg je veel minder.

Hoe eten jullie je asperges? En hoeveel per persoon?


Toevallig las ik van de week dat die 500 gram pp inderdaad gebruikelijk is, als je er verder alleen ‘dingetjes’ bij hebt. Wij eten de asperges gewoon als groente met gebakken aardappels en vlees of vis, dus dan 500 gram voor 2 personen.

Ik heb ze vorige week gekocht en 500 gram pp gekookt maar wij aten er alleen ei en ham bij en wat gesmolten boter. Geen aardappelen.

Dolfje schreef op 23-04-2023 om 16:52:

Ik heb ze vorige week gekocht en 500 gram pp gekookt maar wij aten er alleen ei en ham bij en wat gesmolten boter. Geen aardappelen.

Heb je dan geen honger ‘s avonds? Het lijkt me ook wat saai

Wij eten 500 gr per persoon(netto), met ham, eieren en gesmolten boter.

MMcGonagall schreef op 23-04-2023 om 16:55:

[..]

Heb je dan geen honger ‘s avonds? Het lijkt me ook wat saai

Nee het was lekker en genoeg.

Ik ben dol op asperges, hoewel ik er als kind ook niet veel van moest hebben. Vroeger thuis was het echt wel iets speciaals. Mijn familie komt uit Brabant, dus zodra er asperges waren, gingen mijn ouders regelmatig die kant op om ze bij een boer te halen, of iemand van de familie kwam langs om ze te brengen.
Ik eet ze nog precies zoals vroeger thuis: met verse, gekookte krieltjes, plakjes (goede) ham, een geprakt eitje en gesmolten roomboter. (Voor peterselie ben ik vaak te lui en gierig, hoewel ik dat eerste keer van het seizoen soms wel doe.)
In de meeste winkels worden ze per pond verkocht en dat eet ik dan ook in mijn eentje, tenzij er weer eens iemand binnenwipt en dan eten we er met zijn tweeën van (en vul ik het aan met een andere groente uit mijn voorraad - wat dan meestal een blikje doperwtjes is - of wat meer aardappeltjes en een extra eitje).
Ik heb voor de komende dagen al boodschappen in huis, maar ik denk dat het er eind van de week wel van gaat komen!

Heerlijk hoor, asperges. Wij eten ook zo rond de 500 gr per persoon en dan doen we de asperges op de barbecue. Na het schillen olie en zout erover doen en dan grillen tot ze beetgaar zijn. Wij vinden dat echt veel lekkerder dan de ‘gewone’ manier.

Hier in huis eten ze 500 gr met z'n tweeën. Met ham, gekookt ei, aspergesaus en een stukje vlees. Ikzelf lust ze niet. 

Dolfje schreef op 23-04-2023 om 16:52:

Ik heb ze vorige week gekocht en 500 gram pp gekookt maar wij aten er alleen ei en ham bij en wat gesmolten boter. Geen aardappelen.

Idem

Ik koop ze wel geschild trouwens, ik haat het zelf schillen.
Vorige week ook een bak met stukjes gekocht en daar soep van gemaakt. Misschien komend weekend weer eens halen.

5 a 6 asperges pp. geen idee wat dat weegt. Beetje mooie dikke, van de groenteboer. Geprakt ei, goede ham, peterselie en gesmolten boter en/ of hollandaisesaus. Wel altijd een paar nieuwe aardappeltjes erbij. Jammie! We hebben t 2 weken terug al een keer gegeten.

vorige week  aspergesoep gemaakt. Van hele goedkope ( kromme, ongesorteerde) asperges van  de markt. Ook heerlijk 

oh. En met een goede aspergeschiller  is dat schillen echt een eitje hoor. Plaatje plakken lukt even niet, maar zoiets als dit ….

https://www.blokker.nl/westmark-aspergeschiller-peelmaster-rvs/1169698.html#&gid=null&pid=1

TanSwallow86

TanSwallow86

23-04-2023 om 17:49

ik vind asperges heerlijk. Witte niet zo, ik ga voor de groene, ik doe ze in de wok met of kip of ander vlees.
Maar vind het momenteel even te duur 

Gisteren gegeten. Ruim een pond samen. Maar heb er wel aardappelen bij gegeten. Verder 'gewoon' botersausje, ham en gekookt ei.

Ik reken voor ons 8 asperges p.p. en voor kind 4 stuks.
De asperges bereid ik sous-vide, in de zak gaat wat boter, peper, zout en een schijfje citroen.
Of op de barbecue met daarna een beetje parmezaanse kaas en balsamicosiroop erover. 

500 gram per persoon gaat hier makkelijk op.
Je schilt sowieso ook wel wat weg.

Meestal met gerookte zalm, gekookte eieren en gebakken aardappelen of krieltjes.
En met peterselie.

Ook al gemaakt met grijze garnalen ipv gerookte zalm.

Soms ook in kleine stukjes gestoofd met tijm, gewone zalm, eventueel kerstomaten, kookroom en tagliatelli. Eventueel half witte asperges / half groene asperges dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.