Digital Digital

Digital

Opruimen van Google Photos

Mijn cloud storage van Google Photos raakt vol. Google kijkt watertandend naar mijn portemonnee, dat ik een abonnement neem op extra ruimte. Dat gun ik ze niet.
Is er een methode om alle foto's met weinig moeite vanuit de cloud op een hard disk te zetten? Ik heb al eens een poging ondernomen, maar dat bleek dus veel werk.

De ellende is dat we anno nu zo ongelofelijk veel foto’s maken èn dat Google ze gráág opslaat. Toen we nog met fotorolletjes werkten, waren de meeste mensen selectief in wat ze vastlegden. Nu maak je tig foto’s van ongeveer hetzelfde. En voor je het weet is er een Mount Everest aan plaatjes ontstaan.

Auwereel, de enige oplossing is ‘strafwerk’ : elke dag een half uur foto's ruimen. Alleen bewaren wat je nu nog waardevol vindt. De rest onherroepelijk deleten. En geen Google opslag meer, maar thuis op een externe harde schijf. 
Het is veel werk, maar als je nu niet begint, wordt het alleen maar meer.

Tjilp schreef op 09-08-2026 om 12:35:

De ellende is dat we anno nu zo ongelofelijk veel foto’s maken èn dat Google ze gráág opslaat. Toen we nog met fotorolletjes werkten, waren de meeste mensen selectief in wat ze vastlegden. Nu maak je tig foto’s van ongeveer hetzelfde. En voor je het weet is er een Mount Everest aan plaatjes ontstaan.

Auwereel, de enige oplossing is ‘strafwerk’ : elke dag een half uur foto's ruimen. Alleen bewaren wat je nu nog waardevol vindt. De rest onherroepelijk deleten. En geen Google opslag meer, maar thuis op een externe harde schijf.
Het is veel werk, maar als je nu niet begint, wordt het alleen maar meer.

Ik ruim inderdaad ook meteen foto's op op de mobiel. Dagje uit? Zo snel mogelijk nakijken en de echt goede bewaren. Rest weg.

We krijgen op het werk trouwens af en toe een oproep om mails op te schonen. In een bedrijf met 12.000 medewerkers loopt het aantal maijs onvoorstelbaar op, en die willen ook hun plekje in de cloud of waar dan ook.
Zowel thuis als op het werk probeer ik afgewerkte mails dan ook te verwijderen , zowel ontvangen als verzonden.
Alleen al van een pakketje bestellen heb ik soms wel 10 mails, van het bedrijf en het verzendbedrijf. Alle mails weg na ontvangst, hooguit de factuur bewaren. Het kost allemaal data..

Auwereel

Auwereel

09-08-2026 om 18:51 Topicstarter

Regelmatig ruim ik op, maar aangezien ik doorleef, neemt het aantal foto's toe.
Ik wil niet dat mijn foto's in de cloud zitten, maar ik wil ze zo, hop, van mijn mobiel op een harde schijf zetten. Als ik mijn mobiel aan de computer hang, kan ik niet bij mijn foto's, ook met Bluetooth niet, gek genoeg. Dus met Google Drive het zetten waar ik het hebben wil, lijkt me ideaal. Na mijn vakantie ga ik dat uitproberen 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.