Digital Digital

Digital

ZanyHeron88

ZanyHeron88

23-11-2022 om 13:43

Commissiedebat : Digitale euro

Wie gaat ook kijken en wat vinden we ervan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ZanyHeron88

ZanyHeron88

23-11-2022 om 13:44

Ik wilde het topic openen in actueel, maar er is iets fout gegaan. Misschien kan iemand het aanpassen?

Ik ga zelf grotendeels kijken. Ik vind het zeer onwenselijk om onze munt digitaal te maken. Zo krijgt de overheid veel te veel controle. 

Ik ben er ook geen fan van.

Ik ben er ook tegen om meerdere redenen. Reageer straks uitgebreid.

De digitale euro was tot nu toe langs mij heen gegaan. Ik ben er dus vanmiddag over gaan lezen. Ik begrijp niet echt wat het toevoegd aan de huidige digitale betalings mogelijkheden. Nu gaat dat via normale banken en dat gaat bij mij altijd goed ook in het buitenland en bij buitenlandse betalingen.
De digitale euro is gewenst door de ecb en de Europese commissie en komt op mij over als dat ze een grotere rol willen spelen en een grotere vinger in de pap willen krijgen bij het betalingsverkeer. 
Op de sites van de Nederlandse bank en de ecb lees ik een wollig verhaal met kreten als robuust en inclusief.  Ik heb sterk het idee dat ze met inclusief,  inclusief belasting betalen bedoelen en dat deze digitale euro bedoelt is om zwart geld en witwassen tegen te gaan. 

Goh, dit verbaast me niets. Volgens mij zijn ze daar in de VS ook al volop mee bezig. Tegenstander hier overigens. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

23-11-2022 om 17:28

Ik begrijp de bedoeling ook niet echt, maar wat ik er in de vlugheid over lees staat het mij ook niet aan.

Ik weet er nog te weinig van voor een goer oordeel.
De eerste zaken die ik er over hoor baren mij zorgen.

Misschien een stomme opmerking, het geld wat we op onze bankrekening hebben staan zijn toch ook al digitale euro’s.
Al helemaal wanneer mensen met de pin betalen wat al veel gebeurd. 

Mug schreef op 23-11-2022 om 17:28:

Ik begrijp de bedoeling ook niet echt, maar wat ik er in de vlugheid over lees staat het mij ook niet aan.

Inderdaad de bedoeling erachter begrijp ik ook nog niet, zie voor nu ook niet de toegevoegde waarde.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

23-11-2022 om 17:36

MidasWolf schreef op 23-11-2022 om 17:33:

[..]

Inderdaad de bedoeling erachter begrijp ik ook nog niet, zie voor nu ook niet de toegevoegde waarde.

Ik idd ook niet. We hebben toch een prima bankensysteem, wat moet je hier dan nog mee? 

Nee ik ben absoluut geen fan van dit plan of het plan om transacties boven de 100 euro te monitoren. Het voelt echt als Big Brother voor mij. In mijn werk heb ik veel te maken met contant geld en ik vind dat gewoon makkelijker en fijner. Op veel plaatsen is het al niet meer mogelijk om met contant geld te betalen dat vind ik belachelijk want het is gewoon een wettig betaalmiddel. Ik krijg het gevoel dat de overheid steeds meer controlerend wordt en dat staat me vies tegen.

Mug schreef op 23-11-2022 om 17:36:

[..]

Ik idd ook niet. We hebben toch een prima bankensysteem, wat moet je hier dan nog mee?

Mee eens, nu zal ik er wel nog eerst meer over willen horen/lezen. 

In een tweet van het ministerie van financiën wordt het verschil tussen de verschillende vormen van digitaal geld goed uitgelegd.  Het lukt mij alleen niet om hem te plaatsen.

Tuinfluiter schreef op 23-11-2022 om 17:05:

De digitale euro was tot nu toe langs mij heen gegaan. Ik ben er dus vanmiddag over gaan lezen. Ik begrijp niet echt wat het toevoegd aan de huidige digitale betalings mogelijkheden. Nu gaat dat via normale banken en dat gaat bij mij altijd goed ook in het buitenland en bij buitenlandse betalingen.
De digitale euro is gewenst door de ecb en de Europese commissie en komt op mij over als dat ze een grotere rol willen spelen en een grotere vinger in de pap willen krijgen bij het betalingsverkeer.
Op de sites van de Nederlandse bank en de ecb lees ik een wollig verhaal met kreten als robuust en inclusief. Ik heb sterk het idee dat ze met inclusief, inclusief belasting betalen bedoelen en dat deze digitale euro bedoelt is om zwart geld en witwassen tegen te gaan.

Ik juich "zwart geld en witwassen tegengaan" eigenlijk wel toe.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.