Digital
Martje80
09-07-2026 om 14:57
Betalen voor geen persoonlijke advertenties op Viva Forum
Ik ging net naar het Viva Forum en zag daar dat ik 1,99 euro per maand moet gaan betalen om cookies te kunnen weigeren. Ik vind het te bizar voor woorden. Mag ik hier vragen hoe dit te omzeilen is? Of is dat tegen de huisregels? Zo ja, dan mag dit van mij vooral een zeiktopic worden. Bijvoorbeeld buienradar is ook niet te bezoeken zonder een betaald abonnement. Naar mijn mening weten al genoeg bedrijven genoeg informatie over mij, ik wil overal cookies kunnen weigeren.
Courage
09-07-2026 om 15:39
Jaline schreef op 09-07-2026 om 15:30:
ik heb nu vernieuwd( snugger he) en heb zowel op viva als hier geen persoonlijke advertenties meer en het werkt gewoon.
Ik heb in mn browser alleen noodzakelijke cookies geaccepteerd nu
Het is een beetje verwarrend dat je Viafora hier bij betrekt. Dat is een andere website en andere uitgever.
Uit je eerdere bericht maak ik op dat het kijken en nadenken over cookies redelijk nieuw is voor je. Ik vraag me daarom af of het je daadwerkelijk gelukt is.
Hoe heb je voor het Viva-forum nu alleen noodzakelijke cookies kunnen accepteren?
rionyriony
09-07-2026 om 15:54
Volgens mij kan ik alles zien. Ik accepteer alle cookies maar als de browsersessie beëindigd wordt worden ze automatisch gewist.
Firefox: tools > settings > privacy & security > clear history when Firefox closes.
Moet je niet de verkeerde kiezen anders verdwijnt je zorgvuldig opgespaarde website history. 
Ik accepteer alles volautomatisch zodat ik nooit daar toestemming voor hoef te geven. Dat maakt mij niet uit, zolang ze het maar niet gaan bewaren en naar andere sites gaan doorbrieven. Dat kan automatisch met deze extensie: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/i-dont-care-about-cookies/ Het klinkt wat tegen-intuïtief.
Van Viva zie ik alle vragen maar inloggen doe ik nooit meer. Al heel lang niet meer. Dus ik lees af en toe maar niet vaak en zeker niet ingelogd.
Wil je een cookie bewaren dat kan dat ook: in je settings.
Jaline
09-07-2026 om 16:05
Courage schreef op 09-07-2026 om 15:39:
[..]
Het is een beetje verwarrend dat je Viafora hier bij betrekt. Dat is een andere website en andere uitgever.
Uit je eerdere bericht maak ik op dat het kijken en nadenken over cookies redelijk nieuw is voor je. Ik vraag me daarom af of het je daadwerkelijk gelukt is.
Hoe heb je voor het Viva-forum nu alleen noodzakelijke cookies kunnen accepteren?
Dat klopt wel. Ik heb alleen basiskennis en geen vergaande technisch inzicht
Via noemde ik omdat het dus hetzelfde is als bij viva waar ik op de knop moest drukken voor pers. Advert..
Zoals ik zei heb ik dat gewoon in de instellingen van de ( geopende) browser gedaan.
(ik zit op telefoon)
Als ik de instellingen opnieuw open en bekijk staat het nu nog steeds op cookies van derden weigeren en ik zie nu( op viva dus ) recla van ziggo . Ik heb niks met ziggo en heb die site niet bezocht
stokstaart
09-07-2026 om 16:39
Ik gebruik geen websites waarbij ik cookies niet kan weigeren. Ik wil niet getrackt worden en ik wil niet dat er een heel profiel is. Meta, google en dergelijk gebruik ik dan ook vrijwel niet. Whatsapp alleen in noodgevallen.
Voor buienradar gebruik ik sinds kort https://weer.mickbeer.com/
Op je telefoon als app neer te zetten. Draait op donaties.
Viva zou ik niet weten, daar kom ik nooit (meer).
Tijgeroog
09-07-2026 om 16:40
Ik vond het niet zo gepast om hier te gaan klagen over en bespreken hoe je de regels op het viva-forum kunt omzeilen. Als je het vivaforum een fijne plek vindt om rond te hangen kun je dat daar ook doen.
Courage
09-07-2026 om 16:45
Tijgeroog schreef op 09-07-2026 om 16:40:
Ik vond het niet zo gepast om hier te gaan klagen over en bespreken hoe je de regels op het viva-forum kunt omzeilen. Als je het vivaforum een fijne plek vindt om rond te hangen kun je dat daar ook doen.
Ik vind het een prima plaats. Viafora is geboren uit het feit dat Viva op zou houden. Veel forummers komen van Viva en forummen daar nog steeds. Die gedeelde geschiedenis kan je niet uitwissen.
Het nieuwe cookie-beleid kan mogelijk zelfs nieuwe overstappers tot gevolg hebben.
Moosey
09-07-2026 om 16:48
Courage schreef op 09-07-2026 om 15:19:
[..]
Je begrijpt het niet helemaal. Want het gaat er niet om dat we alles gratis willen. Advertenties zijn in principe prima, maar ik wil dan geen gepersonaliseerde advertenties. Ik wil niet gevolgd worden door websites. Als je alleen functionele cookies accepteert, dan krijg je wél advertenties (en 'betaal' je dus), maar niet op jou toegesneden. Volgens de AVG en GDPR heb je daar recht op.
Het maakt jou waarschijnlijk niet zoveel uit, maar mensen die internet privacy belangrijk vinden, zijn hier alert op.
Jawel, het maakt mij wel uit. Zo kom ik nooit meer op Facebook omdat ik daar ook geen gepersonaliseerde advertenties wil, en omdat ik dat uit heb staan krijg ik reclameblokken waar ik (een tijdje) niet langs kan scrollen. Dat is irritant, dus kom ik er niet meer. Maar dat is dus een keuze, Facebook is geen eerste levensbehoefte dus vind ik het prima om dat niet te gebruiken.
Waar jij en ik (en blijkbaar de overheid ook) over van mening verschillen is over wat een ondernemer mag doen om geld te verdienen. Ik vind het prima als een ondernemer zegt: je moet alle cookies accepteren. Dan kies ik ervoor om geen zaken meer te doen met die ondernemer.
Tijgeroog
09-07-2026 om 16:59
Courage schreef op 09-07-2026 om 16:45:
[..]
Ik vind het een prima plaats. Viafora is geboren uit het feit dat Viva op zou houden. Veel forummers komen van Viva en forummen daar nog steeds. Die gedeelde geschiedenis kan je niet uitwissen.
Het nieuwe cookie-beleid kan mogelijk zelfs nieuwe overstappers tot gevolg hebben.
De mensen achter dit forum hebben tijd en geld geïnvesteerd om de viva-vluchtelingen op te vangen. Behalve aan advertentie-inkomsten levert dat ze niets op, dus ik denk niet dat ze daar erg rijk van worden. En sorry, maar met gedeelde geschiedenis en forummen daar nog heb ik niet zo veel. Als je problemen met het vivaforum hebt mag je dat daar houden.
Courage
09-07-2026 om 17:57
Op mijn laptop heb ik Viva nu ook in een zg. 'container' gezet qua tabbladen. Firefox heeft die functie. Dan kan er door eventuele trackers niet gekeken worden op welke websites ik nog meer uit hang. 
Vrijevlinder
09-07-2026 om 18:22
stokstaart schreef op 09-07-2026 om 16:39:
Ik gebruik geen websites waarbij ik cookies niet kan weigeren. Ik wil niet getrackt worden en ik wil niet dat er een heel profiel is. Meta, google en dergelijk gebruik ik dan ook vrijwel niet. Whatsapp alleen in noodgevallen.
Voor buienradar gebruik ik sinds kort https://weer.mickbeer.com/
Op je telefoon als app neer te zetten. Draait op donaties.
Viva zou ik niet weten, daar kom ik nooit (meer).
Bedankt voor de weer-app-tip. Direct aangepast.
Martje80
09-07-2026 om 21:40
Maar ik kan daar dus niets meer doen. Ik krijg een overlay scherm en moet eerst 1,99 betalen of alle cookies accepteren. Dat laatste weiger ik.
Riony, ik ben geen expert, maar ik denk dat het verwijderen van cookies aan het einde van je browser sessie weinig helpt? Want zodra je op een website toestemming geeft, gaat die data toch naar de genoemde partners van die website?
Martje80
09-07-2026 om 21:41
Maar ik kan daar dus niets meer doen. Ik krijg een overlay scherm en moet eerst 1,99 betalen of alle cookies accepteren. Dat laatste weiger ik.
Riony, ik ben geen expert, maar ik denk dat het verwijderen van cookies aan het einde van je browser sessie weinig helpt? Want zodra je op een website toestemming geeft, gaat die data toch naar de genoemde partners van die website?
Courage schreef op 09-07-2026 om 17:57:
Op mijn laptop heb ik Viva nu ook in een zg. 'container' gezet qua tabbladen. Firefox heeft die functie. Dan kan er door eventuele trackers niet gekeken worden op welke websites ik nog meer uit hang.
Ah dat klinkt als een interessante optie! Ik ga kijken of Vivaldi dat heeft.
Zeespiegel
10-07-2026 om 02:20
Jaline schreef op 09-07-2026 om 15:06:
hoezo is buienradar niet te gebruiken zonder betaald abonnement? Ik kijk dagelijks op buienradar zonder te betalen.
Jawel, maar alleen met volle koektrommel.
Jaline
10-07-2026 om 06:19
ja dat is een mening die je kunt hebben: problemen met viva moet je daar houden/ bespreken/ oplossen
Dan kun je een groot deel vd topics sluiten
Problemen met webshops, problemen met instanties, conflicten met school, de gemeente, buren. Allemaal daar houden dan