Digital
Wattenbolleke
30-09-2026 om 12:45
Accuratesse Garmin slaap
ik ben even benieuwd of jullie dit weten. Ik vraag me af hoe betrouwbaar de slaap analyse functie is van een Garmin horloge. Ik heb sinds kort een vivomove en het valt me op dat hij mijn slaap vrijwel altijd labelt als slecht.
Vooral de stress-waarde, terwijl ik die juist zo ongrijpbaar vind.
Wie kan hier iets slims over zeggen?
Overigens ben ik al jaren niet meer uitgerust wakker geworden maar er speelt veel meer, dus ik kan mijn Garmin lastig op waarde schatten..
Ysenda
30-09-2026 om 12:51
geen een van de huidige smartwatch registreerd slaap goed!
Je kunt er geen enkele waarde aan hechten.
Jammergenoeg doen veel mensen dat wel wat zorgt voor onnodige zorgbelasting.
Daglichtlamp
30-09-2026 om 12:53
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-goed-meet-een-smartwach-je-slaap/
Je kunt je beste je horloge gewoon af doen 's nachts.
Bananenbrood
30-09-2026 om 14:01
Ik heb ook een Garmin en die registreert mijn slaap voor zover ik kan beoordelen oké. Dat het ding diepe slaap en lichtere slaap kan beoordelen vraag ik me af (ook na de artikelen hierboven), maar de grote lijnen kloppen wel. Als ik veel stress heb registreert Garmin slechtere slaap, en ook vlak voor ik ziek word zie ik dat bijvoorbeeld. Maar ik hang er verder geen conclusies aan.
Wattenbolleke
30-09-2026 om 14:26
Opzich fijn, want dan kan het dus altijd beter zijn dan het drama dat dat ding meet!
Schemerlampje
30-09-2026 om 14:50
Ik heb een fitbit en die zegt vaak dat ik in diepe slaap ben, terwijl ik gewoon wakker ben.😁 Dus heel betrouwbaar is dat niet.
TwinkleTwinkle
30-09-2026 om 15:12
Wat anderen hiervoor ook zeggen: hecht niet teveel waarde aan een slaapscore. Mijn Apple Watch meldt regelmatig dat ik heel slecht geslapen heb, terwijl ik denk: prima nacht. En andersom. Heel veel meer dan bijhouden hoe laat je (ongeveer) naar naar bed ging en hoe laat je (ongeveer) weer bent opgestaan kan een smartwatch niet…
Anna76
30-09-2026 om 15:17
Als ik het goed begrepen heb wordt de slaap gemeten aan de hand van hartslag, beweging en evt ook nog temperatuur en is dat eigenlijk niet zo accuraat. Bij slaaponderzoek worden natuurlijk ook hersengolven gemeten.
Ik had hiervoor een Fitbit die hele gekke dingen zei over slaap, dan ging ik om 11 uur naar bed en sliep ik volgens dat ding pas om half 2. Als ik uren wakker had gelegen zou ik dat zelf toch ook wel gemerkt hebben. Registreren van de tijd waarop ik opstond had ie ook moeite mee. Ik kreeg ook vaak slechte scores terwijl ik zelf vond dat ik prima geslapen had.
Mijn Garmin denk wel eens dat ik een dutje gedaan heb, terwijl ik gewoon op de bank zit. Of geeft de melding dat ik een rustige dag had met weinig stress terwijl ik me het schompes heb gewerkt.
Kortom, hecht er niet teveel waarde aan en laat dat ding lekker af 's nachts.
Ninoea
30-09-2026 om 15:20
Je hartslag in rust en wat die doet over perioden zegt meer over hoe het in de basis met je gaat.
Bellebelle
30-09-2026 om 16:31
Ik vind het fascinerend dat je wel ingaat op de positieve berichten, maar niet op diegenen die zeggen dat de metingen van een smartwatch niets zeggen. Om te weten hoe diep je slaapt, moet je hersenactiviteit meten en dat doet een smartwatch niet. Dus je hebt er niets aan.
TineWinkel
30-09-2026 om 16:40
Schemerlampje schreef op 30-09-2026 om 14:50:
Ik heb een fitbit en die zegt vaak dat ik in diepe slaap ben, terwijl ik gewoon wakker ben.😁 Dus heel betrouwbaar is dat niet.
herkenning: zit ik gewoon TV te kijken = diepe slaap...
Wattenbolleke
30-09-2026 om 17:25
Bellebelle schreef op 30-09-2026 om 16:31:
Ik vind het fascinerend dat je wel ingaat op de positieve berichten, maar niet op diegenen die zeggen dat de metingen van een smartwatch niets zeggen. Om te weten hoe diep je slaapt, moet je hersenactiviteit meten en dat doet een smartwatch niet. Dus je hebt er niets aan.
Wat bedoel je hier precies mee te zeggen? De reacties zijn toch vrij unaniem dat je niks hebt aan de slaapfunctie van een Garmin?
Kampeerder
30-09-2026 om 17:29
Schemerlampje schreef op 30-09-2026 om 14:50:
Dit!
Mijn Garmin registreerde diepe slaap vorige week, terwijl ik met krampen op de wc zat. En ik keek nog op mijn horloge hoe laat het was, en dat heb ik goed onthouden.
Kampeerder
30-09-2026 om 17:33
De stress-meting doet het bij mij best goed, blauw voor rustige momenten en oranje voor stress en grijs voor lichamelijke activiteit zijn overdag altijd wel redelijk terug te leiden naar mijn bezigheden. Vind vaak wel mijn stressreacties erg hoog voor wat er speelt. Koken is altijd stress terwijl ik dat helemaal niet zo ervaar.
Bakblik
30-09-2026 om 17:56
Volgens mijn Garmin sta ik dag en nacht stijf van de stress. Mijn body battery kent alleen blauwe piekjes als ik net in bed lig en een ademhalingsoefening doe.
Tijdens mijn laatste vakantie had ik wat meer blauw in sommige nachten maar in normale weken zijn dag een nacht mijn oranje pieken stevig boven de 50.
Overdag als ik bezig ben met fietsen, lesgeven of boodschappen doen meet dat ding activiteit en geen stress. Koken is een activiteit en eten is stress met pieken tot wel 75 soms uitschieters naar 80.
Ik geloof het wel.
Het is leuk dat ik mijn stappen en trappendoelen kan zien en mijn fietsritten kan meten.
Vandaag weer een pr gereden naar het werk. 31 minuten zonder ondersteuning.
Het doel voor kerst is 25 halen maar met wind en regen wordt dat moeilijk. We gaan het zien.
Wattenbolleke
30-09-2026 om 18:01
Stress gaat hier ook alle kanten op, dus daar hecht ik al niet zoveel waarde aan idd.
Dragen jullie m dan vooral voor de hartslag en slimme functies?