Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Waarom heb jij je niet laten vaccineren?

Peiling

Wat is voor jou de belangrijkste reden om je niet te laten vaccineren?
35 stemmen
14%
0%
23%
20%
3%
9%
0%
3%
29%

Angela1967 schreef op 16-11-2021 om 18:03:

[..]

Daddy_gijs heeft verzuimd te vermelden dat hij afgestudeerd en gepromoveerd viroloog is met onderzoek naar en fabriceren van vaccins! Want daarom weet hij dit en wij helaas nog niet.

gr Angela

Huh? Wat een vreemde reactie.

Saga schreef op 16-11-2021 om 18:22:

[..]

Huh? Wat een vreemde reactie.

Ironie

Angela1967 schreef op 16-11-2021 om 18:30:

[..]

Ironie

Ja, dat vat ik. Maar ik snap de clou niet. 

Dat soort dingen zijn toch gewoon op te zoeken?

Saga schreef op 16-11-2021 om 18:22:

[..]

Huh? Wat een vreemde reactie.

Ik wilde reageren op daddy_gijs namelijk dat hij alles 'natuurlijk' al zou weten wat ysenda schrijft. Maar ik realiseer me dat mijn sarcasme op de verkeerde plek is gezet en dan mislukt het jammerlijk...

Gr Angela

Daddy_gijs schreef op 16-11-2021 om 12:47:

[..]

3) Je kunt je voor elk wissewasje je wel laten in-enten, maar dat klinkt ook niet gezond. Mijns inziens moet je juist "de sterke groep" immuniteit laten opbouwen door verspreiding van het virus. Dan zijn we als mensheid beter af, dan door een hele populatie te gaan inenten.
Of gezien vanuit het virus zelf: het zal dusdanig vaak gaan muteren om te overleven. Druk je het nu weg (door vaccinatie) dan vrees ik dat het terug zal komen in een veel sterkere variant.


Wat is het idee? Gezellig met z'n allen samenklonteren als iemand corona heeft, à la de mazelenfeestjes die jaren geleden al in zwang waren omdat ouders verdomden hun kinderen te vaccineren?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

16-11-2021 om 19:16

Angela1967 schreef op 16-11-2021 om 18:45:

[..]

Ik wilde reageren op daddy_gijs namelijk dat hij alles 'natuurlijk' al zou weten wat ysenda schrijft. Maar ik realiseer me dat mijn sarcasme op de verkeerde plek is gezet en dan mislukt het jammerlijk...

Gr Angela


Als iemand denkt dat door massale vaccinaties het virus sneller muteert naar een ernstiger variant dan is diegene zeker géén viroloog of iets wat daar in de buurt komt. 

Maar ik begreep je ironie verder wel. 

Angela1967 schreef op 16-11-2021 om 18:45:

[..]

Ik wilde reageren op daddy_gijs namelijk dat hij alles 'natuurlijk' al zou weten wat ysenda schrijft. Maar ik realiseer me dat mijn sarcasme op de verkeerde plek is gezet en dan mislukt het jammerlijk...

Gr Angela

Ah zo. Dan snap ik 'm 

Avena

Avena

16-11-2021 om 19:49 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 16-11-2021 om 12:47:

[..]

Als TO het oprecht wilt weten: ik heb drie redenen.
1) Ik vertrouw de mRNA-techniek niet. Je lichaam maakt, door de mRNA, zelf cellen aan met daarop de eiwit-spikes. Je eigen lichaam (je imuun-systeem) reageert daar op door te stellen "dat is niet okey" en ruimt maakt anti-stoffen aan om die cellen met spikes weer op te ruimen. Het is toch een aanval van je immuun-systeem op je eigen lichaamscellen. Langere termijn-effecten zijn niet goed onderzocht.

2) Al dan niet vaccineren is toch het zoeken naar de balans tussen "middel" en "kwaal". Als je boven de 60 jaar bent of je hebt onderliggend lijden of je conditie is gewoon niet goed, dan snap ik dat die mensen gevaccineerd willen worden (eventuele bij-effecten van het vaccin neem je voor lief.... want bij een besmetting is de kans groot op een ernstige ziekte-verloop of zelfs fataal.
Ikzelf ben kern-gezond met een erg goede conditie en bij mij is de afweging negatief: het middel is erger dan de kwaal (waarschijnlijk).
Dat ik besmet kan raken en dat kan overbrengen op bijv. mijn moeder van 80+ jaar is wel zo, maar ook die kans acht ik niet groot als je je consequent aan de hygienische maatregelen houdt.

3) Je kunt je voor elk wissewasje je wel laten in-enten, maar dat klinkt ook niet gezond. Mijns inziens moet je juist "de sterke groep" immuniteit laten opbouwen door verspreiding van het virus. Dan zijn we als mensheid beter af, dan door een hele populatie te gaan inenten.
Of gezien vanuit het virus zelf: het zal dusdanig vaak gaan muteren om te overleven. Druk je het nu weg (door vaccinatie) dan vrees ik dat het terug zal komen in een veel sterkere variant.

4) Er zijn nog andere, meer persoonlijkere redenen, maar die acht ik ondergeschikt aan de bovenste drie en daarmee irrelevant.


Dan ontstaat de vervolg-vraag natuurlijk: hoe hou je de zorg onder controle.
1) Door de basis-maatregelen veel strickter toe te passen. Dus aandringen op 60% thuiswerken. Geef er desnoods een belastingvoordeel aan, als je kunt aantonen dat je verwarmingskosten hoger zijn dan vorig jaar.
2) Door minder mensen in winkels toe te laten en daar meer spreiding te laten zijn. Dus langer open ipv korter.
3) Horeca kan prima functioneren met beperkt aantal klanten en (veel) grotere terrassen en langere openingstijden. En als het dan al moet met controle, dan toegangs-testen voor de evenementen en/of de horeca. Dus niet corona-toegangs-QR-controle in het centrum van mijn dorp, maar een test-straat, met binnen 1 uur een uitslag en een polsbandje. In het buitenland gezien dat het kon, dus kan dat hier ook.
4) Flinke subsidie op luchtventilatie. Zowel thuis als in bedrijven.
5) Vaccinatie voor de kwetsbare groep en (helaas) dus de vrijwillige booster ook nu opstarten en niet pas in januari
6) De zorg aantrekkelijker maken, zodat het niet NOG verder afbrokkelt. Niet zozeer meer salaris, maar vooral minder werkdruk. Dus nu beloftes doen over arbeidsvoorwaarden die minstens 5 of zelfs 10 jaar lang zullen gelden.
7) Bepleit minder bureaucratie in de zorg. Nu moet elk wissewasje worden verantwoord, waardoor Nederland één van de duurste (doch niet de allerbeste) zorg-systeem heeft in Europa. Zorg moet aan het bed, niet in computers.
We moeten als Nederland echt in staat zijn om een corona-piek als dit te kunnen opvangen.

Last but not least: we hebben AIDS min of meer overwonnen. Kanker is allang niet meer zo fataal als in de jaren 80. Er komt nu een nieuwe dodelijke variant bij: virussen. Deal with it. Corona gaat echt niet weg. Corona is niet de eerste (SARS, MERS) en ook niet de laatste -- sterker nog: er komen waarschijnlijk varianten aan die vele malen dodelijker zijn. En tegen DIE varianten zou ik wellicht wél in-ge-ent willen worden (omdat de balans middel/kwaal dan echt flink negatiever is)

Dank voor je antwoord. Heb je op andere vakgebieden wél vertrouwen in de mensen die ervoor hebben doorgeleerd? En hoe sta jij tegenover jouw individuele afweging en het effect daarvan voor het collectief? 

De maatregelen die jij voorstelt, zou je zonder vaccins eindeloos moeten blijven volhouden. De (maatschappelijke) kosten zouden torenhoog zijn. Veel hoger dan de kosten en moeite van iedereen vaccineren. 

O, en corona is geen wissewasje. Ik denk dat je het gerust de grootste (acute) crisis sinds de Tweede Wereldoorlog kunt noemen.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

16-11-2021 om 22:15

Avena schreef op 16-11-2021 om 19:49:

Dank voor je antwoord. Heb je op andere vakgebieden wél vertrouwen in de mensen die ervoor hebben doorgeleerd?

Bij elk medicijn en bij elke medische ingreep zal ik inderdaad een afweging maken of dat medicijn/ingreep mij gaat helpen.... of juist niet. Als een arts mij niet kan overtuigen van het exacte nut ervan, zal ik argwanend zijn.

Avena schreef op 16-11-2021 om 19:49:

En hoe sta jij tegenover jouw individuele afweging en het effect daarvan voor het collectief?

Ik heb jou geprobeerd uit te leggen dat ik heel veel rekening hou met het collectief. En dat het collectief mijns inziens niet gebaat is bij massale vaccinatie. Mensen die er voor hebben doorgeleerd hebben mij in elk geval nog niet kunnen overtuigen.

Avena schreef op 16-11-2021 om 19:49:

De maatregelen die jij voorstelt, zou je zonder vaccins eindeloos moeten blijven volhouden. De (maatschappelijke) kosten zouden torenhoog zijn. Veel hoger dan de kosten en moeite van iedereen vaccineren.

Says who? We weten niet wat er gebeurd zou zijn als we alleen de 60+ers zouden hebben gevaccineerd en iedereen met onderliggende medische problemen... en de horeca beperkt open zouden hebben gehouden en ge-investeerd zouden hebben in de zorg.
Mensen die er voor hebben doorgeleerd claimen wel dat de maatregelen alleemaal effect hebben gehad, maar andere doorgeleerde mensen beweren juist van niet.

Avena schreef op 16-11-2021 om 19:49:

O, en corona is geen wissewasje. Ik denk dat je het gerust de grootste (acute) crisis sinds de Tweede Wereldoorlog kunt noemen.

Kun je nagaan: een virus met een mortality-rate van 0.3% kan zo'n enorme crisis veroorzaken. Wat gaat er gebeuren als er een virus komt met een mortality rate, wat in de buurt komt van De Spaanse Griep... 

Maar goed. Ik voel me hier aangevallen, terwijl ik alleen antwoord probeer te geven op de vraag die in het openings-topic wordt gesteld: wat is de reden van sommige mensen om niet gevaccineerd te worden. 
Je mag doorvragen (daar is dit forum voor), maar doe geen moeite om mij te overtuigen hoe effectief of geweldig het vaccineren is. Volgens mij wordt het nu steeds meer pijnlijk duidelijk hoe effectief vaccineren precies is. Schuif mij niet in het schuldenbankje (ik weet 100% zeker dat ik niemand heb besmet met corona), want ook dat gaat niet werken.

Ik hecht enorm veel waarde aan je lichamelijke integriteit en aan keuze vrijheid. Zowel bij medicatie, als bij medische ingrepen als bij vaccinatie. Ik zal bijvoorbeeld mensen die geen DKTP-prik nemen, ook niet veroordelen.
 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

16-11-2021 om 22:57

De vaccins zijn uitermate effectief. Sommige mensen leven in een andere realiteit, laten we het daar maar op houden. 

Avena

Avena

17-11-2021 om 10:34 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 16-11-2021 om 22:15:


Maar goed. Ik voel me hier aangevallen, terwijl ik alleen antwoord probeer te geven op de vraag die in het openings-topic wordt gesteld: wat is de reden van sommige mensen om niet gevaccineerd te worden.
Je mag doorvragen (daar is dit forum voor), maar doe geen moeite om mij te overtuigen hoe effectief of geweldig het vaccineren is. Volgens mij wordt het nu steeds meer pijnlijk duidelijk hoe effectief vaccineren precies is. Schuif mij niet in het schuldenbankje (ik weet 100% zeker dat ik niemand heb besmet met corona), want ook dat gaat niet werken.

Ik hecht enorm veel waarde aan je lichamelijke integriteit en aan keuze vrijheid. Zowel bij medicatie, als bij medische ingrepen als bij vaccinatie. Ik zal bijvoorbeeld mensen die geen DKTP-prik nemen, ook niet veroordelen.

Ik zou ook nooit willen dat vaccineren verplicht wordt, maar ik verbaas me wel over zoveel koppige eigenwijsheid... Het is op zijn minst behoorlijk arrogant om te denken dat je het beter weet dan mensen die ergens voor doorgeleerd hebben. Maar het mag. 

Daddy_gijs schreef op 16-11-2021 om 22:15:

Kun je nagaan: een virus met een mortality-rate van 0.3% kan zo'n enorme crisis veroorzaken. Wat gaat er gebeuren als er een virus komt met een mortality rate, wat in de buurt komt van De Spaanse Griep...

(ik weet 100% zeker dat ik niemand heb besmet met corona)


Hoe dodelijker een virus hoe gemakkelijker mensen zich zonder enige drang aan maatregelen houden. Wat meer is, als een virus maar dodelijk genoeg is blijven mensen uit zichzelf wel thuis.

Verder vraag ik me af hoe jij zeker kunt weten dat je niemand hebt besmet. Leef jij volkomen gesoleerd van iedereen? Juist omdat een besmetting met het coronavirus ook vrijwel ongemerkt voorbij kan gaan kun je dat volgens mij nooit 100 % zeker zeggen.



SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

17-11-2021 om 12:46

Daglichtlamp schreef op 17-11-2021 om 11:49:

[..]

Verder vraag ik me af hoe jij zeker kunt weten dat je niemand hebt besmet. Leef jij volkomen gesoleerd van iedereen? Juist omdat een besmetting met het coronavirus ook vrijwel ongemerkt voorbij kan gaan kun je dat volgens mij nooit 100 % zeker zeggen.

Niemand in mijn directe omgeving heeft corona gehad. Ik ben dus nauwelijks met corona in aanraking geweest en ken niemand die mogelijk door mij is besmet. Tuurlijk kan ik het ergens kortstondig hebben opgelopen (zonder het te merken) en doorgegeven hebben aan iemand die ik niet ken... maar ik acht het onwaarschijnlijk. Ook in twijfelgevallen elke keer een test laten doen, die elke keer negatief was. Zelfs een paar keer in het buitenland geweest (met navenante testen) die elk negatief zijn geweest.

Tuurlijk sluit je het niet 100% uit, maar dan 99.9%

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

17-11-2021 om 12:52

Avena schreef op 17-11-2021 om 10:34:

Ik zou ook nooit willen dat vaccineren verplicht wordt, maar ik verbaas me wel over zoveel koppige eigenwijsheid... Het is op zijn minst behoorlijk arrogant om te denken dat je het beter weet dan mensen die ergens voor doorgeleerd hebben. Maar het mag.

Ik weet het niet zozeer beter dan mensen die hebben doorgeleerd. Ik maak een afweging op basis van de informatie die doorgeleerde mensen mij voorschotelen.

Dat jij een andere afweging maakt, is prima.
Dat jij vindt dat ik een verkeerde afweging maak, is ook prima.
Mij afschilderen als arrogant (of asociaal), omdat ik een andere afweging maak, vind ik nogal ver gaan, maar er is vrijheid van meningsuiting, dus ook dat mag.

TO vroeg om beweegredenen; die heb ik gegeven. Daar kun je het mee eens zijn of niet.
Ik laat het hierbij.

Daddy_gijs schreef op 17-11-2021 om 12:52:

[..]

Ik weet het niet zozeer beter dan mensen die hebben doorgeleerd. Ik maak een afweging op basis van de informatie die doorgeleerde mensen mij voorschotelen.

Dat jij een andere afweging maakt, is prima.
Dat jij vindt dat ik een verkeerde afweging maak, is ook prima.
Mij afschilderen als arrogant (of asociaal), omdat ik een andere afweging maak, vind ik nogal ver gaan, maar er is vrijheid van meningsuiting, dus ook dat mag.

TO vroeg om beweegredenen; die heb ik gegeven. Daar kun je het mee eens zijn of niet.
Ik laat het hierbij.

Wie zijn volgens jou goede bronnen, mensen die ervoor hebben doorgeleerd? Heb je voorbeelden?

Er zijn veel meer wetenschappers en artsen die voor vaccinaties zijn en die hebben er ook voor doorgeleerd. 

Waarom denk je dat de bronnen die jij hebt beter zijn?

Ik lees graag verhalen van de andere kant, als het een goed onderbouwd stuk is. (bijv. Richard de Leth).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.