Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatieplicht NL

Wat zouden jullie willen in Nederland qua indirecte vaccinatieplicht, dus weigeren in horeca, bioscopen, theaters, etc. Ik zou zelf voor zijn.

Peiling

Indirecte vaccinatieplicht in NL?
253 stemmen
49%
51%

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-01-2022 om 12:22

Coreopsis schreef op 22-01-2022 om 10:49:

[..]

Jij bent dus voor leeftijdsdiscriminatie?

Dat staat er niet. 

Coreopsis schreef op 22-01-2022 om 10:57:

[..]

Dat is mijn interpretatie van de zin: "Maar dan wel geheel vrijwillig voor 60 minners. Niet dat er dan nog een vinkje aan vast zit."
Vrijwillig voor 60 min (niet nodig voor QR), maar niet voor 60 plus (wel nodig voor QR).

Vandaar mijn vraag of dit klopt.

Logisch toch? Er is voor zestigplussers een flinke gezondheidswinst te behalen en bovendien zorgt boosteren van zestigplussers voor veel minder ziekenhuisopnames. Hiermee kun je vaccinatiedrang voor deze groep goed verantwoorden.

Het boosteren van al gevaccineerde jonge mensen, in ieder geval tot een met veertig, levert geen gezondheidswinst op voor henzelf, en zij komen gevaccineerd en al ook helemaal niet meer in de ziekenhuizen terecht. Tegen besmettingen werkt een booster maar kort, daarmee kun je vaccinatiedrang voor deze groep niet verantwoorden.

Corona discrimineert op leeftijd, dat is nu eenmaal zo. Onzin om dan iedereen te blijven behandelen alsof ze gevaar lopen. Dat is niet zo.

Drietje schreef op 22-01-2022 om 12:22:

Het boosteren van al gevaccineerde jonge mensen, in ieder geval tot een met veertig, levert geen gezondheidswinst op voor henzelf, en zij komen gevaccineerd en al ook helemaal niet meer in de ziekenhuizen terecht. Tegen besmettingen werkt een booster maar kort, daarmee kun je vaccinatiedrang voor deze groep niet verantwoorden.

Corona discrimineert op leeftijd, dat is nu eenmaal zo. Onzin om dan iedereen te blijven behandelen alsof ze gevaar lopen. Dat is niet zo.

Maar is dat wel zo? Die jongere loopt weinig kans op ziekenhuisopname of intensive care opname. Maar aan de andere kant komt long covid is mijn indruk juist meer voor bij de jongere groepen. Als dat niet meer weg gaat (en voor sommigen die in de eerste golf besmet raken zijn ze al in het stadium dat er ontslag dreigt  (oftewel ze zijn nu nog steeds zo ziek dat ze minder dan 65 % van  hun oorspronkelijke werk kunnen doen). Juist voor de jongeren die nog een heel leven voor zich hebben lijkt me dit verschrikkelijk.

Maar goed ik ken eigenlijk geen cijfers of long covid voorkomen wordt door vaccinatie.

Daglichtlamp schreef op 22-01-2022 om 11:08:

Ik vind het ook lastig. Het is duidelijk dat Covid niet zomaar een griep is. Lees bijvoorbeeld dit artikel: https://nos.nl/artikel/2414008-honderden-zorgmedewerkers-dreigen-baan-te-verliezen-door-long-covid
Dit gaat om mensen die volop in het leven stonden voordat covid kwam, en die wellicht nooit meer de oude worden. Waarom zou je dan alleen ouderen inenten (of daar drang op toepassen). Aan de andere kant zorgt met name het beslag op ziekenhuiscapaciteit ervoor dat anderen zorg ontzegd wordt.
We weten ook nog steeds veel te weinig. Helpt inenten om long-covid te voorkomen? En hoe lang beschermd inenten daar dan tegen?

Maar niet alle virusvarianten veroorzaakten ‘dezelfde covid’. Delta en Omikron verschillen overduidelijk enorm van elkaar in de mate en en ernst van de symptomen, dus het is nog de vraag of long covid nog altijd een issue is. Je kunt daar niet zomaar vanuit gaan. 

We zitten in een rare, moeilijke fase. Er is erg veel veranderd wat over een paar maanden pas vaak genoeg kan worden doorgerekend op basis van de meest recente gegevens. Dan pas wordt duidelijk hoe het echt zit. Daardoor is het nu nog moeilijk om te weten waar je vanuit moet gaan. Men lijkt daarom geneigd vast te houden aan (het beeld van) hoe het eerder was, terwijl wat er werkelijk gebeurt er sterk op lijkt te duiden dat het in heel veel opzichten behoorlijk anders is. Moeilijk voor beleidsmakers. En ook voor ons. Moet je eigenlijk nog wel ingrijpen? Is het nog nodig? Waar grijp je dan (nog) in? Moet je nog mensen beschermen of is dat helemaal niet meer nodig? Alles moet opnieuw geanalyseerd worden. De internationale signalen wijzen er voor mij nog altijd op dat de kans groot is dat dit in de toekomst een probleem van kleinere groepen zal zijn, zoals griep dat nu ook is. Dat is voor die groep niet minder vervelend maar het heeft wel grote gevolgen voor het beleid. Wat Coreopsis leeftijdsdiscriminatie noemt, kan dan ineens zomaar logisch worden: niemand vindt het verontrustend dat alle 60+-ers een griepprik aangeboden krijgen.

Bierdopjes schreef op 21-01-2022 om 10:48:

[..]

Je moet ook willen dat er geen armoede is of geen kindermisbruik. Het is alleen volstekt onhaalbaar.

Het is mijns inziens ontzettend tekenend dat de groep die zegt zich zou laten vaccineren groter is bij afschaffing van de pas, dan bij 2 of 3g.9% om 6%

Ik blijf tevens de discussie ook weer veel te makkelijk en binair gevoerd worden. We weten dat vaccineren helpt, (je risicoindicator gaat ongeveer 20 jaar omlaag) maar we weten ook dat naast ongevaccineerd er andere risicofactoren zijn.

Boven de 65 jaar,
een verstoorde immuniteit (door ziekte of medicatie bijvoorbeeld)
diabetes
chronische longziektes,
leverziektes,
nierziektes,
hartziektes
neurologische aandoeningen.
Bijna iedereen in de risicogroep scoort er minstens 1. En 75% heeft er minstens 4.

Te dik zijn of te veel eten is vaak veroorzaker of versterker hiervan en zal een pas die iedereen boven de bmi 30 logischer zijn.

Nu de vaccinatie ook nauwelijks beschermt tegen besmetting valt alle grond voor de pas helemaal weg en zou plicht voor risicogroepen logischer zijn. Al ben ik daar ook falikant op tegen.


En dit inderdaad.

Mija schreef op 22-01-2022 om 13:09:

[..]

Maar niet alle virusvarianten veroorzaakten ‘dezelfde covid’. Delta en Omikron verschillen overduidelijk enorm van elkaar in de mate en en ernst van de symptomen, dus het is nog de vraag of long covid nog altijd een issue is. Je kunt daar niet zomaar vanuit gaan.

Dat ben ik met je eens. Het probleem is dat het nog wel even duurt voordat we dat weten.

Fleurtje_5 schreef op 22-01-2022 om 13:13:

[..]


En dit inderdaad.

Je hebt zeker de cijfers hierboven gemist die juist laten zien dat vaccinatie ook helpt tegen besmetting? Al zou je willen dat het beter werkt.

Drietje schreef op 22-01-2022 om 10:39:

Nog meer boosteren vind ik prima, er zijn nu alweer berichten dat de bescherming onder de alleroudsten afneemt. Maar dan wel geheel vrijwillig voor 60 minners. Niet dat er dan nog een vinkje aan vast zit.

 

Met welk vaccin zijn die 'alleroudsten' geboosterd? Met een vaccin dat te weinig bescherming bied? En wanneer is een leeftijd 'aller-oudts'? 95 jaar? 100 jaar?

Fleurtje_5 schreef op 22-01-2022 om 13:17:

[..]

Met welk vaccin zijn die 'alleroudsten' geboosterd? Met een vaccin dat te weinig bescherming bied? En wanneer is een leeftijd 'aller-oudts'? 95 jaar? 100 jaar?

Alle boosters zijn gezet met mRNA vaccins. De 65plussers hebben trouwens voor de initiële vaccinatie ook een mRNA vaccin gekregen.  (op de uitzonderingen na, die via de huisarts of prullenbakvaccin vrijwillig voor astra zenica zijn gegaan).

Daglichtlamp schreef op 22-01-2022 om 13:21:

[..]

Alle boosters zijn gezet met mRNA vaccins. De 65plussers hebben trouwens voor de initiële vaccinatie ook een mRNA vaccin gekregen. (op de uitzonderingen na, die via de huisarts of prullenbakvaccin vrijwillig voor astra zenica zijn gegaan).


Maar wanneer is een leeftijd 'allerouds'? 95 jaar? 100 jaar?

Iemand die ongevaccineerd is omdat hij of zij daar een medische reden voor heeft, of omdat hij of zij helemaal geen goed gevoel heeft bij dat vaccin. Maar er wel alles aan doet om geen risico te lopen, zodat hij of zij niet in het ziekenhuis beland mag men niet straffen met geldboetes. Dit las ik gisteren:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5282337/oostenrijk-vaccinatieplicht-corona-prikken-boete

Fleurtje_5 schreef op 22-01-2022 om 13:37:

Iemand die ongevaccineerd is omdat hij of zij daar een medische reden voor heeft, of omdat hij of zij helemaal geen goed gevoel heeft bij dat vaccin. Maar er wel alles aan doet om geen risico te lopen, zodat hij of zij niet in het ziekenhuis beland mag men niet straffen met geldboetes.

Probeer je nu echt te suggereren dat er in Oostenrijk geen uitzondering gemaakt voor mensen die medisch gezien niet gevaccineerd kunnen worden? Ik geloof er helemaal niets van.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/parlement-oostenrijk-stemt-voor-vaccinatieplicht-voor-volwassenen-als-eerste-land-in-europa~b5b2eac9/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Uitzonderingen zijn zwangerschap (al is het natuurlijk verstandiger om te vaccineren voordat je zwanger wordt), sommige medische aandoeningen en een covidbesmetting het afgelopen half jaar.

Daglichtlamp schreef op 22-01-2022 om 13:43:

[..]

Probeer je nu echt te suggereren dat er in Oostenrijk geen uitzondering gemaakt voor mensen die medisch gezien niet gevaccineerd kunnen worden? Ik geloof er helemaal niets van.


Ik suggereer dat als iemand een hele goede reden heeft zich niet te laten vaccineren niet gedwongen mag worden.

Menig huisarts zou een aantekening achter zijn naam krijgen als hij de patiënt het vaccin zou afraden. Dan heet het desinformatie geven.

Laatst las ik ..........moment ik zoek het op.

Fleurtje_5 schreef op 22-01-2022 om 13:37:

Iemand die ongevaccineerd is omdat hij of zij daar een medische reden voor heeft, of omdat hij of zij helemaal geen goed gevoel heeft bij dat vaccin. Maar er wel alles aan doet om geen risico te lopen, zodat hij of zij niet in het ziekenhuis beland mag men niet straffen met geldboetes. 

Dat is volstrekt onmogelijk als ze sociale contacten hebben, naar werk, school, winkels en horeca willen gaan, van zorg gebruik moeten maken. Zo'n antivaxxer die z'n been breekt tijdens skieen komt ook gewoon in contact met de zorgsector en thuishulp tenslotte en die kunnen het virus wel overdragen naar de antivaxxer waardoor hij/zij op de IC kan belanden of longcovid oploopt. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-01-2022 om 14:08

Daglichtlamp schreef op 22-01-2022 om 12:59:

[..]

Maar is dat wel zo? Die jongere loopt weinig kans op ziekenhuisopname of intensive care opname. Maar aan de andere kant komt long covid is mijn indruk juist meer voor bij de jongere groepen. Als dat niet meer weg gaat (en voor sommigen die in de eerste golf besmet raken zijn ze al in het stadium dat er ontslag dreigt (oftewel ze zijn nu nog steeds zo ziek dat ze minder dan 65 % van hun oorspronkelijke werk kunnen doen). Juist voor de jongeren die nog een heel leven voor zich hebben lijkt me dit verschrikkelijk.

Maar goed ik ken eigenlijk geen cijfers of long covid voorkomen wordt door vaccinatie.

Er zijn nog weinig zekerheden over long covid. In de regel is het zo dat mensen met langdurige klachten ook ernstig ziek zijn geweest. Er zijn uitzonderingen natuurlijk en die zie je ook terug in de media. 

Vandaag stond in een bericht van FNV dat 500 zorgmedewerkers zich hebben gemeld bij het meldpunt voor langdurige klachten. Dat is 1 procent van alle zorgmedewerkers die ooit positief getest zijn. Als dit een indicatie is voor het percentage long covid,  dan is dat veel lager dan tot nu toe werd gedacht. Dit kan hoger maar ook lager uitvallen. Omdat is het begin weinig getest werd, zijn er veel meer besmettingen onder zorgmedewerkers kan het percentage flink lager liggen. Maar niet iedereen heeft zich gemeld bij het loket, dus het kan ook hoger liggen. Het geeft wel de eerste indicatie die ik heb gezien die wijst in de richting van een werkelijk percentage.

De verwachting is wel dat vaccins werken tegen long covid. Maar het is ook zo dat ook zonder vaccin maar heel weinig jonge mensen of kinderen nog lang klachten hebben. Corona lijkt wat dat betreft wel heel erg op griep, want daar houden jonge mensen soms ook lang klachten van over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.