Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatieplicht NL

Wat zouden jullie willen in Nederland qua indirecte vaccinatieplicht, dus weigeren in horeca, bioscopen, theaters, etc. Ik zou zelf voor zijn.

Peiling

Indirecte vaccinatieplicht in NL?
253 stemmen
49%
51%

Fleurtje_5 schreef op 20-01-2022 om 16:26:


Het is al maanden (nog voor de omikron) bekend dat ook gevaccineerden het virus kunnen doorgeven. Ik roep al maanden dat ook gevaccineerden getest zouden moeten worden. Ik roep ook al maanden dat 2G een schijnveiligheid is. Ernst Kuipers zei afgelopen vrijdag nog dat 2G absoluut gaat helpen. En wat zeggen de onderzoeken? :

En al maanden zeggen wij dat het niet gaat om het aantal besmettingen maar om het aantal ziekenhuis en IC opnamen. Waarbij de kans op een opname voor een ongevacineerde ook met Omikron significant groter is. 

Ysenda schreef op 21-01-2022 om 10:21:

[..]

En al maanden zeggen wij dat het niet gaat om het aantal besmettingen maar om het aantal ziekenhuis en IC opnamen. Waarbij de kans op een opname voor een ongevacineerde ook met Omikron significant groter is.


Als je zo bezorgd bent dan moet je 2G niet eens willen. Ga dan voor 1G

Fleurtje_5 schreef op 21-01-2022 om 10:25:

[..]


Als je zo bezorgd bent dan moet je 2G niet eens willen. Ga dan voor 1G

Nou nee hoor, je moet willen dat iedereen zich laat inenten en boosteren.

Poezie schreef op 21-01-2022 om 10:32:

[..]

Nou nee hoor, je moet willen dat iedereen zich laat inenten en boosteren.



Als ze al iets willen doen met de G dan is 1G de beste optie. Iedereen
testen, iedereen gelijke behandeling, iedereen dezelfde kansen.

Met 3G konden ongevaccineerden tenminste nog een test laten zien dat ze
niet besmet zijn, maar de 'aanwezige' gevaccineerden konden toch besmet
zijn en hoefden geen test te laten doen. 2G is dezelfde
schijnveiligheid, maar daarmee word de onbesmette ongevaccineerden geen
kans geboden. Dat is toch hartstikke krom.

Fleurtje_5 schreef op 21-01-2022 om 10:25:

[..]


Als je zo bezorgd bent dan moet je 2G niet eens willen. Ga dan voor 1G

Ik ben op dit moment niet bezorgd. Als de IC’s niet meer vol komen te liggen en er geen lockdown dreigt, is het wat mij betreft aan ieder individu zelf om te beslissen of hij/zij gebruik wil maken van de mogelijkheid om zich te beschermen. Als iemand dat niet wil doen, het risico wil nemen op grote gezondheidsschade of overlijden vind ik dat niet verstandig. Maar zolang de gevolgen van die keuze vooral bij het individu terechtkomen die de keuze maakt, meng ik me er niet in. 

Wat betreft je beleidsvoorstel: 1G is niet proportioneel. Als mensen geen gebruik willen maken van de mogelijkheid zich te laten vaccineren, is dat op dit moment geen groot probleem. Maar de last van 1G is vele malen groter dan de last van alsnog vaccineren of de last van niet-vaccineren. 1G is daarom geen reële optie. Er zal ergens gestopt moeten worden met maatregelen die de hele bevolking treffen. Wat mij betreft is dat heel binnenkort. Ongevaccineerden zullen dan voor zichzelf zelf opnieuw de vraag moeten beantwoorden welk risico ze willen accepteren en wat ze al dan niet willen doen om zichzelf te beschermen. Deze situatie verandert de hele tijd. Dan moet je ook opnieuw een beoordeling maken.

Fleurtje_5 schreef op 21-01-2022 om 10:39:

[..]



Als ze al iets willen doen met de G dan is 1G de beste optie. Iedereen
testen, iedereen gelijke behandeling, iedereen dezelfde kansen.

Juist die antivaccers zorgen er voor dat gelijke behandeling en iedereen dezelfde kansen, niet mogelijk is.

Maareh jij ging toch weer

Lollypopje schreef op 21-01-2022 om 10:40:

[..]

Juist die antivaccers zorgen er voor dat gelijke behandeling en iedereen dezelfde kansen, niet mogelijk is.

Maareh jij ging toch weer

Dit inderdaad.

Als iedereen zich laat inenten is er helemaal geen "G" nodig.

Poezie schreef op 21-01-2022 om 10:32:

[..]

Nou nee hoor, je moet willen dat iedereen zich laat inenten en boosteren.

Je moet ook willen dat er geen armoede is of geen kindermisbruik. Het is alleen volstekt onhaalbaar.

Het is mijns inziens ontzettend tekenend dat de groep die zegt zich zou laten vaccineren groter is bij afschaffing van de pas, dan bij 2 of 3g.9% om 6%

Ik blijf tevens de discussie ook weer veel te makkelijk en binair gevoerd worden. We weten dat vaccineren helpt, (je risicoindicator gaat ongeveer 20 jaar omlaag) maar we weten ook dat naast ongevaccineerd er andere risicofactoren zijn.

Boven de 65 jaar,
een verstoorde immuniteit (door ziekte of medicatie bijvoorbeeld)
diabetes
chronische longziektes,
leverziektes,
nierziektes,
hartziektes
neurologische aandoeningen.
Bijna iedereen in de risicogroep scoort er minstens 1. En 75% heeft er minstens 4.

Te dik zijn of te veel eten is vaak veroorzaker of versterker hiervan en zal een pas die iedereen boven de bmi 30 logischer zijn. 

Nu de vaccinatie ook nauwelijks beschermt tegen besmetting valt alle grond voor de pas helemaal weg en zou plicht voor risicogroepen logischer zijn. Al ben ik daar ook falikant op tegen.

Bierdopjes schreef op 21-01-2022 om 10:48:

[..]

Je moet ook willen dat er geen armoede is of geen kindermisbruik. Het is alleen volstekt onhaalbaar.

Het is mijns inziens ontzettend tekenend dat de groep die zegt zich zou laten vaccineren groter is bij afschaffing van de pas, dan bij 2 of 3g.9% om 6%

Ik blijf tevens de discussie ook weer veel te makkelijk en binair gevoerd worden. We weten dat vaccineren helpt, (je risicoindicator gaat ongeveer 20 jaar omlaag) maar we weten ook dat naast ongevaccineerd er andere risicofactoren zijn.

Boven de 65 jaar,
een verstoorde immuniteit (door ziekte of medicatie bijvoorbeeld)
diabetes
chronische longziektes,
leverziektes,
nierziektes,
hartziektes
neurologische aandoeningen.
Bijna iedereen in de risicogroep scoort er minstens 1. En 75% heeft er minstens 4.

Te dik zijn of te veel eten is vaak veroorzaker of versterker hiervan en zal een pas die iedereen boven de bmi 30 logischer zijn.

Nu de vaccinatie ook nauwelijks beschermt tegen besmetting valt alle grond voor de pas helemaal weg en zou plicht voor risicogroepen logischer zijn. Al ben ik daar ook falikant op tegen.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor verkoudheidsvirussen en de griep. Maar daar voeren we ook geen "G" voor in.

Als de mensen die zich kunnen laten inenten dat laten doen, dan scheelt dat in ieder geval qua besmettingen (en het doorgeven daarvan) en dus ook ziekenhuisopnames.

Ysenda schreef op 21-01-2022 om 10:21:

[..]

En al maanden zeggen wij dat het niet gaat om het aantal besmettingen maar om het aantal ziekenhuis en IC opnamen. Waarbij de kans op een opname voor een ongevacineerde ook met Omikron significant groter is.

Je kunt natuurlijk best blijven vasthouden aan de overtuiging dat dat niet klopt, dat er op andere zaken gestuurd had moeten worden. Dat is een opvatting en die is legitiem.

Het is alleen niet zo realistisch om ijzerenheinig maatregelen te blijven bepleiten die horen bij een strategie waar overduidelijk niet voor is gekozen. Dat was het in november al niet en het wordt er niet beter op. Het is alsof je voorstelt een fietstocht te maken met een routebeschrijving die voor een autorit is gemaakt. En inmiddels zijn we op de trein gestapt maar wordt nog steeds met die autoroute  gewapperd. Op de een of andere manier dringt de werkelijkheid niet door. 

Indammen is al heel lang geen optie meer. En achteraf moet je je afvragen of het dat ooit echt is geweest. Ook bijvoorbeeld in Australië en NZ zal ooit iedereen blootgesteld worden aan Corona. Je kunt je land niet eeuwig op slot houden en je kunt ook niet eeuwig iedereen voor iedereen testen. Je moet ergens ophouden. En dan moet je wachten op een virusvariant die zodanig mild is dat je als maatschappij de schade aanvaardbaar vindt. Naar het zich laat aanzien is dat Omikron. 

Iedereen die nog geen Corona heeft gehad, moet zich erop voorbereiden dat ‘ie het alsnog krijgt. Dat is onvermijdelijk. En dus ook de vraag beantwoorden: hoe zorg ik het best voor mezelf? 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-01-2022 om 11:06

Fleurtje_5 schreef op 21-01-2022 om 10:39:

[..]



Als ze al iets willen doen met de G dan is 1G de beste optie. Iedereen
testen, iedereen gelijke behandeling, iedereen dezelfde kansen.


Met 3G konden ongevaccineerden tenminste nog een test laten zien dat ze
niet besmet zijn, maar de 'aanwezige' gevaccineerden konden toch besmet
zijn en hoefden geen test te laten doen. 2G is dezelfde
schijnveiligheid, maar daarmee word de onbesmette ongevaccineerden geen
kans geboden. Dat is toch hartstikke krom.

Ik ben voor de 1G van gevaccineerd. Je hebt het over gelijke behandeling. Ik vind mensen die wel kunnen maar niet gevaccineerd willen worden, en daardoor niet meewerken aan een oplossing voor het probleem, niet gelijk aan gevaccineerden.

Bierdopjes schreef op 21-01-2022 om 10:48:

[..]

Je moet ook willen dat er geen armoede is of geen kindermisbruik. Het is alleen volstekt onhaalbaar.

Het is mijns inziens ontzettend tekenend dat de groep die zegt zich zou laten vaccineren groter is bij afschaffing van de pas, dan bij 2 of 3g.9% om 6%

Ik blijf tevens de discussie ook weer veel te makkelijk en binair gevoerd worden. We weten dat vaccineren helpt, (je risicoindicator gaat ongeveer 20 jaar omlaag) maar we weten ook dat naast ongevaccineerd er andere risicofactoren zijn.

Boven de 65 jaar,
een verstoorde immuniteit (door ziekte of medicatie bijvoorbeeld)
diabetes
chronische longziektes,
leverziektes,
nierziektes,
hartziektes
neurologische aandoeningen.
Bijna iedereen in de risicogroep scoort er minstens 1. En 75% heeft er minstens 4.

Te dik zijn of te veel eten is vaak veroorzaker of versterker hiervan en zal een pas die iedereen boven de bmi 30 logischer zijn.

Nu de vaccinatie ook nauwelijks beschermt tegen besmetting valt alle grond voor de pas helemaal weg en zou plicht voor risicogroepen logischer zijn. Al ben ik daar ook falikant op tegen.

Je hebt helemaal gelijk. Of vaccinatie in het vervolgtraject nog van doorslaggevende waarde is voor de totale populatie, zal nog moeten blijken uit de cijfers. Ik twijfel daar ook aan. Omikron heeft de situatie totaal veranderd. 

We mochten willen dat er tegen die aandoeningen die jij moet een vaccinatie beschikbaar was! Als je beleid maakt, kijk je natuurlijk hoe je snel en zo eenvoudig mogelijk invloed op een situatie kunt uitoefenen. In het afgelopen jaar was vaccineren tegen Corona een concrete, organiseerbare en meetbare interventie. Om hetzelfde effect te bereiken door de door jou genoemde aandoeningen te beïnvloeden, hadden oneindig veel grotere inspanningen geleverd moeten worden. En dan zeg ik het nog eufemistisch want laten we wel wezen: dat had natuurlijk helemaal niet gekund. Het effect van vaccineren had niet op een andere manier bereikt kunnen worden. En al helemaal niet met dezelfde inzet en kosten. 

Bierdopjes schreef op 21-01-2022 om 10:48:

[..]
Het is mijns inziens ontzettend tekenend dat de groep die zegt zich zou laten vaccineren groter is bij afschaffing van de pas, dan bij 2 of 3g.9% om 6%


Heb je een linkje naar dat onderzoek? Dat is wel een van de dingen die ik me afvraag namelijk, hoe verhoog je de vaccinatiegraad. Uit onderzoek vorig jaar heb ik wel eens gelezen dat de redenen om niet te vaccineren echt heel erg verschillen, zo is er een deel die niet gevaccineerd is omdat ze denken dat het geld kost (of eigen risico), of die wacht op een (nieuwe) uitnodiging, omdat ze denken dat de papieren uitnodig beslist nodig is.

Tickel schreef op 21-01-2022 om 11:06:

[..]

Ik ben voor de 1G van gevaccineerd. Je hebt het over gelijke behandeling. Ik vind mensen die wel kunnen maar niet gevaccineerd willen worden, en daardoor niet meewerken aan een oplossing voor het probleem, niet gelijk aan gevaccineerden.

Mee eens! 

Het zijn toch steeds veelal de ongevaccineerden die IC-bedden in beslag nemen. 

Tickel schreef op 21-01-2022 om 11:06:

[..]

Ik ben voor de 1G van gevaccineerd. Je hebt het over gelijke behandeling. Ik vind mensen die wel kunnen maar niet gevaccineerd willen worden, en daardoor niet meewerken aan een oplossing voor het probleem, niet gelijk aan gevaccineerden.

Maar vaccinatie werkt wel geteld 2 maanden en dan weer voor 50% en dat is de oplossing iedereen elke 4 maanden prikken? Echt onzin laat maar waaien het virus dan zijn we in x klaar.

Daarbij worden mensen die het natuurlijk doorgemaakt hebben minder lang een ar gegeven dan gevaccineerde. Terwijl je lichaam het dan goed kan… echt de wind kwijt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.