Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatieplicht NL

Wat zouden jullie willen in Nederland qua indirecte vaccinatieplicht, dus weigeren in horeca, bioscopen, theaters, etc. Ik zou zelf voor zijn.

Peiling

Indirecte vaccinatieplicht in NL?
253 stemmen
49%
51%

Geen coronacheck op het werk vind ik begrijpelijk, maar vooral vanwege praktische bezwaren.
Bij een aantal beroepen heb je echt een probleem als mensen vervolgens niet komen. Want wie gaat dat opvangen? En ook voor wie zijn die kosten? Je zult ook niet zomaar de weigeraar niet uit kunnen betalen gok ik. 

En dan is de vraag wat grotere problemen oplevert. Het wel of niet invoeren.

Het is Nederland, dus het wordt een compromis. Mijn gok is dat 2g ingevoerd wordt voor horeca en evenementen op vrijwillige basis, en dat  2g de ondernemer het voordeel geeft dat hij niet verplicht is zijn bezoekers op een stoel neer te zetten.

Daglichtlamp schreef op 16-11-2021 om 12:48:

Het is Nederland, dus het wordt een compromis. Mijn gok is dat 2g ingevoerd wordt voor horeca en evenementen op vrijwillige basis, en dat 2g de ondernemer het voordeel geeft dat hij niet verplicht is zijn bezoekers op een stoel neer te zetten.

Ik ben bang dat het daarmee onnodig ingewikkeld wordt en daardoor veel gedoe gaat leveren. Misschien ook meer gezeik aan de deur, omdat mensen bij de één wel naar binnen mogen en bij de andere niet.

Daglichtlamp schreef op 16-11-2021 om 12:48:

Het is Nederland, dus het wordt een compromis. Mijn gok is dat 2g ingevoerd wordt voor horeca en evenementen op vrijwillige basis, en dat 2g de ondernemer het voordeel geeft dat hij niet verplicht is zijn bezoekers op een stoel neer te zetten.

Hier staat dat het inderdaad op die manier is ingestoken:  

https://www.nu.nl/coronavirus/6167506/kabinet-bereidt-2g-maatregel-voor-ondernemers-krijgen-keuze.html

Ik heb in het algemeen moeite met dat lafhartige 'adviseren' en ondernemers 'de keuze geven'. Iedereen heeft dan altijd een reden om van het advies af te wijken. In dit specifieke geval ben ik benieuwd naar het effect. Aan de ene kant is/lijkt het functioneel. Je hebt er als ondernemer een voordeel bij om dit in te voeren. Zeker grote evenementenorganisaties zullen dit doen omdat het alternatief helemaal niet haalbaar is. En als bezoeker weet je in wat voor tent je binnenloopt: ik ga niet meer naar binnen in een zaak waar 2G niet ingevoerd wordt. Maar als er teveel ondernemers zijn die het niet invoeren en handhaven door de overheid lukt niet, dan heb je ook juist kans op enorme broeinesten voor het virus. En voordat je weet welke kant het opvalt, ben je wéér weken verder. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-11-2021 om 13:03

Dat lijkt me een garantie op mislukken. Niet te controleren, dus niet te handhaven. Maar vooral: bij iets dat zo ontzettend gevoelig ligt, moet je als overheid de beslissing nemen. Níet overlaten aan ondernemers die worstelen om het hoofd boven water te houden en die vervolgens de vervelende discussie met klanten aan moeten gaan.

Ik zeg ook niet dat het mijn voorkeur heeft. Al werkt dit in Duitsland wel goed. Maar je ziet bij alle maatregelen tot nu toe dat de kamer een klein beetje onderhandelingsruimte krijgt. Zo werd bijvoorbeeld de avondklok een uurtje later, hoefde de coronapas eerst niet op het terras en was de coronapas toch niet nodig voor het buiten sporten.
Ook dat leidde telkens tot gedoe. Want waarom wel op het terras, maar niet binnen afrekenen of naar het toilet. Of waarom geen coronapas voor het buiten sporten maar wel voor de kleedkamer en de kantine.

Ik ben tegen verplichting. En zeker bij een vaccin waarvan men zelfs niet wist dat het na 4 maanden minder zou werken. Maar waar Hugo wel zeker van weet dat er in de toekomst geen bijwerkingen/schade van kan ontstaan. 
Daarbij kan de overheid het vaccin nog niet verplichten en dat is maar goed ook.

Godfather schreef op 16-11-2021 om 15:13:

Ik ben tegen verplichting. En zeker bij een vaccin waarvan men zelfs niet wist dat het na 4 maanden minder zou werken. Maar waar Hugo wel zeker van weet dat er in de toekomst geen bijwerkingen/schade van kan ontstaan.
Daarbij kan de overheid het vaccin nog niet verplichten en dat is maar goed ook.

En of het werkt, dat vaccin. Als we niet waren gevaccineerd was het leed nu niet te overzien geweest.

willem1959 schreef op 16-11-2021 om 17:25:

[..]

En of het werkt, dat vaccin. Als we niet waren gevaccineerd was het leed nu niet te overzien geweest.

Zo is het Willem! Ongelooflijk dat dat nog steeds niet bij iedereen tussen de oren zit. Ik kan er met mijn pet niet bij. Het is zo obvious! 

willem1959 schreef op 16-11-2021 om 17:25:

[..]

En of het werkt, dat vaccin. Als we niet waren gevaccineerd was het leed nu niet te overzien geweest.

O het werkt, dat ontken ik niet. Het werkt alleen maar tijdelijk, en dat had HdJ even over het hoofd gezien.

Godfather schreef op 16-11-2021 om 18:30:

[..]

O het werkt, dat ontken ik niet. Het werkt alleen maar tijdelijk, en dat had HdJ even over het hoofd gezien.

Nee, dat de werkzaamheid kon en waarschijnlijk zou afnemen was overbekend. Al bij de ontwikkeling is daarop gewezen. Ik ben het wel met je eens dat er in NL lang achterover wordt geleund tot de werkelijkheid ons links en rechts inhaalt. Het is toch bijzonder jammer als het doel is de ziekenhuiszorg te ontlasten, dat de helft van de opnames alweer gevaccineerden  betreft. Dat betekent dat de kans voor gevaccineerden enorm veel kleiner is om in het ziekenhuis terecht te komen. Maar het zijn er evengoed teveel. En dat neemt natuurlijk alleen maar toe. Boosterprikken erin dus asap.

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccineerde-COVID-19-patiënten-in-het-ziekenhuis-bijna-20jaar-jonger-dan-gevaccineerde

“Uit nieuwe analyses van ziekenhuis- en IC-opnames tot en met 31 oktober 2021, blijkt een nagenoeg onveranderde hoge werkzaamheid van COVID-19 vaccinatie tegen ziekenhuisopname (94%) en IC-opname (97%) over de periode juli-oktober. Dit betekent dat de kans voor volledig gevaccineerden om met COVID-19 in het ziekenhuis opgenomen te worden 17 keer kleiner is dan voor ongevaccineerden. De kans om op de IC opgenomen te worden is 33 keer kleiner.

De vaccineffectiviteit tegen ziekenhuisopname in leeftijdsgroep van 70 jaar en ouder is 89%. Dit is minder hoog dan de vaccineffectiviteit in jongere leeftijdsgroepen. De kans op opname was ruim negen maal hoger bij ongevaccineerde dan bij gevaccineerde personen van 70 jaar en ouder. Van elke 100.000 mensen van 70 jaar en ouder die niet of niet volledig gevaccineerd zijn, werden in oktober gemiddeld per dag 5,1 personen met COVID-19 opgenomen in het ziekenhuis (figuur 1). Dit was 6,0 voor ongevaccineerden en 0,89 voor gedeeltelijk gevaccineerden. Van iedere 100.000 gevaccineerde personen vanaf 70 jaar werden in oktober gemiddeld per dag 0,82 personen met COVID-19 opgenomen in het ziekenhuis.”


Ruim 90% van iedereen van 70 jaar en ouder is volledig gevaccineerd, maar vaccins beschermen iets minder goed bij ouderen (vaccineffectiviteit 89% onder 70+ers) dan bij mensen van 50-69 jaar (96%) en mensen van 12-49 jaar (97%). Met de toename van het aantal oudere patiënten in het ziekenhuis neemt ook het aandeel volledig gevaccineerden in het ziekenhuis toe.

Tickel schreef op 16-11-2021 om 10:45:

[..]

Ik zie op FB ook wel van die mensen. En dan zeggen "je kunt gewoon op je immuumsysteem vertrouwen als je een redelijke gezondheid hebt want ik heb 2 keer corona gehad en ben er goed doorheen gekomen".

Ik kan echt niets met die berichten. Het zijn trouwens wel dezelfde mensen die al-tijd zeiken over de regering, burgemeester en andere dingen waar ze zelf geen invloed op hebben.

En hebben die mensen die dat beweren zich ook getest dan?


(retorische vraag)

Ik ben gevaccineerd, maar o het beschermt???? Ik ken momenteel heeel veel mensen met Corona, allemaal gevaccineerd! De een zieker dan de ander, maar allemaal gevaccineerd met Pfizer.... Die zou toch ruim 90 procent beschermen tegen besmetting???

Jojo70 schreef op 24-11-2021 om 08:36:

Ik ben gevaccineerd, maar o het beschermt???? Ik ken momenteel heeel veel mensen met Corona, allemaal gevaccineerd! De een zieker dan de ander, maar allemaal gevaccineerd met Pfizer.... Die zou toch ruim 90 procent beschermen tegen besmetting???

Niet tegen de Deltavariant. Het is destijds getest met het originele virus, uit Wuhan. 
Volgens de laatste cijfers is de bescherming  van de vaccins die in NL gebruikt worden 75% tegen besmetting, tegen ziekenhuisopname 93% en tegen IC opname 97%.

Kun je nagaan: als er zoveel mensen ziek worden, lopen drie keer meer mensen per dag tegen dat virus aan zonder besmet te raken. Het is overal en het is heel erg besmettelijk! Veel besmettelijker dan de originele variant.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

24-11-2021 om 09:14

Jojo70 schreef op 24-11-2021 om 08:36:

Ik ben gevaccineerd, maar o het beschermt???? Ik ken momenteel heeel veel mensen met Corona, allemaal gevaccineerd! De een zieker dan de ander, maar allemaal gevaccineerd met Pfizer.... Die zou toch ruim 90 procent beschermen tegen besmetting???

Het is al heel lang bekend dat het niet helpt tegen besmetten en uiteindelijk gaat het om de ziekenhuisopnames. Zolang je thuis uit kunt zieken is besmet zijn vervelend, maar niet potentieel dodelijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.