Coronavirus Covid-19
11v11
30-08-2021 om 13:50
Vaccinatieplicht NL
Wat zouden jullie willen in Nederland qua indirecte vaccinatieplicht, dus weigeren in horeca, bioscopen, theaters, etc. Ik zou zelf voor zijn.
Peiling
Indirecte vaccinatieplicht in NL?
Lollypopje
15-09-2021 om 14:19
Bierdopjes schreef op 15-09-2021 om 14:11:
[..]
Daar kun je dus over discussiëren. Ik zie eerlijk gezegd die horrorverhalen echt niet waarheid worden. Sanquin heeft het over 95% antistoffen (toegegeven, das geen representatieve groep). Dus waarom zou er dezelfde groep op de ic komen als vorig jaar (toen het percentage antistoffen veel, veel lager lag).
We zullen een soort van continue belasting hebben ben ik bang. in de winter wat groter en in de zomer wat lager. Ouderen en risicogroepen bied je vaccinties aan en boostershots. Die continue bezetting mitigeer je door te investeren in zorg en extra geld en bedden. Dat is een plan voor de lange adem, maar verstandig omdat corona nooit helemaal weg gaat. Je hebt er echt niet zoveel aan om <30 te vaccineren. Niet om ze van de ic te houden want die komen er echt amper. (In relatie met hoeveelheid besmetting)
Klopt, niet evenveel mensen, maar zoals Sun.Lover ook vertelde kan de IC ook veel minder aan. Ze kunnen niet meer opschalen als het nodig is, omdat het personeel al op hun tandvlees loopt. Wat betekent dat code zwart veel eerder dichterbij komt, dan vorig jaar.
En je hebt er weldegelijk ook veel aan om mensen onder de 30 te vaccineren. De laatste schatting is dat ongeveer 1% long covid krijgt, van die 1% is een groot deel na 3 maanden dus nog steeds niet of minder inzetbaar op het werk. Ook dat is een behoorlijke financiële maatschappelijke aderlating. Je komt dan misschien niet op de IC, maar erg lollig is dat ook niet weet ik uit ervaring.
Daarnaast helpt een zo'n hoog mogelijke mutatiegraad tegen het rondgaan van het virus, waardoor er minder mutaties komen. Hoe minder mutaties, hoe kleiner de kans dat er één tussen zit waar hte vaccin niet meer tegen werkt.
Fleurtje_5
15-09-2021 om 14:27
Bierdopjes schreef op 15-09-2021 om 11:42:
[..]
Het is niet zo moeilijk
Test op antistoffen (IEDEREEN) en test op iedere drukke plek. dus ook de appie en de action. die willekeur is zo ontzettend groot dat het niet meer uit te leggen valt
Ik ga straks weer voetballen. Ik kleed me om, ga sporten met een man of 15, en ga daarna douchen met ze. dat is allemaal prima. Maar in de kantine moet ik die app laten zien? de fak waar zijn we mee bezig. Dat valt toch niet uit te leggen.
Voorts: ventileer en zet daar op in. maak ook verschil tussen buiten en binnen. Het kan echt niet zo zijn dat je op een terras gevacineerd moet zijn, maar op het bankje er naast niet.
begin eens met geld naar de zorg te alloceren. ipv geld voor controleurs voor die app
als het echt om ic opnamen gaat dan test op een breed scala van risicofacoren. Leeftijd BMI en bepaalde leefstijlen (roken!). zet een weegschaal neer bij de ingang van de kroeg, en laat een blaastest doen, en zet een temperatuurmeter neer. Zet iedereen boven de 60 in een aparte ruimte.
Hopeloos discriminerend (en voor de goede orde ik vind dit ècht heel fout), maar dat is alleen gevacineerd/niet gevacineerd dus ook. Daarom ben ik zó falikant tegen die verplichting. Je begeeft je op een zeer hellend vlak als je bij een grote druk op de zorg een selectieprincipe toepast, waarbij de mogelijke schuld van jou bij je ziekte mee in beschouwing gaat nemen voor de behandeling, omdat je dan feitelijk bovenstaand moet gaan toepassen.
Goed gesproken.
Fleurtje_5
15-09-2021 om 14:28
Lollypopje schreef op 15-09-2021 om 11:10:
[..]
En jij denkt dat ze dat niet doen?
Maargoed het is mij duidelijk. Jij hebt geen oplossing. Dan snap ik je commentaar wel beter, want commentaar zonder oplossing is een stuk makkelijker. Als je namelijk wel een oplossing had, dan begreep je hoe complex het was.
Ik zou zeggen blijf lekker verongelijkt roepen en commentaar hebben vanaf de zijlijn als dat je gelukkig maakt. Alles beter dan je echt hoeven verdiepen in het probleem, want stel dat je dan opeens ongelijk zou hebben. Dat moet je natuurlijk niet willen
Dat denk ik inderdaad.
Er is jou helemaal niets duidelijk. Ik ga echt niet al mijn berichten ophalen omdat jij mij niet goed leest. Mijn zegje heb ik hier al meerdere dagen gedaan. Of verwacht je van mij dat ik in mijn eentje het kabinet kan overtuigen dat ze de regels (bv de 1,5 meter afstand) nog niet kunnen versoepelen?
Je zou mij kunnen overtuigen dat het anders zit dan ik denk. Maar je hebt me niet een keer kunnen overtuigen.
Fleurtje_5
15-09-2021 om 14:33
Lollypopje schreef op 15-09-2021 om 11:49:
@Bierdopjes, de eerste punten hebben de mensen die op de IC werken geen invloed op. Dus dat is geen oplossing voor het probleem dat misschien gaat ontstaan als het aantal opnamens gaat stijgen.
Dat laatste is inderdaad een antwoord op mijn vraag. Daarmee kom je al met meer dan Fleurtje. Het is een ontzettend nare oplossing, maar het is er wel één. Het probleem is dat tegen de tijd dat de IC te vol stroomt, elke oplossing naar is. Wat de beste is weet ik ook niet. Behalve dan dat we moeten voorkomen dat het personeel er aan onder doorgaat. Maar daarom heb ik ook geen commentaar op de mogelijke oplossingen als code zwart ontstaat en heb ik vooral te doen met de mensen die die keuzes moeten gaan maken dan.
Je kan mijn berichten loepen hoor.
Fleurtje_5
15-09-2021 om 14:39
Hetvrijewoord schreef op 15-09-2021 om 10:55:
[..]
Wat een slappen hap, schrijf dan gewoon dat je het niet weet of dat je je antwoord moet googlen.
Dit is in de verste verte geen antwoord op de vraag die je werd gesteld.
Ik heb hier meermaals mijn mening gegeven zonder er om heen te draaien. Ik ga die discussie niet uit de weg.
Weet je wat ik een slappe hap vind? Dat jij hier als 'Hetvrijewoord" dagen lang schaterlach en grijns-smilies zit te plaatsen over mensen op twitter of over iets wat je op twitter (of elders op internet) hebt gelezen. Waarom ventileer je die 'kennis' dan niet op Twitter?
ps. het is slappe zonder n
Daglichtlamp
15-09-2021 om 14:47
We zien al dat het nieuwe beleid werkt. Het aantal mensen dat langs komt voor een prik zonder afspraak en het aantal gemaakte afspraken neemt toe.
Fleurtje_5
15-09-2021 om 14:49
Daglichtlamp schreef op 15-09-2021 om 14:47:
We zien al dat het nieuwe beleid werkt. Het aantal mensen dat langs komt voor een prik zonder afspraak en het aantal gemaakte afspraken neemt toe.
Dat zijn dan vast mensen die 'zomaar' nog geen prik hebben gehaald.
Desire
15-09-2021 om 14:53
Fleurtje_5 schreef op 15-09-2021 om 14:49:
[..]
Of niet
Daglichtlamp
15-09-2021 om 15:09
Fleurtje_5 schreef op 15-09-2021 om 14:49:
[..]
Het maakt niet uit welk excuus deze mensen voor zichzelf hebben bedacht. Elke prik is er één.
WickedCurlew89
15-09-2021 om 15:18
Ik hoorde het net op de radio, hartstikke mooi. Iedere prik brengt ons een stapje verder.
ShowyHummingbird30
15-09-2021 om 15:23
Bierdopjes schreef op 15-09-2021 om 14:11:
[..]
Daar kun je dus over discussiëren. Ik zie eerlijk gezegd die horrorverhalen echt niet waarheid worden. Sanquin heeft het over 95% antistoffen (toegegeven, das geen representatieve groep). Dus waarom zou er dezelfde groep op de ic komen als vorig jaar (toen het percentage antistoffen veel, veel lager lag).
De grote verschillen met vorig jaar:
- delta variant is veel besmettelijker - iedereen die niet gevaccineerd is zal op relatief korte termijn besmet raken.
- nauwelijks maatregelen. En misschien belangrijker: vorig jaar hield men zich veel beter aan die maatregelen.
De deskundigen verwachten nog een paar duizend in het ziekenhuis. Als die allemaal in een maand tijd komen, hebben we een nog veel groter probleem dan vorig jaar.
ShowyHummingbird30
15-09-2021 om 15:25
Dat is mooi. En toont meteen ook maar aan dat deze mensen weinig zwaarwegende bezwaren tegen vaccinatie had, maar zich vooral hebben laten meeslepen. Want bij zwaarwegende bezwaren zou ik die prik echt niet laten zetten. Dan maar niet uit eten of naar de bioscoop.
Bierdopjes
15-09-2021 om 15:32
Coreopsis schreef op 15-09-2021 om 15:23:
[..]
De grote verschillen met vorig jaar:
- delta variant is veel besmettelijker - iedereen die niet gevaccineerd is zal op relatief korte termijn besmet raken.
- nauwelijks maatregelen. En misschien belangrijker: vorig jaar hield men zich veel beter aan die maatregelen.
De deskundigen verwachten nog een paar duizend in het ziekenhuis. Als die allemaal in een maand tijd komen, hebben we een nog veel groter probleem dan vorig jaar.
Je bedoelt, iedereen die geen antistoffen heeft kán op korte termijn besmet raken. Hoe erg die besmetting is voor de ic opname ligt aan wie besmet wordt. Het dansen met jansen debacle heeft immers ámper tot directe opnamen geleid. Wel tot indirecte extra opnames omdat die jongeren weer oudere en zwakkere aanstaken.
Vorig jaar hield men zich ook inderdaad veel beter aan de maatregelen. Maar dat komt omdat mensen inmiddels toch intrinsiek aanvoelen dat het meer weg heeft van een forse zware griep, dan van een dodelijk virus. En de beste oplossing (vaccinatie) hebben de meesten al gedaan. Dat was toch de route uit de crisis? De waarheid is alleen niet zo zwart wit.
ShowyHummingbird30
15-09-2021 om 15:42
Bierdopjes schreef op 15-09-2021 om 15:32:
[..]
Je bedoelt, iedereen die geen antistoffen heeft kán op korte termijn besmet raken. Hoe erg die besmetting is voor de ic opname ligt aan wie besmet wordt. Het dansen met jansen debacle heeft immers ámper tot directe opnamen geleid. Wel tot indirecte extra opnames omdat die jongeren weer oudere en zwakkere aanstaken.
Vorig jaar hield men zich ook inderdaad veel beter aan de maatregelen. Maar dat komt omdat mensen inmiddels toch intrinsiek aanvoelen dat het meer weg heeft van een forse zware griep, dan van een dodelijk virus. En de beste oplossing (vaccinatie) hebben de meesten al gedaan. Dat was toch de route uit de crisis? De waarheid is alleen niet zo zwart wit.
De 1.8 miljoen niet-gevaccineerden in Nederland gaan allemaal besmet raken. Niks kán. Daar zijn deskundigen het wereldwijd over eens. Delta is net zo besmettelijk als de waterpokken, de oorspronkelijke variant veel minder. Hoe snel hangt af van hoeveel contacten we hebben. Van die 1.8 miljoen gaat een klein percentage in het ziekenhuis belanden. Is ook een feit. Net als vorig jaar. En die willen we niet allemaal tegelijk op de IC. Zo zwart wit is het wel.
Bierdopjes
15-09-2021 om 16:07
Coreopsis schreef op 15-09-2021 om 15:42:
[..]
De 1.8 miljoen niet-gevaccineerden in Nederland gaan allemaal besmet raken. Niks kán. Daar zijn deskundigen het wereldwijd over eens. Delta is net zo besmettelijk als de waterpokken, de oorspronkelijke variant veel minder. Hoe snel hangt af van hoeveel contacten we hebben. Van die 1.8 miljoen gaat een klein percentage in het ziekenhuis belanden. Is ook een feit. Net als vorig jaar. En die willen we niet allemaal tegelijk op de IC. Zo zwart wit is het wel.
Die 1,8 zijn niet allemaal onbeschemd he. Jij doet net of iedereen die niet gevaccineerd is, geen antistoffen heeft. Ik denk dat dat dat niet waar is. Net zoals niet iedere gevacinneerde antistoffen genoeg heeft tegen delta.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.