Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
OmaVan2
01-12-2021 om 14:37
Hetvrijewoord schreef op 01-12-2021 om 12:56:
[..]
Interview met zijn manager (geloof ik) die dat aan de Telegraaf vertelde. Zelf ook niet gevaccineerd maar gaat nu toch maar booster halen.
![]()
Zo te lezen heeft hij niet op de IC gelegen. Want voor zuurstof hoef je meestal niet naar de IC.
ScarceKudu74
01-12-2021 om 22:37
Ik zit naar Beau te kijken en daar zei iemand: voor alle andere patiënten (buiten covid dus) is het allang code zwart.
Dat klopt wel
WickedCurlew89
01-12-2021 om 23:56
Ok, even lachen...
https://twitter.com/Lovely__Wilma/status/1466012850556710914
OmaVan2
02-12-2021 om 10:59
In het AD stond een verhaal over de Omikron variant: "De variant is opgedoken op de plaats met de hoogste immuniteit onder de bevolking van het land" ... "Omikron kan de mensen opnieuw infecteren. We hoeven niet te hopen op groepsimmuniteit door het virus te laten circuleren." De immuniteit in de provincie Gauteng was overigens ontstaan door besmetting (met vooral de Delta-variant) en niet door vaccinatie.
Dus het virus maar rond laten gaan, zoals sommige anti-vaxxers graag willen is ook niet de oplossing, al zou je het al willen want de kosten zijn ook nog eens enorm hoog.
QuizzicalOpossum53
02-12-2021 om 11:51
OmaVan2 schreef op 02-12-2021 om 10:59:
In het AD stond een verhaal over de Omikron variant: "De variant is opgedoken op de plaats met de hoogste immuniteit onder de bevolking van het land" ... "Omikron kan de mensen opnieuw infecteren. We hoeven niet te hopen op groepsimmuniteit door het virus te laten circuleren." De immuniteit in de provincie Gauteng was overigens ontstaan door besmetting (met vooral de Delta-variant) en niet door vaccinatie.
Dus het virus maar rond laten gaan, zoals sommige anti-vaxxers graag willen is ook niet de oplossing, al zou je het al willen want de kosten zijn ook nog eens enorm hoog.
Het rondgaan kan juist wel de oplossing zijn. Ik denk zelfs dat er niks anders opzit dan op den duur maar rond laten gaan. Net als we altijd al met de griep doen. Hoe vaker het langskomt, hoe breder je bescherming. Groepsimmuniteit hoeven we niet te verwachten. De vaccinatie geeft een basisbescherming. Besmettingen breiden die weerstand uit.
ShowyHummingbird30
02-12-2021 om 12:09
Drietje schreef op 02-12-2021 om 11:51:
[..]
Het rondgaan kan juist wel de oplossing zijn. Ik denk zelfs dat er niks anders opzit dan op den duur maar rond laten gaan. Net als we altijd al met de griep doen. Hoe vaker het langskomt, hoe breder je bescherming. Groepsimmuniteit hoeven we niet te verwachten. De vaccinatie geeft een basisbescherming. Besmettingen breiden die weerstand uit.
Hoe meer kans je een virus geeft om zich te verspreiden en vermenigvuldigen, hoe groter de kans dat er spontane mutaties ontstaan. Evolutie in versneld tempo.
Door vaccineren beperk je de verspreiding en dus het aantal vermenigvuldigingen en dus het aantal spontane mutaties.
OmaVan2
02-12-2021 om 12:57
Coreopsis schreef op 02-12-2021 om 12:09:
[..]
Hoe meer kans je een virus geeft om zich te verspreiden en vermenigvuldigen, hoe groter de kans dat er spontane mutaties ontstaan. Evolutie in versneld tempo.
Door vaccineren beperk je de verspreiding en dus het aantal vermenigvuldigingen en dus het aantal spontane mutaties.
Dat was de oorspronkelijke theorie. Maar in de Volkskrant stond vanochtend een artikel dat sommige deskundigen denken dat dat complexer ligt. De theorie is: als er weinig immuniteit is dan wint de variant die zich het snelst kan verspreiden, bijvoorbeeld Delta. Dit noemen ze een sprinter. Als er veel immuniteit in de samenleving aanwezig is, dan wint de variant die het best de bestaande afweer weet te doorbreken. Dit noemen ze een bulldozer.
Mensen met een verminderde weerstand, zoals door HIV kunnen een variantenfabriekje zijn omdat de virussen bij hun aanwezig blijven.
Dat zou betekenen dat zowel het natuurlijk rondgaan als vaccineren minder helpt tegen het ontstaan van varianten, dan oorspronkelijk werd gedacht.
Hinoki
02-12-2021 om 14:35
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5271243/2gplus-duitsland-horeca-bioscopen-ongevaccineerden-gevaccineerd
Ben benieuwd of
a) dit doorgaat
b) Nederland dit gaat volgen
c) wat we ervan vinden
Lexus
02-12-2021 om 14:41
Hinoki schreef op 02-12-2021 om 14:35:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5271243/2gplus-duitsland-horeca-bioscopen-ongevaccineerden-gevaccineerd
Ben benieuwd of
a) dit doorgaat
b) Nederland dit gaat volgen
c) wat we ervan vinden
2G betekent dat gevaccineerde mensen besmet kunnen zijn en die besmetting doorgeven. Ik zie meer in veel meer testen (en daar dus geld en menskracht voor vrij maken)
Ik (geprikt, behorend tot risicogroep) zit als ik moet kiezen (want ik isoleer mezelf zo veel mogelijk nu) liever in een grote groep net geteste mensen, ook al is het met een zelftest dan in een groep niet geteste mensen met een QR code.
OmaVan2
02-12-2021 om 14:49
Lexus schreef op 02-12-2021 om 14:41:
[..]
2G betekent dat gevaccineerde mensen besmet kunnen zijn en die besmetting doorgeven. Ik zie meer in veel meer testen (en daar dus geld en menskracht voor vrij maken)
Ik (geprikt, behorend tot risicogroep) zit als ik moet kiezen (want ik isoleer mezelf zo veel mogelijk nu) liever in een grote groep net geteste mensen, ook al is het met een zelftest dan in een groep niet geteste mensen met een QR code.
Bij 2Gplus kan wel iedereen getest worden.
ShowyHummingbird30
02-12-2021 om 14:57
Iedereen voor alles testen is niet realistisch. Zowel logistiek als financieel onhaalbaar.
OmaVan2
02-12-2021 om 15:02
Coreopsis schreef op 02-12-2021 om 14:57:
Iedereen voor alles testen is niet realistisch. Zowel logistiek als financieel onhaalbaar.
Volgens mij is dat in Duitsland ook niet de bedoeling, maar meer bij risicovolle evenementen.
Lollypopje
02-12-2021 om 15:02
Lexus schreef op 02-12-2021 om 14:41:
[..]
Het doel van de maatregelen is om het aantal ziekenhuis opnames te laten dalen. Uit modellen blijkt dat 2g daarvoor effectiever is dan 1g. Dit omdat de ongevaccineerden dan veel minder op risicovolle plekken komen.
Ik ben daarom groot voorstander van 2G. Besmet worden is namelijk helemaal niet zo erg, zolang je er maar niet heel ziek van wordt.
"3G, 2G of 1G: zo streng moet de coronapas zijn om effectief te zijn | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl" https://www.nu.nl/coronavirus/6168110/3g-2g-of-1g-zo-streng-moet-de-coronapas-zijn-om-effectief-te-zijn.html
Moxxie
02-12-2021 om 15:24
Hier ook nog een helder artikel over het gevaar van ongecontroleerde hiv infecties, waarvan ze denken dat dat is hoe Omikron is ontstaan: https://scientias.nl/hoe-een-ongecontroleerde-hiv-infectie-deze-pandemie-nog-veel-erger-kan-maken/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.