Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
redbulletje
11-11-2021 om 17:21
Amber82 schreef op 11-11-2021 om 17:14:
[..]
Nou ik kan me daar ook wel in vinden, 2G vanaf 18 dus. Kinderen en de jeugd hebben al heel wat opgeofferd voor de ouderen, terwijl ze zelf over het algemeen prima een coronabesmetting door kunnen maken zonder gevaar. Maar denk dat vele kinderen meer thuis opgesloten hebben gezeten, ten opzichte van veel 18plussers, vanwege de schoolsluitingen en later vanwege vanwege een coronageval in de klas. En de 12minners hebben niet eens de keuze voor een vaccinatie, dus ze kunnen ook niks doen om wel een QRcode te krijgen.
Kinderen hebben nooit opgesloten gezeten, ze konden altijd naar buiten en rennen, fietsen, spelen etc. Ouderen die fysiek beperkt zijn hebben juist opgesloten gezeten.
Amber82
11-11-2021 om 17:25
redbulletje schreef op 11-11-2021 om 17:21:
[..]
Kinderen hebben nooit opgesloten gezeten, ze konden altijd naar buiten en rennen, fietsen, spelen etc. Ouderen die fysiek beperkt zijn hebben juist opgesloten gezeten.
Misschien moet je het opgesloten zitten niet zo letterlijk nemen. Maar in de lockdown met de scholen dicht, zeker de eerste, zaten ook de kinderen veelal binnen, op de dagelijkse wandelingen met pa en ma na. En was er weinig contact met vrienden. En ze zaten wel degelijk tenminste 5 dagen opgesloten thuis wanneer een klasgenoot corona had. En nu weer, alleen bij 4 gevallen in de klas.
Het gaat mij er om dat kinderen heel veel hebben moeten geven, maar ook niks kunnen om voor zichzelf wel een bepaalde vrijheid te generen m.b.t. een QRcode. Dat geldt dan voor de kinderen tot 12 jaar. En ook voor iets waar ze zelf fysiek over het algemeen geen nadeel van ondervinden.
Kersje
11-11-2021 om 17:31
Amber82 schreef op 11-11-2021 om 17:25:
[..]
Misschien moet je het opgesloten zitten niet zo letterlijk nemen. Maar in de lockdown met de scholen dicht, zeker de eerste, zaten ook de kinderen veelal binnen, op de dagelijkse wandelingen met pa en ma na. En ze zaten wel degelijk tenminste 5 dagen opgesloten thuis wanneer een klasgenoot corona had. En nu weer, alleen bij 4 gevallen in de klas.
Het gaat mij er om dat kinderen heel veel hebben moeten geven, maar ook niks kunnen om voor zichzelf wel een bepaalde vrijheid te generen m.b.t. een QRcode. Dat geldt dan voor de kinderen tot 12 jaar. En ook voor iets waar ze zelf fysiek over het algemeen geen nadeel van ondervinden.
Vwb kinderen van 12 (tot 14 jaar) kan ik in jouw reactie meegaan, maar vanaf 15-18 jaar heb ik veel kinderen echt wel genoeg sociale contacten zien hebben. Echt niet opgesloten in ieder geval en dus weldegelijk besmettingsgevaar.
Of denk jij dat eenzaamheid en depressie bij deze leeftijdscategorie vaker voorkomt dan bij de oudere generatie?
QuizzicalOpossum53
11-11-2021 om 17:44
[..]
Nou ik kan me daar ook wel in vinden, 2G vanaf 18 dus. Kinderen en de jeugd hebben al heel wat opgeofferd voor de ouderen, terwijl ze zelf over het algemeen prima een coronabesmetting door kunnen maken zonder gevaar. Maar denk dat vele kinderen meer thuis opgesloten hebben gezeten, ten opzichte van veel 18plussers, vanwege de schoolsluitingen en later vanwege vanwege een coronageval in de klas. En de 12minners hebben niet eens de keuze voor een vaccinatie, dus ze kunnen ook niks doen om wel een QRcode te krijgen.
De 18-25 jarigen hebben zelfs nog meer thuisgezeten. Vervolgonderwijs is pas net weer fysiek opgestart. Verder helemaal eens.
QuizzicalOpossum53
11-11-2021 om 17:46
Kersje schreef op 11-11-2021 om 17:20:
Ik ben zeker ook wel voor 2G, maar wel vanaf 12 of 14 ipv 18 jaar.
Kinderen van die leeftijd hebben nog helemaal niet de kans om echt hun eigen keuze te maken. Hebben ze wappie- ouders, worden ze daar dubbel voor gestaft.
QuizzicalOpossum53
11-11-2021 om 17:50
Kersje schreef op 11-11-2021 om 17:31:
[..]
Vwb kinderen van 12 (tot 14 jaar) kan ik in jouw reactie meegaan, maar vanaf 15-18 jaar heb ik veel kinderen echt wel genoeg sociale contacten zien hebben. Echt niet opgesloten in ieder geval en dus weldegelijk besmettingsgevaar.
Of denk jij dat eenzaamheid en depressie bij deze leeftijdscategorie vaker voorkomt dan bij de oudere generatie?
Ja. Daar zijn al verschillende onderzoeken naar gedaan en daar komt altijd uit dat de kinderen en jongeren mentaal het meeste schade hebben geleden. Dat is ook logisch, want biologisch bepaald dat je in je jeugd meer sociale contacten nodig hebt om te ontwikkelen. Het grootst is de schade bij de jongvolwassenen.
EnchantedDragonfly18
11-11-2021 om 17:57
[..]
Er zijn/waren zat ouderen, lees; verzorgings en verpleeghuizen, die heel wat hebben opgeofferd terwijl de rest van Nederland gewoon nog boodschappen kon en mocht doen en buiten kon zijn. 20 maart 2020 werden die huizen gesloten voor alle bezoek en heel veel bewoners zijn daardoor zonder familie erbij overleden.
Ik zeg hiermee niet dat de jonge jeugd het niet moeilijk heeft gehad, maar wel dat het niet de enige groep was die het moeilijk heeft gehad. Ik vind het echt een "vergeten" groep.
Amber82
11-11-2021 om 18:03
Ik wil ook niet ontkennen dat alleen de jeugd het zwaar heeft gehad. Zeker niet, die vergelijking wil ik ook helemaal niet maken! En al helemaal niet een wedstrijtje om te bepalen wie het het slechtst heeft gehad. Maar het feit is wel dat 12minners geen enkele keuze hebben momenteel, dus dat ik geen voorstander ben voor 2G voor alle leeftijden. Want 12minners hebben geen mogelijkheid om een QRcode te krijgen.
Kersje
11-11-2021 om 18:23
Amber82 schreef op 11-11-2021 om 18:03:
Ik wil ook niet ontkennen dat alleen de jeugd het zwaar heeft gehad. Zeker niet, die vergelijking wil ik ook helemaal niet maken! En al helemaal niet een wedstrijtje om te bepalen wie het het slechtst heeft gehad. Maar het feit is wel dat 12minners geen enkele keuze hebben momenteel, dus dat ik geen voorstander ben voor 2G voor alle leeftijden. Want 12minners hebben geen mogelijkheid om een QRcode te krijgen.
Klopt, dus daarom 2G vanaf 12 ipv vanaf 18 zoals hier wordt geschreven.
Isalinde
11-11-2021 om 18:28
Maar onder de 13 heb je geen QR-code nodig. En hoef je geen mondkapje te dragen. Vanaf 12 weegt de wil van het kind om gevaccineerd te worden zwaarder dan bezwaren van de ouders.
Amber82
11-11-2021 om 18:31
Kersje schreef op 11-11-2021 om 18:23:
[..]
Klopt, dus daarom 2G vanaf 12 ipv vanaf 18 zoals hier wordt geschreven.
Nou ik zou zelf eerder zeggen vanaf 16, dan mag je in theorie zelfstandig een afspraak maken en naar een lokatie. 12 t/m 15 mag en kan dat niet.
Kersje
11-11-2021 om 18:49
Amber82 schreef op 11-11-2021 om 18:31:
[..]
Nou ik zou zelf eerder zeggen vanaf 16, dan mag je in theorie zelfstandig een afspraak maken en naar een lokatie. 12 t/m 15 mag en kan dat niet.
Nee hoor!
Daglichtlamp
11-11-2021 om 18:50
Kersje schreef op 11-11-2021 om 18:49:
[..]
Nee hoor!
Maar in de praktijk kan het als 12 jarige toch behoorlijk lastig zijn om tegen je ouders in te gaan. Zeker als de prikstraat niet naast de deur is.
Kersje
11-11-2021 om 18:57
Daglichtlamp schreef op 11-11-2021 om 18:50:
[..]
Maar in de praktijk kan het als 12 jarige toch behoorlijk lastig zijn om tegen je ouders in te gaan. Zeker als de prikstraat niet naast de deur is.
Dat snap ik, maar dan nog mogen zij zelf beslissen en als zij écht willen dan komen zij ook wel bij de priklokatie lijkt mij. Oké, ik snap het dilemma waarmee zij dan te maken krijgen, maar dat staat in mijn voorbeeld los van ‘niet mogen’.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.