Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Moxxie
04-12-2021 om 11:15
Peen schreef op 04-12-2021 om 10:51:
[..]
Weet je wat het is: het helpt allemaal niks zolang er zoveel ongevaccineerden zijn.
Ik ben er inmiddels wel helemaal klaar mee dat die wappies gewoon maar rond mogen blijven lopen, demonstreren en alle bedden bezet houden. Ga eerst daar maar eens wat aan doen, voordat we 6 mondkapjes , 3x per dag testen en elke maand vaccineren gaan invoeren.
Ik snap wat je bedoelt hoor, mijn lontje is ook érrug kort tegenwoordig. De echte wappies die in maffe complottheorieën geloven kan ik nog wel vergeven. Daar loopt gewoon een flinke streep door, kunnen ze ook niks aan doen.
Waar ik geen geduld meer voor heb is de groep die voor normaal doorgaat maar die geen journaal of actualiteiten kijkt, geen kranten leest en het toch beter denkt te weten dan de wetenschappers. Die wijsheid halen ze dan van Facebook, Twitter en Insta of van een nichtje die in het bloemenstalletje van het ziekenhuis werkt en zegt dat het wel meevalt met de drukte. O ja, en het argument dat ome Wim ook al 69 is en gewoon weer hersteld is van corona. Ik trek het niet meer dat soort mensen.
ScarceKudu74
04-12-2021 om 11:24
Moxxie schreef op 04-12-2021 om 11:15:
[..]
Ik snap wat je bedoelt hoor, mijn lontje is ook érrug kort tegenwoordig. De echte wappies die in maffe complottheorieën geloven kan ik nog wel vergeven. Daar loopt gewoon een flinke streep door, kunnen ze ook niks aan doen.
Waar ik geen geduld meer voor heb is de groep die voor normaal doorgaat maar die geen journaal of actualiteiten kijkt, geen kranten leest en het toch beter denkt te weten dan de wetenschappers. Die wijsheid halen ze dan van Facebook, Twitter en Insta of van een nichtje die in het bloemenstalletje van het ziekenhuis werkt en zegt dat het wel meevalt met de drukte. O ja, en het argument dat ome Wim ook al 69 is en gewoon weer hersteld is van corona. Ik trek het niet meer dat soort mensen.
Ja echt hè! Dat soort mensen kan ik niet meer luchten of zien, die zijn inderdaad nog erger dan de echte wappies. Mijn lontje over dit onderwerp is ook erg kort tegenwoordig
Lollypopje
04-12-2021 om 11:29
Ik verbaas mij vooral dat zoveel mensen nog twijfelen. Ik lees dat hier, maar ook regelmatig nog op Viva. Dus dan neem je geen selectieve media tot je. En dan stellen ze vragen, waarvan de antwoorden al heel vaak in de media en op de fora uitgebreid besproken zijn. En ik vraag me dan echt af "hoe dan?" Hoe kun je na een jaar nog vragen stellen, waarvan de antwoorden allang op zoveel plekken te vinden zijn? Daar verwonder ik me dan behoorlijk over.
QuizzicalOpossum53
04-12-2021 om 11:45
Angela1967 schreef op 04-12-2021 om 10:43:
[..]
Je maakt het veel te ingewikkeld. Vaccinatie is de enige uitweg en daarbij maakt leeftijd echt geen bal uit als je kijkt naar de crisis waar we nu inzitten. Als we over een jaar, anderhalf jaar de ellende een beetje weggewerkt hebben kunnen we eens gaan kijken - wereldwijd en landelijk - wat een handige strategie is en valt er wat te kiezen misschien. Nu moet je eerst ongeacht leeyde bevolking zo gevaccineerd mogelijk krijgen
Nogmaals, ook @honoki, als je een keer vaccineert dan is er geen logische reden om niet 10x te vaccineren. Enige is dat je er naar toe moet en het moet ondergaan. Maar om.nou principieel te worden bij een derde prik? Er is ondertussen voldoende info en voldoende crisis. (Moet ik hierbij nog de gezondheidsclaim zetten ? Dus dat ik niet mensen bedoel die niet gevaccineerd kúnnen worden ).
De gezondheidszorg is ondertussen in westerse landen natuurlijk al zo extreem ingewikkeld en ontwikkeld dat niet willen vaccineren omdat je niet weet wat het met je lijf doet en totaal vreemde reactie is als je ziet wat er bereid zijn te ondergaan bij ziekte/ongelukken/etc. Dus dat is richting wappies altijd het argument wat mij betreft. En dan zullen er inderdaad altijd mensen zijn die terug naar de natuur willen en zo weinig mogelijk aan hun lijf willen. Dat is ook geen punt. Maar die principiële groep is echt niet zo groot.
Gr Angela
Tuurlijk maakt leeftijd wel uit. Als iedereen boven de vijftig gevaccineerd was hadden we nu helemaal geen crisis.
En jij kan wel denken dat het niet uitmaakt hoe vaak je je laat vaccineren, maar de ggd denkt daar anders over. De vaccins geven in zeldzame gevallen ernstige bijwerkingen, dus het is niet ethisch om jonge mensen die al goed beschermd zijn te vragen dat risico telkens te blijven lopen, terwijl het voor hun eigen gezondheid niet nodig is. Mijn zoon kreeg van de ggd geen tweede vaccinatie omdat hij al 1 prik en corona had gehad en voor zijn leeftijd de kans op een ernstige bijwerking groter was dan de kans op problemen met corona. Wij hadden daar wel om gevraagd, werden doorgeschakeld naar een arts en die weigerde de afspraak te maken om die reden.
Angela1967
04-12-2021 om 12:36
Peen schreef op 04-12-2021 om 10:51:
[..]
Weet je wat het is: het helpt allemaal niks zolang er zoveel ongevaccineerden zijn.
Dur is echt een heel raar excuus. Lees nou eens wat je schrijft. Je hebt twee keuzes in deze crisis situatie (over een tijd is er vast meer keuze maar die luxe hebben we nog niet): je bent deel vd oplossing of deel van het probleem. Als je wijst naar anderen - waarvan je weet dat het enorm veel machtsvertoon en schending van privacy en integriteit van lichaam gaat kosten om hen te dwingen - dan ben je onderdeel van het probleem en feitelijk net zo smal van gezichtsveld als zij.
Gr Angela
Moxxie
04-12-2021 om 12:42
Drietje schreef op 04-12-2021 om 11:45:
[..] Mijn zoon kreeg van de ggd geen tweede vaccinatie omdat hij al 1 prik en corona had gehad en voor zijn leeftijd de kans op een ernstige bijwerking groter was dan de kans op problemen met corona. Wij hadden daar wel om gevraagd, werden doorgeschakeld naar een arts en die weigerde de afspraak te maken om die reden.
Je vertrouwt dus op de deskundigen die beslisten dat nog een vaccinatie op dat moment zinloos was, en alleen onnodig risico met zich meebracht. Wat ik niet begrijp is dat jij daar zelf de conclusie uit trekt dat een booster na een x aantal maanden nog steeds zinloos en onnodig risico is. Als de deskundigen van mening zijn dat het wél zin heeft om te boosteren, waarom vertrouw je ze dan op dat punt niet?
Angela1967
04-12-2021 om 12:46
Drietje schreef op 04-12-2021 om 11:45:
[..]
Tuurlijk maakt leeftijd wel uit. Als iedereen boven de vijftig gevaccineerd was hadden we nu helemaal geen crisis.
En jij kan wel denken dat het niet uitmaakt hoe vaak je je laat vaccineren, maar de ggd denkt daar anders over. De vaccins geven in zeldzame gevallen ernstige bijwerkingen, dus het is niet ethisch om jonge mensen die al goed beschermd zijn te vragen dat risico telkens te blijven lopen, terwijl het voor hun eigen gezondheid niet nodig is. Mijn zoon kreeg van de ggd geen tweede vaccinatie omdat hij al 1 prik en corona had gehad en voor zijn leeftijd de kans op een ernstige bijwerking groter was dan de kans op problemen met corona. Wij hadden daar wel om gevraagd, werden doorgeschakeld naar een arts en die weigerde de afspraak te maken om die reden.
Had je niet gelezen wat ik tussen haakjes zette: " (Moet ik hierbij nog de gezondheidsclaim zetten ? Dus dat ik niet mensen bedoel die niet gevaccineerd kúnnen worden )."
Nogmaals je maakt het veel te ingewikkeld. Uitzonderingen zullen er zijn maar nu lijkt het alsof we ten eerste 17 miljoen uitzonderingen hebben en ten tweede 17 miljoen wetenschappers/artsen.
Gr Angela
Angela1967
04-12-2021 om 12:48
ps ik durf de stelling wel aan dat het ook oor jongeren beter voor hun gezondheid is om wel gevaccineerd te worden en tevens dat we afmoeten van jouw frame "dat we hen dat niet aan kunnen doen".
Ken je die foto van die grote stapel medicatie die je krijgt als je op IC ligt - of in mindere mate allerlei andere ingrepen die wij voor onze kinderen zonder blikken of blozen zouden accepteren? Daar is een vaccinatie serieus niets bij.
Gr Angela
Malibu2
04-12-2021 om 13:51
Ik wil best die booster halen, maar zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op steeds terugkerende vaccinaties. Na mijn tweede Moderna prik deze zomer ben ik goed ziek geworden. Zo bagger had ik me in jaren niet gevoeld. Koorts, rillingen, misselijkheid, spierpijn en hoofdpijn.
Ik hoop dat het met de booster meevalt. Daarvan laat ik ook afhangen of ik eventuele vervolgvaccinaties ga nemen.
ScarceKudu74
04-12-2021 om 13:58
Angela1967 schreef op 04-12-2021 om 12:36:
[..]
Dur is echt een heel raar excuus. Lees nou eens wat je schrijft. Je hebt twee keuzes in deze crisis situatie (over een tijd is er vast meer keuze maar die luxe hebben we nog niet): je bent deel vd oplossing of deel van het probleem. Als je wijst naar anderen - waarvan je weet dat het enorm veel machtsvertoon en schending van privacy en integriteit van lichaam gaat kosten om hen te dwingen - dan ben je onderdeel van het probleem en feitelijk net zo smal van gezichtsveld als zij.
Gr Angela
Het is geen raar excuus. De ziekenhuizen liggen vol ongevaccineerden, niet ik die me al bijna 2 jaar aan alle maatregelen houd en me netjes heb laten vaccineren.
Dus ik vind dat ik best naar hun mag wijzen, zij zijn het probleem. Niet ik.
Angela1967
04-12-2021 om 14:02
Peen schreef op 04-12-2021 om 13:58:
[..]
Het is geen raar excuus. De ziekenhuizen liggen vol ongevaccineerden, niet ik die me al bijna 2 jaar aan alle maatregelen houd en me netjes heb laten vaccineren.
Dus ik vind dat ik best naar hun mag wijzen, zij zijn het probleem. Niet ik.
Wijzen zeker doen, en ervoor zorgen dat steeds meer mensen zich wel laten vaccineren is ook heel belangrijk. En natuurlijk ligt daar de oplossing. Maar dat jij als een stampvoetende kleuter niet wil vaccineren want huilie huilie zij doen het ook niet is net zo onvolwassen als wappie-argumenten blijven gebruiken en facebook als bron houden.
Dus ik snap je nog steeds niet. Het is toch niet het een of het ander?
Je laten vaccineren doe je omdat het een goed idee is en een oplossing.
Proberen te helpen dat niet-gevaccineerden overstag gaan is een andere oplossing.
Maar ze hebben niets met elkaar te maken.
Sterker nog: zelfs als er iets minder ongevaccineerden zijn hebben nog steeds een probleem.
Het heeft dus eigenlijk ontzettend weinig met elkaar te maken en hoe eerder je je realiseert dat jij als eenling met een dergelijke 'hullie zullie' houding totaal geen effect zult hebben hoe eerder er wel vooruitgang kan zijn.
gr Angela
ScarceKudu74
04-12-2021 om 14:05
Angela1967 schreef op 04-12-2021 om 14:02:
[..]
Wijzen zeker doen, en ervoor zorgen dat steeds meer mensen zich wel laten vaccineren is ook heel belangrijk. En natuurlijk ligt daar de oplossing. Maar dat jij als een stampvoetende kleuter niet wil vaccineren want huilie huilie zij doen het ook niet is net zo onvolwassen als wappie-argumenten blijven gebruiken en facebook als bron houden.
Dus ik snap je nog steeds niet. Het is toch niet het een of het ander?
Je laten vaccineren doe je omdat het een goed idee is en een oplossing.
Proberen te helpen dat niet-gevaccineerden overstag gaan is een andere oplossing.
Maar ze hebben niets met elkaar te maken.
Sterker nog: zelfs als er iets minder ongevaccineerden zijn hebben nog steeds een probleem.
Het heeft dus eigenlijk ontzettend weinig met elkaar te maken en hoe eerder je je realiseert dat jij als eenling met een dergelijke 'hullie zullie' houding totaal geen effect zult hebben hoe eerder er wel vooruitgang kan zijn.
gr Angela
Wauw. Laat die klote groetjes maar achterwege als je zo op de man gaat spelen
Lollypopje
04-12-2021 om 14:11
@Angela Ik waardeer vaak je posts en over het algemeen blijf je netjes, maar ik vind dat je nu wel erg kinderachtig doet.
Ik ben het met je eens dat "jamaar zij doen nog minder", niet echt een argument is om geen booster te nemen. En ik zelf kan ook weinig redenen verzinnen om het niet te doen, behalve als je dus heel heftig op het vaccin hebt gereageerd. En daarom vraag ik ook overwegingen, want misschien mis ik iets.
Ik ben het ook met je eens dat iedereen zijn deel zou moeten doen, maar mensen meteen als fout en huiliehuilie wegzetten vind ik erg kinderachtig en is alles behalve constructief. Daarmee ga je niemand overtuigen om die boorster wel te nemen.
Moxxie
04-12-2021 om 14:12
Angela1967 schreef op 04-12-2021 om 14:02:
[..]
Maar dat jij als een stampvoetende kleuter niet wil vaccineren want huilie huilie zij doen het ook niet is net zo onvolwassen als wappie-argumenten blijven gebruiken en facebook als bron houden.
Volgens mij is dit een misverstand. Dat zegt Peen toch helemaal niet?
ScarceKudu74
04-12-2021 om 14:13
Moxxie schreef op 04-12-2021 om 14:12:
[..]
Volgens mij is dit een misverstand. Dat zegt Peen toch helemaal niet?
Nee, dat zeg ik zeker niet. Ik vroeg me alleen maar af of je de booster niet beter later kunt krijgen ipv in het voorjaar als ik dan aan de beurt ben.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.