Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
ScarceKudu74
03-12-2021 om 15:37
OmaVan2 schreef op 03-12-2021 om 15:35:
[..]
Ja iedereen. Maar de 60 minners zijn het laatst aan de beurt.
Logisch.
Dan wacht ik maar af. Als het in dit tempo doorgaat ben ik een keer in het voorjaar ofzo aan de beurt, dan weet ik niet of ik het wel zo nuttig vind.
Angela1967
03-12-2021 om 16:03
Peen schreef op 03-12-2021 om 15:37:
[..]
Logisch.
Dan wacht ik maar af. Als het in dit tempo doorgaat ben ik een keer in het voorjaar ofzo aan de beurt, dan weet ik niet of ik het wel zo nuttig vind.
waarom niet?
het gaat niet meer weg dit virus . . . en ik denk dat het nog paar jaar duurt voordat er zoiets komt als 'leeftijdsgrens' voor corona-prik zoals griepprik?
gr Angela
ps tegen die tijd is er misschien al wel zicht op nieuwer type vaccin, als dat dan snel komt en de ziekenhuizen zijn niet meer te vol dan zou ik zelf misschien inderdaad wel even wachten op nieuwere versie
ScarceKudu74
03-12-2021 om 16:11
Angela1967 schreef op 03-12-2021 om 16:03:
[..]
waarom niet?
het gaat niet meer weg dit virus . . . en ik denk dat het nog paar jaar duurt voordat er zoiets komt als 'leeftijdsgrens' voor corona-prik zoals griepprik?
gr Angela
ps tegen die tijd is er misschien al wel zicht op nieuwer type vaccin, als dat dan snel komt en de ziekenhuizen zijn niet meer te vol dan zou ik zelf misschien inderdaad wel even wachten op nieuwere versie
Ik heb het idee dat het in de zomer telkens wel meevalt en dan heb ik liever in de herfst een booster, als de besmettingen weer snel oplopen. Dan heb je er meer aan dan in de lente, denk ik. Of zie ik dat verkeerd?
Angela1967
03-12-2021 om 16:35
Peen schreef op 03-12-2021 om 16:11:
[..]
Ik heb het idee dat het in de zomer telkens wel meevalt en dan heb ik liever in de herfst een booster, als de besmettingen weer snel oplopen. Dan heb je er meer aan dan in de lente, denk ik. Of zie ik dat verkeerd?
maar niet ziek is toch voor iedereen, de ziekenhuizen en jezelf veruit beter? Ik kan geen enkel argument verzinnen om niet te vaccineren. Sterker nog, ik vind het vanzelfsprekend om te vaccineren en zou willen dat het eerder kon / tegen meer ziektes / etc.
Ik denk dat daar misschien het verschil zit?
gr Angela
ScarceKudu74
03-12-2021 om 16:43
Angela1967 schreef op 03-12-2021 om 16:35:
[..]
maar niet ziek is toch voor iedereen, de ziekenhuizen en jezelf veruit beter? Ik kan geen enkel argument verzinnen om niet te vaccineren. Sterker nog, ik vind het vanzelfsprekend om te vaccineren en zou willen dat het eerder kon / tegen meer ziektes / etc.
Ik denk dat daar misschien het verschil zit?
gr Angela
Ik ben wel gevaccineerd hoor, daar heb ik geen seconde over getwijfeld. Ik vroeg me alleen af of die booster nou wel zoveel nut heeft in de lente. Dan is hij weer uitgewerkt (of er is weer een nieuwe variant), tegen de tijd dat het griep- en coronaseizoen weer begint 🙈
Angela1967
03-12-2021 om 16:45
Als het moet omdat de ziekenhuizen nog steeds vol liggen of het is sowieso handig om de zorg weer 'beetje normaal' te laten lopen dan is een vaccin dat 6 maanden werkt toch ook prima? Uiteindelijk doe je het voor de maatschappij en de zorg, dus het heeft dan altijd zin. Zeker als je straks bij de apotheek op de hoek een booster kan halen ![]()
gr Angela
Angela1967
03-12-2021 om 16:51
Da's nou toevallig: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/03/wat-doet-een-booster-precies-en-moet-je-telkens-blijven-bijprikken-vijf-vragen-over-prik-drie-a4067851
"Naar verwachting zal de hoeveelheid antistoffen ook na de booster-vaccinatie geleidelijk dalen. Maar hoe erg dat is, is nog niet te zeggen. Niet alleen de afweer dankzij antistoffen is van belang, maar ook de werking van witte bloedcellen. Die cellulaire afweer wordt door het vaccin „getraind” om het coronavirus te bestrijden. Zogenoemde B-cellen produceren grote hoeveelheden antistoffen zodra er een corona-infectie plaatsvindt. Daarnaast zijn er verschillende soorten T-cellen die geïnfecteerde cellen herkennen en snel opruimen. Een volledig gevaccineerd persoon kan dus na enige maanden weliswaar minder antistoffen hebben, maar dat betekent niet dat alle immuniteit verdwenen is: de getrainde afweercellen kunnen een binnendringend virus effectief bestrijden. Het kan dus goed zijn dat iedere zes maanden boosten niet nodig is. Wellicht kan een jaarlijkse prik helpen, net zoals de griepprik, of is zelfs dat niet nodig, omdat ons immuunsysteem na drie vaccinaties voldoende is getraind. Dat zal de komende jaren moeten blijken."
gr Angela
EnchantedDragonfly18
03-12-2021 om 16:52
Angela1967 schreef op 03-12-2021 om 16:45:
Als het moet omdat de ziekenhuizen nog steeds vol liggen of het is sowieso handig om de zorg weer 'beetje normaal' te laten lopen dan is een vaccin dat 6 maanden werkt toch ook prima? Uiteindelijk doe je het voor de maatschappij en de zorg, dus het heeft dan altijd zin. Zeker als je straks bij de apotheek op de hoek een booster kan halen
gr Angela
Het gaat er om dat de 60 minners pas tegen het voorjaar/zomer aan de beurt zijn. En dat het dan misschien handiger is om de booster pas in het najaar te nemen vanwege het weer/seizoen.
Als je een booster krijgt in juli, dan mag je pas weer 6 maanden later eentje hebben. En misschien is er tegen die tijd wel een aangepaste booster.
redbulletje
03-12-2021 om 16:56
Peen schreef op 03-12-2021 om 16:43:
[..]
Ik ben wel gevaccineerd hoor, daar heb ik geen seconde over getwijfeld. Ik vroeg me alleen af of die booster nou wel zoveel nut heeft in de lente. Dan is hij weer uitgewerkt (of er is weer een nieuwe variant), tegen de tijd dat het griep- en coronaseizoen weer begint 🙈
Al is het alleen maar voor je reispas, neem aan dat het gros van de bevolking vanaf maart t/m september weer op vakantie wil en ze willen die QR code inclusief de booster maken.
Angela1967
03-12-2021 om 17:07
Tickel schreef op 03-12-2021 om 16:52:
[..]
Het gaat er om dat de 60 minners pas tegen het voorjaar/zomer aan de beurt zijn. En dat het dan misschien handiger is om de booster pas in het najaar te nemen vanwege het weer/seizoen.
Als je een booster krijgt in juli, dan mag je pas weer 6 maanden later eentje hebben. En misschien is er tegen die tijd wel een aangepaste booster.
ja dat is toch prima? Ik reageerde op de suggestie dat het misschien niet zo nuttig zou zijn (want zomer etc). Ik ben zelf van mening dat het nut vooral bepaald wordt door de maatschappelijke problemen die er zijn.
gr Angela
OmaVan2
03-12-2021 om 17:26
de Jonge wil haast maken. Alle 60+ voor 1 januari en in januari 60-. Als ze strak aan de 6 maanden houden, gaat het eerste niet lukken, want een deel van de AZ groep heeft zijn tweede prik in juli of augustus gehad.
ShowyHummingbird30
03-12-2021 om 17:45
Peen schreef op 03-12-2021 om 15:50:
Nu vraag ik me af: de GGDteststraten kraken al een paar weken aan alle kanten. Als je een afspraak wil inplannen heb je geluk als je over 2 dagen aan de beurt bent. Is de stabilisatie vanwege het bereiken van de maximumcapaciteit of omdat er echt minder mensen besmet raken?
ScarceKudu74
03-12-2021 om 17:53
Tickel schreef op 03-12-2021 om 16:52:
[..]
Ja, dit dus.
Dan krijg je in de lente een booster waar je in het najaar weinig aan hebt. Je gaat toch ook niet elk half jaar iedereen boosteren? Als je ziet hoe moeizaam het nu al verloopt, lukt dat nooit.
SophisticatedCaribou75
03-12-2021 om 18:20
OmaVan2 schreef op 03-12-2021 om 17:26:
de Jonge wil haast maken. Alle 60+ voor 1 januari en in januari 60-. Als ze strak aan de 6 maanden houden, gaat het eerste niet lukken, want een deel van de AZ groep heeft zijn tweede prik in juli of augustus gehad.
Iederéén heeft zijn tweede prik in of voor augustus gehad. Zelfs mijn pubers.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.
goed nieuws!