Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Beseft iedereen die spreekt over winkels en restaurants dicht omdat dat luxe zou zijn dat daar ondernemers achter zitten die de zoveelste klap krijgen? Ik begrijp echt wel dat iedereen voor z’n eigen hachje vecht maar de scholen openhouden terwijl daar nu de meeste besmettingen plaatsvinden en dan de middenstand dicht terwijl daar de minste zijn kan echt niet. 

redbulletje schreef op 25-11-2021 om 16:26:

Het probleem is vooral dat Nederland veel te laat begonnen is met boosteren. De kwetsbaren en ouderen hadden in oktober al een 3e prik moeten kunnen halen.

Dat sowieso .

redbulletje schreef op 25-11-2021 om 16:26:

[..]

Het probleem is vooral dat Nederland veel te laat begonnen is met boosteren. De kwetsbaren en ouderen hadden in oktober al een 3e prik moeten kunnen halen.

Als je enige kennis had van de cijfers hebt weet je dat boosteren voor die groep nu amper gaat helpen, merendeel in ziekenhuizen zijn de ongevaccineerden. En dat uit een groepje van maar 15% van de bevolking die gevaccineerd kunnen worden op moment.

Dus leuk voor een paar minder gevaccineerden in een ziekenhuis, die komen al veel minder in ziekenhuis of ic terecht... maar als de rest dan ongevaccineerd blijft schiet je er amper wat mee op he?

2x is ook overdreven.

Duizendpoot schreef op 25-11-2021 om 16:07:

[..]

Ai, dat is een grote misvatting. Op korte termijn klopt dit, maar de jeugd is wel je toekomst en onderwijs in dus gewoon een investering in je economie die ongelooflijk van belang is. Je hebt gezien dat de economie draaiende houden op zich wel gaat met een enorme zak geld, maar dat de achterstand en de gezondheid problemen bij de jeugd toch echt van een andere orde zijn. En dat de achterstand niet zo makkelijk in te halen is, zeker niet als je nogmaals de scholen gaat sluiten. Dus ook vanuit economisch perspectief is het sluiten van alweer de scholen niet slim en gaat op langer termijn de maatschappij ook geld kosten.

Bovendien vind ik het ook een ethische kwestie. We gaan de scholen sluiten omdat een (deel) van de volwassenen zich niet goed gedraagt, dan wel zich niet laat vaccineren. Terwijl de jeugd geen enkele belasting vormt voor de zorg, maar straks wel de financiële kolen uit het vuur mag halen. Echt hoor; de jeugd krijgt straks alles voor zijn kiezen, maar wij volwassenen tonen weinig compassie met hun. Ik heb daar moeite mee.

Eens, maar leg dat maar eens uit aan mensen die sowieso al helemaal niets hebben met kinderen en enkel egoïstisch denken aan hún eigenbelang (wel uit eten kunnen gaan), onbegonnen zaak helaas en zeer triest!

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-11-2021 om 16:48 Topicstarter

Sun.lover schreef op 25-11-2021 om 16:31:

[..]

Oh ja? Met 350 opnames per dag? In 1 week tijd is de bezetting van Covid op de IC met meer dan 115 in 1 week toegenomen. Dat is recht koersen op code zwart, ook al zou het op dit stabiliseren. Misschien nemen ze daarom geen strenge maatregelen. We kunnen het toch niet meer voorkomen.

Ja, vandaag 2015, gister 2030, eergister 2052. De intensivecare bezetting stijgt inderdaad nog steeds, maar die reageert natuurlijk trager.

Je zit ook in de groep zestigplussers dat daar de besmettingen  waarschijnlijk hun piek al bereikt hebben (al is dat lastig met zekerheid te zeggen, het overzicht met leeftijden loopt altijd een week achter).

Kersje schreef op 25-11-2021 om 16:48:

[..]

Eens, maar leg dat maar eens uit aan mensen die sowieso al helemaal niets hebben met kinderen en enkel egoïstisch denken aan hún eigenbelang (wel uit eten kunnen gaan), onbegonnen zaak helaas en zeer triest!

Yup.

Vavoom schreef op 25-11-2021 om 16:46:

Beseft iedereen die spreekt over winkels en restaurants dicht omdat dat luxe zou zijn dat daar ondernemers achter zitten die de zoveelste klap krijgen? Ik begrijp echt wel dat iedereen voor z’n eigen hachje vecht maar de scholen openhouden terwijl daar nu de meeste besmettingen plaatsvinden en dan de middenstand dicht terwijl daar de minste zijn kan echt niet.

Ik plak deze nog maar even. Geen zin om dat nog eens te gaan tikken als dit precies is waarom dat dus wel kan en zou moeten:

Duizendpoot schreef op 25-11-2021 om 16:07:

[..]

Ai, dat is een grote misvatting. Op korte termijn klopt dit, maar de
jeugd is wel je toekomst en onderwijs in dus gewoon een investering in
je economie die ongelooflijk van belang is. Je hebt gezien dat de
economie draaiende houden op zich wel gaat met een enorme zak geld, maar
dat de achterstand en de gezondheid problemen bij de jeugd toch echt
van een andere orde zijn. En dat de achterstand niet zo makkelijk in te
halen is, zeker niet als je nogmaals de scholen gaat sluiten. Dus ook
vanuit economisch perspectief is het sluiten van alweer de scholen niet
slim en gaat op langer termijn de maatschappij ook geld kosten.

Bovendien vind ik het ook een ethische kwestie. We gaan de scholen
sluiten omdat een (deel) van de volwassenen zich niet goed gedraagt, dan
wel zich niet laat vaccineren. Terwijl de jeugd geen enkele belasting
vormt voor de zorg, maar straks wel de financiële kolen uit het vuur mag
halen. Echt hoor; de jeugd krijgt straks alles voor zijn kiezen, maar
wij volwassenen tonen weinig compassie met hun. Ik heb daar moeite mee.

LiefsteFeetje schreef op 25-11-2021 om 16:47:

[..]

Als je enige kennis had van de cijfers hebt weet je dat boosteren voor die groep nu amper gaat helpen, merendeel in ziekenhuizen zijn de ongevaccineerden. En dat uit een groepje van maar 15% van de bevolking die gevaccineerd kunnen worden op moment.

Dus leuk voor een paar minder gevaccineerden in een ziekenhuis, die komen al veel minder in ziekenhuis of ic terecht... maar als de rest dan ongevaccineerd blijft schiet je er amper wat mee op he?

Nu is 50% patienten op de afdeling gevaccineerden. Op de IC is dat 30%. Niet al die opnames zijn te voorkomen met boosters, maar wel veel.  Dus het helpt wel.

Amber82 schreef op 25-11-2021 om 14:07:

[..]

En zelf dan ook niet gaan naar een restaurant in België hé.

Enerzijds ben je hier voor een lockdown en vooral de kinderen overal van uitsluiten, anderzijds blij dat je vlak bij belgie woont want dan kan je nog naar een restaurant. Beetje tegenstrijdig dit.

Ik neem aan dat deze post gericht was aan Redbulletje? 

Vavoom schreef op 25-11-2021 om 16:46:

Oh zeker, ik ben ook helemaal niet voor dat zij dicht gaan. Overigens heeft een deel van de horeca dat ook aan zichzelf te danken, door geen qrcode te vragen of met gefraudeerde scanners te werken. Maar ga er vanuit dat de meeste goede wil hebben getoond.

De kinderen en de ondernemers zijn de dupe van een groep ongevaccineerden, dus die moeten ze aanpakken. Hadden ze al moeten aanpakken met o.a. 2G, maar daar durft het kabinet en de kamer maar geen beslissing in te nemen. Dus dat scholen, horeca en winkels mogelijk weer dicht moeten of korter open, komt maar door 1 groep.

Kersje schreef op 25-11-2021 om 16:52:

[..]

Ik neem aan dat deze post gericht was aan Redbulletje?

Ja klopt.

redbulletje schreef op 25-11-2021 om 15:48:

[..]

Nou precies! De economie draaiende houden is belangrijker dan kinderen op school houden. Zodra scholen dicht zijn kunnen leraren weer volledig focussen op online onderwijs zonder zelf dagelijks extra risico te lopen uit te vallen wegens corona.

nee dat kun je niet vergelijken. het zou idioot zijn om het te vergelijken. het is gewoon precies even belangrijk. En daarom is het moeilijk.

gr Angela

LiefsteFeetje schreef op 25-11-2021 om 16:50:

[..]

Ik plak deze nog maar even. Geen zin om dat nog eens te gaan tikken als dit precies is waarom dat dus wel kan en zou moeten:

[..]

Ik had je post gelezen hoor dus nog een keer plakken is nergens voor nodig, ik ga het nml niet ineens met je eens zijn. Het is voor mensen zoals jij natuurlijk ook makkelijk praten en enig inlevingsvermogen in mensen die niet zijn zoals jij is ook heel erg moeilijk. 

Daglichtlamp schreef op 25-11-2021 om 16:48:

[..]

Ja, vandaag 2015, gister 2030, eergister 2052. De intensivecare bezetting stijgt inderdaad nog steeds, maar die reageert natuurlijk trager.

Je zit ook in de groep zestigplussers dat daar de besmettingen waarschijnlijk hun piek al bereikt hebben (al is dat lastig met zekerheid te zeggen, het overzicht met leeftijden loopt altijd een week achter).

Daar betekent dat er dus meer dan het aantal opname’s ontslagen of dood zijn.  En als er al stabilisatie zou zijn dan gaat het sowieso geheid mis. Er zijn al ziekenhuizen waar ze sowieso geen mensen meer opnemen die geen mantelzorg hebben omdat er geen thuiszorg of verpleeghuis meer beschikbaar is. De zorg zit nu al muurvast en dat wordt erger en blijft maanden zo. Ik denk dat mensen heel erg moeten hopen nu niet ziek te worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.