Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Lollypopje
19-11-2021 om 10:05
Avena schreef op 19-11-2021 om 09:57:
Interessant onderzoek. Van alle ongevaccineerden is maarliefst 70% een principiële antivaxxer. En ze zijn tegen alle maatregelen (ook de basisdingen zoals mondkapjes en afstand houden). Dat is dus echt wel de grote meerderheid van de ongevaccineerden.
Het wordt niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat deze fanatieke groep ongeveer 10% van de volwassenen in Nederland vormt. En die leven dus in hun eigen wereldje. Gaan om met andere ongevaccineerden, halen hun nieuws uit 'alternatieve' bronnen en stemmen FVD of niet. Best eng dit. Alsof Forumland al een beetje bestaat.
Daar schrok ik dus best van. Op de een of andere manier heb ik toch steeds gedacht dat het een kleine maar gewoon hele luide groep was.
Piratenkoningin
19-11-2021 om 10:05
Ik heb een paar familieleden die behoorlijk wappie zijn en die zijn zeker niet zwakbegaafd. Dat maakt het veel enger vind ik, hoe die intelligente mensen hun intelligentie inzetten. Totaal een andere werkelijkheid.
Feles
19-11-2021 om 10:06
Wednesday schreef op 19-11-2021 om 09:56:
[..]
Kan wel zijn, maar wie dit zegt is wat mij betreft niet bij de volle verstandelijke vermogens: “Vorige week heb ik vijf keer een stok in mijn neus gehad, omdat ik weiger nergens meer heen te gaan. Maar sindsdien weet mijn telefoon waar ik heen ga. Dat was daarvoor niet! Ik ben de nuchterheid zelve, maar er zijn dingen die kloppen niet.’’
Je weet dat 13% van de bevolking een verstandelijke beperking heeft?
Zoveel?!
Dat wist ik niet.
Kon het niet laten, heb het even opgezocht: https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/verstandelijke-beperking/cijfers-context/huidige-situatie#node-prevalentie-van-verstandelijke-beperking
Volgens mij is het wel minder dan 13%, maar het is een grote groep. Vooral de groep met een IQ tussen de 70-85.
CuddlyReindeer95
19-11-2021 om 10:07
Drietje schreef op 19-11-2021 om 10:05:
[..]
Volkse hobby's?
![]()
volks - bijvoeglijk naamwoord
1. wat bij het gewone volk hoort
♢ hij heeft een volks café
Avena
19-11-2021 om 10:07
Wednesday schreef op 19-11-2021 om 10:04:
[..]
Ja. En dat gaat toch wringen. Als je buiten de samenleving wilt staan en daar niet solidair aan bent, maar juist saboterend bezig bent, zou je dat moeten doortrekken naar zaken als geen uitkering trekken en geen medische hulp aanvaarden.
Het punt is natuurlijk dat dit soort mensen zo inconsequent is als wat. Ze gaan ook geen IC-bed weigeren als ze ernstig ziek worden van corona. Ik heb zo'n type in mijn omgeving en zij zou het liefst willen dat ze in haar eigen community kon leven waar de overheid geen regels oplegt. Maar ze wil dan wel graag alleen niet-rokers in haar community...
Feles
19-11-2021 om 10:08
Piratenkoningin schreef op 19-11-2021 om 10:05:
Ik heb een paar familieleden die behoorlijk wappie zijn en die zijn zeker niet zwakbegaafd. Dat maakt het veel enger vind ik, hoe die intelligente mensen hun intelligentie inzetten. Totaal een andere werkelijkheid.
Ik heb een paar reliwappies in de familie. Die zijn verder ook niet beperkt (op eentje na), maar wel heel hardnekkig in hun overtuiging om niet te vaccineren.
Maar ik ken er ook wat via via, en die stemmen dan inderdaad FvD. Zijn verder echt niet zwakbegaafd en zitten echt in een eigen bubbel. En roepen vooral heel hard op social media.
Lollypopje
19-11-2021 om 10:10
Feles schreef op 19-11-2021 om 10:08:
[..]
Ik heb een paar reliwappies in de familie. Die zijn verder ook niet beperkt (op eentje na), maar wel heel hardnekkig in hun overtuiging om niet te vaccineren.
Maar ik ken er ook wat via via, en die stemmen dan inderdaad FvD. Zijn verder echt niet zwakbegaafd en zitten echt in een eigen bubbel. En roepen vooral heel hard op social media.
En als je geloofd dat iedereen liegt, kun je ook als heel intelligent persoon tot bijzondere conclusies komen.
OmaVan2
19-11-2021 om 10:11
Lollypopje schreef op 19-11-2021 om 09:54:
[..]
Jamaar we hebben gewoon te weinig bedden. Als ze nu gewoon die lege ziekenhuizen gebruiken
Leggen we daar ongevaccineerde COVID patiënten....
Zonder personeel.
Oh, dat is wel heel wreed.
QuizzicalOpossum53
19-11-2021 om 10:12
Wednesday schreef op 19-11-2021 om 10:07:
[..]
volks - bijvoeglijk naamwoord
1. wat bij het gewone volk hoort
♢ hij heeft een volks café
Hmmm. Dus voetbal en F1 hoort bij het 'gewone volk' volgens jou.
Je kan ook gewoon zeggen: dingen die veel mensen leuk of belangrijk vinden hebben voorrang gekregen. En dan klinkt het ineens een stuk logischer èn een stuk minder denigrerend.
Avena
19-11-2021 om 10:14
Het is natuurlijk gewoon een soort hersenspoeling waar ook mensen met een gemiddeld IQ vatbaar voor kunnen zijn. Juist omdat ze zo in hun eigen wereldje leven. Als jij van iedereen om je heen hoort dat de vaccins bedoeld zijn om de wereldbevolking te minimaliseren en allerlei andere onzin over The Great Reset en zo, dan wordt dat op een gegeven moment vanzelf een waarheid. Werkt net als een sekte.
Feles
19-11-2021 om 10:14
Avena schreef op 19-11-2021 om 10:07:
[..]
Het punt is natuurlijk dat dit soort mensen zo inconsequent is als wat. Ze gaan ook geen IC-bed weigeren als ze ernstig ziek worden van corona. Ik heb zo'n type in mijn omgeving en zij zou het liefst willen dat ze in haar eigen community kon leven waar de overheid geen regels oplegt. Maar ze wil dan wel graag alleen niet-rokers in haar community...
![]()
Ja precies! Er waren laatst wat Urkers op TV en die gaven aan geen zorg te willen als ze corona krijgen. Totdat ze echt dat IC-bed nodig hebben, dan piepen ze wel anders.
Wie had laatst toch die vergelijking met koekoeksjongen? Een coronapatient is als een koekoeksjong: die drukt tien andere patiënten dat IC-bed uit. Oh, dat is al van vorig jaar: https://gupta-strategists.nl/studies/het-koekoeksjong-dat-covid-heet. De vergelijking wordt natuurlijk nog steeds gebruikt, maar hij is dan ook heel treffend.
Feles
19-11-2021 om 10:15
Drietje schreef op 19-11-2021 om 10:12:
[..]
Je kan ook gewoon zeggen: dingen die veel mensen leuk of belangrijk vinden hebben voorrang gekregen. En dan klinkt het ineens een stuk logischer èn een stuk minder denigrerend.
Of dingen met een grote lobby?
CuddlyReindeer95
19-11-2021 om 10:19
Drietje schreef op 19-11-2021 om 10:12:
[..]
Maar ik zie dit daadwerkelijk als volkse hobby’s. Ik kies mijn woorden bewust, het is niet nodig mij in te fluisteren wat ik moet zeggen. Of bedoelde je dat niet zo?
Mija
19-11-2021 om 10:27
Avena schreef op 19-11-2021 om 09:57:
Interessant onderzoek. Van alle ongevaccineerden is maar liefst 70% een principiële antivaxxer. En ze zijn tegen alle maatregelen (ook de basisdingen zoals mondkapjes en afstand houden). Dat is dus echt wel de grote meerderheid van de ongevaccineerden.
Het wordt niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat deze fanatieke groep ongeveer 10% van de volwassenen in Nederland vormt. En die leven dus in hun eigen wereldje. Gaan om met andere ongevaccineerden, halen hun nieuws uit 'alternatieve' bronnen en stemmen FVD of niet. Best eng dit. Alsof Forumland al een beetje bestaat.
Die pandemie is een geschenk uit de hemel voor het Forum voor Democratie! Niets werkt immers zo verbroederend als een gemeenschappelijke vijand.
Ik vroeg me wel af waar de Bible belt nou zit. Dat lijken me principiële niet-prikkers maar zijn die dan ook helemaal doorgeschoten in het fake news en op de FvD zijn gaan stemmen? Dat kan ik me toch slecht voorstellen. Het lijkt me zo'n totaal andere groep. De allochtone groep kunnen ze niet representatief in kaart brengen kennelijk. Misschien geldt dat voor de orthodoxe christenen ook?
Lollypopje
19-11-2021 om 10:32
https://nos.nl/l/2406202#UPDATE-container-57392004
Oostenrijk gaat een vaccinatieplicht invoeren. Ik snap waarom, maar vind het best heftig.
Ik ben ook bang dat zoiets rechts populistisch nog groter zal maken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.