Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Dierenvriend97
12-11-2021 om 19:58
Rosabella1 schreef op 12-11-2021 om 17:33:
Maar er is ook goed nieuws,vanaf volgende week kunnen zorgpersoneel en kwetsbaren al een boosterprik krijgen.
Boosterprik versneld van start | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl
Mag ik vragen wat jullie vinden van de booster voor jonge mensen?
Ik snap dat kwetsbare en oudere een booster wordt aangeraden.
Maar ik ben 24, geprikt met Janssen en werkzaam in de zorg en ik krijg dus vanaf volgende week ook een booster aangeboden denk ik...
EnchantedDragonfly18
12-11-2021 om 20:00
Nog altijd actueel (maart 2020)
"Afgelopen weekend bleef Nederland gelukkig massaal thuis, maar pas nadat de regering had gedreigd met een totale lockdown als iedereen weer zo nodig naar het strand, het bos of de bouwmarkt moest."
We hebben moeite met gezag
Deze mentaliteit maakt dat we een ondernemend en creatief volkje zijn. Maar het betekent ook dat we moeite hebben met gezag. ‘Wie denk je wel dat je bent? Dat beslis ik zelf wel’ is een typerende reactie als iemand onze vrijheid wil inperken. Wij zijn de baas over ons eigen leven en wat de rest doet, moeten ze zelf weten. In vergelijking met andere landen hebben we weinig gevoel voor het algemeen sociaal belang. Wij zijn immers individualisten en niet afhankelijk van een groep.
Hele artikel
https://www.dcvf.nl/blog/waarom-nederlanders-goed-horen-maar-slecht-luisteren/
redbulletje
12-11-2021 om 20:04
Dierenvriend97 schreef op 12-11-2021 om 19:58:
[..]
Maar ik ben 24, geprikt met Janssen en werkzaam in de zorg en ik krijg dus vanaf volgende week ook een booster aangeboden denk ik...
Aangezien Janssen een slechtere immuniteitsopbouw heeft is boosteren sowieso nuttig en al helemáál als je in de zorg werkt.
Avena
12-11-2021 om 20:09
[..]
Het lijkt me niet zo relevant wat wij ervan vinden. Ik zou gewoon het advies volgen van mensen die ervoor hebben doorgeleerd.
Mija
12-11-2021 om 20:41
[..]
Ik ben van ‘68 en ook geprikt met Janssen. Als ze me oproepen, maak ik meteen een afspraak. Ik volg de berichten over Janssen al sinds het voorjaar. Er was er vrij snel sprake van dat de bescherming tegen besmetting ten opzichte van de andere vaccins wat achterbleef. Gelukkig is de bescherming tegen ernstige ziekte wel goed.
“Van de 845.313 Nederlanders die ermee zijn ingeënt, kwamen er maar 51 in het ziekenhuis en 10 op de intensive care. Omgerekend komt dat neer op een bescherming van 93 procent tegen ziekenhuisopname, en 95 procent tegen ic-opname – nauwelijks minder dan de vaccins van Moderna en Pfizer.”
Een recent onderzoek dat zou uitwijzen dat de werkzaamheid flink terugliep werd in de Volkskrant flink bekritiseerd. Er zou een verkeerd logaritme zijn gebruikt. Hmmm, niet dat ik daar ook maar een iota van begrijp 😂. Oftewel:als straks het advies voor een booster komt, ga ik netjes naar de prikstraat. Ik zie eigenlijk niet in waarom ik dat niet zou doen. En zeker als je in de zorg werkt, zou ik dat helemaal doen: je wil niemand besmetten op je werk, toch?
Het artikel in de Volkskrant stond op 10/11 op de website en heeft de kop
Onderzoek naar ‘afnemende’ effectiviteit Janssen-vaccin rammelt aan alle kanten. Het staat achter een betaalmuur dus ik mag het helaas hier niet linken.
Angela1967
12-11-2021 om 21:36
[..]
Waarom zou het niet doen? De enige reden die ik kan bedenken is dat je je plek liever geeft aan iemand die hem nog harder nodig heeft. Wat is er in godsnaam tégen als je al ingeënt bent?
Gr Angela
Angela1967
12-11-2021 om 21:38
Tickel schreef op 12-11-2021 om 20:00:
Nog altijd actueel (maart 2020)
"Afgelopen weekend bleef Nederland gelukkig massaal thuis, maar pas nadat de regering had gedreigd met een totale lockdown als iedereen weer zo nodig naar het strand, het bos of de bouwmarkt moest."
We hebben moeite met gezag
Deze mentaliteit maakt dat we een ondernemend en creatief volkje zijn. Maar het betekent ook dat we moeite hebben met gezag. ‘Wie denk je wel dat je bent? Dat beslis ik zelf wel’ is een typerende reactie als iemand onze vrijheid wil inperken. Wij zijn de baas over ons eigen leven en wat de rest doet, moeten ze zelf weten. In vergelijking met andere landen hebben we weinig gevoel voor het algemeen sociaal belang. Wij zijn immers individualisten en niet afhankelijk van een groep.
Hele artikel
https://www.dcvf.nl/blog/waarom-nederlanders-goed-horen-maar-slecht-luisteren/
Dit werkt alleen als alle mensen hetzelfde kennisniveau en het zelfde begripsvermogen hebben. Maar met 17 miljoen mensen bereik je geen samenleving waar je op deze individualistische manier kunt "samenleven".
Gr Angela
EnchantedDragonfly18
12-11-2021 om 21:59
Angela1967 schreef op 12-11-2021 om 21:38:
[..]
Dit werkt alleen als alle mensen hetzelfde kennisniveau en het zelfde begripsvermogen hebben. Maar met 17 miljoen mensen bereik je geen samenleving waar je op deze individualistische manier kunt "samenleven".
Gr Angela
Het was geen oplossing maar om aan te geven hoe de Nederlandse mentaliteit werkt.
Mick87
12-11-2021 om 22:08
redbulletje schreef op 12-11-2021 om 17:36:
[..]
Er wordt structureel vergeten dat er ook een groep met AZ is geprikt die jonger is dan 60.
Inderdaad. Ik ben zo iemand. Met mij zijn vele duizenden andere zorgmedewerkers met AZ geprikt. Ik zit overigens momenteel in quarantaine met corona symptomen. Morgen test. Dus wellicht dat ik al een natuurlijke booster heb.
redbulletje
12-11-2021 om 22:09
Mick87 schreef op 12-11-2021 om 22:08:
[..]
Inderdaad. Ik ben zo iemand. Met mij zijn vele duizenden andere zorgmedewerkers met AZ geprikt. Ik zit overigens momenteel in quarantaine met corona symptomen. Morgen test. Dus wellicht dat ik al een natuurlijke booster heb.
Ik heb vandaag voor 't eerst een zelftest gedaan omdat m'n moeder een positieve test had. Was nu nog wel negatief maar dat kan nog veranderen. Hopelijk komt m'n moeder er met een sisser vanaf.
OmaVan2
12-11-2021 om 22:19
redbulletje schreef op 12-11-2021 om 22:09:
[..]
Ik heb vandaag voor 't eerst een zelftest gedaan omdat m'n moeder een positieve test had. Was nu nog wel negatief maar dat kan nog veranderen. Hopelijk komt m'n moeder er met een sisser vanaf.
Sterkte Redbulletje, ook voor je moeder. Toch altijd spannend.
EnchantedDragonfly18
12-11-2021 om 22:33
Mick87 schreef op 12-11-2021 om 22:08:
[..]
Ik ben vandaag getest. Belde gisteren de prioriteitenlijn, kon ik pas zondag terecht. De vrouw zei dat ik eerder terecht kon in het reguliere traject.
EnchantedDragonfly18
12-11-2021 om 22:34
redbulletje schreef op 12-11-2021 om 22:09:
[..]
Was dat een thuistest?
redbulletje
12-11-2021 om 22:42
Tickel schreef op 12-11-2021 om 22:34:
[..]
Was dat een thuistest?
Ja. Bij m'n moeder is vanmiddag iemand langsgekomen om een pcr test af te nemen maar ik verwacht dat die ook positief zal zijn aangezien ze zondag met vrienden is geweest die ook positief getest hebben gisteren.
EnchantedDragonfly18
12-11-2021 om 22:48
redbulletje schreef op 12-11-2021 om 22:42:
[..]
Ja. Bij m'n moeder is vanmiddag iemand langsgekomen om een pcr test af te nemen maar ik verwacht dat die ook positief zal zijn aangezien ze zondag met vrienden is geweest die ook positief getest hebben gisteren.
Oh, balen zeg. Hoop dat ze er goed doorheen fietst.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.