Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Daglichtlamp
11-11-2021 om 10:11
OmaVan2 schreef op 11-11-2021 om 10:09:
[..]
Dat is heel knap. Pas op 21-2 werd een eerste cluster van besmettingen vastgesteld in Italië.
Carnaval in 2020 was van 23 tot 25 februari.
Lollypopje
11-11-2021 om 10:12
Piratenkoningin schreef op 11-11-2021 om 09:55:
[..]
En daarna 2G. Ik heb met 2G toch moeite geloof ik. Het lijkt alleen bedoeld als druk om te vaccineren, of zit dat anders? Het lijkt me dat een getest ongevaccineerd persoon in een café/dierentuin/etc. niet meer kans op besmetting geeft dan een gevaccineerd persoon. Dan lijkt het puur een maatregel om te zorgen dat niet gevaccineerd zijn zo vervelend is dat mensen zich toch maar laten vaccineren.
2G stond niet in de eerste versie van het bericht, maar ik heb er geen moeite mee. Maar dan moeten ze wel gaan controleren.
Het gaat namelijk niet om het aantal besmettingen te laten dalen, het gaat er om om het aantal opnames te laten dalen en de zorg te ontlasten.
Daarvoor is juist de groep niet gevaccineerden het grootste risico. Als je daarbij meeneemt dat niet gevaccineerden zich vaak ook minder goed aan de maatregelen houden, vind ik 2G geen verkeerd idee.
Anders moet je langere tijd zwaardere maatregelen voor iedereen doen om die groep veilig te houden.
CuddlyReindeer95
11-11-2021 om 10:15
Rosabella1 schreef op 11-11-2021 om 09:48:
[..]
Je gaat de kerk en de moskee bestormen? Want dat is de grootste groep antivaxxers.
Ik ga dat niet daadwerkelijk doen, maar het interesseert me in dit stadium maar bitter weinig wat de achtergrond is. Als niet-gelovige zie ik sowieso al weinig verschil tussen weigeren vanuit geloof of weigeren vanuit wappie-ideeën. Ik vind het allebei onbegrijpelijk.
Doornroosje75
11-11-2021 om 10:17
Daglichtlamp schreef op 11-11-2021 om 10:11:
[..]
Carnaval in 2020 was van 23 tot 25 februari.
Het virus was toen natuurlijk nog heel erg ver van ons bed. Op dat moment carnaval annuleren was echt zo niet aan de orde.
BumpyGrasshopper95
11-11-2021 om 10:20
OmaVan2 schreef op 11-11-2021 om 10:09:
[..]
Dat is heel knap. Pas op 21-2 werd een eerste cluster van besmettingen vastgesteld in Italië.
Dank u. Precies.
Hinoki
11-11-2021 om 10:23
Rosabella1 schreef op 11-11-2021 om 09:06:
[..]
Ik benieuwd,2 weken is te overzien.
Two weeks to flatten the curve.
Hinoki
11-11-2021 om 10:32
[..]
En daarna 2G. Ik heb met 2G toch moeite geloof ik. Het lijkt alleen bedoeld als druk om te vaccineren, of zit dat anders? Het lijkt me dat een getest ongevaccineerd persoon in een café/dierentuin/etc. niet meer kans op besmetting geeft dan een gevaccineerd persoon. Dan lijkt het puur een maatregel om te zorgen dat niet gevaccineerd zijn zo vervelend is dat mensen zich toch maar laten vaccineren.
Ik geloof niet dat ik moeite heb met 2G. Ik heb moeite met 2G. En nee. Geen antivaxxer. Zit je straks lekker met elkaar te eten in een restaurant. Geen niet-gevaccineerde meer te bekennen. Maar wel met allemaal ongeweten. Geef me dan maar een wel-geteste niet-gevaccineerde.
Rosabella1
11-11-2021 om 10:37
Hinoki schreef op 11-11-2021 om 10:32:
[..]
Ik geloof niet dat ik moeite heb met 2G. Ik heb moeite met 2G. En nee. Geen antivaxxer. Zit je straks lekker met elkaar te eten in een restaurant. Geen niet-gevaccineerde meer te bekennen. Maar wel met allemaal ongeweten. Geef me dan maar een wel-geteste niet-gevaccineerde.
Nou ja dan wordt wel meteen duidelijk wie nou wie het meest besmetten dat dan weer wel.
Mija
11-11-2021 om 10:46
[..]
Het hoofddoel van het beleid is niet om besmetting te voorkomen. Dat is heel duidelijk. Dat is het overigens op geen enkel moment geweest. Het ging steeds om de zorgcapaciteit.
Vóór de mogelijkheid van vaccinatie was iedereen een potentieel 'ziekenhuis-slachtoffer'. Op dit moment zijn dat nog vooral de niet-gevaccineerden. Dat verklaart de logica van 2G. De politiek vindt het niet zo'n groot probleem dat gevaccineerden elkaar besmetten want die komen in veel mindere mate in het ziekenhuis terecht. Door de ongevaccineerden minder contacten te laten hebben in de totale populatie, bechermt het de groep die het grootste risico loopt in het ziekenhuis en op de IC terecht te komen. Daarmee is ook het zorgstelsel beschermd. Dat er ook een druk vanuit gaat om te vaccineren, zal niet slecht uitkomen.
Het is ergens ook een heel simpele vraag: wat levert het meeste effect op met de minste inspanning?
1) De hele populatie maatregelen opleggen, economische schade, bewegingsvrijheid voor iedereen beperken
2) De niet gevaccineerde populatie minder contact laten hebben met de totale populatie waardoor de kans op besmetting kleiner wordt.
Het vraagt geen hogere wiskunde om te zien dat je met 1) in feite met een kanon op een mug schiet.
Avena
11-11-2021 om 10:51
Pilatespas schreef op 11-11-2021 om 09:25:
dus toch lockdown van 2 weken...
Van de site van de NOS:
"In die periode zouden evenementen moeten worden geschrapt en zouden bioscopen en theaters dicht moeten. Naar verluidt staat in het advies ook om de sluitingstijden voor de horeca en de groepsgrootte aan te passen. Volgens het OMT kunnen de scholen wel open blijven."
Dat is geen lockdown hoor. Jullie weten in Nederland (gelukkig) niet wat een echte lockdown is...
Mija
11-11-2021 om 10:56
Avena schreef op 11-11-2021 om 10:51:
[..]
Van de site van de NOS:
"In die periode zouden evenementen moeten worden geschrapt en zouden bioscopen en theaters dicht moeten. Naar verluidt staat in het advies ook om de sluitingstijden voor de horeca en de groepsgrootte aan te passen. Volgens het OMT kunnen de scholen wel open blijven."
Dat is geen lockdown hoor. Jullie weten in Nederland (gelukkig) niet wat een echte lockdown is...
Ik ben het met je eens. Gelukkig is dit géén lockdown. Wat een rare communicatie toch weer. De cultuursector is wel weer enorm de Sjaak als dit doorgaat. Dat vind ik wel erg.
Fleurtje_5
11-11-2021 om 10:56
Rosabella1 schreef op 11-11-2021 om 08:57:
[..]
Ja toen Jaap van Dissel roeptoeterde dat carnaval in kleine kring werd gevierd en de heilige Marion Koopmans nog riep dat het onwaarschijnlijk was dat het virus van mens op mens overdraagbaar was.
Hey Rosabella1
November 2019 hoorde ik voor de eerste keer al van het coronavirus. Toen was het nog ver van ons bed. Carnaval 2020 kwam het steeds dichterbij. Toen zat het al in een plaats in Duitsland, en ging heel snel richting Nederland. Limburg en Brabant werden het eerst zwaar getroffen. Vooral Brabant.
Bleek Linda de Mol al voorjaar 2020 corona gehad te hebben, toen ze nog niet wist dat ze corona had. Daar kwam ze pas later achter, ze vertelde dit okt. 2020. Bij mijn weten woont Linda niet in Limburg of Brabant.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat ik-als-leek deze situatie al lang zag aankomen en Jaap van Dissel niet.
https://www.linda.nl/nieuws/bekend/linda-de-mol-ziek-coronavirus-kon-niet-op-benen-staan/
Fleurtje_5
11-11-2021 om 10:59
Voor het geval er weer iemand gaat klagen dat ik een oude link aan haal komt u een vrij nieuwe link:
https://www.superguide.nl/nieuws/linda-de-mol-praat-niet-over-coronamaatregelen-in-jinek-je-moet-gelijk-dood-nieuws?ref=https%3A//www.google.com/&authId=2e4da5c4-0d41-4825-96a8-78ebab991432 3.11.2021
........
“Je gooit altijd olie op het vuur. Er is zo veel polarisatie, dat
wat je ook zegt, je doet het verkeerd en je moet gelijk dood ongeveer,
dus dat geeft ongeveer aan hoe erg we tegenover elkaar zijn komen te
staan. Dat vind ik heel verdrietig en echt heel erg.”
...........
Fleurtje_5
11-11-2021 om 11:00
Hinoki schreef op 11-11-2021 om 10:32:
[..]
Precies dit.
Piratenkoningin
11-11-2021 om 11:04
Het gaat er met 2G dus om te voorkomen dat de niet-besmette ongevaccineerde besmet raakt in het café door een wel-besmette gevaccineerde. De ongevaccineerde loopt veel meer risico in het ziekenhuis / op de IC te komen dan de gevaccineerde. Dank u, ik snap het weer
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.