Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Mija schreef op 10-11-2021 om 16:39:

[..]

Dat snap ik natuurlijk ook. Het is om maar om even te verhelderen waar de angel zit.

Ik denk dat als je "de angel van het virus" kon zien, het makkelijker was om te zien waar die angel zit. Maar nu denk ik dat je veel ruimer moet kijken om het ook maar iets verhelderend te kunnen zien.

Fleurtje_5 schreef op 10-11-2021 om 16:36:

[..]

Je schrijft:

"Echter zonder de ongevaccineerden had het waarschijnlijk wel goed gewerkt"

Ik moet hier echt van bijkomen.

Als artsen vanaf juni juli 2021 waarschuwen voor de Delta variant, omdat die heel besmettelijk is, óók voor volledig gevaccineerden. En dat ook gevaccineerden dezelfde voorzorgsmaatregelen in acht moeten nemen als ongevaccineerden, en dat ook gevaccineerden een test-voor-toegang nodig moeten hebben. Gebeurt er niets met die waarschuwing. Ik heb ook bijna niemand van die gevaccineerden zien handelen naar die waarschuwingen.

In plaats van dat er iets word gedaan met de waarschuwing vertelt de minister van volksgezondheid in augustus dat alleen ongevaccineerden een test-voor-toegang nodig hebben, omdat anders het vaccineren niet aantrekkelijk is. Plus ze gooien eind september (prinsjesdag) alle remmen los, geen afstand meer, geen mondkapjes meer, geen quarantaine voor reizigers uit risicolanden, etc. (Diederik Gommers vond dat de overheid het meest risicovolle programma nam) En dan vraagt men zich nu af 'hoe kan het toch dat Nederland rood kleurt'.

Dan wil ik je vertellen dat "deze ongevaccineerde" het mondkapje in oa winkels ben blijven dragen, de drukte bleef vermijden, met regelmaat handen wassen en of ontsmetten, en afstand ben blijven houden zover als dat mogelijk is. In tegenstelling tot gevaccineerden die zonder mondkapjes rond liepen, en die je niet aan moest komen met een test-voor-toegang, die heel nonchalant geen afstand houden, en plotsklaps naast me staan als ik niet op tijd weg duik. Want 'heej ze zijn gevaccineerd'.

Je kan alle ongevaccineerden opsluiten of buiten sluiten. Dan nog zal het druk zijn op de IC, want onderling kunnen gevaccineerden onbewust het virus doorgeven, klopt, ze worden niet zo ziek of helemaal niet ziek. Maar gevaar is er wel bij herhaaldelijk onderling besmetten. Dat was al bekend ruimmmmmmm voor prinsjesdag. Zie de OP in het topic: "Dit is dit toch water naar de zee dragen, toch?"

Mijn volledig gevaccineerde vriendin moest zich onlangs laten testen want haar volledig gevaccineerde collega bleek corona te hebben en was flink ziek. Je zou denken dat de mondkapjesplicht meteen in acht word genomen, maar nee, het gaat zaterdag pas in.

Eindelijk worden de mondkapjes weer verplicht,
omdat het foute kant opgaat, en dan wachten de mensen tot de allerlaatste minuut met het mondkapje op te zetten: "nee dat hoeft overmorgen pas', alsof het virus nog even een paar verlofdagen heeft.

Ik vond 't dan ook wel achterlijk van Rutte/De Jonge dat ze die mondkapjesplicht niet gewoon gelijk vanaf woensdag invoerden ipv tot zaterdag te wachten. 

Fleurtje, je schrijft:  "Je kan alle ongevaccineerden opsluiten of buiten sluiten. Dan nog zal het druk zijn op de IC, want onderling kunnen gevaccineerden onbewust het virus doorgeven, klopt, ze worden niet zo ziek of helemaal niet ziek."

Ik loop je redenering even na: 

• Ongevaccineerden zijn opgesloten
  • Gevaccineerden geven het virus onbewust onderling aan elkaar door
  • Ze worden niet zo ziek of helemaal niet ziek

Waarom is het dan druk op de IC? 

Je schrijft: "Gevaar is er wel bij herhaaldelijk onderling besmetten."
Heb je daarvoor een bron? 

De logica gebiedt dat corona doormaken een boost betekent voor je immuunrespons. Dat zou betekenen dat de bescherming tegen ernstige ziekte (nog verder) omhoog gaat. Maar mocht jij een wetenschappelijk onderzoek kennen dat tot andere resultaten is gekomen, dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Gelukkig hoor ik van vele dat ze morgen niet naar 11/11 gaan, maar weet zeker dat het druk gaat worden. Niet iedereen is zo verstandig. Snap dat wanneer je jong bent en vrijgezel je zin hebt om te lallen. Ze verbieden van alles, maar dit dan weer niet. Ongelooflijk.

Las vanmiddag trouwens ergens, dat ze er over nadenken 2 weken ALLES dicht te gooien. Dat zal toch niet waar zijn?

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

10-11-2021 om 17:05

Pilatespas schreef op 10-11-2021 om 17:01:

Gelukkig hoor ik van vele dat ze morgen niet naar 11/11 gaan, maar weet zeker dat het druk gaat worden. Niet iedereen is zo verstandig. Snap dat wanneer je jong bent en vrijgezel je zin hebt om te lallen. Ze verbieden van alles, maar dit dan weer niet. Ongelooflijk.

Las vanmiddag trouwens ergens, dat ze er over nadenken 2 weken ALLES dicht te gooien. Dat zal toch niet waar zijn?

Lijkt me prima.  Wat is nu twee weken? Goed te overzien toch?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-11-2021 om 17:09 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 10-11-2021 om 17:05:

[..]

Lijkt me prima. Wat is nu twee weken? Goed te overzien toch?

Maar blijft het bij twee weken? Ik zie daar ook wel tegenop moet ik zeggen. Maar wat moet dat moet. In totaal ben ik nog maar twee dagen op kantoor geweest, het zal wel weer thuis werken worden.

Maar hopelijk betekent dat wel dat mijn eigen operatie nog ergens door kan gaan (klachten stammen al uit maart 2020, diagnose heeft tot de zomer van dit jaar geduurd, volgens mij mede door de coronacrisis).

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

10-11-2021 om 17:11

Daglichtlamp schreef op 10-11-2021 om 17:09:

[..]

Maar blijft het bij twee weken? Ik zie daar ook wel tegenop moet ik zeggen. Maar wat moet dat moet. In totaal ben ik nog maar twee dagen op kantoor geweest, het zal wel weer thuis werken worden.

Maar hopelijk betekent dat wel dat mijn eigen operatie nog ergens door kan gaan (klachten stammen al uit maart 2020, diagnose heeft tot de zomer van dit jaar geduurd, volgens mij mede door de coronacrisis).

Dat laatste gun ik natuurlijk niemand.  Ik hoop dan ook, dat voor mensen zoals jou,  zo'n tijdelijke stop in de maatschappij,  tot effect heeft, dat er weer doorstroming ontstaat in de zorg.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

10-11-2021 om 17:13

[..]

Nee, niet weer de scholen 

Fleurtje_5 schreef op 10-11-2021 om 16:44:

[..]

Ik denk dat als je "de angel van het virus" kon zien, het makkelijker was om te zien waar die angel zit. Maar nu denk ik dat je veel ruimer moet kijken om het ook maar iets verhelderend te kunnen zien.

De angel is een metafoor. Niet een niet bestaande fysieke angel (sic) van een virus of wazig ins blaue hinein gezwatel. 

In mijn post verwijst 'de angel' naar als 'de doorslaggevende factor'. Als in: als er geen ongevaccineerden waren, zou er op dit moment geen crisis zijn in de ziekenhuizen. 

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccineerde-COVID-19-pati%C3%ABnten-in-het-ziekenhuis-bijna-20jaar-jonger-dan-gevaccineerde

Daglichtlamp schreef op 10-11-2021 om 16:43:

[..]

Het gaat niet om besmettingen, probleem vormen de ziekenhuisopnames en intensive care opnames.

Dat was mijn redenering dus ook. Als je een vaccinatiegraad hebt van 100% dan zou je nog steeds mensen met COVID op de IC hebben, dan zou je nu een stijging zien van het aantal ouderen met COVID op de afdeling, maar minder snelle stijgingen, minder grote bezetting. Dus dan had je meer tijd om in te grijpen gehad en een deel van de maatregelen weer in te voeren totdat de ouderen geboosterd waren. 

Wednesday schreef op 10-11-2021 om 17:13:

[..]

Nee, niet weer de scholen

Precies, en voor veel bedrijven en zzp ers die nog steeds het water aan de lippen staat, dan is twee weken weer geen inkomen een drama. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

10-11-2021 om 17:29

Pilatespas schreef op 10-11-2021 om 17:01:

Nee

[..]

Voor de scholen? Echt NIET! 

Ik heb een eindexamenkandidaat die geen twee weken kan missen, die ook studeert op een locatie die tijdens schoolsluitingen dichtgaat en dan haar zorgvuldig opgebouwde basisstructuur verliest terwijl binnenkort de eerste schoolexamens zijn. Die vliegt tegen de muren omhoog van de stress.  

En mijn vierdeklasser is nog helemaal niet opnieuw in zijn studieritme gekomen. Het gaat al met al bijzonder moeizaam met hem. Op school, naar school gaan, studiehouding, huiswerk maken, motivatie: was voor Corona min 3, tijdens Corona min 15, nu min 8. Hij is op de weg omhoog maar we zijn er nog láng niet. Daarnaast draait hij sinds de schoolsluitingen juist in zijn vrije tijd (weekenden & vakanties) steevast door, met heftige woedeaanvallen en depressieve buien tot gevolg. Als hij nu weer twee weken thuis komt te zitten en online les moet volgen, wat hij niet trekt, zakt hij weer door zijn hoeven. En daarmee komt ons gezin onder grote druk te staan.

Ik heb het al eerder gezegd: als ze de scholen weer dichtgooien, vergeef ik ze dat niet snel. Ik ben een brave burger, stem altijd keurig, spreek graag mooie woorden over de democratie. Maar als ze mijn gezin nu nóg een keer de prijs laten betalen voor een stel egoïsten die het verrekken om een prik te halen, is mijn neo-cortex aan gort en zak ik af naar bedenkelijk, primitief niveau van beoordeling. Nou ja, je ziet het. Dat begint al als ik er alleen maar aan dénk. NIET de scholen dus. 

Drietje schreef op 10-11-2021 om 17:29:

[..]

Nee

Ik denk (en hoop en bid) dat Drietje gelijk heeft. Er is weer het een en ander uitgelekt en dat lijkt niet dramatisch. Het is ook moeilijk te geloven dat het effectief genoeg zal zijn, maar dat terzijde:  

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1945575003/bronnen-rond-kabinet-coronapas-uitgebreid-naar-dierentuin-en-pretpark-extra-maatregelen-horeca-dreigen

(artikel zit niet achter betaalmuur)

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

10-11-2021 om 18:00

Mija schreef op 10-11-2021 om 17:52:

[..]

Ik denk (en hoop en bid) dat Drietje gelijk heeft. Er is weer het een en ander uitgelekt en dat lijkt niet dramatisch. Het is ook moeilijk te geloven dat het effectief genoeg zal zijn, maar dat terzijde:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1945575003/bronnen-rond-kabinet-coronapas-uitgebreid-naar-dierentuin-en-pretpark-extra-maatregelen-horeca-dreigen

(artikel zit niet achter betaalmuur)

Als dit inderdaad  alles is, vind ik het nogal mager.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.