Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
QuizzicalOpossum53
06-11-2021 om 18:57
OmaVan2 schreef op 06-11-2021 om 17:00:
[..]
Ik denk dat je die beoordeling pas kan maken als de pandemie echt voorbij is. Anderhalf jaar geleden hadden we een discussie op het ouders forum over strenge lock-downs. Dat was in de tweede helft van maart. Als heel de wereld begin februari in een zeer strenge lock-down was gegaan, zo'n week na Wuhan, dan was het misschien met een sisser afgelopen, maar de ernst begon pas eind februari (Italië), half maart (Noord Europa) door te dringen en toen waarde het virus al overal rond en was er een point of no return gepasseerd. Eind maart kon je al in wetenschappelijke publicaties de suggestie terug vinden dat COVID niet meer weg zou gaan. Er moeten dus steeds lastige keuzes gemaakt worden. Nu kan je die evaluatie nog niet maken.
Wat ik wel vind is dat de regering soms slecht communiceert, zoals Grappenhaus met het liedje over het mondkapje en nu ook weer nu de besmettingen en ziekenhuisopnames onder met name 70-plussers oplopen. Geef dat gewoon toe en leg de cijfers uit. Voor jonge mensen werkt dat vaccin nog prima, voor ouderen wat minder goed.
Complot-denkers en hard-core wappies krijg je toch niet over de streep getrokken.Daar moet je niet naar streven, maar probeer wel open en eerlijk te zijn.
Dat ben ik het helemaal met je eens. Dat is niet altijd gebeurd.
Ik denk ook dat het goed is om straks goed te evalueren, maar dat geroep dat 'ze' het in Spanje, Italië, Duitsland of Portugal zoveel beter doen is onzin. Die hebben stuk voor stuk (veel) hogere sterftecijfers dan wij én veel meer vrijheidsbeperking gehad met alle bijbehorende schade. Ik lees nu weer jubelende verhalen over Portugal. Ja heel fijn die 98 procent vaccinatiegraad, maar zij hebben daar een behoorlijke prijs voor betaald, namelijk meer dan dubbel zoveel doden dan wij.
WickedCurlew89
06-11-2021 om 19:01
Drietje schreef op 06-11-2021 om 18:57:
[..]
Ik denk ook dat het goed is om straks goed te evalueren, maar dat geroep dat 'ze' het in Spanje, Italië, Duitsland of Portugal zoveel beter doen is onzin. Die hebben stuk voor stuk (veel) hogere sterftecijfers dan wij én veel meer vrijheidsbeperking gehad met alle bijbehorende schade. Ik lees nu weer jubelende verhalen over Portugal. Ja heel fijn die 98 procent vaccinatiegraad, maar zij hebben daar een behoorlijke prijs voor betaald, namelijk meer dan dubbel zoveel doden dan wij.
Vreemde verbanden leg je hier. Het zou kunnen zijn dat doordat er zo veel doden zijn gevallen aan het begin van de epidemie de bereidheid tot vaccineren en zich houden aan alle maatregelen en aanbevelingen veel hoger ligt (ik denk dat het ook volksaard is) Dat is wel wat anders dan jij hier stelt, het vaccineren is daarna gekomen.
Pilatespas
06-11-2021 om 19:03
majorette2005 schreef op 06-11-2021 om 18:36:
[..]
Hoeveel mensen denk je dat er in het ziekenhuis nu gelegen hadden zonder al die vaccins? Hoe kun je in hemeksnaam nog steeds roepen dat vaccins niet helpen?
Laten we er over een jaar op terug komen en de balans opmaken.
QuizzicalOpossum53
06-11-2021 om 19:04
Avena schreef op 06-11-2021 om 18:51:
[..]
Huh? Nederland doet het best goed? Ik ben wel benieuwd naar dat onderzoek. Heb je een linkje?
https://www.bloomberg.com/graphics/covid-resilience-ranking/
Lollypopje
06-11-2021 om 19:04
Drietje schreef op 06-11-2021 om 18:57:
[..]
Nee ze hebben prijs betaald voor het vaccineren. Door die doden zijn ze gaan inzien hoe belangrijk het is en ik vind het best erg dat mensen dan pas het belang in zien.
QuizzicalOpossum53
06-11-2021 om 19:05
Hetvrijewoord schreef op 06-11-2021 om 19:01:
[..]
Vreemde verbanden leg je hier. Het zou kunnen zijn dat doordat er zo veel doden zijn gevallen aan het begin van de epidemie de bereidheid tot vaccineren en zich houden aan alle maatregelen en aanbevelingen veel hoger ligt (ik denk dat het ook volksaard is) Dat is wel wat anders dan jij hier stelt, het vaccineren is daarna gekomen.
Ik bedoel hetzelfde. Volksaard is echt onzin. Ze hebben een enorm aantal doden. Dat is echt niet omdat ze allemaal netjes afstand hielden.
QuizzicalOpossum53
06-11-2021 om 19:06
Lollypopje schreef op 06-11-2021 om 19:04:
[..]
Nee ze hebben prijs betaald voor het vaccineren. Door die doden zijn ze gaan inzien hoe belangrijk het is en ik vind het best erg dat mensen dan pas het belang in zien.
Dat bedoel ik ook.
Avena
06-11-2021 om 19:06
Drietje schreef op 06-11-2021 om 19:04:
[..]
https://www.bloomberg.com/graphics/covid-resilience-ranking/
Dank. Paywall, dus kan het helaas niet lezen...
WickedCurlew89
06-11-2021 om 19:08
Drietje schreef op 06-11-2021 om 19:05:
[..]
Ik bedoel hetzelfde. Volksaard is echt onzin. Ze hebben een enorm aantal doden. Dat is echt niet omdat ze allemaal netjes afstand hielden.
De volksaard is echt wel anders hoor. Wij hier in Nederland lopen nu na anderhalf jaar nòg te discussiëren.
Avena
06-11-2021 om 19:11
Lollypopje schreef op 06-11-2021 om 19:04:
[..]
Dit verband is veel te kort door de bocht. Of mensen zich laten vaccineren heeft veel te maken met het vertrouwen dat er over het algemeen is in de overheid en de gezondheidszorg. Een voorbeeld: in Rusland is het dodental torenhoog en de vaccinatiebereidheid enorm laag.
En met nog allerlei factoren, maar 1 op 1 stellen dat de vaccinatiegraad in Portugal zo hoog is omdat ze meer doden hadden, kan echt niet. Ik zeg maar wat: in Frankrijk zijn verhoudingsgewijs nauwelijks minder doden gevallen dan in Portugal en daar is de vaccinatiegraad een stuk lager.
En zo zijn er tig voorbeelden. UK bijvoorbeeld. Meer doden dan in Portugal, maar een beduidend lagere vaccinatiegraad.
Lollypopje
06-11-2021 om 19:13
Avena schreef op 06-11-2021 om 19:11:
[..]
Dit verband is veel te kort door de bocht. Of mensen zich laten vaccineren heeft veel te maken met het vertrouwen dat er over het algemeen is in de overheid en de gezondheidszorg. Een voorbeeld: in Rusland is het dodental torenhoog en de vaccinatiebereidheid enorm laag.
En met nog allerlei factoren, maar 1 op 1 stellen dat de vaccinatiegraad in Portugal zo hoog is omdat ze meer doden hadden, kan echt niet. Ik zeg maar wat: in Frankrijk zijn verhoudingsgewijs nauwelijks minder doden gevallen dan in Portugal en daar is de vaccinatiegraad een stuk lager.
Uiteraard is het een combi van factoren. Ik draaide alleen om wat er geschreven werd, omdat dat niet klopte.
QuizzicalOpossum53
06-11-2021 om 19:18
Hetvrijewoord schreef op 06-11-2021 om 19:08:
[..]
De volksaard is echt wel anders hoor. Wij hier in Nederland lopen nu na anderhalf jaar nòg te discussiëren.
En daar heeft de politie erop los geslagen...
QuizzicalOpossum53
06-11-2021 om 19:19
Avena schreef op 06-11-2021 om 19:06:
[..]
Dank. Paywall, dus kan het helaas niet lezen...
https://www.hartvannederland.nl/goed-nieuws/goede-aanpak-corona-nederland
Jon76
06-11-2021 om 19:20
Heb mij de afgelopen zomer laten vaccineren.
Eigenlijk ook omdat ik naar mijn zus wilde, die in het buitenland woont.
Ergens vraag ik mij achteraf nu af of ik hier goed aan heb gedaan.
En tevens twijfel ik toch wel erg voor een 3e prik (en een 4e, 5e enz).
Ben toch wel erg huiverig voor de risico's.
Je hoort en leest veel enge verhalen.
Natuurlijk wil ik niet alles maar klakkeloos geloven.
Toch maak ik me heel veel zorgen.
Ook voor de langere effecten van de vaccins.
Tevens ik sowieso weinig tot geen vertrouwen in de overheid.
De maatregelen etc zijn mij er allemaal ook veel te snel doorgedrukt.
Al met al heb ik veel twijfels.
Lollypopje
06-11-2021 om 19:24
Jon76 schreef op 06-11-2021 om 19:20:
Heb mij de afgelopen zomer laten vaccineren.
Eigenlijk ook omdat ik naar mijn zus wilde, die in het buitenland woont.
Ergens vraag ik mij achteraf nu af of ik hier goed aan heb gedaan.
En tevens twijfel ik toch wel erg voor een 3e prik (en een 4e, 5e enz).
Ben toch wel erg huiverig voor de risico's.
Je hoort en leest veel enge verhalen.
Natuurlijk wil ik niet alles maar klakkeloos geloven.
Toch maak ik me heel veel zorgen.
Ook voor de langere effecten van de vaccins.
Tevens ik sowieso weinig tot geen vertrouwen in de overheid.
De maatregelen etc zijn mij er allemaal ook veel te snel doorgedrukt.
Al met al heb ik veel twijfels.
Wat maakt dat je banger bent voor de vaccinaties dan voor corona?
Als je kijkt naar de aantallen die er ernstige en/of langdurige klachten van heeft gehad, dan valt corona vele malen slechter uit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.