Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Pilatespas
03-11-2021 om 08:14
Fleurtje_5 schreef op 03-11-2021 om 00:12:
[..]
'Een deel' is hoeveel ? Hoeveel heb je gehoord? 1200 ? 2400 ? 10000? Ik heb er eentje gelezen. Hij noemde niet het woord 'domme'. Misschien wel het woord 'kudde'. Dat weet ik niet meer. Wat maakt het uit als eentje of dertig of vijftig of honderd of duizend mensen dat woordje zeggen?
Ik zou het erg vinden als een ziekenhuis onderscheid maakt bij leeftijd, kleur, kwaal, geloof, voedingsgewoontes, opleiding, afkomst of uiterlijk. Gelukkig doen ze dat ook niet bij ernstig zieken.
Dat zou ik duizendmiljard keer erger vinden dan alleen het woordje 'domme schapen'. Maar jij wilt wel graag dat artsen onderscheid gaan maken bij ernstig zieke mensen. Moet je niet gaan kijken of ze een coronapas op zak hebben?
Fleurtje, stop er geen energie meer in joh. Je hoeft niemand te overtuigen, je hebt hier alleen maar mensen die strak voor zich uit kijken.
Kijk eens op Linkedin bij Maurice vd Bosch de ceo van het OLVG. Wat hij schrijft en de massale reacties van zorgpersoneel zeggen heel wat anders dan men hier blijft herhalen.
Lollypopje
03-11-2021 om 08:21
Natuurlijk mogen artsen geen onderscheid maken. Maar ze maken nu al keuzes, ze doen nu al triages. Waarbij de ene ernstige zieke de prijs betaald voor die van iemand die makkelijk voorkomen kan worden. Kun je je niet voorstellen dat dat oneerlijk voelt?
Degene die ligt te stikken, terwijl dat makkelijk voorkomen had kunnen worden, wordt opgenomen. De kankerpatient wiens levensredende operatie daardoor weer wordt uitgesteld gaat onnodig dood. Of de hartpatient wiens operatie nu te laat komt.
Dat is de harde realiteit.
Sun.lover
03-11-2021 om 08:41
ik zorg voor iedereen die er ligt. En gisteren lagen wij overvol. Geen enkel bed meer beschikbaar. Overplaatsen lukte niet en alle operaties, waar IC-zorg voor nodig is, zijn afgezegd. Hier zaten ook operaties voor patiënten met een tumor bij.
majorette2005
03-11-2021 om 08:50
Fleurtje_5 schreef op 02-11-2021 om 23:41:
[..]
Inderdaad toen was de nood heel hoog omdat er 17 miljoen ongevaccineerden waren. Prinses Sofia heeft een derde kind gekregen. Van Marga Bult weet ik alleen dat ze ook nog na de coronacrisis in de zorg wou blijven werken. Ze kreeg veel nare kritiek omdat ze een prijs had gewonnen omdat ze haar oude baan weer had opgepakt in coronatijd terwijl verpleegkundigen al veel langer dit werk doen zonder daar een prijs voor te krijgen.
Ik heb effe gecheckt en toen las ik deze tweet:
Morgen 1 september ‘21 stop ik na ‘n geweldige tijd te hebben gehad bij @BrabantZorg
als herintredende zorgmedewerker, vanaf de Corona crisis ‘20 met mijn
geweldig mooie werk. Het thuisfront heeft mij hard nodig en de evt
verplichte vaccinatie discussies wil ik voor blijven.
Nee, ze kreeg veel kritiek omdat ze al weken op twitter wappie berichten plaatst.
Avena
03-11-2021 om 09:17
Pilatespas schreef op 03-11-2021 om 08:14:
[..]
Fleurtje, stop er geen energie meer in joh. Je hoeft niemand te overtuigen, je hebt hier alleen maar mensen die strak voor zich uit kijken.
Kijk eens op Linkedin bij Maurice vd Bosch de ceo van het OLVG. Wat hij schrijft en de massale reacties van zorgpersoneel zeggen heel wat anders dan men hier blijft herhalen.
Gedaan.
Ik snap prima wat hij schrijft. Dat hij geen QR-code wil in de zorg, dat hij vóór vaccineren is, maar tegen verplichten (eens) en dat besmette gevaccineerden het virus natuurlijk ook doorgeven.
Het probleem in Nederland is natuurlijk tweeledig:
1. Teveel mensen die zich niet willen laten vaccineren, waarvan het gros ook nog eens geen zin heeft om zich aan maatregelen te houden (getuige bijvoorbeeld de uitbraken op de biblebelt).
2. Een kabinet dat vrijwel alle maatregelen had losgelaten, terwijl er nog gewoon een virus rondgaat. Het had enorm gescheeld als zowel gevaccineerden als ongevaccineerden door waren gegaan met afstandhouden, thuiswerken, mondkapjes, thuisblijven bij klachten, etc.
Maar! Feit blijft (en dat heb ik nog geen enkele ziekenhuisbaas horen ontkennen) dat er eigenlijk maar twee groepen patiënten in het ziekenhuis en op de IC belanden:
- Gevaccineerden met een verslechterd immuunsysteem
- En vooral: heel veel ongevaccineerden
Dus je kunt zowel vinden dat mensen in de maatschappij niet tegen elkaar opgezet moeten worden en dat mensen niet gedwongen moeten worden om zich te laten vaccineren, als tegelijkertijd constateren dat de ziekenhuizen nu vol liggen met ongevaccineerden. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten hè?
Yasminaaa
03-11-2021 om 09:19
ik lees nu net dat ze ook zwaardere lockdownregels aan het voorbeteiden zijn. Het wordt uiteindelijk weer gewoon een lockdown met daarnaast steeds zwaardere restricties. We zijn nu met vaccinaties nog slechter af dan vorig jaar. En die extra restricties hebben niets meee met de volksgezondheid te maken maar met controle. Dit is echt een glijdende schaal. Weg grondrechten.
Avena
03-11-2021 om 09:21
Yasminaaa schreef op 03-11-2021 om 09:19:
ik lees nu net dat ze ook zwaardere lockdownregels aan het voorbeteiden zijn. Het wordt uiteindelijk weer gewoon een lockdown met daarnaast steeds zwaardere restricties. We zijn nu met vaccinaties nog slechter af dan vorig jaar. En die extra restricties hebben niets meee met de volksgezondheid te maken maar met controle. Dit is echt een glijdende schaal. Weg grondrechten.
Je slaat wappietaal uit. Het kabinet had nooit vrijwel alle maatregelen los moeten laten en wat ze nu doen is hoogstwaarschijnlijk too little, too late.
WickedCurlew89
03-11-2021 om 09:32
Klinkt onheilspellend, leg eens uit wat de doel van die zg. controle gaat zijn? Welke effecten gaat die glijdende schaal hebben? Welke grondrechten gaan er 'weg'?
OmaVan2
03-11-2021 om 09:43
Hetvrijewoord schreef op 03-11-2021 om
Welke grondrechten gaan er 'weg'?
Ja, dat vroeg ik me ook af. Het grondrecht om te doen en te laten wat je wilt zonder verantwoordelijkheid t.o.v. anderen?
Mija
03-11-2021 om 09:50
Volg jij het nieuws? Heb je gehoord dat de ziekenhuizen alarm slaan? Zorgpersoneel op zijn tandvlees loopt? Ziekteverzuim en vertrek uit de zorg alsmaar oploopt? Meegekregen dat kanker-, hart- en andere operatiepatienten alweer op de wachtlijst moeten?
Echt hoor, je mag het best oneens zijn met de aanpak maar wat jij uitkraamt, is gewoon hysterische flauwekul.
Mija
03-11-2021 om 09:57
Hoe langer je wacht, hoe zwaarder de maatregelen uiteindelijk moeten worden. Het kabinet heeft natuurlijk ook te lang in 'als ... dan ...' sprookjes geloofd: als iedereen zich nou gewoon laat vaccineren, leven we nog lang en gelukkig. Hé, verrassing! Is niet gebeurd. En nu weer: als iedereen zich netjes aan deze maatregelen houdt, komt het allemaal goed. Maar is er een onderzoek gedaan naar hoe groot die kans is? Persoonlijk lijkt hij me niet erg groot. Wishful thinking lijkt het me allemaal. Wij mogen mopperen en irrationeel zijn maar politici zijn uiteindelijk wél aangesteld om knopen door te hakken. Maar dan moeten ze dat wél doen! Als ze net als de eerste de beste burger (hand in eigen boezem) blijven hangen in 'wat zou moeten gebeuren', komt het natuurlijk niet goed!
Ik sluit me grotendeels aan bij dit verhaal. Het is een parafrasering van een artikel uit het AD maar omdat die een betaalmuur heeft, mag ik die hier niet plaatsen:
https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/3071026/coronabeleid-van-het-kabinet-is-een-epische-flop.html
,,Het is zo'n herhaling van zetten. Er is een schrijnend gebrek aan lerend vermogen.''
majorette2005
03-11-2021 om 10:01
Enig idee hoe de situatie zou zijn nu zonder vaccinaties? Je spreekt echt wappiaans
OmaVan2
03-11-2021 om 10:02
ik heb het artikel in het AD ook gelezen en men benadrukt daar vooral slechte communicatie en slecht verwachtingen management en daar ben ik het helemaal mee eens.
WickedCurlew89
03-11-2021 om 10:03
majorette2005 schreef op 03-11-2021 om 10:01:
[..]
Enig idee hoe de situaties zou zijn nu zonder vaccinaties? Je spreekt echt wappiaans
Die kende ik nog niet, ga ik onthouden. 
ScarceKudu74
03-11-2021 om 10:20
OmaVan2 schreef op 03-11-2021 om 10:02:
ik heb het artikel in het AD ook gelezen en men benadrukt daar vooral slechte communicatie en slecht verwachtingen management en daar ben ik het helemaal mee eens.
Zeg dat. Ik zit er net over te mopperen in een ander topic.
Best lastig zo, twee topics over hetzelfde
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.