Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Of we maken een keuze in wie we wel en niet behandelen op de IC’s. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-09-2021 om 12:53 Topicstarter

Sun.lover schreef op 04-09-2021 om 12:48:

Of we maken een keuze in wie we wel en niet behandelen op de IC’s.

Dat kan toch gewoon niet? De persoon die ernstig gewond is omdat die geen gordel droeg wordt ook gewoon behandeld.

Sophia_!

Sophia_!

04-09-2021 om 12:59

Weer vanalles sluiten vind ik niet acceptabel. Dan is iedereen de dupe van de vaccinweigeraars, dat lijkt me niet  wenselijk. 
Laat die groep dan maar overal voor testen. 

Geen van deze opties (voorlopig), eerst maar eens zien wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.

Dwingen tot vaccinatie vind ik niet acceptabel, maar dat het besluit om je niet te laten vaccineren gevolgen heeft, lijkt me prima. De rest van de samenleving hoeft niet te lijden onder de keuze van de groep ongevaccineerden wat mij betreft. Als de ziekenhuis- en IC-opnames onder controle kunnen blijven door op veel plekken een test- of vaccinatiebewijs verplicht te stellen, vind ik dat een mooie oplossing. 

Chocotime schreef op 04-09-2021 om 13:01:

Geen van deze opties (voorlopig), eerst maar eens zien wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.

Dit.. 

Daglichtlamp schreef op 04-09-2021 om 12:53:

[..]

Dat kan toch gewoon niet? De persoon die ernstig gewond is omdat die geen gordel droeg wordt ook gewoon behandeld.


Mensen zonder gordel zijn vaak al dood of gaan dat bijna. Dus die liggen er niet of niet lang. Mensen die nu bewust door geen vaccin te nemen op de IC komen met Covid liggen er gemiddeld 14 dagen. Dat is echt lang. 
We gaan toch op het punt komen dat we beslissingen moeten gaan nemen. Plek voor iedereen is er gewoon niet. En opschalen gaat niet meer. Dus we kunnen beter daarover nadenken. 

De IC’s liggen nu al aardig vol. Gisteren waren er op mijn unit al weer 2 overbedden. En dat is dus met de huidige maatregelen.
Maar je kan niet altijd maatregelen houden omdat een groep vaccins vertikt. 

Daglichtlamp schreef op 04-09-2021 om 12:53:

[..]

Dat kan toch gewoon niet? De persoon die ernstig gewond is omdat die geen gordel droeg wordt ook gewoon behandeld.

Inderdaad, dat kan niet, dan moet je ook mensen die roken weren, mensen die te dik zijn, mensen die te weinig bewegen, teveel alcohol drinken, drugs gebruiken etc.

De ic's liggen al lang niet meer vol en ik vraag me af of dat nog zal gebeuren.

De x% van de bevolking die er erg ziek van worden, zijn nu (deels) genezen of overleden.

Sun.lover schreef op 04-09-2021 om 13:09:

[..]


Mensen zonder gordel zijn vaak al dood of gaan dat bijna. Dus die liggen er niet of niet lang. Mensen die nu bewust door geen vaccin te nemen op de IC komen met Covid liggen er gemiddeld 14 dagen. Dat is echt lang.
We gaan toch op het punt komen dat we beslissingen moeten gaan nemen. Plek voor iedereen is er gewoon niet. En opschalen gaat niet meer. Dus we kunnen beter daarover nadenken.

Het lijkt me zo ontzettend moeilijk om als zorgverlener een ongevaccineerde COVID-patiënt die acuut zorg nodig heeft weg te moeten sturen. Als we dat kunnen voorkomen door testen/vaccinatiebewijs voor toegang, dan lijkt me dat voor iedereen beter. We weten alleen niet of dat voldoende oplevert om de andere zorg door te laten gaan en ook nog inhaalzorg te kunnen verlenen. Het is natuurlijk ook verschrikkelijk als je weet dat er allemaal mensen veel zieker worden of zelfs overlijden omdat ze niet op tijd de benodigde zorg konden krijgen. 

Ik snap je pleidooi om toch over het weigeren van ongevaccineerden dus wel, maar wát verschrikkelijk als/dat het zover moet komen. 

kopjekoffie schreef op 04-09-2021 om 13:18:

De ic's liggen al lang niet meer vol en ik vraag me af of dat nog zal gebeuren.

Niet vol misschien, maar er liggen wel zoveel COVID-patiënten dat er nog steeds zorg uitgesteld moet worden, laat staan dat er ruimte is om alle uitgestelde zorg in te halen. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

04-09-2021 om 13:27

Ik zie het niet als drang of dwang. Gevaccineerd zijn is een keuze,  ongevaccineerd zijn (in de meeste gevallen) ook. 

Er mag inmiddels wel wat meer tegenover staan voor de gevaccineerden.  Scholen open houden vind ik erg belangrijk.  De zorg toegankelijk houden ook. Als dat betekent dat ongevacvineerden lastiger toegang krijgen tot, ik noem maar wat, uitjes of horeca,  dan zou Ik daar geen moeite mee hebben. 

Geen van deze optied!

Ik word depressief van het vooruitzicht. Heb een kleine horecabedrijf (max 30 zitplaatsen binnen zonder maatregelen ,met 1,5 meter 15 zitplaatsen) en besta morgen 3 jaar. Zitten al 1.5 jaar in de corona shit en de aankomende maatregelen maken mij niet heel blij. Heb het gevoel dat de zomer alles mocht vanwege vakanties en dat het najaar weer ruk gaat zijn. En kijk naar zandvoort, is toch niet in 1 lijn meer.  

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

04-09-2021 om 13:31

firsttimemom schreef op 04-09-2021 om 13:29:

Geen van deze optied!

Ik word depressief van het vooruitzicht. Heb een kleine horecabedrijf (max 30 zitplaatsen binnen zonder maatregelen ,met 1,5 meter 15 zitplaatsen) en besta morgen 3 jaar. Zitten al 1.5 jaar in de corona shit en de aankomende maatregelen maken mij niet heel blij. Heb het gevoel dat de zomer alles mocht vanwege vakanties en dat het najaar weer ruk gaat zijn. En kijk naar zandvoort, is toch niet in 1 lijn meer.

Wat er in zandvoort gebeurd is buitenproportioneel en volslagen idioot.  En dan durft Hugo met droge ogen te beweren dat hier niet met twee maten wordt gemeten.  

Ik lees net :
'Het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem wil op afdelingen met kwetsbare
patiënten alleen nog gevaccineerd personeel laten werken. Bestuurder
Hans Schoo roept het kabinet daarom op het wettelijk mogelijk te maken voor werkgevers om naar de vaccinatiestatus van medewerkers te vragen.'

Ik vind dat eigenlijk ook heel logisch . In een ziekenhuis , maar ook in een  zorginstelling , werk je bij/met  ( zeer ) kwetsbare mensen  .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.