Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Moesten jullie QR code laten zien?

Ik ben echt een beetje teleurgesteld. Meerdere mensen in mijn woonplaats hebben bij meerdere locaties geluncht vandaag om te kijken hoe ze omgaan met de QR code en wat schetst mijn verbazing: Maar 1 zaak vroeg ernaar! 

Dat brengt mij op de vraag: Zijn jullie al ergens geweest waar de QR code verplicht is? En vroegen ze hier ook om? 


Miraval schreef op 20-10-2021 om 10:18:

[..]

.. nee 2 jaar geleden had niemand gedacht dat je moest bewijzen gezond te zijn om ergens binnen te komen en zie hier...


Twee jaar geleden hadden we ook niet gedacht dat een virus ons zou dwingen om scholen dicht te doen, om hbo's en universiteiten meer dan een jaar grotendeels online les te laten geven. Om het hele sociale leven grotendeels plat te leggen. Om eeuwenlange gewoontes van het geven van handen te doorbreken.

Niet elke ongevaccineerde is een wappie. Maar ongevaccineerden zorgen er wel voor dat anderen (10-20 op 1 coronapatient) niet de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben.
Dat kankerbehandelingen en hartoperaties te laat komen om het leven van mensen te redden die er niks aan kunnen doen.

Nee, we kunnen ze geen zorg weigeren. Maar door hen zorg te geven, wordt de zorg aan anderen geweigerd. Anderen betalen de prijs voor hun keuzes en sommigen betalen die met hun leven.

En ja natuurlijk zijn er al lang voor corona fouten gemaakt, maar aangezien we geen tijdmachine hebben kunnen we dat niet veranderen.
We moeten het doen met de situatie die er nu is. En die situatie is dat door uitstel van belangrijke operaties er mensen dood gaan. Uitstel die door vaccinaties voorkomen hadden geworden.

Uitstel omdat die mensen zorg geweigerd moet worden, omdat de zorg voor een niet gevaccineerde op de ic acuter is.

Er word al zorg geweigerd. Er worden al keuzes gemaakt wie er wel of niet behandeld worden. En tot nu toe valt dat altijd uit in het voordeel van de ongevaccineerden. Tot nu toe betalen anderen die prijs.

Nimlot schreef op 19-10-2021 om 23:32:

Hier in Frankrijk heb ik nog nergens mijn pas sanitaire hoeven laten zien. De meesten restaurants en bareigenaren zijn er op tegen en in kleinere steden hebben burgemeesters aan de police municipal opdracht gegeven niet te controleren.

Toen ik van de zomer in zuid frankrijk was kon ik nergens binnen komen zonder qr code. Misschien ligt het aan waar je bent? Maar in Nice waren ze erg streng.

Miraval schreef op 20-10-2021 om 10:32:

[..]

Toen ik van de zomer in zuid frankrijk was kon ik nergens binnen komen zonder qr code. Misschien ligt het aan waar je bent? Maar in Nice waren ze erg streng.

Ja, dat is een grote stad. Meer de binnenlanden in zijn ze veel minder streng en wordt er niet of nauwelijks gehandhaaft. 

Lollypopje schreef op 20-10-2021 om 10:28:

Niet elke ongevaccineerde is een wappie. Maar ongevaccineerden zorgen er wel voor dat anderen (10-20 op 1 coronapatient) niet de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben.
Dat kankerbehandelingen en hartoperaties te laat komen om het leven van mensen te redden die er niks aan kunnen doen.

Nee, we kunnen ze geen zorg weigeren. Maar door hen zorg te geven, wordt de zorg aan anderen geweigerd. Anderen betalen de prijs voor hun keuzes en sommigen betalen die met hun leven.

En ja natuurlijk zijn er al lang voor corona fouten gemaakt, maar aangezien we geen tijdmachine hebben kunnen we dat niet veranderen.
We moeten het doen met de situatie die er nu is. En die situatie is dat door uitstel van belangrijke operaties er mensen dood gaan. Uitstel die door vaccinaties voorkomen hadden geworden.

Uitstel omdat die mensen zorg geweigerd moet worden, omdat de zorg voor een niet gevaccineerde op de ic acuter is.

Er word al zorg geweigerd. Er worden al keuzes gemaakt wie er wel of niet behandeld worden. En tot nu toe valt dat altijd uit in het voordeel van de ongevaccineerden. Tot nu toe betalen anderen die prijs.

Ik denk dat je met zulke berichten, hoe genuanceerd je dit ook probeert op te schrijven, de tweedeling meer in de hand werkt. En de grotere problemen binnen onze maatschappij miskent. Dingen zeggen als: "Ja, er zijn in het verleden dingen misgegaan, maar we zitten nou eenmaal in deze situatie en nu zijn het de ongevaccineerden die het voor iedereen verpesten," vind ik echt te kort door de bocht. Het gaat niet alleen om vaccineren vs niet vaccineren, dat is als een soort rode lap voor de stier. Ook zonder deze extra coronapatiënten staat de zorg op het punt om door haar hoeven te zakken (voor zover dat niet al aan het gebeuren is). We kunnen ons wel helemaal blindstaren en zeggen dat ongevaccineerden bedden van gevaccineerden bezet houden en dan doen alsof er met 100% vaccinatie er geen vuiltje meer aan de lucht is. Maar daarmee haal je de kanker van egocentrisch overheidsbeleid en gewoon de totale maatschappelijke onverschilligheid voor alles wat zich verder uitstrekt dan onze eigen voordeur niet weg. Dat heeft ons in deze ellende gebracht en dat zal in toekomst voor nog meer ellende zorgen. We weten niet meer hoe we voor elkaar moeten zorgen, naar elkaar moeten omkijken. Connectie maken. Dat maakt me ontzettend verdrietig soms. 

Niet alleen gevaccineerden betalen de prijs. We zijn allemaal aan het betalen. En dat blijven we voorlopig ook nog doen, want de rekening loopt lustig op. Laten we ons alsjeblieft niet blijven verliezen in zielige discussies en over en weer vingertjes wijzen. 

Het is namelijk zeker niet zo dat een ongevaccineerde denkt: "Gna gna, laat ik eens even een ziekenhuis bed inpikken." Net zoals een kettingroker dat nooit denkt, of mensen die de weg opgaan (er komen per dag gemiddeld 50 ernstig gewonden het ziekenhuis binnen aan mensen die simpelweg deel hebben genomen aan het verkeer). Of mensen die ervoor kiezen om de griepprik niet te nemen dat nooit denken. Nooit hebben wij hun als slechteriken gezien of weggezet als wappies. 

Bij bepaalde keuzes horen bepaalde risico's en dat wij ons de risico's van ongevaccineerd zijn niet kunnen permitteren (terwijl ze in absolute mate echt niet zo groot zijn, want eerlijk: 1000 ernstig zieke coronapatiënten ten opzichte van 17 miljoen mensen... ik kan het niet eens in een fatsoenlijk percentage uitdrukken, maar de capaciteit van onze zorg is zo bedroevend dat ze dat dus al niet aankunnen) is niet alleen de schuld van de ongevaccineerden. Daar hebben we echt allemaal aan bijgedragen. Het wordt tijd dat we stoppen met kijken naar anderen en eens de hand in eigen boezem gaan steken voor deze puinhoop.

Dinah wat fijn verwoord! 
Ik heb het gevoel dat we in een cirkel of neerwaartse spiraal beland zijn waar we niet zomaar uit kunnen komen.
Geen geld... geen personeel... geen woonruimte. Grotere druk op de zorg, onderwijs en huizenmarkt. En een politiek die incapabel is om oplossingen te bedenken voor het probleem. 

Het aantrekken van personeel uit het buitenland zou een goed begin kunnen zijn mits je ze kunt betalen en kunt voorzien van fatsoenlijke woonruimte. En dat is er dus niet.

Er moet gewoon iets veranderen want je kunt niet de zorgpremie jaarlijks blijven verhogen. Wat betalen we dan over 10 jaar? 200 euro per maand met een eigen risico van 750? Wat is er nog over van de verzorgingsstaat waar we eens zo trots op waren?

@Dinah ik snap je punt en uiteraard is er een groter onderliggend probleem, maar dat lost nu dit huidige probleem niet op. Dat is iets waar naar gekeken worden als de pandemie voorbij is en ik hoop dat de mensen die nu commentaar hebben op de zorg daar bij de volgnde verkiezingen rekening mee houden.

Daarbij komt mijn reactie vooral voort uit steeds de opmerkingen over het willen weigeren van zorg aan ongevaccineerden, alsof er nu geen zorg geweigerd wordt. Alsof er nu geen mensen dood gaan die die zorg heel hard nodig hebben.
Daar wordt ik een beetje zat van. Er worden continu keuzes gemaakt en er worden continu mensen niet geholpen. Er worden al mensen geweigerd en dat zijn niet die ongevaccineerden. Waarom mag dat wel, maar wordt er schande van gesproken als iemand ook maar durft te operen dat ongevaccineerden minder snel geholpen worden. 

Ik snap je punt Lollypopje. Waarom ik het erger vind om te zeggen dat er geen zorg moeten worden verleend aan ongevaccineerden, is omdat dat uitgaat van het idee dat mensen waarvan wij vinden dat die domme keuzes maken in hun leven, gecanceld kunnen worden (ik vind ook dat iedereen gewoon dat vaccin moet nemen, net zoals ik vind dat mensen niet moeten roken of zichzelf niet tot obesitas aan toe moeten volproppen - maar ja, het is maar goed dat ik het land niet leid he ). In zo'n maatschappij wil ik niet leven. Ook mensen die in mijn ogen domme dingen doen, hebben volledig recht op burgerschap. Anders is het geen doen. 

Uitstellen van zorg is niet iets nieuws. Uitstellen van operaties wordt al jaren gedaan, ook voor corona. Ook omdat iemand die dronken op zijn motor ging zitten en zeer lelijk terechtkwam acuter zorg nodig had dan iemand die thuis wacht op een operatie. Operaties zijn altijd broodnodig. Mensen die met een ziekenhuis te maken hebben, hebben zorg per definitie altijd heel hard nodig. En de tijd dringt voor allemaal. En voor sommigen wat harder dan voor anderen, maar elke uitgestelde operatie is er een teveel. Door corona is dit probleem niet ontstaan, het is simpelweg groter geworden. Dat allemaal op de schouders knallen van ongevaccineerden is lelijk en miskent de grotere problemen die we hebben. 

Ik ben het verder helemaal eens met je opmerking over de verkiezingen. Sterker nog: ik hoop echt dat we met zijn allen over het hele geheel meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid gaan voelen voor deze maatschappij, dit land. Niet alleen maar voor onszelf en onze gezinnetjes. Als corona geen wake up call gaat zijn, dan weet ik niet hoe erg het nog moet worden... 

Wat in dit draadje ook telkens terugkomt is dat er op de zorg bezuinigd zou zijn. Mensen realiseren zich niet dat zorgbezuinigingen niet betekenen dat we daadwerkelijk minder geld uitgeven aan de zorg. Het betekent alleen dat de stijging die er al die tijd geweest is afgeremd wordt. In feite zijn de zorgkosten de afgelopen decennia op alle terreinen alleen maar gestegen.
Voor wie het na wil kijken: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84047NED?dl=272E

Bijvoorbeeld de uitgaven per hoofd van de bevolking volgens de internationale definitie. In 1998 was dat 1957 euro, in 2020 was dat al opgelopen naar 5137 euro.

Daglichtlamp schreef op 20-10-2021 om 11:48:

Wat in dit draadje ook telkens terugkomt is dat er op de zorg bezuinigd zou zijn. Mensen realiseren zich niet dat zorgbezuinigingen niet betekenen dat we daadwerkelijk minder geld uitgeven aan de zorg. Het betekent alleen dat de stijging die er al die tijd geweest is afgeremd wordt. In feite zijn de zorgkosten de afgelopen decennia op alle terreinen alleen maar gestegen.
Voor wie het na wil kijken: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84047NED?dl=272E

Misschien is 'bezuinigd' niet het goede woord. Ingericht voor een hypergezonde samenleving, zonder enige marge - is misschien beter omschreven. In ieder geval zo hypergezond dat 1000 extra mensen op de IC in dit land meteen rampzalig is. Ik vind dat persoonlijk niet best en ook niet alsof de zorg de prioriteit heeft gekregen die het had moeten krijgen. 

Dinah schreef op 20-10-2021 om 11:56:

[..]

Misschien is 'bezuinigd' niet het goede woord. Ingericht voor een hypergezonde samenleving, zonder enige marge - is misschien beter omschreven. In ieder geval zo hypergezond dat 1000 extra mensen op de IC in dit land meteen rampzalig is. Ik vind dat persoonlijk niet best en ook niet alsof de zorg de prioriteit heeft gekregen die het had moeten krijgen.

Een IC bed kost 2400 euro per dag, zonder dat er iemand op ligt.

Dat is dus 240.000 euro extra per dag voor duizend bedden. Dat is 87.600.000 euro extra voor bedden die wij zonder pandemie niet nodig hebben.

Waar halen we dat geld vandaan? Iedereen vind de zorg al te duur.

Waar halen we het personeel vandaan? IC verpleegkundigen worden speciaal opgeleid. Zelfs als we er daar meer dan genoeg van zouden hebben, wat doen we met al die menseb in de tijden dat ze niet op de IC nodig zijn? Ergens anders in zetten en hun kennis laten verwateren waardoor ze alsnog niet inzetbaar zijn als er weer een pandemie komt?

Het lastige met dit soort kwesties is dat ze zoveel ingewikkelder zijn dan gewoon duizend bedden extra regelen.


Dinah schreef op 20-10-2021 om 11:56:

[..]

Misschien is 'bezuinigd' niet het goede woord. Ingericht voor een hypergezonde samenleving, zonder enige marge - is misschien beter omschreven. In ieder geval zo hypergezond dat 1000 extra mensen op de IC in dit land meteen rampzalig is. Ik vind dat persoonlijk niet best en ook niet alsof de zorg de prioriteit heeft gekregen die het had moeten krijgen.

Als je naar de daadwerkelijke uitgaven kijkt lijkt dat echt onwaarschijnlijk. Maar om eerlijk te zijn heb ik ook geen goed beeld waar al  dat zorggeld dan naar toe gaat. Waarom geven we nu per persoon meer dan twee keer zoveel uit dan 20 jaar geleden?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

20-10-2021 om 12:31

Lollypopje schreef op 20-10-2021 om 12:10:

[..]

Een IC bed kost 2400 euro per dag, zonder dat er iemand op ligt.

Dat is dus 240.000 euro extra per dag voor duizend bedden. Dat is 87.600.000 euro extra voor bedden die wij zonder pandemie niet nodig hebben.

Waar halen we dat geld vandaan? Iedereen vind de zorg al te duur.

Waar halen we het personeel vandaan? IC verpleegkundigen worden speciaal opgeleid. Zelfs als we er daar meer dan genoeg van zouden hebben, wat doen we met al die menseb in de tijden dat ze niet op de IC nodig zijn? Ergens anders in zetten en hun kennis laten verwateren waardoor ze alsnog niet inzetbaar zijn als er weer een pandemie komt?

Het lastige met dit soort kwesties is dat ze zoveel ingewikkelder zijn dan gewoon duizend bedden extra regelen.


Inderdaad.

Mensen willen en roepen nu eenmaal van alles zonder zich te informeren. Er wordt ieder jaar meer geld in de zorg gepompt, niet minder. Wat niet wil zeggen dat er tegelijkertijd ook maatregelen ingevoerd worden om de enorme stijging zorgkosten in te perken.

We hebben een van de beste zorgstelsels van de wereld. Echter, zodra er solidariteit wordt gevraagd wijzen sommige liever naar 'de regering' in plaats van te beseffen dat iedereen hier een onderdeel van is.

Lollypopje schreef op 20-10-2021 om 12:10:

[..]

Een IC bed kost 2400 euro per dag, zonder dat er iemand op ligt.

Dat is dus 240.000 euro extra per dag voor duizend bedden. Dat is 87.600.000 euro extra voor bedden die wij zonder pandemie niet nodig hebben.

Waar halen we dat geld vandaan? Iedereen vind de zorg al te duur.

Waar halen we het personeel vandaan? IC verpleegkundigen worden speciaal opgeleid. Zelfs als we er daar meer dan genoeg van zouden hebben, wat doen we met al die menseb in de tijden dat ze niet op de IC nodig zijn? Ergens anders in zetten en hun kennis laten verwateren waardoor ze alsnog niet inzetbaar zijn als er weer een pandemie komt?

Het lastige met dit soort kwesties is dat ze zoveel ingewikkelder zijn dan gewoon duizend bedden extra regelen.


Ik heb ook niet echt een goed beeld waar al dat geld naartoe verdwijnt. Het is zeker niet zo simpel als een paar extra bedden en extra handjes regelen en dat vervolgens laten verstoffen. Maar zoals het nu gaat vind ik ook niet kunnen, dan zijn we bij een volgende ramp sowieso weer het haasje. Of zitten we elkaar over een paar jaar weer dom aan te kijken, wat Miraval al aangaf, door de vergrijzing. 

Het idee van mensen divers opleiden vind ik eigenlijk niet eens zo slecht. En dan een beetje zoals ze nu met EHBO'ers doen op bedrijven. Dat je een paar keer per jaar een opfris opleiding krijgt. De EHBO'ers doen als het goed is helemaal niks in de praktijk met die kennis, maar hij is er wel en wordt bijgehouden. Zodat bij een calamiteit wel het broodnodige gedaan kan worden. Het hoeft bij een pandemie ook niet allemaal perfect in de zorg, het belangrijkste is denk ik dat we in de zorg wel een buffer opbouwen om meer incasseringsvermogen te krijgen. En misschien moeten gelden dan ook deels anders toebedeeld worden, misschien ook binnen de zorg zelf. 

Maar ik ben het zeker met je eens. Het is een grote puzzel, als het makkelijk op te lossen was met een paar bedden, dan was dat nu al lang en breed gebeurd. Dat is ook wat ik steeds probeer te zeggen: we zitten met een heel groot probleem en het kost tijd om dat te keren. Het begint al met mentaliteit veranderen, meer willen zorgen voor elkaar, en dat gaat al zoveel voeten in de aarde geven voordat er daarna überhaupt handelingen plaats kunnen gaan vinden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.