Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Langdurige klachten na Covid - deel 2

In dit topic delen we het lief en leed van ons herstel proces. De moeilijke dingen, maar ook onze overwinningen hoe groot of klein die ook zijn. Want elk stapje vooruit is er één dat gevierd mag worden. 

Iedereen met langdurige klachten, en of vragen, is welkom.


Lollypopje

Lollypopje

12-09-2022 om 13:33 Topicstarter

Yumi schreef op 12-09-2022 om 13:28:

[..]

Die opgeblazen buik heb ik ook, dat voelt echt verschrikkelijk ongemakkelijk maar het eetritme aanpassen helpt tot nu toe niet.

Lees ik het goed dat je door in de zon te zitten een hogere hartslag krijgt?

Vervelend he die buik. Ik heb er verder niet zoveel last van, behalve dat ik geen strakke rokken en jurkjes draag omdat ik toch een paar maanden zwanger lijk 🤦

Klopt in de zon of warmte gaat je hartslag omhoog, maar zo extreem als gisteren had ik het nog nooit meegemaakt. Zal wel komen omdat ik het combineerde met een sociale activiteit.

Lollypopje

Lollypopje

13-09-2022 om 11:10 Topicstarter

de huisarts is akkoord en nu ben ik blij 😭 Liep echt bijna huilend van opluchting, want nogal gespannen vooraf, en blijdschap naar buiten.

Had een hele fijne jonge aios die erg open staat voor experimenten 💜

Ik probeer jullie op de hoogte te houden van wat de venlafaxine met me doet.

Lollypopje

Lollypopje

13-09-2022 om 16:17 Topicstarter

De medicatie is binnen, dus ik ga morgenochtend starten

Ooh wat fijn Lolly! Je hebt ze zelfs al in huis!
Ik hoop enorm dat het gaat helpen.

Lollypopje

Lollypopje

13-09-2022 om 18:03 Topicstarter

stokstaart schreef op 13-09-2022 om 17:53:

Ooh wat fijn Lolly! Je hebt ze zelfs al in huis!
Ik hoop enorm dat het gaat helpen.

Dat hoop ik ook echt heel erg

Succes Lolly! Hou ons op de hoogte!

Lollypopje

Lollypopje

14-09-2022 om 09:21 Topicstarter

Azalea747 schreef op 13-09-2022 om 21:28:

Succes Lolly! Hou ons op de hoogte!

Dat ga ik proberen

Dat je er de eerste dagen niet helemaal lekker van kunt zijn, dat lijkt in elk geval alvast te kloppen Dat wordt dus lekker rustig aan doen 😊

Sorry, het is een lange lap tekst geworden en snap als jullie er niet door komen.

Ik heb nu vakantie en dat is heel fijn! Even geen werk en opbouwschema en allerlei lastige dingen.
De acupunctuur heeft me echt een goede zet de juiste richting in gegeven en ik ben er nog niet maar wel een stuk meer de oude.

Ik merk dat ik nog niet helemaal de oude ben vooral aan dat ik soms schijtchagrijnig ben, dingen slecht overzie, erg geïrriteerd kan reageren en veel echt stom vind. Tegelijk ben ik er dan van overtuigt dat vrienden mij heel stom vinden.
Voornamelijk is mijn werk en het leven stom en hang dan tegen het depressieve aan wat het "iedereen vind mij uiteraard ook stom" versterkt. De buitenwereld merkt daar overigens weinig van, meestal vindt men mij heel duidelijk als ik chagrijnig ben. En dus niet totaal niet chagrijnig  Soms merken ze dat ik sneller paniekerig ben en dan het niet overzie. Ooh en ik ben nog sarcastischer dan normaal, maar over het algemeen word dat als enorm grappig ervaren.

Door mijn psychische verleden weet ik dat onder de chagrijn, het slechte overzicht, irritatie en het stomme werk en leven een diepe vermoeidheid zit. Eentje waarbij ik makkelijk door kan met werken en (leuke) dingen doen maar mezelf wel in de weg zit.

Het lijkt dus wat omgedraaid door de acupunctuur. Met LC wilde mijn hoofd wel maar mijn lijf niet, nu wil mijn hoofd niet meer maar mijn lijf steeds beter.
Het "prettige" is wel dat ik nu weer op bekender terrein kom, daar heb ik meer ervaring mee en kan ik makkelijker bijsturen.

Daarnaast denk ik ook dat mijn hoofd nu pas realiseert wat het inhoud als het lijf niet meer wil en wat voor impact dat heeft. Ik kon namelijk altijd alles, soms moest ik ff een uur bijslapen of een keer vroeg naar bed maar de sky was de limit. En dat dat niet kon door LC, nu ook de reden is dat ik er wat af lig mentaal. Ineens is er wel een limit aan die sky en wat gaat er gebeuren als ik weer ziek word. Of ouder word. Of er weet ik veel gebeurd..

Morgen ren ik de Dam tot Damloop, ik heb getraind met de damloop in mijn achterhoofd en niet gedacht dat het me zou lukken. 2 weken terug heb ik er 15.7 gerend in 2.12 minuten geloof ik. Het is me dus wel gelukt. Alleen las ik dat na 2 uur er een bezemwagen komt waar je in moet zitten en dan dus ook geen lintje krijgt, dus ik moet wat gas geven. Maandag ga ik naar de camping en heb het meeste vandaag al in de auto gegooid want zware dingen tillen maandag zie ik niet gebeuren.

Om de mate van "alles is stom" aan te geven; ik heb totaal geen zin om te gaan morgen. Ik heb ook geen zin om te gaan kamperen en eigenlijk kan alles me wel gestolen worden. Als er een boom op mijn slaapkamer zou vallen vannacht (er staat hier geen boom, geen zorgen ) zou dat ook helemaal prima zijn. Het feit dat niemand van mijn vrienden morgen tijd heeft om bij de finish te zijn sterkt me in mijn "iedereen vindt mij stom" en helpt niet bepaald mee aan mijn mentale gestel.

Uiteraard ga ik morgen om 8.29 met de trein om me braaf te melden op het afgesproken tijdstip om dan vervolgens om 11.45 te starten met rennen en erg mijn best doen om minimaal 8km per uur te rennen zodat ik op precies 2uur finish. Daarna ga ik uiteraard maandag richting de Ardennen en word het daar echt wel een fijne week. Er komt zelfs een vriendin vanuit noord holland met het OV op donderdag zodat ik vrijdag niet op mijn verjaardag alleen voor de tent zit te sippen en we gezellig samen er een wijntje op kunnen drinken.
Hopelijk ziet mijn hoofd er volgende week zaterdag een stuk gezelliger uit en heb ik naast de fysieke bocht ook de mentale bocht gemaakt.

He Stokstaart, heb je hele verhaal gelezen hoor, dat is voor mij gelukkig geen probleem meer (ook een positief puntje voor mezelf om bij stil te staan). Energie vinden om uitgebreid te reageren is soms wel het probleem, maar ik lees jullie altijd. Wat onwijs goed dat het lichamelijk weer zo goed gaat! En tegelijk, wat onwijs balen dat je je daar zo in mineur bij voelt. Heb je er iets aan om te bedenken hoeveel meer je al kunt, en dus ook kunt ondernemen, dan een paar maanden geleden? Of helpt dat dus niet? 
Ook nog zomaar een gedachte, wie weet klopt er niks van maar schrijf het toch maar op: is het zo dat, na je zo ingesteld te hebben op vooruit komen, deze dingen weer kunnen doen enzo, je nu je hier bent, merkt dat je ze eigenlijk niet wilt doen (bv omdat je even geen verplichtingen wilt, toch nog rust nodig hebt, of wat dan ook), maar je die gevoelens van jezelf niet mag hebben? Ik word zelf altijd het meest chagrijnig als ik gevoelens aan het onderdrukken ben omdat ik vind dat die niet valide zijn. 
Hoe dan ook, veel succes morgen en veel plezier in de Ardennen, hoop dat het inderdaad gewoon toch leuk wordt als je eenmaal bezig bent!

Op welke plekken hebben ze geprikt bij acupunctuur? En wat kostte het per sessie? De osteopaat heeft afgelopen week ook een paar acu-naalden bij mij gezet en dat had een fijn effect! Maar hij is wel heeeel duur dus lukt niet om daar heel vaak heen te blijven gaan.

Lolly, hoe is het met jou en de bijwerkingen, of misschien al werking (hoe snel kan dat) van de SSRI?

Yumi, wat vreselijk naar om te horen dat het zo slecht gaat. Hoop van harte dat die refluxmedicatie idd de boosdoener was en het zonder beter gaat!!

Hobbel, hoe is het met jou? Was een beetje bang dat het gesprek over mind body connection je heeft weggejaagd, maar ben erg benieuwd hoe het met je gaat!

Azalea747 schreef op 17-09-2022 om 21:04:

He Stokstaart, heb je hele verhaal gelezen hoor, dat is voor mij gelukkig geen probleem meer (ook een positief puntje voor mezelf om bij stil te staan).

[...]

En tegelijk, wat onwijs balen dat je je daar zo in mineur bij voelt. Heb je er iets aan om te bedenken hoeveel meer je al kunt, en dus ook kunt ondernemen, dan een paar maanden geleden? Of helpt dat dus niet?
Ook nog zomaar een gedachte, wie weet klopt er niks van maar schrijf het toch maar op: is het zo dat, na je zo ingesteld te hebben op vooruit komen, deze dingen weer kunnen doen enzo, je nu je hier bent, merkt dat je ze eigenlijk niet wilt doen (bv omdat je even geen verplichtingen wilt, toch nog rust nodig hebt, of wat dan ook), maar je die gevoelens van jezelf niet mag hebben? Ik word zelf altijd het meest chagrijnig als ik gevoelens aan het onderdrukken ben omdat ik vind dat die niet valide zijn.
Hoe dan ook, veel succes morgen en veel plezier in de Ardennen, hoop dat het inderdaad gewoon toch leuk wordt als je eenmaal bezig bent!

Op welke plekken hebben ze geprikt bij acupunctuur? En wat kostte het per sessie? De osteopaat heeft afgelopen week ook een paar acu-naalden bij mij gezet en dat had een fijn effect! Maar hij is wel heeeel duur dus lukt niet om daar heel vaak heen te blijven g


Fijn dat jij ook een positief puntje hebt!!  Lijkt me overigens wel een groot positief puntje! 😁
De acupunctuur is 80€ voor intake met al een sessie, vervolg is 60€ voor 45 min 
ze prikt in voeten, onderbenen, polsen, elleboog en soms borstbeen, soms schouder en hoofd.
geen idee eigenlijk hoeveel naalden ze zet, sommige voel ik, andere niet.

en bedenken dat ik zoveel meer kan dan een paar maanden terug werkt even niet meer. Het is ook verder een heftige tijd met een aantal verjaardagen (ouders zijn jarig en zie ik niet meer en mijn eigen verjaardag die ook altijd beladen is) en ook dat ze gaan verbouwen hier om en in het pand de komende maanden. Werkt ook niet mee. Komt wel weer goed.

Lollypopje

Lollypopje

18-09-2022 om 08:22 Topicstarter

@Stokstaart Lijkt me heek naar je zo te voelen. Maar als een vriendin helemaal voor jou naar de ardenen komt, vind ze je toch vast niet zo stom

En voor vandaag


running-oru-indian-pranayakadha.gif

0c9be361c1418fef48c91461b0d06dd3.gif

Lollypopje

Lollypopje

18-09-2022 om 08:32 Topicstarter

Hoe het hier gaat met de medicatie.

Ik ben vooral heel erg moe. 's nachts laat ik amper op en vanochtend lag ik om half 5 al wakker. Ik slaap grappig genoeg veel beter door dan daarvoor, maar mijn slaapkwaliteit is ernstig verminderd. Dat zal waarschijnlijk vanzelf overgaan, maar vervelend is het wel. Het beperkt je toch heel erg. Moet bijvoorbeeld heel nodig een was doen, want ben inmiddels bij mijn tweede keus onderbroeken , maar dat gaat hem vandaag echt niet worden. (Gelukkig heb ik nog wat 3e keus en anders bestel ik er wel een paar 😂. Geen onderbroek is geen optie, want dat levert nog meer was op )
Merkte gister ook dat ik somber begin te worden en in mijzelf te keren, maar dat wijdt ik vooral aan de vermoeidheid en dus eerder een indirecte bijwerking van de pillen. Misschien neem ik vanavond een temazepam, om te kijken of ik dan wat dieper slaap.

De eerste dag was ik echt kotsmisselijk. Dat was gelukkig al snel over, behalve als mijn stresslevel te hoog is dan zeurt het nog wat en als ik voel dat de pil gaat werken. Dus misschien ga ik hem naar het avondeten verplaatsen.

Wel heb ik heel weinig trek en dorst. Dus ik moet er echt opletten dat ik genoeg binnen krijg. Voorheen klokte ik als ik te weinig dronk gewoon even een glas water naar binnen, maar nu lukt me hooguit een paar slokken. Hetzelfde geld voor eten
Ik ben daarom gestopt met niet tegelijkertijd eten en drinken, mijn darmen vonden dat heel fijn, maar van te weinig vezels en vocht worden ze nog minder blij. Dus probeer ik maar gewoon wat vaker kleine beetjes te eten en te drinken. Heb ook een kan water neergezet, zodat ik er op kan letten dat ik genoeg drink. 
Gelukkig heb ik mijn suplementen om eventuele tekorten aan vitamines aan te vullen, dus ik focus me qua eten vooral op het binnenkrijgen van genoeg vezels. Want gister begon me dat al op te breken.

Ohw en mijn smaak lijkt wat veranderd af en toe en ik heb het veel sneller koud, maar dat kan ook de vermoeidheid zijn

Ik hou me maar vast aan de wetenschap dat dit vanzelf over gaat

Stresslevel op mijn horloge is overdag wel vaker lager en in het blauw, dieper blauw dan 's nachts soms zelfs 😂 Dus ik hoop dat dat een positief voorteken is.

Oh! Succes met de dam tot damloop! Collega van mij doet ook mee. Als ik in de buurt was geweest was ik je komen aanmoedigen hoor! Helaas is Groningen - Zaandam wat te ver nu nog 🤪. 

En voor diegenen met depri-gevoelens. De lichtopbrengst neemt al erg af vanaf augustus. Is een daglichttherapielamp misschien een idee? ‘s Ochtends even een kwartierje / 20min voor die lamp zitten. Je kan gewoon ontbijten, lezen enz. 

Ik heb ontdekt dat wanneer ik geen anti-histamine neusspray inneem voor het slapen mijn saturatie dipt naar soms wel 80 ‘s nachts en dat mijn SPO2 dan gemiddeld 83% is. Neem ik wel anti-histamine dan zit mijn saturatie grotendeels in het groen en gemiddeld 92/93%. 

Lollypopje schreef op 18-09-2022 om 08:22:

@Stokstaart Lijkt me heek naar je zo te voelen. Maar als een vriendin helemaal voor jou naar de ardenen komt, vind ze je toch vast niet zo stom

En voor vandaag


running-oru-indian-pranayakadha.gif

0c9be361c1418fef48c91461b0d06dd3.gif


Ik zie het nu pas!!!! Wat lief!


Het is eigenlijk goed gegaan. De uren ervoor moest ik naar locatie waar collega's waren en gezamenlijk zijn we naar de start gegaan. Kolere wat was alles druk. Bij de collega's bij de kledinginname, bij de start.
Maar ook wat een beleving!! Door de IJ-tunnel, overal muziek, goed geregeld ook. Het is echt voorbij gevlogen. Ook grappig om te zien dat mensen die me in het begin inhaalden, ik later weer inhaalde. Meermalen ook om ze vervolgens een aantal km voor de finish definitief in te halen.
Ik heb heel gelijkmatig 8km/u gelopen en deed er 2uur over. Nu zit ik op de bank en voel me redelijk dood. Maar wel op een goede manier.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.