Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Loeki72
25-02-2023 om 09:17
Angela1967 schreef op 24-02-2023 om 23:31:
[..]
Je mag testen als je wilt. En waarom ben je zo agressief, alsof het iemands schuld is dat jij long covid hebt gekregen en niet gewoon ontzettend botte pech?
gr Angela
Ik ben op mijn werk bewezen besmet geraakt door een patient. Ik denk echt dat het een bewuste keuze is geweest om troep (slechte mondkapjes) aan instellingen te leveren. En er komen nu nog dagelijks long covid patiënten bij. Maar in tegenstelling tot andere landen communiceren we hier nauwelijks over.
En hopen dat mensen geleerd hebben van de pandemie? Ik denk dat mens niet wil veranderen en dus ook niets wil leren van. De meeste mensen hebben de mentaliteit van ikke ikke ikke en de rest kan stikke.
Ysenda
25-02-2023 om 09:56
ik denk zeker dat het zorgpersoneel in het begin meer risico's heeft gelopen dan ieder ander.
Daar moet wat mij betreft ook iets tegenover staan als compensatie want het is een recht om veilig je werk te kunnen doen.
Dat er bewust ondeugdelijke mondkapjes zijn gestuurd heb ik mijn twijfels bij, dat ze achteraf ondeugdelijk bleken te zijn dat zeker.
Maar vergeet niet dat er op dat moment een enorme vraag was in een markt die daar niet op berekend was en het ook niet helemaal duidelijk was wat er aan de hand was en wat er nodig zou zijn. Achteraf is makkelijk praten, maar achteraf kijk je een koe in zijn kont.
LostJellyfish83
25-02-2023 om 10:01
Loeki72 schreef op 25-02-2023 om 09:17:
[..]
Ik ben op mijn werk bewezen besmet geraakt door een patient. Ik denk echt dat het een bewuste keuze is geweest om troep (slechte mondkapjes) aan instellingen te leveren. En er komen nu nog dagelijks long covid patiënten bij. Maar in tegenstelling tot andere landen communiceren we hier nauwelijks over.
En hopen dat mensen geleerd hebben van de pandemie? Ik denk dat mens niet wil veranderen en dus ook niets wil leren van. De meeste mensen hebben de mentaliteit van ikke ikke ikke en de rest kan stikke.
We communiceren toch ook niet hoeveel mensen andere chronische ziektes krijgen? Wat heb je eraan. En bewust slechte mondkapjes leveren, waarom zou iemand dat doen.
Je slaat een beetje door.
LostJellyfish83
25-02-2023 om 10:05
Ysenda schreef op 25-02-2023 om 09:56:
ik denk zeker dat het zorgpersoneel in het begin meer risico's heeft gelopen dan ieder ander.
Daar moet wat mij betreft ook iets tegenover staan als compensatie want het is een recht om veilig je werk te kunnen doen.
Dat er bewust ondeugdelijke mondkapjes zijn gestuurd heb ik mijn twijfels bij, dat ze achteraf ondeugdelijk bleken te zijn dat zeker.
Maar vergeet niet dat er op dat moment een enorme vraag was in een markt die daar niet op berekend was en het ook niet helemaal duidelijk was wat er aan de hand was en wat er nodig zou zijn. Achteraf is makkelijk praten, maar achteraf kijk je een koe in zijn kont.
Ja dit idd. Er zijn zeker dingen fout gegaan en hadden beter gekund, maar op dat moment was er paniek wegens een onbekend virus.
HAHA!wait..what
25-02-2023 om 10:13
Lollypopje schreef op 25-02-2023 om 08:49:
[..]
Met de diagnose long covid heb je recht op gratis extra behandelingen voor o.a. fysio en ergotherapie. Dus buiten je verzekeringspakket om
Ja, klopt! Ik werk sinds kort bij een fysiopraktijk en mensen hebben recht op een half jaar therapie, met kans op verlenging (als dat nodig blijkt).
Ik vind het op zich een goed iets maar tegelijkertijd zijn er ook een heleboel (chronische) aandoeningen waar je geen recht hebt op (extra) fysiotherapie terwijl ze er waarschijnlijk wel baat bij zouden hebben..
absor
25-02-2023 om 10:35
Ja ik liep als verpleegkundige meer risico echter ik loop sowieso meer risico op ziekten. Ik word elk jaar bijv gecheckt op tbc en Ben niet voor niets gevaccineerd op hep b. Laatst had ik weer een patient die bleek mrsa te hebben en ze was niet eerlijk geweest over haar verleden (wel in buitenlands zkhuis geweest) en daardoor onbeschermd verpleegd
ja het is risico van het vak en daar mag best wat tegenover staan maar tegelijk realiseer je het voor je eraan begint. Net zoals je als brandweerman of politie meer kans heb om op letsel bijv.
Angela1967
26-02-2023 om 02:00
Loeki72 schreef op 25-02-2023 om 09:17:
[..]. Ik denk echt dat het een bewuste keuze is geweest om troep (slechte mondkapjes) aan instellingen te leveren.
Waren er dan betere?
Gr Angela
Ysenda
26-02-2023 om 09:48
Angela1967 schreef op 26-02-2023 om 02:00:
[..]
Waren er dan betere?
Gr Angela
Ja er waren betere, waren die in de benodigde hoeveelheden op die korte termijn beschikbaar: nee.
Was het op dat moment duidelijk dat die nodig waren: waarschijnlijk niet. Kwam dat besef: Ja
Was er voldoende productie capaciteit om de betere variant te produceren: Nee
Loeki72
26-02-2023 om 12:53
Angela1967 schreef op 26-02-2023 om 02:00:
[..]
Waren er dan betere?
Gr Angela
Zeker. In de tweede golf waren er zeker beter mondkapjes. Ook was bekend dat FFP2 goed beschermde. Maar die mochten alleen gedragen worden bij zeer risicovolle handelingen op de Covid IC. Er werden in plaats van veel FFP2 masker , veel zogenaamde IIR maskers geleverd, waar de IIR niet op de doosjes te vinden was. Maar die werden snel uitgepakt en in karretjes gestopt. Gevolg alleen al op mijn unit 13 personeelsleden besmet waarvan een aantal long covid. Ik ben ervan overtuigd dat het economisch belang altijd al voor het personeels belang ging.
Ik denk echt dat jullie geen idee hebben hoe er met personeel is omgegaan.
NippyDunlin42
26-02-2023 om 13:28
Loeki72 schreef op 26-02-2023 om 12:53:
[..]
Zeker. In de tweede golf waren er zeker beter mondkapjes. Ook was bekend dat FFP2 goed beschermde. Maar die mochten alleen gedragen worden bij zeer risicovolle handelingen op de Covid IC. Er werden in plaats van veel FFP2 masker , veel zogenaamde IIR maskers geleverd, waar de IIR niet op de doosjes te vinden was. Maar die werden snel uitgepakt en in karretjes gestopt. Gevolg alleen al op mijn unit 13 personeelsleden besmet waarvan een aantal long covid. Ik ben ervan overtuigd dat het economisch belang altijd al voor het personeels belang ging.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je zo voelt. Zoals de werkenden in de verpleeghuizen moesten komen werken met covid bijvoorbeeld of zonder deugdelijke beschermingsmiddelen, dat was toch zo'n beetje dagelijks nieuws? Zo herinner ik me dat tenminste.
Er is geen sprake van opzet lijkt me, maar van een onuitstaanbare onverschilligheid.
En nu zijn die mensen voor wie we applaudiseerden bedankt.
Sterkte Loeki 72 want ik kan me voorstellen dat het (achteraf) gewoon traumatiserend is.
NippyDunlin42
26-02-2023 om 13:29
Angela1967 schreef op 24-02-2023 om 23:31:
[..]
Je mag testen als je wilt. En waarom ben je zo agressief, alsof het iemands schuld is dat jij long covid hebt gekregen en niet gewoon ontzettend botte pech?
gr Angela
Dat is het eigenlijk niet. Een werkgever moet jou beschermen en dat is onvoldoende gebeurt.
Fleurtje_5
26-02-2023 om 13:57
Loeki72 schreef op 26-02-2023 om 12:53:
[..]
Diep diep triest.
Angela1967
26-02-2023 om 17:19
Elaine68 schreef op 26-02-2023 om 13:29:
[..]
Dat is het eigenlijk niet. Een werkgever moet jou beschermen en dat is onvoldoende gebeurt.
Ik geloof niet in opzet en dat is wat Loeki impliceert. Ik weet zeker dat er foute beslissingen zijn genomen. Van een groot deel zie je het nu pas, met meer kennis, van een kleiner deel was sneller bekend dat het andere beslissingen hadden moeten zijn.
Gr Angela
absor
26-02-2023 om 18:48
ik geloof ook niet in opzet. In retrospect zijn we veel te streng geweest en heb ik als zorgverlener ook echt spijt en last van sommige beslissingen. (Max aantal bezoekers ook bij stervende patienten, verpleeghuizen dicht)
ik geloof ook niet dat een hele groep zorgverleners door specifiek slechte maskers besmet zijn geraakt. Ik denk eerder dat als er een grote groep zeer ernstig ziek is geworden er een zeer besmettelijk variatie rondging of er een specifieke superspreader was.
Loeki72
26-02-2023 om 18:56
absor schreef op 26-02-2023 om 18:48:
ik geloof ook niet in opzet. In retrospect zijn we veel te streng geweest en heb ik als zorgverlener ook echt spijt en last van sommige beslissingen. (Max aantal bezoekers ook bij stervende patienten, verpleeghuizen dicht)
ik geloof ook niet dat een hele groep zorgverleners door specifiek slechte maskers besmet zijn geraakt. Ik denk eerder dat als er een grote groep zeer ernstig ziek is geworden er een zeer besmettelijk variatie rondging of er een specifieke superspreader was.
Hoe verklaar je dan dat er wel maskers op de Covid IC werden geleverd waar geen IIR op stond? Dan sta je dus met chirurgische maskers bij de meest zieke Covid-patiënten. Bij mij is bewezen dat ik dezelfde stam als een patient had. Dus ik en mijn collega’s zijn door mijn werkgever niet beschermd tegen Covid.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.