Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Daglichtlamp
11-10-2022 om 17:16
https://www.ad.nl/binnenland/kuipers-verhoogt-alarmniveau-corona-en-roept-kwetsbaren-op-herhaalprik-te-halen~a6d0d584/
De coronathermometer gaat een standje omhoog. Praktisch betekent dat geloof ik vooral dat aan kwetsbaren gevraagd wordt om extra voorzichtig te doen.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen/adviezen-aan-kwetsbare-groepen-mensen
Fleurtje_5
11-10-2022 om 18:26
Praktisch word er van de kwetsbare gevraagd om extra voorzichtig te zijn. Ik denk dat de meeste kwetsbaren dat wel al zijn.
Maar het zou helpen als iedereen extra voorzichtig is. Ik was afgelopen week in het ziekenhuis en werkelijk geen kip droeg een mondmasker terwijl er gewaarschuwd is voor de oplopende coronapatienten in Limburg en Gelderland. Ik lees in de link die je hebt geplaatst dit:
............
Sommige mensen hebben meer kans om ernstig ziek te worden van het coronavirus
SARS (coronavirus)-2. Zij zijn extra
kwetsbaar. Het grootste risico lopen mensen van 70 jaar en ouder. Maar
ook mensen met onderliggende aandoeningen hebben meer kans om ernstig
ziek te worden. Ook zijn er mensen die door ernstige afweerstoornissen
kwetsbaar zijn. Wat kunnen deze mensen doen om zichzelf te beschermen en
wat kunnen mensen in hun omgeving doen?
..............
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen/adviezen-aan-kwetsbare-groepen-mensen
Daglichtlamp
11-10-2022 om 21:21
Het belangrijkste wat de kwetsbaren kunnen doen om zichzelf te beschermen is zo snel mogelijk de herhaalprik halen. Ook de niet kwetsbaren kunnen helpen om de verspreiding te beperken door als zij aan de beurt zijn ook de booster te halen.
redbulletje
11-10-2022 om 21:35
Ik snap niet dat ze de covidshots niet tegelijk met de griepprik aanbieden, ze hebben duidelijk hun logistiek nu weer niet optimaal geregeld. In combi met griepprik gaat het in één moeite door.
Fleurtje_5
12-10-2022 om 11:11
Daglichtlamp schreef op 11-10-2022 om 21:21:
Het belangrijkste wat de kwetsbaren kunnen doen om zichzelf te beschermen is zo snel mogelijk de herhaalprik halen. Ook de niet kwetsbaren kunnen helpen om de verspreiding te beperken door als zij aan de beurt zijn ook de booster te halen.
En wat als ze zo kwetsbaar zijn dat het beter is dat ze geen prik krijgen ?
Fleurtje_5
12-10-2022 om 11:15
4 okt. 2022:
https://www.nu.nl/coronavirus/6227773/najaarsgolf-is-begonnen-aantal-coronabesmettingen-en-opnames-loopt-snel-op.html
10 Okt.2022:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5338782/sterke-stijging-coronapatienten-ziekenhuis.
Gisteren liep er nog steeds geen ene kip met mondmasker in het ziekenhuis (drukke hal).
Daglichtlamp
12-10-2022 om 11:49
Fleurtje_5 schreef op 12-10-2022 om 11:11:
[..]
Dat gaat om maar heel weinig mensen. Die dan waarschijnlijk ook voor alle andere virussen en infecties heel kwetsbaar zijn.
HAHA!wait..what
12-10-2022 om 14:11
Fleurtje_5 schreef op 12-10-2022 om 11:11:
[..]
Dan krijgen ze geen prik en moeten ze zelf maatregelen gaan nemen. Of verwacht je dat iedereen zich aan die (lijkt mij kleine) groep gaat aanpassen in de vorm van maatregelen voor iedereen? We moeten er mee leven; de mensen die echt kwetsbaar zijn, daar kan een verkoudheidje ook al fataal voor zijn. Die mensen heb je altijd al gehad, toch?
OmaVan2
12-10-2022 om 14:25
HAHA!wait..what schreef op 12-10-2022 om 14:11:
[..]
Dan krijgen ze geen prik en moeten ze zelf maatregelen gaan nemen. Of verwacht je dat iedereen zich aan die (lijkt mij kleine) groep gaat aanpassen in de vorm van maatregelen voor iedereen? We moeten er mee leven; de mensen die echt kwetsbaar zijn, daar kan een verkoudheidje ook al fataal voor zijn. Die mensen heb je altijd al gehad, toch?
Het gaat om een hele kleine groep en die moeten samen met hun omgeving maatregelen nemen. Ik had in het verleden ook een oud familielid waar ik niet langs mocht komen als ik verkouden of grieperig was. Tegenwoordig hebben we ook nog mondkapjes van goede kwaliteit.
Ysenda
12-10-2022 om 14:32
redbulletje schreef op 11-10-2022 om 21:35:
Ik snap niet dat ze de covidshots niet tegelijk met de griepprik aanbieden, ze hebben duidelijk hun logistiek nu weer niet optimaal geregeld. In combi met griepprik gaat het in één moeite door.
Er zijn nog geen onderzoeksresultaten of gecombineerd prikken veilig is.
HAHA!wait..what
12-10-2022 om 14:57
OmaVan2 schreef op 12-10-2022 om 14:25:
[..]
Het gaat om een hele kleine groep en die moeten samen met hun omgeving maatregelen nemen. Ik had in het verleden ook een oud familielid waar ik niet langs mocht komen als ik verkouden of grieperig was. Tegenwoordig hebben we ook nog mondkapjes van goede kwaliteit.
Ja precies; natuurlijk hou je er rekening mee als je bij een kwetsbaar iemand op bezoek gaat. En dat lijkt me soms echt lastig want ook de naasten moeten overal op bedacht zijn en kunnen natuurlijk ook niet (even) wegvallen. Maar dit is wel altijd al geweest
Fleurtje_5
13-10-2022 om 13:48
Daglichtlamp schreef op 12-10-2022 om 11:49:
[..]
Dat gaat om maar heel weinig mensen. Die dan waarschijnlijk ook voor alle andere virussen en infecties heel kwetsbaar zijn.
Als je allergisch bent voor een kiwi kun je gewoon een appel en peer eten.
Fleurtje_5
13-10-2022 om 13:50
HAHA!wait..what schreef op 12-10-2022 om 14:11:
[..]
Ik verwacht helemaal niets, maar reageerde omdat Iemand schreef:
Het belangrijkste wat de kwetsbaren kunnen doen om zichzelf te beschermen is zo snel mogelijk de herhaalprik halen.
Fleurtje_5
13-10-2022 om 13:56
OmaVan2 schreef op 12-10-2022 om 14:25:
[..]
Je hebt het over 'een oud familielid' als we het hebben over kwetsbare personen. Ik noem iemand die om een goede reden niet gevaccineerd is ook kwetsbaar.
Dat geroep van 'haal die herhaalprik' vind ik dan erg makkelijk gezegd.
Inderdaad, Gelukkig zijn er goede mondkapjes.
Daglichtlamp
13-10-2022 om 14:24
Fleurtje_5 schreef op 13-10-2022 om 13:48:
[..]
Als je allergisch bent voor een kiwi kun je gewoon een appel en peer eten.
Maar je hebt het nu over de groep die èn geen vaccin mag èn kwetsbaar is. Dat is een heel kleine groep. Die groep zal ook kwetsbaar zijn voor andere virussen en infecties. Een gezond iemand die toevallig ernstig allergisch is voor één van de ingrediënten van het vaccin heeft inmiddels hoogst waarschijnlijk al immuniteit opgebouwd door het doormaken van corona-infecties. Dat zie je ook in de gegevens van bloeddonoren, die hebben vrijwel allemaal antistoffen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.