Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Fleurtje_5 schreef op 04-10-2022 om 14:16:

Snelste weekendtoename in coronazalen ziekenhuizen sinds maart

Gisteren, Bron ANP
............
Ziekenhuizen krijgen het steeds drukker met mensen die positief zijn
getest op het coronavirus. Ze behandelen momenteel 842 mensen die het
virus onder de leden hebben, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum
Patiënten Spreiding (LCPS). Dat is het hoogste aantal sinds 5 augustus,
bijna twee maanden geleden.

..........

Zijn dit mensen die opgenomen zijn vanwege Corona, of mensen die opgenomen zijn voor iets anders en ook Corona blijken te hebben?

Weten jullie hoe ze het aantal besmettingen nu nog bijhouden? De meeste mensen die ik ken die de laatste tijd Corona hebben, hebben met een zelftest getest en niet bij de GGD.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-10-2022 om 06:56

Schemerlampje schreef op 04-10-2022 om 23:01:

Weten jullie hoe ze het aantal besmettingen nu nog bijhouden? De meeste mensen die ik ken die de laatste tijd Corona hebben, hebben met een zelftest getest en niet bij de GGD.

Het aantal geregistreerde besmettingen zegt inderdaad niet zoveel, al stijgt dit ook duidelijk . Maar je ziet wel dat het percentage positief weer toeneemt. En de rioolwater meting is ook een goede indicatie. Die gaat rap richting de hoogte van de vorige golf.

Schemerlampje schreef op 04-10-2022 om 22:59:

[..]

Zijn dit mensen die opgenomen zijn vanwege Corona, of mensen die opgenomen zijn voor iets anders en ook Corona blijken te hebben?

Ik heb het artikel er even bijgezocht en twee stukjes eruit gequote:

.........
Sinds vrijdag is het aantal opgenomen mensen met corona gestegen met 146.

..........

De LCPS-cijfers maken geen onderscheid tussen mensen die vanwege hun
coronaklachten zijn opgenomen en mensen die andere gezondheidskwalen
hadden en toevallig ook besmet bleken. Het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu (RIVM) hanteert dat onderscheid wel en ziet
daadwerkelijk meer opnames door corona. Het instituut houdt er rekening
mee dat de najaarsgolf is begonnen.

............

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221003_94421859

Laten we ons niet teveel laten leiden door krantenkoppen. Gister lagen er 33 mensen met corona op de IC. Dat is inclusief de mensen die door een andere oorzaak op de IC liggen en toevallig ook corona hebben.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/intensive-care-opnames

Schemerlampje schreef op 04-10-2022 om 23:01:

Ziekenhuisopnames en rioolwatermeting. Aldus Marion Koopmans in de podcast ‘Virusfeiten’ van afgelopen vrijdag. 

Lizzyliz schreef op 06-10-2022 om 19:41:

[..]

Ziekenhuisopnames en rioolwatermeting. Aldus Marion Koopmans in de podcast ‘Virusfeiten’ van afgelopen vrijdag.

Maar daarbij is niet gezegd dat ze ivm corona zijn opgenomen. Het kan ook om een blindedarmontsteking gaan maar ivm testen kan corona worden vastgesteld. 

redbulletje schreef op 06-10-2022 om 19:49:

[..]

Maar daarbij is niet gezegd dat ze ivm corona zijn opgenomen. Het kan ook om een blindedarmontsteking gaan maar ivm testen kan corona worden vastgesteld.

https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp
Dat wordt wel degelijk bijgehouden. Overigens ook als covid niet de primaire of de secundaire opname reden is, is de zorg wel extra intensief voor het verplegend personeel.

Oke, dit is bijzonder. Blijkbaar krijg je de oproep voor het herhaalvaccin dus nu via de huisarts. Tenminste hier wel. Dat was mij niet bekend. Gisteren kwamen er dus 3 brieven binnen, voor man, zoon en dochter. Voor mij was er geen. Dat is dus helemaal bijzonder. Snap er niets van. Zowel man als de kinderen willen helemaal geen herhaalvaccin halen. Ikzelf wel i.v.m. werk maar ik heb dus geen oproep. Nou ja, misschien komt hij later nog, maar wel vreemd dat er maar 3 en geen 4 in de brievenbus lagen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-10-2022 om 12:36

Tango schreef op 08-10-2022 om 12:33:

Oke, dit is bijzonder. Blijkbaar krijg je de oproep voor het herhaalvaccin dus nu via de huisarts. Tenminste hier wel. Dat was mij niet bekend. Gisteren kwamen er dus 3 brieven binnen, voor man, zoon en dochter. Voor mij was er geen. Dat is dus helemaal bijzonder. Snap er niets van. Zowel man als de kinderen willen helemaal geen herhaalvaccin halen. Ikzelf wel i.v.m. werk maar ik heb dus geen oproep. Nou ja, misschien komt hij later nog, maar wel vreemd dat er maar 3 en geen 4 in de brievenbus lagen.

Vallen jullie allemaal in de griepprikgroep? Die krijgen namelijk de uitnodiging via de huisarts. 

stroomschema-herhaalprik.jpg

Coreopsis schreef op 08-10-2022 om 12:36:

[..]

Vallen jullie allemaal in de griepprikgroep? Die krijgen namelijk de uitnodiging via de huisarts.

Nee alleen man. Kinderen hebben wel allergie-klachten maar nog nooit in de griepprikgroep gevallen. Ikzelf dus ook niet. Snap er dus helemaal niets van. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-10-2022 om 19:09

Tango schreef op 08-10-2022 om 18:40:

[..]

Nee alleen man. Kinderen hebben wel allergie-klachten maar nog nooit in de griepprikgroep gevallen. Ikzelf dus ook niet. Snap er dus helemaal niets van.

Dan vermoed ik dat jullie huisarts of een foutje heeft gemaakt, of per ongeluk expres het hele gezin heeft uitgenodigd (dat deden meerdere artsen bij de eerste prikronde ook - hetzij omdat mensen aan het zeuren waren hetzij omdat het teveel werk was om de griepprikgroep uit het patientenbestand te filteren).

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-10-2022 om 22:08

Tango schreef op 08-10-2022 om 12:33:

Kun je niet gewoon zelf een prik inplannen op de website?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-10-2022 om 22:51

Tickel schreef op 08-10-2022 om 22:08:

[..]

Kun je niet gewoon zelf een prik inplannen op de website?

Ja. Maar als je geen uitnodiging hebt (en van na 1959 bent) word je op de priklocatie geweigerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.